Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indexing probleem
#1
Hi allemaal,

Ik ben een M5 CHR aan het opbouwen (dacht dat ik een complete fiets besteld had, maar 't bleek alleen een frameset (=bouwpakket) te zijn; wel bijzonder leerzaam overigens) en loop tegen een vreemd probleem aan bij het afstellen van de achter-derailleur.
Op het kleine blad van de voor-derailleur gaat het schakelen prima en loopt ie netjes door alle 11 versnellingen.
Zodra ik naar het grote voorblad schakel, dan wordt 't ineens een ander verhaal. Een hoop geratel en ik kom eigenlijk niet of nauwelijks in de hoogste of laagste versnelling.
De limit-screws staan helemaal uit (en de ketting loopt op beide voorbladen niet van de cassette af, zowel hoog als laag) en ik heb met zo'n Parktool derailleur allignment gauge gecheckt of de derailleur-hanger recht staat (en dat staat ie nu).
Kettinglengte heb ik al aangepast (was eerst een tikkie te lang, daarna net te kort en nu precies goed) en de B-screw staat op 5 mm.
Alle kabels zijn nieuw, net als de derailleur en de ketting.

Wat ik niet snap is dat de indexing op het kleine voorblad in orde lijkt te zijn, maar op het grote voorblad niet. 
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? 

Alvast dank!

Jacco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
(31-Oct-2024, 09:27 AM)JaccovZ schreef: Ik ben een M5 CHR aan het opbouwen (dacht dat ik een complete fiets besteld had, maar 't bleek alleen een frameset (=bouwpakket) te zijn

Bedoel je met frameset dat het helemaal compleet is? Of moet je zelf nog onderdelen aanschaffen?

Een nieuwe CHR opgebouwd kost afhankelijk van de opbouw/afmontage, wel/geen Tail Bag, remsysteem, enz. enz. ongeveer €5000,- 
'Kaal' kost die €4475,- met 2x10 of 2x11 
Als je dat hebt betaald voor een bouwpakket, dan moet je misschien even een mailtje eraan wagen.

Had je wel of niet met Bram afgesproken dat hij de fiets zou opbouwen?


Met het technische gedeelte mag iemand anders je helpen. Dat is één van de redenen waarom ik Bram heb gevraagd om de fiets op te bouwen. Ik ben namelijk geen fietsenmaker. Ieder z'n vak.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Fietsbennie
#3
Ik heb afgelopen voorjaar ook een m5 chr opgebouwd.

Als het achter mis gaat zodra je voor op het grote blad schakelt, dan zou ik toch denken dat de ketting iets te kort is.

Weet je zeker dat de ketting correct door het derailleur loopt en niet net niet correct door de kooi loopt?
Of misschien ondersteunt je achterderailleur niet voldoende verschil in tanden. Heb je een sram gx?

Overigens, mocht de kop van overijssel beetje in de buurt zijn, kijken we er samen naar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Wat vind jij een goede lengte van de ketting? Ik hou voor mezelf aan dat als de ketting voor en achter op de grootste blad ligt, de achterderailleur 45 graden naar voren steekt. Ofwel, de ketting moet nog een "s" door de wieltjes maken, niet 1 rechte lijn. Als het goed is heb je dan op beide kleinste bladen dan dat de derailleur nog aan de ketting trekt en niet aan het eind van zijn veerweg zit.

Zoals al gevraagd, zaten de onderdelen erbij of heb je die zelf aangeschaft? Indien het laatste, past alles bij elkaar? Bij derailleurs zit een max aan het aantal tanden tussen het grootste en kleinste blad. Als je extremen probeert te combineren kan dit problemen opleveren.
Kan je eens doorgeven wat je hebt? Welk type derailleur voor en achter (typenummer), welke bladen voor (aantal tanden) en wat voor cassette achter (aantal tanden groot en klein). Ook de typenummers van de shifters kan helpen. Dan kunnen de technische mensen beter meedenken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
(31-Oct-2024, 10:05 AM)blokdoorn schreef: Overigens, mocht de kop van overijssel beetje in de buurt zijn, kijken we er samen naar.

Hij woont in Leiden.

https://ligfietsers.nl/thread-2443-post-...l#pid53296
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
(31-Oct-2024, 10:26 AM)Wim -de roetsende schreef:
(31-Oct-2024, 10:05 AM)blokdoorn schreef: Overigens, mocht de kop van overijssel beetje in de buurt zijn, kijken we er samen naar.

