Berichten: 877
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1484 x bedankt in 608 berichten
25 jaar is een hele tijd; dat kan sneller :-)
Ik denk dat de achtervelg viezer wordt, daardoor harder slijt en dus eerder te barsten rijdt. Het heeft volgens mij niks met hydrologische remmen te maken.
Draai je ketting hierna ook door dit doekje. Ook deze, en je tandbladen,slijten door aanhangend vuil.
Niels, 1000 dingen doekje, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 183
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 45
372 x bedankt in 169 berichten
Dan waarschijnlijk ook al 25 jaar dezelfde naven? Zijn die dan niet aan vervanging toe?
Berichten: 308
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
850 x bedankt in 285 berichten
Tsja, ik heb wel eens overwogen om de naven te vervangen, maar ik heb alleen de kogels in de kogellagers van de naven vervangen.
Toen ik ongeveer vier jaar geleden deze fiets net had en mijn eerste fietsreisje ermee maakte was er op de laatste dag iets raars mee aan de hand. Er kwam af en toe een duidelijk hoorbare en voelbare schok uit de wielen, onregelmatig en onvoorspelbaar, zonder vast patroon. Ik was bang om te stranden maar gelukkig kon ik nog fietsend naar huis komen. Ik heb de volgende dag de naven opengeschroefd om te kijken wat ermee aan de hand was, en wat bleek: er ontbraken kogels. In een kogellager zaten slechts zeven waar er tien moesten zijn, bij de andere lagers waren het er acht of negen. Er zaten ook een paar butsen in het loopvlak voor de kogels. Ik heb toen eerst maar eens de kogels aangevuld, en de duidelijk versleten kogels vervangen.
Ik zou dus de half gare naven van deze fiets compleet kunnen vervangen, en daarmee ietsje aan efficientie kunnen winnen, maar het lijkt me dat dat een zeer geringe verbetering zou zijn. Er zijn andere factoren die veel zwaarder wegen: luchtweerstand, rolweerstand door de kleine wielen, weerstand in de aandrijving door de inefficiente kettingloop, het enorme gewicht dat direct voelbaar is bij de geringste stijging. Ik kan beter een keer een betere fiets aanschaffen om daar wat aan te doen. Ondertussen leer ik nog steeds bij met het sleutelen aan deze oude rammelbak, en krijg ik een steeds beter beeld van wat ik hierna zou willen.
Berichten: 1.908
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28449
2782 x bedankt in 1240 berichten
28-Jul-2024, 12:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jul-2024, 12:31 PM door Willeke_IGKT.)
Martin, als jij met deze 'oude rammelbak' dit soort afstanden en snelheden weet te maken, hoe goed ga jij dan zijn op de meest efficiënte machine die voor jou gaat werken.
Ik neem nu al mijn petje af.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 183
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 45
372 x bedankt in 169 berichten
Ik vervang naven eerder, zeker als er butsen in het loopvlak zitten, maar je blijkt er heel lang op door te kunnen rijden, dus niet echt nodig, behalve voor mn perfectionistisch gevoel. Inderdaad heel leerzaam dat sleutelen. Je rijdt overigens lange afstanden in een indrukwekkend tempo voor een fiets als deze.
Berichten: 1.407
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 219
2682 x bedankt in 1266 berichten
Ik denk dat ik dan ook voor een paar nieuwe naafjes gekozen had, dan ben je er zeker van dat de boel weer mee kan tot de velg weer doorgesleten is.