Voor fietsers: Nederland is beter dan Engeland
|
Berichten: 341
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
699 x bedankt in 323 berichten
Terug van een vakantie in Engeland (Devon en Cotswolds). Een schitterend wandelland, want overal lopen wandelpaden (public footpaths en public bridlepaths) en er is bijna overal recht van overpad, dus je mag vrijwel ieder weiland door. Maar voor fietsers is het niet best
- er zijn bijna geen fietspaden.
- de wegen zijn zeer smal. Ik heb veel in Europa gereist, maar nergens zulke smalle wegen gezien. In NL, B, LU, DK, D, A, CH, I, SI, CZ, ES, P, F, GR -- overal zijn de wegen breder dan in Engeland. Op veel wegen heeft een auto al een probleem als er een tegenligger aankomt, dan moet je al de heg insturen, of een stukje achteruit gaan.
- bermen bestaan niet in Engeland. Hagen wel. Die zijn gemiddeld een meter of 4 hoog, en staan dus direct naast het asfalt.
- de wegen zijn bochtig, je hebt geen overzicht
Kortom: als fietser ben je zeer kwetsbaar in Engeland. Je rijdt op smalle, onoverzichtelijke wegen. Er is geen enkele uitwijkmogelijkheid, want in Engeland doen ze niet aan bermen. Een bijkomend nadeel van de hagen is dat je niks ziet van het (vaak prachtige) landschap: je rijdt in een groene tunnel.
Het wekt dus geen verbazing dat je nauwelijks fietsers ziet. En doodenkele keer zie je een waaghals op een racefiets. Die hebben 24 uur per dag knipperende achterlichten aan, lampen op de fietshelm, enzovoorts. Achter zo'n fietser hangt dan meestal een sliert auto's, die wachten tot ze hem/haar kunnen passeren.
Merkwaardig genoeg is de situatie in steden beter. Daar groeien geen heggen dus je hebt er meer uitzicht. En daar is uitwijkmogelijkheid, in de vorm van trottoirs. Ook deze zijn meestal erg smal, maar iets is beter dan niets. In studentensteden als Oxford zie je dus wél fietsers.
Kortom: hou je van wandelen dan is Engeland een fijn land. Wil je fietsen, ga dan naar ergens anders heen. Elke andere bestemming is beter! En wat een genoegen om in een land te leven met wegen van normale breedte, mét overzicht, mét bermen en vaak zelfs met fietspaden! Leve Nederland en België!
(Edit: die hagen zijn beroerd voor fietsers, maar wél een zegen voor het dierenleven, zoals insecten, vogels, vleermuizen, vossen en eekhoorns. Ik ben vóór meer heggen en hagen! Maar niet pál naast de weg!)
(Benieuwd of Melle nog in de discussie springt, hij woont in GB en heeft er dus vele meer kijk op dan ik, bovenstaande is MIJN indruk na 2,5 week vakantie)
Dit geeft, zonder overdrijven, een goed beeld van de wegen in Engeland:
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 218
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 55
448 x bedankt in 201 berichten
Deel je ervaring, met kanttekening bij veiligheid: bij echt smalle wegen is zelfs voor de ergste malloot duidelijk dat hij er niet langs kan, juist iets breder, maar niet echt tweebaans, zoals veel plattelandswegen in nederland is erg onveilig voor fietsers omdat veel bestuurders (zeker 70%) denken je met 60-70 te kunnen passeren op hoogstens een paar decimeter afstand. Wij vonden noord-engeland in ieder geval veel veiliger.
Berichten: 1.980
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29508
2887 x bedankt in 1290 berichten
Ik heb goede herinneringen aan Lincolnshire, smalle weggetjes met weinig verkeer maar wel hele brede bermen. Er zouden twee rijbanen en een gewone berm tussen de hagen passen.
Een enkele keer moest ik een klein stukje over een drukke doorgaande weg en dat was balen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.648
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2088
1971 x bedankt in 769 berichten
Je moet daar ook uitkijken voor een malloot in een gele mini, al dan niet met luxe stoel op dak.
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
(30-Aug-2024, 06:07 PM)Fietsbennie schreef: Je moet daar ook uitkijken voor een malloot in een gele mini, al dan niet met luxe stoel op dak.
Vooral als je in een driewieler rijdt!
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1661 x bedankt in 891 berichten
Ik heb dit even voor je gecorrigeerd: (30-Aug-2024, 03:34 PM)PieterTrapt schreef: Dit geeft, zonder overdrijven, een goed beeld van de sommige wegen in Engeland:
Jammer dat je foto's van het internet hebt geplukt om je betoog kracht bij te zetten en niet de moeite hebt genomen er zelf een paar te maken.
Hoewel ik veel van je observaties herken en genoeg te klagen heb over het verkeer en de wegeninfrastructuur in het VK, vind ik dat je Engeland als fietsland nogal tekort doet. Om te beginnen is het een fantastisch land als je van gravelbiken/ mountainbiken/ bikepacken houdt. Via de bridleways die je noemde kun je dagenlang fietsen zonder ook maar één keer een weg met auto's te hoeven delen.