Hij woont in Leiden.

https://ligfietsers.nl/thread-2443-post-...l#pid53296

Voor heel veel mensen op de wereld geldt dat als in de buurt wonen van... Big Grin
Antwoord }
#7
Allereerst dank voor alle snelle reacties.
Ik zit op m'n werk dus zal vanavond even naar de technische specs van de onderdelen kijken.
De derailleur (voor en achter), crankset en shifters heb ik van Bram meegekregen dus ik ga ervan uit dat die passend zijn.
Wat ik nu op m'n foto's kan zien is het een 11 speed Sram XX1 shifter, NX achter-derailleur (11 speed) en Microshift Centos 11 voor-derailleur en natuurlijk een Sram 11 speed ketting.

Kettinglengte heb ik eerst ingesteld op groot voor en groot achter (zonder de ketting door de derailleur te laten lopen) en dan 2 linkjes erbij optellen. Maar ik vond dat de dat derailleur in de grootste stand dan teveel naar voren stak (nog wel met een S-je in de kooi). Dus poging twee was met voor & achter op de kleinste bladen en er dan voor zorgen dat er een klein beetje spanning op de derailleur kwam te staan.

(31-Oct-2024, 09:44 AM)Wim -de roetsende schreef:
(31-Oct-2024, 09:27 AM)JaccovZ schreef: Ik ben een M5 CHR aan het opbouwen (dacht dat ik een complete fiets besteld had, maar 't bleek alleen een frameset (=bouwpakket) te zijn

Bedoel je met frameset dat het helemaal compleet is? Of moet je zelf nog onderdelen aanschaffen?

Een nieuwe CHR opgebouwd kost afhankelijk van de opbouw/afmontage, wel/geen Tail Bag, remsysteem, enz. enz. ongeveer €5000,- 
'Kaal' kost die €4475,- met 2x10 of 2x11 
Als je dat hebt betaald voor een bouwpakket, dan moet je misschien even een mailtje eraan wagen.

Had je wel of niet met Bram afgesproken dat hij de fiets zou opbouwen?


Met het technische gedeelte mag iemand anders je helpen. Dat is één van de redenen waarom ik Bram heb gevraagd om de fiets op te bouwen. Ik ben namelijk geen fietsenmaker. Ieder z'n vak.

Dit was een mooi gevalletje miscommunicatie zal ik maar zeggen. Ik dacht echt dat ik een hele fiets besteld had, maar Bram vertelde me toen ik de fiets op kwam halen dat ie alleen nog maar framesets uitleverd. Vond ik niet erg want zelf opbouwen vond ik super leuk en leerzaam om te doen en hij heeft me goed gematst met de prijs. En omdat ik niets in huis had qua onderdelen, heeft ie de nodige spullen (shifters, cassette, crankset, derailleurs) meegegeven. Remmen, wielen, balhoofdset & ketting heb ik zelf aangeschaft (met goed advies van Bram natuurlijk).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
#8
(31-Oct-2024, 10:48 AM)JaccovZ schreef: .......maar Bram vertelde me toen ik de fiets op kwam halen dat ie alleen nog maar framesets uitlevert.

Heb ik dan toch echt de allerallerallerlaatste  Heart  

Door de Master himself opgebouwd bedoel ik dan uiteraard  Wink Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Nog een tip: als fiets mechanica totaal nieuw voor je is, Park Tools heeft heel veel erg duidelijke filmpjes over het onderhouden en reparatie van je fiets.
Ik zou met deze beginnen,:
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
Thanx Bob!
Hiervoor had ik een Raptobike waar ik ook zelf het onderhoud van deed, dus helemaal nieuw is het niet voor me. Echt nieuw was het installeren van de schijfremmen, maar dat viel achteraf enorm mee, zelfs het ontluchten van het systeem.
Maar de tutorials van Parktool zijn inderdaad goud waard; die van het afstellen van de derailleur (https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ1ngY) kan ik inmiddels dromen! :-)

Ik zit nu naast de fiets en dit zijn de onderdelen die ik erop heb gezet:
Derailleur voor: Microshift Centos 11
Derailleur achter: Sram NX 11 speed X-Actuation
Crankset: Prowheel 2 speed met 34T en 50T kettingbladen
Cassette: Sram 11 speed 11-26
Shifter R: Sram XX1 11 speed
Shifter L: Sram GX 2 speed

