Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vraag: versnellingsverhoudingen
#1
Op de 26/20 zit een crankstel met 53/39 kettingbladen, Campa, dus ongetwijfeld 5x135mm BCD. Het achterwiel is een 559 met een 35mm band en een 9v 13-26T cassette. (niet 100% maar wel waarschijnlijk ook Campa)

Is het logisch om de versnellingen van deze fiets wat lichter te maken om hem geschikter te maken om mee te toeren? Wat zou dan logisch zijn? Ander crankstel, 46/30T misschien? Andere cassette, 11-32T bv? Dat zou ook een langere kooi op de derailleur betekenen, die heb ik op zich wel liggen, past ook beter bij de shifters, al werkt dat nu ook wel. Moet ik voor die as een JIS of een ISO verwachten?
Dat achterwiel zal wel een Campa-naaf hebben? Ik zie dat niet zo snel, hoe herken ik dat? Daar past zeker niet zomaar een Shimano/SRAM oid cassette op?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Campagnolo.. gaat het om een M5 ligfiets?
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#3
Ah ja: de 26/20 is een M5-model, uiteraard.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Een hoogste verzet van 53/13 of 46/11 maakt niet zoveel uit, zo'n twee-en-een-half procent. Als je meer spreiding naar lichte verhoudingen wilt is een andere cassette waarschijnlijk eenvoudiger.
Ik heb overigens geen idee wat er in het assortiment van Campagnolo zit. Als je dat wel weet, is het handig de gegevens in een rekenblad te zetten en daarmee te kiezen wat het beste is in jouw geval.

Mijn fietsen hebben Shimano-derailleurs en daar schijnt altijd een 11 bij te horen. Dat krijg ik met geen mogelijkheid in beweging, liever had ik 14 of 15 als kleinste en die lijkt niet te bestaan. Daarom heb ik kleinere voorbladen gemonteerd, uitgaande van mijn topsnelheid-met-wind-mee en een traptempo dat me nog te doen lijkt. Een rekenblad kan je al die informatie geven.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#5
Ik gebruik gear-calculator.com om snel inzicht in overbrengingsverhoudingen te krijgen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(08-Jul-2024, 09:56 AM)Theo Mol schreef: Een hoogste verzet van 53/13 of 46/11 maakt niet zoveel uit, zo'n twee-en-een-half procent. Als je meer spreiding naar lichte verhoudingen wilt is een andere cassette waarschijnlijk eenvoudiger.
Klopt, misschien maak ik het me ook te moeilijk om de cassette-verhoudingen te wisselen. Met alleen andere kettingbladen (53/39T -> 46/30T, of ertussen in, 48/32T?) verschuif ik het bereik al naar een veel bruikbaarder gebied. Betekent alleen wel een ander crankstel.

Citaat:Mijn fietsen hebben Shimano-derailleurs en daar schijnt altijd een 11 bij te horen. Dat krijg ik met geen mogelijkheid in beweging, liever had ik 14 of 15 als kleinste en die lijkt niet te bestaan. Daarom heb ik kleinere voorbladen gemonteerd, uitgaande van mijn topsnelheid-met-wind-mee en een traptempo dat me nog te doen lijkt.
Dat snap ik inderdaad ook niet: Ikzelf peddel bij nog wel aardige snelheden wel wat bij maar de eigenaar van deze fiets vind het bij 40 km/u bergaf wel zo'n beetje goed èn draait liever een vrij hoog tempo.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Hallo Bacchus, ik reageer ook even. Ik vermoed wel enige basiskennis rondom fietstechniek. Een zeer groot deel van de informatie betreft een waarschijnlijkheid, niet een 100% garantie. Je kunt bijvoorbeeld ook best een Campagnolo wiel hebben, met een Shimano cassettebody. Budget is een factor, en het al snel exploderen met de kosten. Gereedschap is ook een kostenpost.

Ik ga van voor naar achteren. Als er Campagnolo op het crankstel staat is het waarschijnlijk ook Campa. Campagnolo staat dan meestal ook in de bladen gegraveerd en of de letters Brev. Inderdaad 135 steek meestal, het binnenste blaadje bij een triple is wel de standaard 74 mm 5 arm. ( en dus verkrijgbaar tot 24 tands) Middelste is 39 minimaal. Campa bladen zijn duur en goedkope passende zijn niet heel eenvoudig te vinden. Tweedehands crankstellen zijn er wel en Campa had ook triples. Je kunt het buitenste blad ook weglaten. De Campabladen zijn zo duur dat je voor hetzelfde geld mogelijk ook een low budget crankstel incl bladen en vierkantpassing vindt. Het is ook mogelijk om met een Campa Triple crankstel en een willekeurig 74 steek binnen blaadje een 2x te maken. en de buitenste weg te laten.