Als je liever op de weg fietst zul je merken dat sommige wegen inderdaad smal, hol en steil zijn, vooral in zuid Engeland, maar dat er ook mooie lange-afstandsfietsroutses zijn die bijvoorbeeld langs kanalen en over oude spoorlijnen (dank, meneer Beeching) lopen. Daarnaast zijn er veel moors, fells en plains met schitterende uitzichten, waar je zowel over paden kunt fietsen als op wegen (vaak zelfs met berm!). Het National Cycle Network is erg behulpzaam voor het plannen van mooie fietsroutes, als je wilt kom je ermee van Land's End (het meest zuidelijke puntje van Engeland) tot John o' Groats (de meest noordelijke punt van Schotland).
Ligfietsen op de weg doe ik zelf niet in het VK vanwege de matige wegen, het heuvelachtige landschap en het verkeer bij mij in de buurt, maar als ik in bijvoorbeeld het vlakke Norfolk zou wonen zou dat wellicht anders zijn.
Pieter, ik zou zeggen kom nog eens terug en neem een fiets mee zodat je Engeland als fietsland zelf kunt ervaren. Meer over fietsen in het VK hier.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 341
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
699 x bedankt in 323 berichten
Dank voor de aanvulling, Melle!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 316
Topics: 16
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 174
474 x bedankt in 195 berichten
Mijn fietservaring in Engeland beperkt zich tot zuid-Engeland en daar herken ik veel in. Ik zou daar niet snel meer gaan fietsen. Maar deze zomer was ik in Schotland en daar zag het er weer heel anders uit. Daar is het probleem meer dat er weinig doorgaande wegen zijn en die zijn dan ook heel druk met autoverkeer. Ik zou daar best nog eens willen fietsen, maar dan moet de route wel goed voorbereid worden.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1661 x bedankt in 891 berichten
Ook in zuid Engeland hangt het er heel erg vanaf waar je bent. In het drukbevolkte zuidoosten fiets ik ook niet graag, maar langs de zuidkust en in de West Country kun je echt heel mooi fietsen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1661 x bedankt in 891 berichten
Gister in ruim 200km geen enkele holle weg zoals op de foto in de openingspost gezien.
Wel veel bermen.
Ik had een route gepland met een combinatie van stukken national cycle network en gravel-/ modderpaden, uiteraard zijn die laatste ook te vermijden als dat niet je smaak is of je er geen geschikte fiets voor hebt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1661 x bedankt in 891 berichten
De eerste klim in onderstaande video (Bannerdown Road) is mijn favoriete klim in de omgeving van Bath; lang, maar met een helling van gemiddeld een procent of 7-8 zelfs met volle bepakking goed te doen. Prospect Place is een ander verhaal, daar moeten zelfs atleten (daar reken ik mezelf niet toe) op dure carbon fietsen hun best voor doen. Sally in the Wood (A363) probeer ik altijd te vermijden, mij teveel autoverkeer. Naar beneden gaat nog wel, omhoog is niet leuk, zelfs als je van klimmen houdt, vanwege vrachtwagens die in bochten proberen in te halen.
Ik denk dat velen hier overigens wel raad weten met een 75T tandwiel!
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.980
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29508
2887 x bedankt in 1290 berichten
Ik denk dat fietsen in Engeland (en de rest van de UK) nog meer dan in Nederland een kwestie van plannen is.
Ik heb er goed befietsbare wegen gezien en zelfs gereden maar meer waar zelfs zelfverzekerde Engelse mannen in geen geval willen fietsen.
Als je een lange afstand gaat fietsen kunnen sites en planners helpen de juiste route te vinden maar als je tussen twee dorpen bij elkaar in de buurt wilt rijden en niet off road (gravel) wilt of kunt kan het zijn dat je geen opties hebt waar je in Nederland altijd wel een route kunt vinden en meestal een goede.
Weten waar de wegen goed zijn is ook minder makkelijk dan in Nederland waar er heel wat uitgezette routes zijn, knooppunten en de witte bordjes met rode of groene plaatsnamen.
In grote delen van Groot Brittannië is er een doorgaande fietsroute met een paar vertakkingen naar steden dicht langs de route en zelfs Britten klagen dat die routes niet goed (of helemaal niet) onderhouden worden.
Het aantal routes, zeker in de steden, groeit wel.
Ik heb leren fietsen in Nederland in de jaren 70, tussen auto's en vrachtwagens, en ik denk dat dat is blijven hangen, ik voelde mij zelfs in Londen niet onveilig maar zag wel dat minder ervaren fietsers zich er (toen, 2010) niet goed gevoeld zouden hebben.
