Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schijfremmen, remblokjes, en.. en..
#1
Afgelopen weken heb ik een hernieuwde poging gedaan om het achterwiel van mn roets weer goed remmend te krijgen. Deze remde namelijk al een hele poos niet lekker meer, nadat ik een keer het hele achterwiel heb schoongemaakt en daarbij ook de remschijf mee heb genomen en losgehaald.  Waar ik voorheen op een bruggetje de achterband kon blokkeren, glijdt ie nu gewoon door de rem heen. 

Verleden week dus nieuwe poging gedaan. De schijfrem gedemonteerd en schoongemaakt -wat komt daar een hoop vuil in trouwens- , de remblokjes er weer opnieuw ingezet. De remschijf zelf ontvet met Dasty en zowel binnen- als buitenkabel vervangen door een setje Jagwire dat ik nog had liggen.  Vervolgens alles opnieuw afgesteld en het loopt niet meer aan. Bij stilstand blokkeer het wiel, maar eenmaal rijdend remt het voor geen meter Sad

Dan rijzen er enkele vragen: 
-Zijn het de remblokjes, die tot het moment dat ik het achterwiel schoonmaakte en de remschijf heb gedemonteerd prima werkten en al rijdend het wiel konden blokkeren, of doe ik wat anders gigantisch fout?-

-Moet ik de bewegende delen van de schijfrem anders instellen? 

-Is mn remschijf niet meer in orde?

Of speelt er toch wat anders, waardoor ik de rem niet meer lekker werkend krijg zodra ik ermee fiets? Welk type/merk zou het beste zijn voor dagelijks gebruik in weer en wind in het vlakke Nederlandse land?   De remmen zijn Avid BB7's..


,
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#2
Maak de boel eens schoon met remmenreiniger, wellicht werkt dat beter dan Dasty, dat ongetwijfeld een film achterlaat die je niet op je schijven en blokken wilt hebben.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(18-Aug-2024, 09:48 PM)melle z schreef: Maak de boel eens schoon met remmenreiniger, wellicht werkt dat beter dan Dasty, dat ongetwijfeld een film achterlaat die je niet op je schijven en blokken wilt hebben.

Had ik eerder al geprobeerd. Eerder dan de schoonmaak met Dasty.   
In stilstand is blokkeren probleemloos, maar rijdend remt het wederom kl*te.  

Denk dat ik zometeen maar dezelfde China-blokjes erin zet als er nu inzitten en die eerder het achterwiel probleemloos wel blokkeerden. Met schijfremmen heb ik altijd gezeik: dan piepen ze weer, dan remmen ze onvoldoende. De volgende keer lopen ze weer aan door de vierigheid.  Het is altijd wat met die dingen Sad
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
De blokken eruit halen met 150/180'er schuurpapier voorzichtig en rustig op een absoluut vlakke oppervlakte licht opruwen,ontvetten met remreiniger,schijven ook met 180'er effe kort opruwen en ook ontvetten,alles monteren,op 'n montagebok of iets dergelijks zetten en de wielen 'n paar keer goed inremmen,weer gemonteerd en al remreiniger erover spuiten,inremmen herhalen tot ie weer goed remt.
Erg belangrijk,telkens nieuw vel keukenpapier gebruiken na het inspuiten met remreiniger,zie je ook aan de vuiligheid op het papier.

Ook belangrijk,is de schijf gecentreerd ten opzichte van de blokjes?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Heb je nog wel het idee dat je remhendel "hard" aanvoelt bij het remmen? Dan weet je of je wel voldoende remdruk hebt. Zo niet, dan moet je het eerder zoeken in ontluchten/bijvullen.

Bij voldoende remdruk zou ik een setje nieuwe remblokjes proberen als je die hebt liggen. Als je remschijf is schoongemaakt remmen die eerst ruk, maar een paar keer van hoge snelheid afremmen tot lage snelheid (niet stilstaan) en je bouwt een laagje op je remschijf op, zou na een keer of 10 gewoon goed moeten remmen. Als je oude remblokjes vervuild zijn met vet/schoonmaakmiddel etc kan je inderdaad proberen ze op te ruwen met schuurpapier of met een beetje terpentine schoon te branden. Heb ik zelf nooit gedaan, maar zie het op youtube weleens voorbij komen. Maar nooit van gerenommeerde merken/kanalen...

