NL fabrikanten en races
|
Berichten: 2.669
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2800
3131 x bedankt in 2177 berichten
26-Jul-2024, 12:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Jul-2024, 11:43 AM door Hardloper.)
Ik was gisteren voor het slapen gaan even lezen over paar vroegere wedstrijden. Ver voor dat ik ligfietsen bezig was. Welke namen duiken op : Ymte, Allert, Bram & Thijs. Welke NL ligfiets ontwerpers weet ik zo: juist deze 4. Alleen met Bram nooit gesproken. Lijkt wel of ze een ligfietsen hebben ontwikkeld hoe ze de andere proberen de loef af te steken en daarna hun kennis met ons delen als fiets die ze te koop aanboden. Echter ik kan geen Ferrari / Red Bull etc racewagen kopen. Zij verkopen dat model niet .
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7404 x bedankt in 3645 berichten
(26-Jul-2024, 12:08 PM)Hardloper schreef: Ik was gisteren voor het slapen gaan even lezen over paar vroegere wedstrijden. Ver voor dat ik ligfietsen bezig was. Welke namen duiken op : Ymte, Allard, Bram & Thijs. Welke NL ligfiets ontwerpers weet ik zo: juist deze 4. Alleen met Bram nooit gesproken. Lijkt wel of ze een ligfietsen hebben ontwikkeld hoe ze de andere proberen de loef af te steken en daarna hun kennis met ons delen als fiets die ze te koop aanboden.
Echter ik kan geen Ferrari / Red Bull etc racewagen kopen. Zij verkopen dat model niet .
Deze 4 ontwerpers zijn gewoon jarenlang bezig geweest met het ontwikkelen, nadenken, ontwerpen, verbeteren, nog meer nadenken en nog meer ontwikkelen en verbeteren van hun ligfiets (Bram), roeifiets (Derk) en velomobiel (Ymte, Allert en Theo).
"De loef afsteken" vind ik geen uitspraak die bij deze mannen past. Het waren/zijn pioniers en ze hadden/hebben lef en moed om dat wat ze bedacht hadden uit te voeren.
Die laatste zin over Ferrari en Red Bull begrijp ik niet. Misschien nog een nachtje over slapen?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 184
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 520
354 x bedankt in 178 berichten
(26-Jul-2024, 01:59 PM)Wim -de roetsende schreef: Deze 4 ontwerpers zijn gewoon jarenlang bezig geweest met het ontwikkelen, nadenken, ontwerpen, verbeteren, nog meer nadenken en nog meer ontwikkelen en verbeteren van hun ligfiets (Bram), roeifiets (Derk) en velomobiel (Ymte, Allert en Theo).
Johan Vrielink en Leo Visscher mogen wellicht ook in dat rijtje? Dries Baron wellicht (toch mijn favoriete lowracer). En natuurlijk een flink aantal van onze oosterburen...
Innovatie in de autosport (ergens een contradictio in terminis) is toch van een andere orde. Limieten opzoeken binnen de vrij nauwkeurig omschreven regels tegen 'er zijn geen regels', wat veel meer creatieve ruimte oplevert. En tsja, zo'n F1 karretje, ze zijn onbetaalbaar, je past er niet in (zie fotootje van Usain Bolt in zo'n ding), ze mogen de weg niet op, en op Euro 98 doen ze het waarschijnlijk ook al niet - of heel kort. Dat klinkt als een hele kleine markt...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
26-Jul-2024, 03:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 03:23 PM door 365cycle.)
(26-Jul-2024, 02:22 PM)Tijanus schreef: Dat klinkt als een hele kleine markt... RB begint er inderdaad niet aan, maar er zijn wel fabrikanten die dat voor je doen hoor.
Behalve dit zijn er ook nog wel voertuigen die echt sneller zijn dan een formule 1 auto, maar waar je gewoon een kentekenplaat op mag hangen. Eigenlijk te zot voor woorden dat het legaal is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.669
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2800
3131 x bedankt in 2177 berichten
26-Jul-2024, 05:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 05:14 PM door Hardloper.)
(26-Jul-2024, 01:59 PM)Wim -de roetsende schreef: Deze 4 ontwerpers zijn gewoon jarenlang bezig geweest met het ontwikkelen, nadenken, ontwerpen, verbeteren, nog meer nadenken en nog meer ontwikkelen en verbeteren van hun ligfiets (Bram), roeifiets (Derk) en velomobiel (Ymte, Allert en Theo).
"De loef afsteken" vind ik geen uitspraak die bij deze mannen past. Het waren/zijn pioniers en ze hadden/hebben lef en moed om dat wat ze bedacht hadden uit te voeren.
Die laatste zin over Ferrari en Red Bull begrijp ik niet. Misschien nog een nachtje over slapen?
Ik heb het even opgezocht:
https://onzetaal.nl/schatkamer/lezen/uit...f-afsteken schreef:Iemand de loef afsteken betekent dat je iemand te snel af bent of iemand overtreft. Wat is hier niet passend aan. Hoe ik het bedoelde en dat is in lijn met wat hier staat. Gewoon even nog sneller zijn dan de andere. En wat hier niet in zit, maar wat voor beeld ik wel heb. Dit op een sportieve manier.