De trapassen van Campa hadden midden jaren 90, de ISO standaard. De cups zijn dan waarschijnlijk aan beide kanten van aluminium, met een soort halfronde inkepinkjes voor de sleutel. Maak je de cups goed schoon staat ook daar waarschijnlijk wel iets ingegraveerd. Iso en Jis passen formeel niet op elkaar, maar het kan wel, alleen klopt dan je kettinglijn niet meer helemaal. De taper is iets anders, waardoor de crank iets verder of wat minder ver erop wil.
Gezien de lange ketting van de ligfiets, meestal geen probleem. Maar erg netjes is het niet.

Dan is het opletten met de achterrem en achtervork. Sommige 20-26 waaronder de Blueglides hadden de rem onder de achtervork, waardoor de ketting er bij hele grote kransjes wel erg dicht in de buurt komt. Ook weer afhankelijk van de positie van je veerelement. Zit de rem eronder, dan is het erg opletten. Bij de Blueglide van mijn vrouw is een 26 of 27 achter wel ongeveer de max. Zit de rem er boven, dan valt het wel mee. Maar updaten naar een moderne 40 tands cassette zou ik niet doen, zonder te checken waar de kettinglijn langs gaat. O.a. het scharnierpunt van de achtervork en die rem dus.

Bram die knustelde nogal wat, mijn Lowracer had een Campa naaf en kransjes met andere tussenringen en wel Sram gripshift in de Attack (Shimano compatible) versie met een Campa achter derailleur. Belangrijk is om naar de merken van de onderdelen te kijken, er staat vast wel iets op.

De Campa achternaafjes uit die tijd zijn herkenbaar aan de hoogglans polijstbehandeling die ze hebben gehad. Verder is het deel tussen de beide naafflensen niet vlak, maar links heel dun, als een voornaafje en rechts bol en duidelijk dikker. Veel Shimano naafjes uit die tijd zijn dikker maar dan over de hele breedte. Daar staat ook altijd wel iets van Shimano op. Voor campa moet je iets meer zoeken, ook hier weer de lettertjes Brev. of Campanolo. Dat kan ook op de lagerafdekking van de naaf staan. Campa heeft metalen afdekkingen, Shimano meest plastic. Ook de cassette spline is anders. Shimano is vlakker, maar 1-2 mm. Campa is hoger.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#8
Dankjewel, Jeroen!

Crankstel, bladen, beide derries, achternaaf zijn 100% Campa. Cassette lijkt me dan ook, sowieso is 13-26T in Shimano-land geen algemene cassette. De fiets is geleverd (of althans zo kregen wij hem) met Shimano TT shifters, hij heeft inmiddels Microshift twisters, die net zo "bijna goed" passen. Remmerij is Magura

(08-Jul-2024, 06:11 PM)Jeroen S schreef: Tweedehands crankstellen zijn er wel en Campa had ook triples. Je kunt het buitenste blad ook weglaten. De Campabladen zijn zo duur dat je voor hetzelfde geld mogelijk ook een low budget crankstel incl bladen en vierkantpassing vindt. Het is ook mogelijk om met een Campa Triple crankstel en een willekeurig 74 steek binnen blaadje een 2x te maken. en de buitenste weg te laten.
Interessant. Een tweedehands triple (vaak 52/42/30) kun je met weinig moeite inderdaad ombouwen naar bv beschermring/46/30. Nog altijd niet goedkoop (€40 + €50 + €45) maar zou wel perfect naar smaak zijn. Ik moet nog even zien of merkloos een vergelijkbaar resultaat voordeliger uitkomt.

Citaat:Dan is het opletten met de achterrem en achtervork. Sommige 20-26 waaronder de Blueglides hadden de rem onder de achtervork, [...] Maar updaten naar een moderne 40 tands cassette zou ik niet doen,
Gelukkig geen Blueglide hier, rem ligt keurig op de vork. Met 30-40 krijg je net iets meer dan 5 km/u op 60 rpm, ik denk niet dat je dan nog fietsen kan. 30-26 is dan iets boven de 8 km/u, dat klinkt wel redelijk.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(12-Jul-2024, 11:34 AM)Bacchus schreef: Crankstel, bladen, beide derries, achternaaf zijn 100% Campa. Cassette lijkt me dan ook, sowieso is 13-26T in Shimano-land geen algemene cassette. De fiets is geleverd (of althans zo kregen wij hem) met Shimano TT shifters, hij heeft inmiddels Microshift twisters, die net zo "bijna goed" passen. Remmerij is Magura

...dan kan de cassette (en dus de body) nog steeds shimano zijn. Is het makkelijkste niet het wiel eruit te vissen en kijken of er 'campagnolo' op de lockring staat? Dat lijkt me wel een sterke aanwijzing Wink

