Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stroom van accu gebruiken voor apparaten
#1
Ik zou op mijn trike mijn iphone als navigatie willen gebruiken en de  stroom daarvoor willen aftappen van de accu; is daar een technische oplossing voor?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik heb in mijn. Strada een usb uitgang waar ik mijn navigatie telefoon aan kan hangen.
Normaal sluit ik hem niet aan, de accu van de telefoon geeft meer dan 10 uur navigeren met scherm en gesproken instructies.

Maar bij een onverwachte rit was ik vergeten om de telefoon te checken en was hij bijna leeg.

Toen ik thuis kwam was de telefoon nog niet vol maar mijn fiets accu wel leeg.

Dus ja, het kan, maar check wel wat de waardes van de accu's is.

In een chatgroep is er informatie gedeeld over powerbanks die zowel usb als 12 volt voor verlichting kunnen leveren en snoertjes die van 12 volt (of wat het werkelijk is) usb waarden kunnen geven.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik neem even aan dat je een electrische motor met een vrij dikke accu aan je trike hebt hangen? Misschien kun je daar wel ergens stroom aftappen, bijvoorbeeld van de verlichtingsdraadjes. Maar let op, vaak werkt dat op een veel hogere stroom als je telefoonlader. Als je telefoonlader 12 volt wil, of 7 ofzo, dan moet je hem niet aan bijvoorbeeld 48 volt van een fietsaccu hangen. Er moet dan ook nog een omvormer tussen die de stroom voldoende omlaag brengt.

Ik heb er niet bepaald voor geleerd, er zijn vast mensen die het beter kunnen uitleggen. Ik vrees wel dat er iets meer kennis voor nodig is als je vermoedelijk hebt. Voor zover ik weet is er geen plug en play oplossing voor beschikbaar.

Het kan wel, maar ik vrees dat er wat hulp bij nodig is van iemand met meer dan doorsnee kennis van electra.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Mocht je echt bezorgd zijn over het uithoudingsvermogen van je telefoon, dan is gewoon een usb-powerbank inderdaad wel de meest eenvoudige oplossing.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(20-Aug-2024, 09:59 PM)Bacchus schreef: Mocht je echt bezorgd zijn over het uithoudingsvermogen van je telefoon, dan is gewoon een usb-powerbank inderdaad wel de meest eenvoudige oplossing.

Was ook mijn idee.


(20-Aug-2024, 09:57 PM)Jeroen S schreef: Voor zover ik weet is er geen plug en play oplossing voor beschikbaar.
Maar wat voor motor heb je? Bafang? Want dan is er dus wel een plug en play oplossing.
BAFANG | HMI (bafang-e.com)
Als ik namelijk het schermpje van het type : DP C010 ga bekijken, dan zie ik dat deze een USB poort heeft om op te laden:
Citaat:USB Charge
5V 1A (Type C)

Dus zoek eventueel naar de naam van je E-assistent + display + "usb charge"
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ja, daar is een oplossing voor.
Een DC/DC omvormer
https://amzn.eu/d/bVH7gZ4
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(21-Aug-2024, 12:33 AM)GHOOGEN schreef: Ja, daar is een oplossing voor.
Een DC/DC omvormer
https://amzn.eu/d/bVH7gZ4

Zou niet kiezen voor deze omvormer aangezien hij maar tot 32 v gaat, de huidige fietsaccus zijn 36 of 48 volt, maar Amazon heeft er wel die tot een hoger voltage gaan gewoon even zoeken op usb ebike
Succes
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(20-Aug-2024, 08:20 PM)avanool schreef: Ik zou op mijn trike mijn iphone als navigatie willen gebruiken en de  stroom daarvoor willen aftappen van de accu; is daar een technische oplossing voor?

