Halo voor DF en dergelijke.
|
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28651
2815 x bedankt in 1251 berichten
Voor die mensen die het nieuws niet bijhouden, ICB heeft nu de halo in productie en te koop.
Pagina met filmpjes en informatie.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
Ik juich verbeteringen aan de veiligheid in het algemeen toe. Maar ik heb wel wat bedenkingen bij de Halo.
Ten eerste vraag ik mij af in welke mate het de veiligheid vergroot. Als ik naar het filmpje kijk van de testcrash zie ik dat bij impact de fiets naar beneden gedrukt wordt. Maar aangezien de bestuurder niet in de gordels zit, blijft die gewoon op dezelfde hoogte doorgaan. Bovendien zal de fiets vertragen en ik denk dat het bovenlichaamgewoon door blijft gaan. Ik weet niet hoe breed de halo is t.o.v. mijn hoofd, maar ik denk als ik in de fiets gezeten zou hebben dat mijn hoofd de balk geraakt had, danwel de halo en dat lijkt me net zo onprettig. Ik heb helemaal geen idee wat de beweging van de nek zal doen. Whiplash?
Ik verwacht dat het zeker zal helpen bij 'kleine' botsingen. Maar, op basis van wat ik zie, dat bij levensbedreigende botsingen het effect misschien niet zo groot zal zijn als de mensen denken.
Verder heb ik in het algemeen bedenkingen bij veiligheidsmaatregelen, dat ze vaak niet het gewenste effect in de praktijk hebben. Invoering van de verplichte airbags in auto's zou moeten leiden tot minder ernstige gewonden. Maar er is een grote kans dat mensen, wetende dat er airbags zijn, roekelozer gaan rijden, wat het positieve effect tenietdoet.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7404 x bedankt in 3645 berichten
Het lijkt vooral een wat zwaarder uitgevoerd zomerdakje.
Ik bedoel dit positief.
Net zo 'aankleden' als het zomerdakje en klaar.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 621
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1320 x bedankt in 586 berichten
25-Aug-2024, 12:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Aug-2024, 10:47 PM door Bob Hagendijk.)
Bij een vaste balk zoals in het filmpje vraag ik me ongeveer dezelfde dingen af als datakneder. Maar, hoe vaak gebeurd dat? Het gevaarlijkste wat je tegen kan komen is een slagboom, en die is aan 1 kant los, dus zal omhoog gaan als je die met de halo raakt. Zonder verwondingen? Dat weet ik niet, maar beter dan een slagboom in je gezicht. Ook i het geval van kantelen en doorschuiven zal het vaak een kwestie van afketsen zijn ipv frontaal ergens tegenaan. Dat er situaties zijn waarbij het niet helpt wil niet zeggen dat het nutteloos is.
Berichten: 527
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
962 x bedankt in 514 berichten
Ik vind het een leuk ding, ik heb het ICB dakje nog niet zo lang maar wat ik wel mis is een manier om hem scharnierend vast op de fiets te hebben zoals ze dat bij de halo gedaan hebben, het dakje weegt namelijk niets en waait zo onder je neus vandaan. Maar om daar nou nog eens 400 euro aan uit te geven is mij een beetje teveel van het goede, ik verzin wel iets voor het dakje.
Wat veiligheid betreft, goed initiatief, of het werkt in praktijk wil ik liever niet uitvinden, ik heb al ervaring met een "hele" grote tak die op m'n zelfgemaakte carbon dakje voor de Versatile was gevallen en als dat het Flevodakje was geweest dan zou ik er niet al te best bij hebben gelegen.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28651
2815 x bedankt in 1251 berichten
Er zijn plannen om dit project als dakje aan te bieden.
En er is ook ervaring met het vast plaatsen van het zomer dakje, met scharnieren natuurlijk.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 225
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 267
537 x bedankt in 221 berichten
(25-Aug-2024, 12:25 PM)Bob Hagendijk schreef: Bij een vaste balk zoals in het filmpje vraag ik me ongeveer dezelfde dingen af als datakneder. Maar, hoe vaak gebeurd dat? Het gevaarlijkste wat je tegen kan komen is een slagboom, en die is aan 1 kant los, dus zal omhoog gaan als je die met de halo raakt. Zonder verwondingen? Dat weet ik niet, maar beter dan een slagboom in je gezicht. Ook i het geval van kantelen en doorschuiven zal het vaak een kwestie van afketsen zijn ipv frontaal ergens tegenaan. Dat er situaties zijn waarbij het niet helpt wil niet zeggen dat het nutteloos is. Maargoed, dat vind ik ook met een helm als je standaard 30+ fietst op een open ligfiets en daar mag iedereen ook zijn eigen mening over hebben.
