Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alleweder vragen
#1
Hallo ik ben Huib en ben nieuw hier. 
Enige tijd geleden een alleweder op de kop getikt. Nu kom ik er niet goed achter of er ook een schuin kap bestaat voor de a4 en waar ik een versatile dakje zou kunnen kopen. Veel oude links.
Heeft iemand tips of wordt het toch zelf knutselen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Versatile dakje wordt bij mijn weten niet meer gemaakt. Misschien levert een oproep hier of op het Duitse forum iets tweedehands op.
De Alleweder had voor zover ik weet nooit een schuimkap maar een stoffen dekje, dat overigens prima werkte. Niet het toppunt van stroomlijn, maar dat is de fiets sowieso niet. Ook niet moeilijk om te maken.
Welk model heb je?
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Huibmm
#3
Huib, welkom op dit forum. 

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.


Ik weet helaas niet veel van/over een A4.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Huibmm
#4
Welkom op het forum Huib. Wanneer je echt specifieke vragen hebt, dan zou je ze altijd naar Leo kunnen mailen: http://www.alligt.nl/
Het lijkt me sterk als hij niet de vragen wil beantwoorden. Is je Alleweder in de aluminiumlook? Of heeft/krijgt hij een mooi kleurtje? Wat ik weleens begrepen heb is de open aandrijving een nadeel. Maar Leo liet me per mail weten dat er wat ontwikkelingen zijn in de aandrijving bij de nieuwe Alleweders. Dus misschien kun je dat probleem dan ook wel aanpakken.

Einde van de alu velomobiel of toch niet?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Huibmm
#5
De Alleweders kwamen vroeger met zijltjes in plaats van schuimkappen, hoewel er op het moment geen nieuwe onderdelen te krijgen zijn word er wel aan gewerkt om de A4 weer op de markt te krijgen, dus mocht je iets nodig hebben dan kan je altijd contact opnemen via deze pagina.

De Flevobike dakjes (met lange pootjes) passen op de Alleweder maar je moet zelf een beugeltje op maat maken. Hetzelfde geld voor de ICB zomerdakjes.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie , Huibmm
#6
Dank voor de reacties, voor zover ik na kan gaan is het een A4. Afgaande op het uiterlijk niet jong en goed gebruikt. Ik wil een jaar uitproberen of het iets voor mij is, maar heb geen jaar nodig. Er zit een zeiltje bij, werkt goed alleen mijn tas wordt wel naar achter de stoel. Daarom en zoektocht wat dan?

Nu is hij nog aluminium kleurig met wat stickers maar de kans is groot dat ik hem beplakt omdat hij al enige gebruikssporen heeft een die krijg ik met poetsen niet weg.

Voor nu geniet ik van het kart gevoel in bochten, het gemak tegen wind en heerlijk met je arm op de Kuip rondrijden bij mooi weer.

Ik hou jullie op de hoogte
Antwoord }
#7
Hallo Huib,

Welkom hier! Ooit had ik ook een Alleweder, ergens in de vorige eeuw. Mogelijk wel een ouder model. Met 20 inch achter was er ook een hoop ruimte boven het achterwiel, daar bleef de boel wel altijd droog.

De Alleweders hadden altijd een zeiltje, en dat zeiltje was ook niet 100% waterdicht. Na verloop van tijd kwam er een plas midden op, en die ging dan doorlekken. Dat schuim materiaal is mogelijk ook wel te krijgen ik vermoed Neopreen met een laagje stof erover. Ken je iemand met een sterke naaimachine, dan is zelf knutselen misschien een optie. Het kan zijn dat je wat kort bent, en daardoor ver naar voren zit in het gat, waardoor de regen achter je langs kan. Zit je achterin het gat tegen de staart, dan komt er minder achter je langs. Maar wordt je zelf wat meer nat. Voor allerlei materialen is Extremtextil in Duitsland een adres.

De Alleweder is maar in 1 dimensie gebogen. De randen van het gat zijn een rechte lijn naar achteren. Dat maakt het bouwen van een alternatief kapje wel wat eenvoudiger. Zelf ga ik dan aan Vleigtuigtriplex denken, dat kun je in dezelfde rondingen buigen als de Alleweder heeft. Heb je nog wel de kieren over die je dicht moet krijgen. Vliegtuigtriplex in grote stukken vindt je bij de Arnhemse Fijnhout handel. Prachtig spul hebben ze daar, en een volledige sluiting voor de vakantie. Dus wel even kijken voor je afreist. https://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtuigtriplex/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , Huibmm
#8
Ik kom met een nieuwe vraag, ik heb een triple crankstel waarbij de volgorde voor mij als bukfietser raar is maar zonder derraillleur. Nu blijkt mij krijg niet op het grote blad liggen en schiet dus naar het midden, wat het kleinste blad ligt.
Weer iemand hoe is een voor derraillleur kan plannen of een kettingvanger zodat hij op het grote blad blijft liggen of ik misschien wel gewoon kan schakelen vanuit mijn zitje?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Tja, de famueze Bioshift optie. Rechtop gaan zitten, stuurtje ook rechtop en dan blijven trappen en met 1 hand het kettingbuisje de goede kant op duwen. Kan wel, maar is niet aan te raden als je je aandacht ook bij ander verkeer en of de weg wilt houden.

