Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Bülk
Laat ik deze thread weer eens een beetje nieuw leven inblazen...

Ik heb sinds kort een Bülk. Niet dat er wat mis was met mijn DF XL, maar voor mijn woon/werk route heeft een VM met gesloten wielkappen toch wel wat voordelen, en eigenlijk geen nadelen.

Nu een krappe 500km gereden, en dit zijn mijn eerste bevindingen:

In een Bülk zit je een stuk lager dan in een DF XL. Dit zorgt ervoor dat je vaak geen ruk ziet als het gras in de berm niet gemaaid is (Ik ben een groot voorstander van 'Maai Mei niet' etc, maar als VM rijder is het soms wat onhandig)
De versnellingen zijn een beetje ingesteld op de vorige eigenaar (365cycle), en ik zou wat meer ruimte in het lage bereik nuttiger vinden dan in het hoge bereik zoals er nu inzit. (Ik geloof dat ik nog niet boven 8 van de 12 ben gekomen). Maar goed, dat valt op te lossen met een iets kleiner voorblad.
140mm cranks zijn wel kort. Dat wist ik al van een eerder proefritje, en je went er wel aan, maar gecombineerd met de huidige versnellingen is het soms wat zwaar trappen om op gang te komen.
langere cranks gaan misschien werken, maar dat wordt een hoop gepriegel ben ik bang, want erg veel ruimte is er niet voorin (maat 45/46) Ter zijner tijd eens bij ICB checken.
Er is relatief weinig ruimte tussen de wielkasten. Ik veeg regelmatig met mijn kuiten tegen de wielkasten. Niet zodanig dat ik er last van heb, maar genoeg om op te vallen.
Instappen is onhandiger dan in de DF XL. Je hebt wel een enorm lang gat, maar erg breed is het niet. Ik moet mijn schouders echt links/rechts onder de rand frommelen.
Als je dan uiteindelijk zit is er wel meer ruimte in de breedte.
De ventilatie is een stuk fijner dan bij de DF XL. In plaats van dat je kruis koel blijft, komt de rijwind nu op je borst uit. De gaten aan de achterkant gaan alleen niet helpen met de uitstroom, want ik heb een laptop en een tas met kleren linksachter als ik naar mijn werk rij.

Qua rijgedrag is het behoorlijk anders dan de DF XL. Je komt minder snel op gang. Dat merk ik vooral in de stad, waar je een hoop stoplichten hebt. Aan de ander kant, als je eenmaal op gang bent ga je een een stuk sneller voor de moeite die je erin stopt.
De snelheid in (scherpe) bochten moet ik nog uitvogelen. Ik neem nu het zekere voor het onzekere, en ga wat langzamer dan ik gewend ben de hoek om.
Het verschil in de vering maakt hier ook nogal uit. De DF XL was behoorlijk stug geveerd, de Bülk een stuk zachter. Over een paar 1000 kilometer meer kan ik hier meer over zeggen Smile

Dan de belangrijkste reden om de DF XL in te ruilen voor de Bülk: Zijwindgevoeligheid.
Ik heb nog geen windkracht 6 gehad, maar windkracht 4 is geen probleem. Ik zwalk niet meer over de weg als er een plotselinge vlaag wind van opzij komt (tussen 2 huizen door bv.). Dat is een verademing. Niet meer krampachtig mijn stuur vasthouden, niet meer hopen dat ik niet toevallig opzij geblazen wordt als er een auto langs wil.
Wind schuin/recht voor: Ik reed laatst terug van mijn werk, en kwam niet ver boven de 40km/h uit. Ik dacht dat dat kwam omdat ik redelijk gaar was, maar na een paar kilometer kwam ik langs een vlag, en zag ik dat ik vol tegen de wind in reed. Met de DF XL was dat geen verrassing geweest, (En was ik niet boven de 33km/h uitgekomen denk ik)

Wat reistijd aangaat is er niet heel veel verschil met wat ik met de DF XL deed, maar dat heeft vooral te maken met Uithoorn, Boskoop, en Waddinxveen. Daar wordt de gemiddelde snelheid enorm omlaag getrokken. Mijn kruissnelheid ligt zo'n 5km/h hoger, maar mijn bochten/optrekken na stoplichten is trager.

