Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wat ze zeggen
Voor mij is gemotoriseerd versus niet-gemotoriseerd een wezenlijk verschil. Ik zie een verschil in het gedrag:

Gemotoriseerd verkeer (e-bikes, e-fatbikes, scooters): gedragen zich relatief vaak asociaal
Zelf trappen (fiets, racefiets, ligfiets, velomobiel): rijden netter, passen hun gedrag meer aan.

Eigenlijk is dit heel raar, want het gemotoriseerde verkeer kan veel sneller optrekken na een stop. Toch hebben e-bikes veel meer de neiging om "dom door te jakkeren".

Ik vermoed dat dit een psychologische oorzaak heeft. Wij fietsers weten dat we snel gaan, want we spannen ons flink in. Een e-biker heeft zelf niet door hoe snel hij rijdt. Er is ook een fysieke oorzaak: wie zelf fietst, krijgt een hogere hartslag, bloeddruk, de adrenaline stroomt ons door de aderen, en daardoor zijn we alerter. En attenter.

De e-biker zit in zijn eigen cocon, leunt achterover op zijn fiets alsof die op de bank "hangt", vaak nog druk bezig met de smartphone, en andere verkeersdeelnemers boeien hem/haar nauwelijks. Er wordt dus dom door gereden.

Daarom slaat het Groninger gemeentebestuur in mijn ogen de plank mis: een ebiker rijdt even asociaal als een scooteraar. Ik trek de lijn dus niet tussen elektro- versus benzinemotor, maar tussen wel- en niet gemotoriseerd verkeer.

En daarom is het ook terecht dat velomobielen wél sneller mogen rijden dan 25 op het fietspad, maar Van Moofs niet. Ik ben #team365 :-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
(17-Oct-2024, 12:47 PM)PieterTrapt schreef: Ik vermoed dat dit een psychologische oorzaak heeft. Wij fietsers weten dat we snel gaan, want we spannen ons flink in. Een e-biker heeft zelf niet door hoe snel hij rijdt. Er is ook een fysieke oorzaak: wie zelf fietst, krijgt een hogere hartslag, bloeddruk, de adrenaline stroomt ons door de aderen, en daardoor zijn we alerter. En attenter.

Klopt. Als ik op spierkracht bv 50km/u ga, dan voelt dit veel sneller aan. Dan als passagier met 110 over de snelweg gaan. Ik vind je verklaring meer dan logisch.

Gemotoriseerd (/ ondersteuning) maakt de mens ergens ook een beetje lui. En dus minder alert en hoffelijk.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PieterTrapt , Willeke_IGKT
De honden lusten geen brood val alle stereotyperingen die hier voorbijkomen...
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Tijanus , PieterTrapt , Frutsel
(17-Oct-2024, 12:47 PM)PieterTrapt schreef: Ik vermoed dat dit een psychologische oorzaak heeft. Wij fietsers weten dat we snel gaan, want we spannen ons flink in. Een e-biker heeft zelf niet door hoe snel hij rijdt. Er is ook een fysieke oorzaak: wie zelf fietst, krijgt een hogere hartslag, bloeddruk, de adrenaline stroomt ons door de aderen, en daardoor zijn we alerter. En attenter.


En die adrenaline maakt ons misschien ook wel wat agressiever... Undecided

(17-Oct-2024, 12:55 PM)melle z schreef: De honden lusten geen brood val alle stereotyperingen die hier voorbijkomen...

Ik houd ook niet van honden op het fietspad. Big Grin
Antwoord }
(17-Oct-2024, 12:47 PM)PieterTrapt schreef: Gemotoriseerd verkeer (e-bikes, e-fatbikes, scooters): gedragen zich relatief vaak asociaal

Zelf trappen (fiets, racefiets, ligfiets, velomobiel): rijden netter, passen hun gedrag meer aan. 
Hm, ik denk dat als je de gemiddelde Nederlander hier naar vraagt dat dit eerder andersom gezien wordt.
Je kan dit alleen beschouwen vanuit je eigen perspectief (ook het mijne); racefietsers zijn vaak netter tegen mij als snellere spierkrachtfietser.
Tegen automobilisten vind ik ze niet altijd even netjes (maar dat ben ik zelf ook niet altijd, zeker niet als ze geen voorrang verlenen).