Een triple heeft drie bladen, meestal is de linkse de meest kleine, dan een iets grotere en dan de grootste. Ik vermoed dat jou kleinste blad niet in het midden zit?

Waarschijnlijk gebeurt dit automatische schakelen omdat de kettinglijn niet klopt, de kettingrol en of het kettingbuisje zit wat te ver naar het midden. Kijk eens of je daar wat mee kunt. Meet na vanuit het midden. Moet bij het blad en bij de rol ongeveer hetzelfde zijn.

Een derailleurmastje knutselen op een Alleweder is te doen. Heb je een vierkante trapas buis van 40x40mm, dan heefft dutchbikebits wel iets daarvoor. Mogelijk zit die optie ook al op de kunststof trapasbehuizing, dat zwarte blok. Dan zou daar een sleufje in moeten zitten van uit het hoofd 10mm, 8mm zou ook kunnen. https://www.dutchbikebits.com/recumbent-...ket-holder

Heb je een grote alu doos waaraan de trapas vast zit met popnagels, dan wordt het lastiger. Dat krijg ik zo niet uitgelegd in een kort berichtje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Huibmm
#10
(28-Jul-2024, 05:20 PM)Jeroen S schreef: Tja, de famueze Bioshift optie. Rechtop gaan zitten, stuurtje ook rechtop en dan blijven trappen en met 1 hand het kettingbuisje de goede kant op duwen. Kan wel, maar is niet aan te raden als je je aandacht ook bij ander verkeer en of de weg wilt houden.

Een triple heeft drie bladen, meestal is de linkse de meest kleine, dan een iets grotere en dan de grootste. Ik vermoed dat jou kleinste blad niet in het midden zit?

Waarschijnlijk gebeurt dit automatische schakelen omdat de kettinglijn niet klopt, de kettingrol en of het kettingbuisje zit wat te ver naar het midden. Kijk eens of je daar wat mee kunt. Meet na vanuit het midden. Moet bij het blad en bij de rol ongeveer hetzelfde zijn.

Een derailleurmastje knutselen op een Alleweder is te doen. Heb je een vierkante trapas buis van 40x40mm, dan heefft dutchbikebits wel iets daarvoor. Mogelijk zit die optie ook al op de kunststof trapasbehuizing, dat zwarte blok. Dan zou daar een sleufje in moeten zitten van uit het hoofd 10mm, 8mm zou ook kunnen. https://www.dutchbikebits.com/recumbent-...ket-holder

Heb je een grote alu doos waaraan de trapas vast zit met popnagels, dan wordt het lastiger. Dat krijg ik zo niet uitgelegd in een kort berichtje.

De triple bij mij is dus echt raar, het kleinste blad zit in het midden. Zal eens kijken of ik deze kan wisselen.

Dank voor de ketting lijn tip ga ik checken en dutchbike kits ook. 
Heb een vierkante trapas buis, dus ga gelijk ook even de plastic blok bekijken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(28-Jul-2024, 08:41 PM)Huibmm schreef: De triple bij mij is dus echt raar, het kleinste blad zit in het midden. Zal eens kijken of ik deze kan wisselen.

Vaak zie je op het binnenblad een andere BCD dan op de buitenste bladen op een triple. Het kan dus goed zijn dat dat niet gaat lukken. Ik ben benieuwd.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Huibmm
#12
Kijk bij Dutchbikebits even de diverse foto's door bij het product. volgens mij zit ie daar tussen, dus met zon stengeltje erop.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Huibmm


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Banden, banden en nog eens banden
Op het Duitse forum ...Hoekie — 10:56 PM
Duitsland: Tips voor fietsen in...
We hebben deze zomer...ligvogel — 10:49 PM
Banden, banden en nog eens banden
De Urban is veel sne...Jeroen S — 10:42 PM
Banden, banden en nog eens banden
Dus de urban is sn...ZoefZoef — 10:36 PM
Banden, banden en nog eens banden
Dus de urban is snel...zeetje — 09:45 PM
FLEVOBIKE
Oh, dat is wel int...Lopopodium — 07:26 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik een mooie herfstt...Fietsbennie — 06:17 PM
OBT 2024 Rotterdam
Yes. Ik ben bezig ...LigfietsWilsum — 04:34 PM
Banden, banden en nog eens banden
Weet hij dat je he...365cycle — 03:47 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ik heb al een pa...twilwel — 02:40 PM
Banden, banden en nog eens banden
Voor m'n ligtandem...Willeke_IGKT — 02:09 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ik denk dat het prob...365cycle — 01:34 PM
Banden, banden en nog eens banden
Contact Speed vert...TimSch — 01:01 PM
Ervaringen met de Bülk
Voor voorhoofdsholte...twilwel — 12:59 PM
Banden, banden en nog eens banden
Is het niet zo dat...Wim -de roetsende — 11:18 AM
Ervaringen met de Bülk
Ik draag de eerste 2...Willeke_IGKT — 11:08 AM
Banden, banden en nog eens banden
Is het niet zo dat d...Frutsel — 10:37 AM