Voorlopig ben ik dus blij met de Bülk. (Je weet nooit wat de toekomst brengt)
Antwoord }
Leuk, zo'n eerste oordeel! Big Grin 

(, 12:02 PM)Frutsel schreef: De versnellingen zijn een beetje ingesteld op de vorige eigenaar (365cycle), en ik zou wat meer ruimte in het lage bereik nuttiger vinden dan in het hoge bereik zoals er nu inzit. (Ik geloof dat ik nog niet boven 8 van de 12 ben gekomen). Maar goed, dat valt op te lossen met een iets kleiner voorblad.
Ik heb volgens mij nog een 65T liggen maar daarmee wordt het niet beter Big Grin  Ik vond de 60T ook net wat aan de forse kant hoor, ga zelf voor een 57 in m'n volgende velomobiel.

Alligt heeft diverse kettingbladen met één beschermrand: http://alligt.nl/bodies/onderdelen.htm
Volgens mij loopt de kettinglijn prima recht, je kan dan vermoedelijk de beschermrand aan de rechterkant gewoon behouden (ondanks dat die 60T is, en dus veel groter dan het nieuwe blad).

Als ik het me goed herinner rijd jij met iets lagere cadans dan ik, maar als je met 90 rpm rekent is je hoogste kruissnelheid nu 63,2 km/h. Met een 57T zou dat 60,2 km/h worden, met een 52T 54,9 km/h.

hier het overzicht van alle versnellingen

(, 12:02 PM)Frutsel schreef: Instappen is onhandiger dan in de DF XL. Je hebt wel een enorm lang gat, maar erg breed is het niet. Ik moet mijn schouders echt links/rechts onder de rand frommelen.
Als je dan uiteindelijk zit is er wel meer ruimte in de breedte.
Dat is by design. Zoals je weet heb ik ooit met wat "externe motivatie" (in de vorm van een auto) een koprol geprobeerd met jouw Bülk; die ver doorgetrokken schouderranden houden je dan perfect op je plek. Dusdanig dat ondanks dat ik een vrij groot hoofd heb (en dus ver uitsteek) de grond niet geraakt heb, terwijl de muts wel over de grond schraapte.

Ik heb naast wat gedoe met instappen liever een kraak in de muts dan in m'n schedel Big Grin  

(, 12:02 PM)Frutsel schreef: De ventilatie is een stuk fijner dan bij de DF XL. In plaats van dat je kruis koel blijft, komt de rijwind nu op je borst uit. De gaten aan de achterkant gaan alleen niet helpen met de uitstroom, want ik heb een laptop en een tas met kleren linksachter als ik naar mijn werk rij.

Dat bedacht ik me laatst pas; in de periode dat ik met toerkap naar m'n werk reed (dus ook laptop+kleding linksachter) liet het derailleurluik telkens los aan de bovenkant. Waarschijnlijk komt dat door luchtdruk. We kunnen eens wat prutsen om een derailleurluikje met luchtuitlaat te maken, zoals voor de Snoek nu ook gedaan is. 

(, 12:02 PM)Frutsel schreef: De snelheid in (scherpe) bochten moet ik nog uitvogelen. Ik neem nu het zekere voor het onzekere, en ga wat langzamer dan ik gewend ben de hoek om.
Het verschil in de vering maakt hier ook nogal uit. De DF XL was behoorlijk stug geveerd, de Bülk een stuk zachter.
Hij kiept wat rustiger dan de DF, een beetje zoals een Milan doet; licht eerst voorzichtig een pootje, en als je dan doorstuurt kiept ie pas door. Kwestie van een beetje proberen Big Grin
Heb wel het gevoel dat het verschil met lading links duidelijker merkbaar is in de Bülk dan in de DF.