Het is sowieso aan te raden om je wielen met remschijf te verwijderen als je die met speciaal spul gaat schoonmaken, om te voorkomen dat je dat op je remblokjes krijgt. Ook als je met remvloeistof bezig gaat, blokjes uit de klauw halen. Als er remvloeistof op je blokjes komt kan je ze weggooien.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(18-Aug-2024, 10:21 PM)Bob Hagendijk schreef: Heb je nog wel het idee dat je remhendel "hard" aanvoelt bij het remmen? Dan weet je of je wel voldoende remdruk hebt. Zo niet, dan moet je het eerder zoeken in ontluchten/bijvullen.

Bij voldoende remdruk zou ik een setje nieuwe remblokjes proberen als je die hebt liggen. Als je remschijf is schoongemaakt remmen die eerst ruk, maar een paar keer van hoge snelheid afremmen tot lage snelheid (niet stilstaan) en je bouwt een laagje op je remschijf op, zou na een keer of 10 gewoon goed moeten remmen. Als je oude remblokjes vervuild zijn met vet/schoonmaakmiddel etc kan je inderdaad proberen ze op te ruwen met schuurpapier of met een beetje terpentine schoon te branden. Heb ik zelf nooit gedaan, maar zie het op youtube weleens voorbij komen. Maar nooit van gerenommeerde merken/kanalen...

Ik heb de remkabel vernieuwd en het is een mechanische rem. Zelf bij keihard inknijpen krijg ik het achterwiel niet geblokkeerd en slipt ie er met mij erop gewoon doorheen op een bruggetje. Dat was voorheen echt heel anders, dan blokkeerde het ding gewoon zodra ik 'm hard inkneep en dat wil ik.  Mn voorrem doet dat wel, maar dat is volgens mij nog het origenele remblokje erin van Avid waarschijnlijk. Althans, kan me niet herinneren dat ik die ook vervangen heb. De rem voelt gewoon hard aan bij het remmen. Veert ook weer keurig terug. Ik heb de hele rem opnieuw ingesteld.

Dr gaat gewoon maar een ander remblokje in. Dezelfde als die er nu inzit, kan ik ze ook mooi even naast elkaar leggen. Blijft het dan waardeloos, gaat er een setje van XLC die ik onlangs kreeg bij een fiets waar dezelfde schijfremmen opzitten. Zal ook nog even opnieuw met de remmenreiniger over de schijf spuiten, als ik dat tenminste hier heb liggen.

Degene die er nu inzitten, zou ik dan bij mn pa een keertje kunnen opruwen wellicht.
Antwoord }
Bedankt door: martinus , Willeke_IGKT
#7
Remblokjes schoon branden? Even boven een gasvlam gloeiend stoken, dan is alle vetaanslag verbrand, wel oppassen dat je er geen roetlaag op maakt, dus goede blauwe vlam.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Mijn ervaring met de bb5 en bb7 is dat ze best gevoelig zijn voor het verloop van de remkabel, ik heb daar nu zo min mogelijk krappe bochten inzitten en dan remt het redelijk. Maar ook niet meer dan redelijk.
De voorrem met een korte kabel en nagenoeg geen bochten remt goed genoeg.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik vind dat een achterrem ook zo overgewaardeerd wordt  Wink  


Trek je achterrem maar eens helemaal in en schuif daarna je fiets (met geblokkeerd achterwiel) naar voren. Lukt gemakkelijk toch? 

Probeer hetzelfde met je voorrem. Mits goed afgesteld, lukt het nu niet/nauwelijks om je fiets naar voren te duwen.


Dus, welke rem doet het meeste werk als je vooruit rijdt? Juist, de voorrem.

