Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dubbele akku schakeling - hoe heb je dat verpakt ?
#1
Ik wil naar een dubbele accu met schakelaar om tussen beide te schakelen wanneer een leeg is. Met XT60 stekkers.

Schakel technisch denk ik aan schakelen op de plus. Met dan een korte onderbreking tijdens het schakelen.
De vraag is eerder: hoe verpak ik dat?

Wie heeft al dubbele akku in schakeling ?
En hoe heb je dat verpakt ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik heb dat. Maar niet echt heel fancy, behoorlijk laagdrempelig, basic. Het werkt uitstekend tot op heden (zit in m'n net in gebruik genomen Q501).

6 pins 3 standen schakelaar, plus en min worden dus allebei geschakeld, gewoon in het dashboard. Vanuit dashboard dus dubbele, dikkere draden naar de accu's die in een bakje onder de stoel staan.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Frutsel , Willeke_IGKT , 365cycle
#3
Ik had het ook zo, in de Milan GT. De buitenste twee paren zijn dan dus de twee accupolen, en aan de middelste twee hangt de fiets + ik had daar nog een extra kabel met laadpoort aan gemaakt. Dus met die schakelaar koos je dan ook welke accu je oplaadt, zonder deze uit de fiets te hoeven halen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#4
En hoe 'ingepakt' ? Plastic broodtrommel o.i.d. ?
Plaatjes?

Ik zat aan XT60 stekkers in het dashboard te denken.
Een per accu. Om accu's makkelijk te kunnen verwijderen.
[Afbeelding: XT60-fixed.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#5
Ik heb even wat foto's gemaakt:

[Afbeelding: IMG-20240830-192857.jpg]

De 2 LifePO4 accu's staan in een op maat gelamineerd bakje. Ik heb de foam waarin ze geleverd werden eromheen gehouden om trillingen te minimaliseren en het bakje dus op die maat gemaakt. Het zit op de bodem vast met 2 klittenband strips. 

De aansluitingen zijn zoals je ziet 'basic'  Big Grin Dat moet wellicht op termijn beter want deze regelmatig loshalen zal het niet ten goede komen. Want om te laden haal ik ze nu dus los om buiten de fiets te laden. Heb er 4 (bestelde er 2 maar ze waren zo vriendelijk mijn bestelling ongevraagd 2x op te sturen. Ik heb daar geen klacht over ingediend  Big Grin ) dus ik heb er altijd 2 vol op de werkbank staan. Lege eruit, volle er meteen in dus. 

[Afbeelding: IMG-20240830-192928.jpg]

Voor het idee nog even het dashboard. Heb het 'uitgebreid' met een klein extra carbon dashboardje met een popnageltje vastgezet op het oorspronkelijke dashboard. Daarin de drie standen hoofdschakelaar (aangesloten zoals Arend Jan omschrijft) en de voltmeter die de stand van de op dat moment actieve accu weergeeft, meteen na de hoofdschakelaar voor alle verbruikers.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#6
(30-Aug-2024, 05:36 PM)Hoekie schreef: Ik zat aan XT60 stekkers in het dashboard te denken.
Die zijn heel fijn. Hebben maar één minpunt: Met natte/koude vingers gaan ze moeilijk los
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#7
Bedankt voor de info en de plaatjes. Ook mooi zo met een voltmeter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#8
In een waterdichte tas of binnen in velomobiel. Met een trike dus een tas. Wil je dat van je stuur af kunnen regelen, dan wordt dat een heel duur plaatje. Waterdichte schakelaars en steker materiaal komt niet goedkoop en er is voor zover ik weet geen kant en klare oplossing in de handel. Ook de verkrijgbaarheid van dat waterdichte spul is voor de particulier ook nog wel een dingetje (met een andere hobby ben ik daar mee bezig).
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Nu ik een voltmeter ingebouwd heb, ga ik eerst met een enkele accu doen. Al wordt het bezien hoe betrouwbar de voltmeter is.
Wellicht later nog dubbele schakeling en/of ingang voor garage laden (LifePO4)
Nieuwe suggesties daarvoor altijd welkom.

De voltmeter/USB past net mooi in het Snoek-L dashboardje. Heeft een eigen aan/uit wipschakelaar en heeft een afdekklepje zodat de leds gedimd worden.
[Afbeelding: Dashboard.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#10
Ik heb zo'n streepjes balkje als indicator. Moet ik wel even op drukken en dan gaat ie aan. Heel erg betrouwbaar is dat niet. Als ik ook de grote lamp aan heb, kan het heel snel gaan met het verbruik. 5 of 6 is maximaal vol, en dan schiet zo van 1 onder max naar op in een half uurtje groot licht ofzo.

Ik zou ook wel een dubbele schakeling willen, omdat deze grotere lamp meer stroom verbruikt en de accu's dus vaker gewisseld moeten worden. Ik denk dat ik een aan-uit-aan schakelaar zou gebruiken met 6 polen, zodat je ook de min mee schakelt. Het lijkt me wel verstandig die ook apart te houden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(15-Oct-2024, 07:39 AM)Jeroen S schreef: Ik denk dat ik een aan-uit-aan schakelaar zou gebruiken met 6 polen, zodat je ook de min mee schakelt. Het lijkt me wel verstandig die ook apart te houden.

Anderen deden ook die suggestie. Goed idee dus.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(14-Oct-2024, 04:01 PM)Hoekie schreef: Nu ik een voltmeter ingebouwd heb, ga ik eerst met een enkele accu doen. Al wordt het bezien hoe betrouwbar de voltmeter is.
Zorgen dat je de waarde altijd bij dezelfde belasting meet, dan zijn er maar weinig voltmeters die onbetrouwbaar zijn.
Die die ik tot op heden gebruikt heb registreren consequent ~0.25V teveel; als je dat eenmaal weet maakt het niets uit.

(14-Oct-2024, 04:01 PM)Hoekie schreef: De voltmeter/USB past net mooi in het Snoek-L dashboardje.
Fraai ding! Waar komt die vandaan?

(15-Oct-2024, 07:39 AM)Jeroen S schreef: Ik heb zo'n streepjes balkje als indicator. Moet ik wel even op drukken en dan gaat ie aan. Heel erg betrouwbaar is dat niet. Als ik ook de grote lamp aan heb, kan het heel snel gaan met het verbruik. 5 of 6 is maximaal vol, en dan schiet zo van 1 onder max naar op in een half uurtje groot licht ofzo.
Voltmeter is veel prettiger. Bij een 3S-accu werd ik altijd alert zodra het begon te knipperen in m'n ooghoek; er was ruimte op het scherm voor 3 getallen en 1 punt, dus dan was hij van 10.0 naar 9.9x gesprongen. Die laatste blijft dan om de seconde ongeveer wisselen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#13
https://nl.aliexpress.com/item/1005003787287305.html
[Afbeelding: voltagemeter-klein.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten ...Wim -de roetsende — 08:29 AM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
365cycle — 01:35 AM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...GHOOGEN — 01:14 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten zi...Willeke_IGKT — 11:32 PM