Dus mocht ik bv iemand tijdens een loop wedstrijd de loef afsteken, dan probeer ik net wat gunstiger de parcours te lopen.
Maar het is goed om erover te hebben hoe we dingen interpreteren. Dan komen we positief tot elkaar.
En wat betreft die formule 1 teams. Ik denk niet dat ze de baanbrekende innovaties zomaar gaan delen met hun klanten. Deze zullen ze voor zichzelf houden zodat ze hun voorsprong proberen te bewaren.
(26-Jul-2024, 02:22 PM)Tijanus schreef: Johan Vrielink en Leo Visscher mogen wellicht ook in dat rijtje? Dries Baron wellicht (toch mijn favoriete lowracer). En natuurlijk een flink aantal van onze oosterburen...
Deze zijn nog niet zo in beeld gekomen bij mij. Als wedstrijdrijders. Maar was Leo niet de man van de Alleweder?
En als voornamelijk Nederlandse ligfietser hier op een NL forum. Vind ik het wel een reden om de NL ontwerpers positief te belichten.
Johan Vrielink heb ik misschien ooit vaag iets van gehoord. Sorry, Dries Baron is helemaal niet bekend bij mij als persoon.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 184
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 520
354 x bedankt in 178 berichten
26-Jul-2024, 06:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 06:09 PM door Tijanus.)
(26-Jul-2024, 05:09 PM)Hardloper schreef: (26-Jul-2024, 02:22 PM)Tijanus schreef: Johan Vrielink en Leo Visscher mogen wellicht ook in dat rijtje? Dries Baron wellicht (toch mijn favoriete lowracer). En natuurlijk een flink aantal van onze oosterburen...
Deze zijn nog niet zo in beeld gekomen bij mij. Als wedstrijdrijders. Maar was Leo niet de man van de Alleweder?
En als voornamelijk Nederlandse ligfietser hier op een NL forum. Vind ik het wel een reden om de NL ontwerpers positief te belichten.
Johan Vrielink heb ik misschien ooit vaag iets van gehoord. Sorry, Dries Baron is helemaal niet bekend bij mij als persoon.
Leo was (en is) de man van Alligt. Niet echt een racer voor zover ik weet, dus misschien toch niet voor dit rijtje.
De Oer-Alleweder was van Bart Verhees. Dat was wel weer een racer.
Net als Dries Baron. Van de Optima Baron (en Optima X-Low, Raptor, Dragon en nog zo wat).
Vrielink is 'meneer Flevobike'. Geen idee of de Flevoracer en Rapido ook zijn ideeen waren, of we daarvoor weer naar eenYmte of Allard moeten kijken.
Oh, en dan ben ik de grote (ook letterlijk) Meindert Valenteijn nog vergeten...
(En dan zijn er vast nog een hoop (kruis)verbanden die ik heb gemist of opmerkelijk onnauwkeurig geduid... . Aanvullingen of verbeteringen zijn altijd welkom!)
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 2.669
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2800
3131 x bedankt in 2177 berichten
Maar misschien wel leuk om ook maar eens de niet races mee te nemen, welke namen zijn nu belangrijk geweest voor de NL ligfiets wereld. Om hen alle te eren.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(26-Jul-2024, 12:08 PM)Hardloper schreef: [...] daarna hun kennis met ons delen als fiets die ze te koop aanboden. Echter ik kan geen Ferrari / Red Bull etc racewagen kopen. Zij verkopen dat model niet . Op zich vind ik de fietswereld en de autowereld toch niet zo onvergelijkbaar. Alleen zie ik de FIA/Formule 1 in de fietswereld meer bij UCI en World Tour: Hypergereguleerd, veel geld, veel grote merken, weinig relatie met vervoer in de echte wereld.
De wereld van HPV vind ik lastig om met moderne autosport te vergelijken. Van de andere kant: Moens' MOEKOKKEN of Russo's Eivistretto zijn ook niet op de algemene markt geweest.
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Ik heb halverwege de jaren 90 een tijdje redelijk actief geraced met de ligfiets. Op dat moment werd er heel veel geprobeerd, ook veel zelfbouwers waren actief. Wederzijds werd er afgekeken en nagedaan. Ook werd daarmee wel duidelijk wat er wel en niet effectief was in bepaalde races. Sacha Knoop was ook actief en had o.a. een gave sandwich stroomlijn, de Merengue ( frans Schuimgebak) Peter Groeneveld met een heel stel super gave carbon lowracers. Hij had in 1995 een carbonlowracer van 7 kilo. Heeft ook veel met Hans van Vught en diens jongere broertje Edwin van Vught samengewerkt. Edwin was ook erg snel, Ellen van Vught was bij de dames ook vele jaren op het podium te vinden.
Er waren toen ook best veel stroomlijnen, volledige, deel stroomlijnen, o.a. van Marc Burgers, Kingcycle, De flevoschuimkuip om de Basic, M5.