Door de vraagstelling verwacht ik dat je je niet helemaal in de electronica wilt verdiepen. In dat geval is een USB powerbank en een lange USB kabel zodat de powerbank ergens droog kan liggen de makkelijkste optie.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(20-Aug-2024, 08:20 PM)avanool schreef: Ik zou op mijn trike mijn iphone als navigatie willen gebruiken 

Tenzij je vooral in de zomer rijdt en/of korte ritjes is het geen aanrader. De accuduur is zonder stroomtoevoer erg beperkt en met slijt de iphone accu veel sneller.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Kun je niet voor x tientjes een oudere Garmin scoren? Want voor heel de trainings mogelijkheden ben je niet geïnteresseerd. En de navigatie zal denk ik ook wel prima nog werken. Zolang je niet verkeerd rijdt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(22-Aug-2024, 08:31 AM)Hardloper schreef: Kun je niet voor x tientjes een oudere Garmin scoren? Want voor heel de trainings mogelijkheden ben je niet geïnteresseerd. En de navigatie zal denk ik ook wel prima nog werken. Zolang je niet verkeerd rijdt.

Je kan ook een goedkope (android) telefoon scoren, en daar een offline navigatie programma opzetten.
Als je hem alleen voor navigatie gebruikt (met powerbank), dan maakt het ook niet uit of de accu snel slijt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#12
(22-Aug-2024, 08:51 AM)Frutsel schreef: Je kan ook een goedkope (android) telefoon scoren, en daar een offline navigatie programma opzetten.
Als je hem alleen voor navigatie gebruikt (met powerbank), dan maakt het ook niet uit of de accu snel slijt.

Dat heb ik dus gedaan, telefoon op prijs en waterdicht geselecteerd, er een goedkope prepaid simkaart in gestopt en ik gebruik hem nu al drie jaar. De accu gaat nog steeds een hele week mee als telefoon in standby mode, of een lange dag fietsen met scherm aan en gesproken route instructies.

Op te laden met een powerbank. In noodgevallen te gebruiken als telefoon, camera, met wifi voor e-mail enz.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , datakneder
#13
(22-Aug-2024, 10:12 AM)Willeke_IGKT schreef: Dat heb ik dus gedaan, telefoon op prijs en waterdicht geselecteerd, er een goedkope prepaid simkaart in gestopt en ik gebruik hem nu al drie jaar.

Welk merk, type, enz. heb je Willeke? Ik vind dit echt wel een goed idee.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik heb er even de doos bij gepakt, Redmi 9AT.

Maar waarschijnlijk niet meer te koop, hij was drie jaar terug al geen nieuw model.

Waar ik op zoek, bij een grote telefoon verkoper, waterdicht en dan ga ik van de goedkoopste af kijken of het wat lijkt. Niet te oud, goede batterij waarden, reviews lezen. En dan op de gok bestellen.

Nu al meerdere keren bij geworden van een telefoon op die manier uitzoeken. Voor mijn communicatie telefoon is stofdicht (waterdicht werkt ook) en stootvast belangrijk. Dat ding woont in mijn broekzak.
Bij de navigatie telefoon was goedkoop belangrijker, die zit met klittenband (wat anders) in de fiets ook als ik er niet bij ben, zoals bij winkelen in Haarlem.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#15
Voor de net als ik Android leken. Het gaat denk ik om een Xiaomi. Maar ook Motorola zou goede goedkopere telefoons maken.

(22-Aug-2024, 05:55 PM)Willeke_IGKT schreef: Maar waarschijnlijk niet meer te koop, hij was drie jaar terug al geen nieuw model.

Xiaomi Redmi 9AT 32GB - Blauw - Simlockvrij - Dual-SIM | Back Market
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(22-Aug-2024, 08:31 AM)Hardloper schreef: Kun je niet voor x tientjes een oudere Garmin scoren? Want voor heel de trainings mogelijkheden ben je niet geïnteresseerd. En de navigatie zal denk ik ook wel prima nog werken. Zolang je niet verkeerd rijdt.
(Afgezien ervan dat de topicstarter niet meer reageert..)
Dat zou mijn suggestie zijn. Een GPSMAP 60 of 62 gaat voor +/- 100 euro op marktplaats en werkt best aardig. Fiets-specifiek zal wel iets duurder zijn en is puur voor navigatie eerder minder dan beter imho.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(20-Aug-2024, 09:16 PM)Willeke_IGKT schreef: In een chatgroep is er informatie gedeeld over powerbanks die zowel usb als 12 volt voor verlichting kunnen leveren en snoertjes die van 12 volt (of wat het werkelijk is) usb waarden kunnen geven.
Voordat je een nieuwe vraag stelt moet je altijd kijken of 'ie al eerder gesteld is. Dat is bij mij niet het geval, maar het antwoord wel (deels), nl dat van Willeke.
Ik wil nl voor mijn Quest een 2e 12V accu (~5000mAh (dus 216 kJ)) erbij hebben en kan eentje bij Velomobiel kopen (55 euro), maar er zijn tegenwoordig ook allemaal powerbanks van ~20.000mAh (gerekend op 5V, dus 360kJ)) dus met USB-c  stekkers variabele spanningen kunnen leveren: 5V, 12V en 20V. Die 12V is leuk, maar hoe krijg je die in je velomobiel. Staat dit in die chatgroep? Wat is de link?
GRoet - André
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ik heb in de betreffende chatgroep gevraagd of iemand met meer kennis van zaken hierheen wil komen om je te helpen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: datakneder
#19
Je kunt een fietsaccu ook gebruiken voor het voeden of opladen van een telefoon, maar... 