En de achterrem werkt vooral heel goed als je achteruit rijdt, maar dat doe ik dus niet zo vaak  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(19-Aug-2024, 07:53 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind dat een achterrem ook zo overgewaardeerd wordt  Wink 

Op zich mee eens maar voertuigen moeten wettelijk, en terecht, twee onafhankelijke remsystemen hebben. Voor tweewielige fietsen dus een voor- en een achterrem.

(Tenzij je een terugtraprem op je fiets hebt, dan heb je wettelijk helemaal geen effectief remsysteem nodig.)
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(19-Aug-2024, 08:42 AM)Bacchus schreef: Op zich mee eens maar voertuigen moeten wettelijk, en terecht, twee onafhankelijke remsystemen hebben. Voor tweewielige fietsen dus een voor- en een achterrem.
In welke wet staat dat?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Niet in Nederland, maar wel in Duitsland.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(19-Aug-2024, 08:42 AM)Bacchus schreef: Op zich mee eens maar voertuigen moeten wettelijk, en terecht, twee onafhankelijke remsystemen hebben. Voor tweewielige fietsen dus een voor- en een achterrem.


(Tenzij je een terugtraprem op je fiets hebt, dan heb je wettelijk helemaal geen effectief remsysteem nodig.)


Niet alleen een uitzondering voor een terugtraprem. Alleen velgremmen moeten er twee zijn en op twee verschillende wielen. Van elk ander remsysteem is slechts één voldoende.

Regeling voertuigen
§ 8. Reminrichting
Artikel 5.9.38
 
Eisen
Wijze van keuren1.
Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem.
Leden 1 en 2: visuele controle.
2.
Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#14
Ok, de wet is dus nog wat krommer dan ik me herinnerde:

* Cantileverrem op enkel het voorwiel -> effectief maar illegaal.
* Terugtraprem op enkel het achterwiel -> totaal onverantwoord maar legaal. (en overigens veelvoorkomend in NL)
* Schijfrem op het achterwiel -> weinig effectief maar legaal.
* Rollerbrake op een enkel voorwiel van een tadpole -> gevaarlijk maar legaal.
* Remhoeven op beide achterwielen van een vierwieler -> weinig effectief maar legaal.
* Een enkele remhoef op het voorwiel -> effectief maar illegaal.

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Misschien zit er toch meer logica achter dan je op het eerste gezicht zou denken.

Ik herinner mij dat ik een fiets had waarvan de velgremmen bij regen veel minder goed werkten. Dan was je blij met twee remmen. Vrijwel alle fietsen met velgremmen hadden  zowel als achter een rem. Dat verplicht stellen betekende vooral dat de eigenaar ervoor diende te zorgen dat die remmen ook werkten.

Heel veel fietsen in Nederland hadden en hebben (zij het in mindere mate) alleen een terugtraprem. En tweede rem verplicht stellen zou ervoor zrogen dat een heel groot deel van de Nederlandse fietsen illegaal zou worden en dat is een ongewenste situatie.

Wanneer je een enkele terugtraprem toelaat dan moet je ook een enkele trommelrem toelaten, want ook dat systeem heeft niet te lijden onder verminderde remwerking wanneer het regent.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#16
Nog even terug naar de schijfremmetjes. Met de kabels heb je niks gedaan, dus ik zie niet waarom die nu ineens moeilijk zou doen. Ik vermoed dat de blokjes van de schijfrem vies geworden zijn, en of de disc. Beide goed schoonmaken. Remreiniger, aceton kan je ook nog proberen, dat ontvet ook erg goed en laat geen zooi achter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Het kan ook helemaal aan de type remblokken liggen, zelf heb ik de originele AVID's en die remmen slecht en daarnaast nog de Swisstop en die remmen echt enorm goed ook als het regent (Avid BB-7) Daarnaast verslijten ze ook nog eens nauwelijks wat me enigszins verbaasde. Beide met een organisch remvlak. Dus dat kan ook nog een oorzaak zijn, naast vettige remschijven en nu dan ook vettige remblokjes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten ...Wim -de roetsende — 08:29 AM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
365cycle — 01:35 AM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...GHOOGEN — 01:14 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten zi...Willeke_IGKT — 11:32 PM