Ook kwam de C alleweder, de Quest, de Nilgo een super gaaf Frans fietsje. Een 13 kilo wegende zelfdragende stroomlijner.
Daar werd de trend al duidelijk dat je met een lowracer soms in het voordeel bent en op ander terrein niet mee kunt komen met een velomobiel of stroomlijner. Het was ook niet ongewoon dat mensen zelf met de fiets naar wedstrijden in het buitenland gingen, en een ander met een busje en de andere fietsen kwam. Het werd mij vlot duidelijk dat de tweewielige stroomlijners wel heel snel kunnen zijn, maar wel heel veel ruimte nodige hebben op die snelheid, en bij een beetje zijwind al uitgeschakeld waren. Dat zie je nu ook wel terug, de 20 jaar oude stroomlijn tweewieler doet nog wel mee, maar verder zijn het toch echt de velomobielen en tweewielers die de races bepalen.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
29-Jul-2024, 11:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Jul-2024, 11:13 AM door 365cycle.)
(27-Jul-2024, 01:55 PM)Jeroen S schreef: Sacha Knoop was ook actief en had o.a. een gave sandwich stroomlijn Die is nog steeds actief, maar nu meer met ontwikkelen, bij ICB Leuke kerel, heeft nog altijd 198204 ideeën
(27-Jul-2024, 01:55 PM)Jeroen S schreef: Ellen van Vught was bij de dames ook vele jaren op het podium te vinden. Dan moeten we Swanette Tempelman ook even vermelden, toch?
Oh en als laatste (aan o.a. Hardloper): het is niet Allard, maar Allert.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.669
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2800
3131 x bedankt in 2177 berichten
(29-Jul-2024, 11:12 AM)365cycle schreef: Oh en als laatste (aan o.a. Hardloper): het is niet Allard, maar Allert. Die namen ook allemaal. Er zijn verschillende personen die hebben namen die net even iets anders zijn dan een andere persoon die ik ken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7404 x bedankt in 3645 berichten
(29-Jul-2024, 11:45 AM)Hardloper schreef: Die namen ook allemaal. Er zijn verschillende personen die hebben namen die net even iets anders zijn dan een andere persoon die ik ken.
Heel herkenbaar. Dat heb ik nou ook met jouw naam
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Ja, Swannete ook, En zo zijn er nog wel meer. Ik vind het wel jammer dat het niveau van de commerciele producten inmiddels zo hoog ligt dat zelfbouwen niet veel meer gedaan wordt. Er zaten soms echt creatieve fietsjes bij. Ton Valk bouwde ook wel leuke dingen. Maar met 5 stuks ofzo ben je geen fabrikant.
Berichten: 2.669
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2800
3131 x bedankt in 2177 berichten
(29-Jul-2024, 12:20 PM)Wim -de roetsende schreef: (29-Jul-2024, 11:45 AM)Hardloper schreef: Die namen ook allemaal. Er zijn verschillende personen die hebben namen die net even iets anders zijn dan een andere persoon die ik ken.
Heel herkenbaar. Dat heb ik nou ook met jouw naam
Ik heb ooit een handvaardigheid docent gehad die noemde mij een totaal anders. Maar de eerste en laatste letter zijn gelijk. En ik had een klasgenoot waarbij de letter 1 anders was en totaal anders klonk. En ken nog iemand met dezelfde schrijfwijze die een luxere manier van uitspreken heeft. Als je het fout doet, doe het dan op die manier. En niet op de manier van de oud klasgenoot.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 263
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 2245
695 x bedankt in 240 berichten
Henk en Monique Holterman van Nasca mogen wat mij betreft hier ook genoemd worden. Ik heb heel erg genoten van mijn Fuego!
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7404 x bedankt in 3645 berichten
29-Jul-2024, 02:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Jul-2024, 02:47 PM door Wim -de roetsende.)
Het is mij niet helemaal helder wat het doel van dit draadje is geworden
Een opsomming van Nederlandse fabrikanten/ligfietsverkopers is ook op ligfiets.net te vinden:
https://ligfiets.net/dealers
En alle fietsen die nu nog geproduceerd worden én die uit productie zijn:
https://ligfiets.net/bicycles
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.669
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2800
3131 x bedankt in 2177 berichten
(29-Jul-2024, 02:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Het is mij niet helemaal helder wat het doel van dit draadje is geworden Als het aan mij ligt, dan eren we gewoon mensen die wat betekende voor de ligfietswereld in NL. Doordat ze iets hebben bedacht of op de markt gebracht hebben.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7404 x bedankt in 3645 berichten
(29-Jul-2024, 04:01 PM)Hardloper schreef: (29-Jul-2024, 02:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Het is mij niet helemaal helder wat het doel van dit draadje is geworden Als het aan mij ligt, dan eren we gewoon mensen die wat betekende voor de ligfietswereld in NL. Doordat ze iets hebben bedacht of op de markt gebracht hebben.
Dan had je moeten beginnen met Aart Roelandt: https://www.boijmans.nl/collectie/kunstw...111521/max
Zijn ontwerp is zelfs een kunstwerk geworden.
Hij ontwierp in 1981 De Roulandt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|