Mijn ouders die vele jaren in Frankrijk gefietst hadden hebben een keer een stuk in Engeland gefietst, van Ramsgate naar Portsmouth, en vonden het verschil met Nederland en Frankrijk groot. Veel onoverzichtelijk kruisingen, veel bordjes dat je moet afstappen om zijwegen over te steken, stoepranden die niet omlaag gebracht zijn voor fietsers (maar wel voor auto's bij bijna elk huis.)
Ja, melle z heeft gelijk dat je er goed kunt fietsen maar de anderen in dit draadje hebben ook gelijk, het is geen vanzelfsprekendheid om er goed te kunnen fietsen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1661 x bedankt in 891 berichten
15-Sep-2024, 04:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Sep-2024, 04:52 PM door melle z.)
(15-Sep-2024, 12:50 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dat fietsen in Engeland (en de rest van de UK) nog meer dan in Nederland een kwestie van plannen is. Tot een jaar geleden 'plande' ik mijn routes door een blik op de kaart te werpen en te bedenken waar ik ongeveer naartoe wilde. Vervolgens maakte ik een lijstje plaatsnamen in mijn hoofd en zag ik wel hoe ik daar kwam. Sinds ik een Garmin heb en routes plan via cycle.planner is er een wereld voor mij opengegaan: niet alleen sta ik niet meer om de 20 minuten op de kaart te kijken en rij ik niet meer steeds verkeerd, ook fiets ik over veel mooiere wegen (dat geldt ook voor als ik in Ierland en Nederland fiets).
(15-Sep-2024, 12:50 PM)Willeke_IGKT schreef: Als je een lange afstand gaat fietsen kunnen sites en planners helpen de juiste route te vinden maar als je tussen twee dorpen bij elkaar in de buurt wilt rijden en niet off road (gravel) wilt of kunt kan het zijn dat je geen opties hebt waar je in Nederland altijd wel een route kunt vinden en meestal een goede. In de UK is over het algemeen ook wel een fietsbare route te vinden, maar als je Nederlandse fietspaden gewend bent kom je inderdaad bedrogen uit.
(15-Sep-2024, 12:50 PM)Willeke_IGKT schreef: Weten waar de wegen goed zijn is ook minder makkelijk dan in Nederland waar er heel wat uitgezette routes zijn, knooppunten en de witte bordjes met rode of groene plaatsnamen. National cycle routes zijn bebord (al zijn de 'borden' vaak stickers op lantarenpalen).
(15-Sep-2024, 12:50 PM)Willeke_IGKT schreef: In grote delen van Groot Brittannië is er een doorgaande fietsroute met een paar vertakkingen naar steden dicht langs de route en zelfs Britten klagen dat die routes niet goed (of helemaal niet) onderhouden worden.
Het aantal routes, zeker in de steden, groeit wel. Er is hier in Bath een compleet met bramen overgroeid fietspad dat niemand gebruikt en dat niet onderhouden wordt. Het was denk ik ooit een heel mooi fietspad, maar het gaat van niks naar nergens. Het Bristol and Bath Railway Path daarentegen is een goed onderhouden route tussen de centra van beide steden met slechts twee gelijkvloerse kruisingen met autoverkeer en veel goed bruikbare aftakkigen naar dorpen en buitenwijken aan de route.
In Dublin fiets ik vaak over het Grand Canal (stel je er niet teveel bij voor...) Path, ofwel The Green Way, een 'fietssnelweg' de stad uit. Je moet er om de kilometer door een kloterig klaphekje waar amper een fiets door past, of je moet je tussen twee paaltjes door wurmen. Eén van die paaltjes heeft onderaan een plaat waar je trappers achter blijven haken zodat je gedwongen wordt om af te stappen, maar lopend naast je fiets pas je er amper door. Hopeloos!
(15-Sep-2024, 12:50 PM)Willeke_IGKT schreef: Ramsgate naar Portsmouth Dat is ook wel ongeveer de beroerdste hoek van het land om te fietsen, al kun je langs de kust of door de Downs en de Weald best een mooie route vinden.
(15-Sep-2024, 12:50 PM)Willeke_IGKT schreef: Veel onoverzichtelijk kruisingen, veel bordjes dat je moet afstappen om zijwegen over te steken, stoepranden die niet omlaag gebracht zijn voor fietsers (maar wel voor auto's bij bijna elk huis.) Dat is op de Britse en Ierse eilanden allemaal helaas niet ongebruikelijk. Het bordje 'cyclists dismount' heeft gelukkig geen enkele juridische waarde, al willen voetgangers en automobilisten je er graag op wijzen als je gewoon doorfietst. In dat geval leg ik ze graag uit dat ik voor de gelegenheid geen cyclist ben maar een arsehole, dat vinden ze namelijk toch al.
(15-Sep-2024, 12:50 PM)Willeke_IGKT schreef: [...]het is geen vanzelfsprekendheid om er goed te kunnen fietsen. Klopt, maar de generalisaties in de openingspost verdienen wel een beetje nuance wat mij betreft.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM |
Korte cranks
|
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM |
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
|
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM |
Voorvork Raptobike
|
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM |
Voorvork Raptobike
|
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM |
|