Niet elke slagboom is aan een kant los hoor. Maar de meeste gelukkig wel. En heb zelf al wat vaker meegemaakt dat de slagboom net te laag is en dat ik hem met de hand een stukje optil maar dat zou dan met de halo niet hoeven. Dus daar kan die wel weer handig voor zijn.
Maar ik ben juist benieuwd wat het doet als je op zijn kant gaat. want dan zal het wel betere val bescherming geven tenzij die open gaat.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7404 x bedankt in 3645 berichten
(25-Aug-2024, 04:23 PM)Gideonaut schreef: Ik vind het een leuk ding, ik heb het ICB dakje nog niet zo lang maar wat ik wel mis is een manier om hem scharnierend vast op de fiets te hebben zoals ze dat bij de halo gedaan hebben,
Mijn ICB-zomerdakje is scharnierend bevestigd. Kan dus wel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
Wat een lelijk gedrocht. Ik had iets van fraai gevormd carbon verwacht eigenlijk.
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2541 x bedankt in 1203 berichten
(25-Aug-2024, 06:30 PM)ZoefZoef schreef: Wat een lelijk gedrocht. Ik had iets van fraai gevormd carbon verwacht eigenlijk.
Tegen welke prijs?
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
(25-Aug-2024, 06:31 PM)Hoekie schreef: (25-Aug-2024, 06:30 PM)ZoefZoef schreef: Wat een lelijk gedrocht. Ik had iets van fraai gevormd carbon verwacht eigenlijk.
Tegen welke prijs?
Weet niet. Maar als ie paar honderd duurder zou zijn, zou me dat bij een aankoop van een nieuwe velomobiel niet heel veel uitmaken eigenlijk.
Zoals het er nu uitziet, zou ik dr prijs er niet voor neerleggen eigenlijk.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28651
2815 x bedankt in 1251 berichten
ZoefZoef wacht tot het carbon dakje eroverheen ligt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
(25-Aug-2024, 06:51 PM)Willeke_IGKT schreef: ZoefZoef wacht tot het carbon dakje eroverheen ligt.
Nee hoor, want voorlopig denk ik niet dat er een velomobiel komt. Maar wellicht is ie gesloten idd een stuk fraaier dan ie nu is.
Berichten: 527
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
962 x bedankt in 514 berichten
(25-Aug-2024, 06:14 PM)Wim -de roetsende schreef: (25-Aug-2024, 04:23 PM)Gideonaut schreef: Ik vind het een leuk ding, ik heb het ICB dakje nog niet zo lang maar wat ik wel mis is een manier om hem scharnierend vast op de fiets te hebben zoals ze dat bij de halo gedaan hebben,
Mijn ICB-zomerdakje is scharnierend bevestigd. Kan dus wel.
Natuurlijk kan het, het is zo simpel in elkaar gezet dat je het heel makkelijk kan aanpassen, hij komt alleen niet standaard met die mogelijkheid, dat is iets wat ik zelf moet verzinnen. Is verder ook geen klacht maar dat viel mij op toen ik het filmpje zag.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7404 x bedankt in 3645 berichten
(25-Aug-2024, 07:08 PM)Gideonaut schreef: Natuurlijk kan het, het is zo simpel in elkaar gezet dat je het heel makkelijk kan aanpassen, hij komt alleen niet standaard met die mogelijkheid, dat is iets wat ik zelf moet verzinnen.
Ik bedoelde juist dat die van mij wel zo is geleverd door ICB. Peter heeft die van mij aangepast voor de MilanSL.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 527
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
962 x bedankt in 514 berichten
Logisch, met die carbon klemmetjes die ik er op heb zitten kom je niet ver bij een Milan. Vreemd dat ze het niet gelijk universeel hebben gemaakt, want met het dakje wat ik nu heb past het schuimdeksel ook niet goed en moet je het tussen de pootjes forceren en met de klittenband goed vast trekken, en als je de schuimdeksel niet gebruik dan druipt het regenwater gezellig langs het ruitje zo op je broek..