Een andere optie is wellicht op zoek te gaan naar een kransje 18 in de cassette. Voor zover ik weet hadden de campagnolo 13-26 cassettes (yup, mijn favoriet!) in 8-speed een 18, in 10-speed een 18, maar in 9-speed niet! (Nee, helaas geen grap, dit is zo ongeveer de reden dat ik 9-speed overgeslagen heb. Zet ik mezelf nu erg te kijk als kransje-18-autist?). Maargoed, dat geeft slecht uitsluitsel één kant op...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#10
(08-Jul-2024, 09:56 AM)Theo Mol schreef: Mijn fietsen hebben Shimano-derailleurs en daar schijnt altijd een 11 bij te horen. Dat krijg ik met geen mogelijkheid in beweging, liever had ik 14 of 15 als kleinste en die lijkt niet te bestaan. Daarom heb ik kleinere voorbladen gemonteerd, uitgaande van mijn topsnelheid-met-wind-mee en een traptempo dat me nog te doen lijkt. Een rekenblad kan je al die informatie geven.

Dat hangt bij Shimano ook af van de groepset waarin je zoekt. Bij de wat voordeliger groepsets komt je inderdaad vrij standaard op een cassette uit die voor zo min mogelijk materiaakosten een zo hoog mogelijk bereik (verhouding grootste kransje tot kleinste kransje) geeft uit. Dus (omdat een '10' niet op een doorsnee body past) een 11 oplopend tot 28, 32, 36 of zoiets (en tegenwoordig nog veel grotere grootste kransjes voor de fietsen met enkel voorblad). De hele cassette 'omhoog schuiven' (dus 12-40 ipv 11-36 om ongeveer hetzelfde bereik te geven) kost simpelweg meer materiaal, en is dus duurder (voor de fabrikant).

Aan de andere kant mogen de jeugdcategorieen bij wedstrijden helemaal niet met een '11' (of 12 of 13) rijden. En ook in de wat prijziger groepsets krijgt de consument wat meer opties zonder die 11. Zo is er in de ultegra range in ieder geval een 14-28 cassette, die ook bij een bedrijf als Mantel gewoon op voorraad is. Let wel: Ten opzichte van 11-28 (en zeker 11-36) lever je dan een stuk 'bereik' in om wat kleinere stapjes in je cassette te krijgen.

Als het eigenlijk een 14-36 (groot bereik + groot kleinste kransje) is wat je zoekt, kon het inderdaad wel eens lastig worden.
Overigens is dan 'zelf samenstellen' altijd nog een optie (Miche levert daar bijvoorbeed kransjes voor), als ~100 euro voor een cassette geen probleem is.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Als het achter ook een Campa naafje is zo ik haast zeggen, ga op zoek naar een 26er shimano achterwieltje, Koop er desnoods een MTB bij. Zeker al je de fiets wilt houden is dat op de lange termijn, bij de volgende cassette wissel, wel de beste optie. Een 9 speed achterderailleur hoeft ook geen vermogen te kosten. De shimano m310 bijvoorbeeld.
Kan waarschijnlijk gewoon met je huidige shifters, die zijn vermoedelijk shimano compatibel.

Voor dan nog een simpele compact of een triple in de door jou gewenste verhoudingen. Als je een 110 triple crank kunt vinden, dan is dat helemaal mooi. 74er steek binnen, dus blaadjes van 24 tm 34 en die 110 begint dan ook weer met 33 op het binnenblad. In 110 compact is er best veel te vinden.

Goedkoop is niet zo'n probleem; https://cnc--bike-de.translate.goog/kurb..._tr_pto=sc

Maar dan wel opletten op zware stalen bladen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#12
(15-Jul-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Als het achter ook een Campa naafje is zo ik haast zeggen, ga op zoek naar een 26er shimano achterwieltje, Koop er desnoods een MTB bij. Zeker al je de fiets wilt houden is dat op de lange termijn, bij de volgende cassette wissel, wel de beste optie. Een 9 speed achterderailleur hoeft ook geen vermogen te kosten. De shimano m310 bijvoorbeeld.

Kan waarschijnlijk gewoon met je huidige shifters, die zijn vermoedelijk shimano compatibel.
Ik heb nog een mooie M592-SGS liggen en die past inderdaad zelfs beter dan de huidige Campa-derrie bij de Microshift shifters.


Citaat:Voor dan nog een simpele compact of een triple in de door jou gewenste verhoudingen. Als je een 110 triple crank kunt vinden, dan is dat helemaal mooi. 74er steek binnen, dus blaadjes van 24 tm 34 en die 110 begint dan ook weer met 33 op het binnenblad. In 110 compact is er best veel te vinden.

