Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Laatst was de Quest even binnen geweest voor een nazicht. Een van de dingen die waren opgelost, was de vering die lawaai maakte. Heel de tijd: "plokke plokke plok" bij elke oneffenheid in de weg. Bij het nazicht was de vering gesmeerd, maar het geluid is ondertussen alweer terug na een rit of 2. Is het "eenvoudig" om zelf die vering te smeren? Of is er waarschijnlijk meer aan de hand als dat geluid haast onmiddellijk terug komt?
Berichten: 135
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
331 x bedankt in 134 berichten
Dat kan vanalles zijn, maar wijst doorgaans op speling. Mijn QV heeft zo momenteel ook een geluidje, maar daar is het een van de stangen die speling heeft in de wieltunnel. Ik zou eens checken of de stangen geen speling hebben aan de kogelkopjes. Ook een gebroken veer kan zo'n geluid opleveren. Het kan eventueel ook door de dempers (zijn mousse ringetjes binnenin de veerpoot) komen die een geluid maken als ze beginnen te schuiven. Dan hebben die te weinig vet op zich.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Het smeren is redelijk makkelijk. Boven in die 8mm bout die door je wielkast komt zit een klein gaatje. De bout is hol. Als je daarboven een paar druppeltjes in doet, dan komt het er aan de onderkant in de veerpoot weer uit. Het moet dan wel door/langs wat schuim, dus je merkt niet direct het effect. Bij teveel olie, wordt de wrijving van de wrijvingsdemping in je vering minder.
Het kan ook zijn dat de glijbussen van de vering, de kunststof bus tussen het bewegende en niet bewegende deel van de veerpoot, wat ingesleten is. Dat kan ook klapperen. Bij een VM met open wielkasten is dit vaak wel te voelen door wat te wrikken aan dat deel met die zwarte kunststof huls erom. Daaronder zit die huls. Bij de Quest kun je dat wel zien, maar kom je er mogelijk niet aan, te weinig plek voor je arm.