(17-Oct-2024, 12:47 PM)PieterTrapt schreef: Ik vermoed dat dit een psychologische oorzaak heeft. Wij fietsers weten dat we snel gaan, want we spannen ons flink in. Een e-biker heeft zelf niet door hoe snel hij rijdt. Er is ook een fysieke oorzaak: wie zelf fietst, krijgt een hogere hartslag, bloeddruk, de adrenaline stroomt ons door de aderen, en daardoor zijn we alerter. En attenter.
Ook dit is niet mijn ervaring. Als ik echt hard rijd ben ik in m'n hoofd continu aan het blauwhelmen om mezelf in het gareel te houden. Daarom ga ik ook bijna nooit echt voluit. 
Als de Garmin ver in het oranje staat maakt het niet echt uit of je voor me nét iets harder rijdt dan ik, of voor me nét iets langzamer rijdt dan ik wil, of achter me rijdt en er het liefst voorbij wil, of zelfs me een berichtje stuurt waardoor m'n datascherm verstopt wordt achter een pop-up. Ik vind dan gewoon iedereen een lul.

De rust/(endorfine-)rush achteraf is daarna echt een zalvende ervaring.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(17-Oct-2024, 12:55 PM)melle z schreef: De honden lusten geen brood val alle stereotyperingen die hier voorbijkomen...
 Ha ha, ja soms is dat heerlijk. Maar ik sla vaak de plank mis, dus corrigeer me gerust :-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
(17-Oct-2024, 02:23 PM)PieterTrapt schreef:  Ha ha, ja soms is dat heerlijk. Maar ik sla vaak de plank mis, dus corrigeer me gerust :-)

Wat maakt het uit dat jij, ik, X, Q weleens de plank volledige mis slaan. Als we het maar van elkaar dit kunnen verdragen en ook de correcties. En dat we met zijn alle een aangenaam gevoel hebben bij elkaars bijdragen in het algemeen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Ik sprak met iemand voor de supermarkt die echt interesse had in het soort voertuig. Lang lopen praten over de voordelen, de opbouw, gedrag inhet verkeer enz.

Deze week kwam ik hem weer tegen, nu met mijn nieuwe fiets. Ik zeg, ja die heb ik van marktplaats. Zegt hij: "Ja die heb ik zien staan... Voor die prijs zou ik hem ook wel willen hebben." Tja, dan had hij maar moeten bieden. Smile
Antwoord }
Gelukkig is alles in Flevoland heel anders. Iedereen houdt zich aan de snelheid en is uiterst voorkomend. Hondenbezitters zijn super alert en houden hun hond op 100 meter afstand al vast. Treintjes met racefietsen hebben een duidelijke leider, die waarschuwt als ik voor hen opdoem. De laatste zegt altijd netjes "ik ben de laatste". Ook wandelaars horen het altijd als ik aan kom rijden. Een keertje schakelen is al voldoende om ze in de berm te doen springen.

Alleen auto's rijden vaak op het fietspad. Meestal in opdracht van de gemeente, om iets te snoeien of te maaien, of om ergens een lamp te vervangen. Gelukkig kun je met een trike door de berm rijden. De vooroordelen over elektrische ondersteuning herken ik niet.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
De tweede link werkt...Willeke_IGKT — 10:32 PM
Onderdelen online bestellen
Eerst bij de lokalen...martinus — 09:52 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Zo gek is 8 bar to...Wim -de roetsende — 09:52 PM
Nieuwe WAW van datakneder
Vandaag bezig gewees...datakneder — 09:27 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dich...
In mijn oude fiets h...datakneder — 09:16 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Zo gek is 8 bar toch...Arend-Jan — 07:35 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Gek genoeg houdt h...365cycle — 06:42 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
De GP5000S TR is een...365cycle — 06:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb nu een demper...Hardloper — 06:26 PM
op zoek naar een Challenge hoofdsteun
Na een 4-daagse rond...ligvogel — 05:06 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
TPU waren bepaalde ...Arend-Jan — 05:04 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Inderdaad. Het laats...Hoekie — 04:45 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Nog steeds nergens t...twilwel — 04:27 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
A la oneindig symboo...Hoekie — 01:10 PM
Onderdelen online bestellen
Zelfs bij de grote f..._Peter — 12:47 PM
Herintroductie
M5^2. En een rege...LigfietsWilsum — 09:38 AM
Van Raam trike accustoring
[quote="www.eur...melle z — 09:21 AM