Goedkoop is niet zo'n probleem; https://cnc--bike-de.translate.goog/kurb..._tr_pto=sc


Maar dan wel opletten op zware stalen bladen.

Dit gaat denk ik de eerste stap zijn. Met zo'n triple 30-46+beschermrand heeft de fiets op deze (13-26T) cassette opeens een heel mooi tourbereik. Het zou me verbazen als de korte kooi van de Campa-derrie die twee tandjes extra niet wil eten en de eventuele oplossing daarvoor heb ik met die M592 toch op de plank liggen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ja die twee tandjes gaat wel lukken en anders moet je de 30-13 maar vermijden. Die zal in de praktijk toch niet gebruikt worden. Met de 46er wel opletten dat die meestal voor het buitenblad zijn. Dan heb je aan de buitenkant het in gefreesde diepere randje voor het bladboutje. Bij de positie "midden" zit dit gat tegen het gat voor de bladboutjes in de crankarm. Aan de kant van je 30 er steekt ie dan iets uit. Dat zou lastig kunnen gaan doen bij het schakelen. Ervaring daarmee heb ik niet echt. Ik denk niet dat de 135er steekcirkel van de grote bladen zo klein is dat ie binnen de radius van de 30er valt. Dan zou het kunnen dat deze truc niet werkt.

Ik heb zo eens een 46-24 geprobeerd op een hele oude MTB crank. Dat schakelde slecht en het gat was veel te groot. Veel verder dan een proefritje rond het blok ben ik er niet mee gekomen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#14
Op een van mijn hurricanes zit ook een buitenblad als binnenblad gemonteerd tot dusver nog geen problemen mee gehad maar over het algemeen rij ik toch in het buitenblad en schakel ik niet zoveel aan de voorkant. (In in NL ook zelden nodig, zeker in noord Drenthe)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#15
(16-Jul-2024, 02:01 PM)Jeroen S schreef: Met de 46er wel opletten dat die meestal voor het buitenblad zijn. Dan heb je aan de buitenkant het in gefreesde diepere randje voor het bladboutje. Bij de positie "midden" zit dit gat tegen het gat voor de bladboutjes in de crankarm. Aan de kant van je 30 er steekt ie dan iets uit. Dat zou lastig kunnen gaan doen bij het schakelen. Ervaring daarmee heb ik niet echt. Ik denk niet dat de 135er steekcirkel van de grote bladen zo klein is dat ie binnen de radius van de 30er valt. Dan zou het kunnen dat deze truc niet werkt.



(16-Jul-2024, 02:08 PM)Boyd Maduro schreef: Op een van mijn hurricanes zit ook een buitenblad als binnenblad gemonteerd tot dusver nog geen problemen mee gehad maar over het algemeen rij ik toch in het buitenblad en schakel ik niet zoveel aan de voorkant. (In in NL ook zelden nodig, zeker in noord Drenthe)

Goed punt, Jeroen. Net als Boyd, heb ik ook een Hurri met een 52-buitenblad als binnenblad. Volgens mij heb ik daar het blad achterstevoren zitten. (tekst richting frame/bracket) De boutjes vallen dan precies in de gefreesde randjes. Met een beetje geluk werkt dit ook op de 26/20. Op de Hurri heb je natuurlijk nooit een conflict met de ketting door die boutjes want die komt er niet links van dat blad.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
De meeste groeten we...Gideonaut — 01:23 AM
Lezyne solutie droogt niet?
Mijn ervaring is dat...Martin van Mourik — 11:56 PM
Medeliggers onderweg
Maar ze hebben vast ...Jeroen S — 11:20 PM
Lezyne solutie droogt niet?
De prijs van de Mara...Jeroen S — 11:12 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Afgelopen maand 900 ...Tijanus — 11:05 PM
Zomer wedstrijd Assen 22 sept 2024
Quifje is vandaag ge...Tijanus — 10:15 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Hier plakkers die ge...Roepers — 09:46 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Over een spijker in ...Willeke_IGKT — 09:35 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Koop gewoon goede ...Wim -de roetsende — 09:17 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Koop gewoon goede le...Tom Fekkes — 09:11 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Heb dat probleem ook...blokdoorn — 08:45 PM
Medeliggers onderweg
Ik kom de laatste pa...Gideonaut — 06:57 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Ik heb een stukje ...Wim -de roetsende — 06:50 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Te lang. Luister naa...Tom Fekkes — 05:48 PM
Medeliggers onderweg
Zowaar nog een ligfi...Josligfiets — 05:39 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Daarom spaar ik mijn...Willeke_IGKT — 05:38 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Na opening niet meer...Tom Fekkes — 05:32 PM