Ik print wel wat, dan kan ik het zelfs oplossen met dubbelzijdig tape zoals die van de GoPro mounts, hoef ik verder ook geen gaten te boren
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Er is toch al een keer iemand omgekomen door een dergelijke situatie? Lijkt mij een goede aanvulling.
Groet,
Marco
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2541 x bedankt in 1203 berichten
25-Aug-2024, 08:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2024, 08:42 PM door Hoekie.)
Het is de vraag of deze Halo dat ongeluk had kunnen voor komen.
Persoonlijk vind ik het super dat er over nagedacht wordt. Zodra de dak aanvulling beschikbaar is, ga ik er zeker een keer naar kijken.
Iets als een ICB Zomerdakje zat ik sowieso al aan te denken voor mijn aanstaande Snoek-L.
Enne, bij voorkeur met een helmvizier (en dus ook ruitenwisser) zoals ik nu heb met de QV head-in hood/racekap.
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
25-Aug-2024, 08:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2024, 08:51 PM door ZoefZoef.)
(25-Aug-2024, 08:40 PM)Hoekie schreef: Het is de vraag of deze Halo dat ongeluk had kunnen voor komen.
Persoonlijk vind ik het super dat er over nagedacht wordt. Zodra de dak aanvulling beschikbaar is, ga ik er zeker een keer naar kijken.
Iets als een ICB Zomerdakje zat ik sowieso al aan te denken voor mijn aanstaande Snoek-L.
Het ongeluk zelf niet: je ziet de slagboom of niet en daar maakt zo'n halo geen verschil in.
De fatale afloop van het ongeluk had er waarschijnlijk niet geweest met deze halo. In die zin is dus zeker wel een nuttig accesoire. Het zal eventueel letsel behoorlijk verminderen, daar ben ik wel van overtuigd eigenlijk.
Maar als je ermee omgekeerd in een sloot terecht komt.. dan heb je een probleem vrees ik, tenzij ze daar ook een oplossing voor hebben bedacht.
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2541 x bedankt in 1203 berichten
25-Aug-2024, 09:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2024, 09:19 PM door Hoekie.)
(25-Aug-2024, 08:45 PM)ZoefZoef schreef: Het ongeluk zelf niet: je ziet de slagboom of niet en daar maakt zo'n halo geen verschil in.
De fatale afloop van het ongeluk had er waarschijnlijk niet geweest met deze halo. In die zin is dus zeker wel een nuttig accesoire. Het zal eventueel letsel behoorlijk verminderen, daar ben ik wel van overtuigd eigenlijk.
Maar als je ermee omgekeerd in een sloot terecht komt.. dan heb je een probleem vrees ik, tenzij ze daar ook een oplossing voor hebben bedacht.
Denk ik ook. Op het Duitse forum heb ik de ICB Halo nieuws link gepost. Met ook daar interessante reacties. Zoals wat als het hoofd tussen de spijlen naar voren komt.
Op zijn kop in een sloot heb je door de V-vorm van de sloot sowieso een probleem. Met en zonder dak. Wellicht dat de Halo juist mooi een gap creëert waardoor ontsnappen makkelijker mogelijk is? Bij een oud collega was omgekeerd de motorfiets boven op 'm al voldoende dat ie het niet meer na heeft kunnen vertellen. Wij hebben gelukkig een grote muts achterop de velomobiel.
Berichten: 2
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2024
Bedankt: 0
14 x bedankt in 1 berichten
(25-Aug-2024, 08:40 PM)Hoekie schreef: Het is de vraag of deze Halo dat ongeluk had kunnen voor komen.
Persoonlijk vind ik het super dat er over nagedacht wordt. Zodra de dak aanvulling beschikbaar is, ga ik er zeker een keer naar kijken.
Iets als een ICB Zomerdakje zat ik sowieso al aan te denken voor mijn aanstaande Snoek-L.
Enne, bij voorkeur met een helmvizier (en dus ook ruitenwisser) zoals ik nu heb met de QV head-in hood/racekap.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10465
8075 x bedankt in 3989 berichten
Ik vind de halo zeker een nuttige aanvulling. Niet alleen het genoemde fatale ongeval had er mogelijk anders mee afgelopen, ook het ongeval van Kees ( https://quest.ligfries.com/ -> weblog -> fotoos 1-juli-crash) was er vermoedelijk een stuk minder dramatisch mee geworden.