De fietsaccu is vaak 36 tot 48Volt en de telefoon wordt opgeladen via de USB, dus 5Volt. Het rekensommetje wordt dan met een 48Volt accu 48-5=43. De "omvormer" moet dus 43Volt weg werken en dat kan richting de lucht, dus die 43Volt wordt omgezet in warmte. Beetje zonde. Het is dus veel beter om een USB powerbank te nemen, die is al 5Volt en speciaal gemaakt voor dit soort klussen.

Ideaal zou zijn een regelaar die het op verbruik regelt. De telefoon is 5Volt bij (stel) 1Amp. Het rekensommetje wordt dan 5x1=5Watt. Die 5Watt gedeeld door 48Volt geeft dan voor de fietsaccu een verbruik van ongeveer 100mA, anders geschreven 0,1Amp. Je verstookt zo minder aan de lucht. Verder zal de regelaar ook nog een verbruik hebben. Probleem daarvan is dat dit klaar gespeeld kan worden door de een of andere exoot van een IC (geïntegreerde schakeling). En als je over een paar jaar pech hebt en dat IC geeft er de brui aan, dan zit je met een kastje dat je waarschijnlijk niet meer kunt repareren. Ik zou gaan voor een Garmin met accu die kan worden vervangen door batterijen, maar ja, dat kost weer extra geld en de telefoon heb je waarschijnlijk al.

Ik denk overigens dat de houder voor de telefoon meer problemen geeft, die moet namelijk wel de voedingsaansluiting vrij laten. Verder, maar dat is mijn mening, is dit wel een erg kwetsbare opstelling, beetje verkeerde beweging en je zit tegen die connector aan en zo ontzettend stevig is dat allemaal niet. Dus de kans is groot dat het dan afbreekt.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(22-Aug-2024, 10:25 PM)AndredeBoer schreef:
(20-Aug-2024, 09:16 PM)Willeke_IGKT schreef: In een chatgroep 
Staat dit in die chatgroep?
GRoet - André

Over welke chatgroep hebben jullie het eigenlijk? Of is het gewoon een whatsapp-groep?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#21
(23-Aug-2024, 07:36 AM)Wim -de roetsende schreef:
(22-Aug-2024, 10:25 PM)AndredeBoer schreef:
(20-Aug-2024, 09:16 PM)Willeke_IGKT schreef: In een chatgroep 
Staat dit in die chatgroep?
GRoet - André

Over welke chatgroep hebben jullie het eigenlijk? Of is het gewoon een whatsapp-groep?

Dat is ook mijn vraag. Achteraf was het duidelijker geweest als de vraag gesteld had (direct aan Willeke, of via de groep): om welke chatgroep gaat het? (zie onderaan bericht van 20-Aug-2024, 09:16 PM )
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Het is een chat in een WhatsApp groep, sorry, ik dacht dat ik duidelijk was dat het niet hier was, en dat ik er niet zomaar uit wilde kopiëren.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#23
Clear. Ik ga de vraag duidelijk formuleren in een nieuw topic.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten ...Wim -de roetsende — 08:29 AM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
365cycle — 01:35 AM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...GHOOGEN — 01:14 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten zi...Willeke_IGKT — 11:32 PM