(, 12:02 PM)Frutsel schreef: Wind schuin/recht voor: Ik reed laatst terug van mijn werk, en kwam niet ver boven de 40km/h uit. Ik dacht dat dat kwam omdat ik redelijk gaar was, maar na een paar kilometer kwam ik langs een vlag, en zag ik dat ik vol tegen de wind in reed. Met de DF XL was dat geen verrassing geweest, (En was ik niet boven de 33km/h uitgekomen denk ik)
Ja, dat blijft lekker aan dit ontwerp. Zelfs met windkracht 7/8 vol tegen ben je nog best vlot onderweg Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Frutsel , Willeke_IGKT
(, 12:20 PM)365cycle schreef: Zoals je weet heb ik ooit met wat "externe motivatie" (in de vorm van een auto) een koprol geprobeerd met jouw Bülk; die ver doorgetrokken schouderranden houden je dan perfect op je plek. Dusdanig dat ondanks dat ik een vrij groot hoofd heb (en dus ver uitsteek) de grond niet geraakt heb, terwijl de muts wel over de grond schraapte.

Koprol? Toch niet over je y-as of stampen of rotatie in het sagittaalvlak, hoe je het ook wil noemen? Ik neem aan meer rollen? 
Het scheelt met die muts volgens mij nogal dat je nek kan buigen naar de kant waar de grond niet is, want anders is die muts al snel te laag om als rolkoepel te dienen.

Bij mijn ongeluk miste ik een "halo" zoals in Formule 1 wel. Misschien dat een kap die functie wel kan dienen, maar ik weet niet hoe structureel sterk de kappen zijn.



Verder wel leuk om de ervaring van Frutsel te lezen! Ik fiets wel vaker in hetzelfde gebied, en ik had in mijn Quest al last gehad van het gras (maar ze hebben een paar weken geleden alles gemaaid). Dat verbaasde mij wel, want het was me voor het ligfietsen niet eens opgevallen dat het gras zo hoog groeit.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
Mja, ik rij nu vaker met een cadans van 85-90, in plaats van 80-85, dus misschien wordt het nog wat. Die 57T is denk ik wel een goed idee.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(, 02:23 PM)Frutsel schreef: Mja, ik rij nu vaker met een cadans van 85-90, in plaats van 80-85, dus misschien wordt het nog wat. Die 57T is denk ik wel een goed idee.
Dan zou ik denk ik eerder voor de 52T gaan. Want hoe vaak verwacht je flink boven de 50 te kruisen? Met een 52T zit je bij 51,8 km/h op 85 rpm.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
(, 03:48 PM)365cycle schreef:
(, 02:23 PM)Frutsel schreef: Mja, ik rij nu vaker met een cadans van 85-90, in plaats van 80-85, dus misschien wordt het nog wat. Die 57T is denk ik wel een goed idee.
Dan zou ik denk ik eerder voor de 52T gaan. Want hoe vaak verwacht je flink boven de 50 te kruisen? Met een 52T zit je bij 51,8 km/h op 85 rpm.

Ja, het is kruissnelheid, niet topsnelheid. Aan de andere kant is het wel lekker om wat meer reserve te hebben voor die keren dat ik de Beneluxtunnel neem Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
velomobileworld.com
Hardloper — 08:08 PM
velomobileworld.com
k heb m'n meni...ZoefZoef — 08:05 PM
velomobileworld.com
Het viel me ook op...Hardloper — 08:05 PM
velomobileworld.com
Voorlopig is het gee...Roepers — 07:59 PM
velomobileworld.com
Het viel me ook op d...Gideonaut — 07:56 PM
velomobileworld.com
Mijn idee: VMworld w...ZoefZoef — 07:48 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Omdat vanochtend na ...Merijn — 07:39 PM
wat ze zeggen
Grappig, dat heb i...365cycle — 07:34 PM
velomobileworld.com
Tussen de regels doo...Merijn — 07:27 PM
velomobileworld.com
k heb m'n mening...Roepers — 07:22 PM
velomobileworld.com
Erg tactisch is het ...365cycle — 07:17 PM
velomobileworld.com
De verhoudingen zijn...Roepers — 07:17 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Dat ben ik zeker. ...Wim -de roetsende — 06:51 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik schreef dat ik d...datakneder — 06:48 PM
velomobileworld.com
Is het raar dat ...Hardloper — 06:48 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Het heeft niet veel ...bucovaina — 06:47 PM
velomobileworld.com
Oei ja, daar lijkt t...bucovaina — 06:41 PM