Vraag me wel af of ik er goed onder pas en me veilig voel, maar dat ga ik binnenkort zéker even bij intercitybike bekijken
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2024
Bedankt: 0
14 x bedankt in 1 berichten
We hebben de halo getest op een slagboom omdat de belasting ons daarbij het grootste lijkt, als hij die doorstaat werkt het ook in andere situaties.
We denken dat het de veiligheid vergroot, de energie van de impact wordt deels weggeleid door het inveren van de fiets, het vervormen van de carrosserie en het verbuigen van de halo. Het geheel is zo uitgekiend dat belasting gelijk verdeeld wordt, ongeveer gelijk worden de instaprand, de aluminium beugels en de smurfenmuts "gekraakt".
Om de veiligheid verder te vergroten zou je ook nog steeds een helm onder de halo kunnen dragen. De halo vervangt niet een helm.
Een waarschijnlijker ongeluksscenario is dat je op zijn kant gaat en dan onbestuurbaar op een paal oid zou afglijden. De beugel zal de fiets dan af laten ketsen, de belasting van de beugel zal daarbij veel kleiner zijn dan bij een botsing met een slagboom.
Disclaimer: Er bestaan geen testprotocollen voor velomobiel crashtesten. Er is geen sterren waardering beschikbaar. Maar we hebben ons boerenverstand en praktijkervaring gebruikt en denken dat de velomobiel hier veiliger van wordt. We maken het graag beschikbaar voor iedereen die er wat in ziet. Lelijk? Kwestie van smaak. Te duur? Beter duur dan niet verkrijgbaar.
Moet het van carbon zijn? Juist het buigen van aluminium kan de energie absorberen en de impact zo verminderen. En de sterkte van carbonvezel benut je optimaal als je er aan trekt, niet door er tegen te duwen.
Bedankt door: 365cycle , Thijs OO , mvdriel , Atrike , Hoekie , datakneder , quattrovelootje , bucovaina , Roepers , Willeke_IGKT , Hardloper , Wim -de roetsende , Tijanus , Tegelfanaat
Berichten: 128
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
317 x bedankt in 128 berichten
(26-Aug-2024, 11:24 AM)intercitybike schreef: Een waarschijnlijker ongeluksscenario is dat je op zijn kant gaat en dan onbestuurbaar op een paal oid zou afglijden. De beugel zal de fiets dan af laten ketsen, de belasting van de beugel zal daarbij veel kleiner zijn dan bij een botsing met een slagboom.
Dat is inderdaad de belangrijkste waar ik ook wel over zou nadenken ja. Bij een driewieler zou ik alleen al daarom zeker deze bescherming overwegen. De QV is stabieler waardoor die minder kans heeft op omkiepen door gewoon bochtenwerk, maar bij een aanrijding is die kans ook zeker nog reëel. Ik ben tevreden over het feit dat deze ontwikkeld is. Mijn QV denk ik dat blijft zoals ie is, maar als ik ooit een andere VM op 3 wielen heb is de kans groot dat ie erop komt.
Berichten: 2.669
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2800
3131 x bedankt in 2177 berichten
26-Aug-2024, 01:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Aug-2024, 01:17 PM door Hardloper.)
(26-Aug-2024, 11:24 AM)intercitybike schreef: Te duur? Beter duur dan niet verkrijgbaar.
Moet het van carbon zijn?
Zou het ook niet weer extra duur worden als hij van carbon zou zijn? Maar hoeveel weegt het eigenlijk? En ik neem aan dat dit de rolbeugel is waar je een keer per email over had?
In plaats van via een laagje carbon erop als flevodakje. lijkt me dat je er ook een waterdichte UV bestendige zeil op zou kunnen bevestigen. Is wellicht kosten efficiënter en je hebt geen last dat de carbon de GPS stralen tegen houdt. Al weet ik niet in hoeverre dit een belemmering geeft in huidige situatie..
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7404 x bedankt in 3645 berichten
(26-Aug-2024, 11:24 AM)intercitybike schreef: We denken dat het de veiligheid vergroot,
En daar gaat het dus om.
Mooi initiatief en aangekleed als zomerdakje ziet het er natuurlijk al heel anders uit.
Welkom op dit forum ICB(/Ymte?).
Informatie direct van de ontwerper/bouwer is altijd zinvol.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|