Voor wat betreft de ketting lengte: https://photos.app.goo.gl/1iH6px1rPgLVi8jt7 is een foto met voor en achter op het kleinste blad.
En https://photos.app.goo.gl/gShJBeGuqpsSvFUU8 is een foto met voor op het grootste blad en achter op het één na grootste (grootste kom ik niet wat het probleem is)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#11
Ik vind filmpjes Roel Perenboom ook leuk en goed te volgen. Desnoods even de afspeelsnelheid wat langzamer.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Hallo Jacco,

Ik vermoed dat het met de kettinglijn te maken heeft. Meet eens na hoe ver de ketting voor bij het kettingblad uit het midden van je frame zit en dan nog eens bij de kettingrollen. Dat moet ongeveer dezelfde waarde zijn. De belaste ketting moet buiten, de onbelaste binnen. De belaste ketting onder de rol langs, de onbelaste erboven.

Door de kettingrol loopt de ketting vanaf hetzelfde punt naar achteren. Het maakt niet uit op welk voorblad je zit. Bij grotere spanning op je derailleur, doet ie moeilijk. Iets is er dan anders.

Door de grotere spanning, veranderd ook de positie van het bovenste derailleurwieltje tov de tandwielen. Kijk eens wat daar gebeurt. Mogelijk komt ie te dicht bij het tandwiel. Dat is te verhelpen met een langere ketting en/ of met wat meer spanning op de B schroef. Ik zou eerst de B schroef proberen.

Zeker als het gekke gedrag alleen op het grootste kransje achter speelt, dan is dat iets om even goed naar te kijken. Nog een optie is dat je maximale begrenzing naar binnen toe een fractie meer ruimte nodig heeft. Bij de hogere kettingspanning komt dat allemaal wat preciezer.

succes!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Zou je misschien een filmpje kunnen sturen van het probleem? Ik denk dat dat al veel duidelijk kan maken. Mocht je er mee naar zeeland willen komen dan wil ik je graag helpen, ik heb zelf recent een M-Racer opgebouwd dus ik heb er wel wat ervaring mee. Afgaande op de fotos ben ik het met Jeroen eens dat het best eens de kettinglijn kan zijn, daar heb ik zelf vergelijkbare problemen mee gehad herinner ik me nu.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik vermoed dat de B-schroef verder ingesteld moet worden, deze bepaald de afstand vaan het ovenste derailleurwieltje tot de kettingwielen achter. Als die afstand te klein is gaat het schakelen moeizaam.

[Afbeelding: Altus-Derailleur-adjustment-screws_grand...1532448540]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Dat lijkt mij eerlijk gezegd sterk gezien de afstand van het bovenste derailleurwieltje naar de cassette op de tweede foto
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Ik had die foto nog niet gezien. Nee, daar lijkt genoeg ruimte tussen te zitten dan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Ik had op basis van de how-to's van Parktool de B-screw op 5 mm gezet, maar zag net in de handleiding van Sram dat deze afstand voor een 11-speed derailleur op 14 mm moet staan. Daar heb ik 'm nu op gezet maar het probleem blijft zich voordoen.
Heb ook 2 filmpjes gemaakt: de eerste is met het kleine voorblad waarbij de ketting netjes door alle versnellingen heen loopt: https://photos.app.goo.gl/qUwHPhaTD75nTCL88. Op basis daarvan zou ik dan voorzichtig willen concluderen dat de indexing goed staat en de limit-screws ook. Hij loopt immers netjes door de versnellingen heen en valt aan beide kanten niet van de cassette.

Filmpje 2 is dezelfde situatie maar dan op het grote voorblad. Schakelen van klein naar groot gaat nog vrij redelijk, alleen kom ik niet op het grootste tandwiel. En de weg terug wordt het een beetje een zooitje. Of er gebeurd niets na het schakelen of hij pakt 2 kransjes tegelijk. En ik kom niet meer op het kleinste kransje. Zie https://photos.app.goo.gl/iMAZsQ6sWFpnKKrK8.

@Jeroen, ik heb ook de afstand gemeten: bij de kettingrol is de afstand 6 cm (midden frame - midden ketting) en bij het (grootste) voorblad 5,5 cm. Vanaf de voorderailleur tot de kettingrol is 95 cm, dus de ketting heeft 95 cm om het verschil van 5 mm te overbruggen.
Ik begreep trouwens niet helemaal wat je bedoelde met 'De belaste ketting moet buiten, de onbelaste binnen. De belaste ketting onder de rol langs, de onbelaste erboven.'
Want bij mij zit de belaste ketting wel onder de rol, maar de onbelaste eronder. Zie https://photos.app.goo.gl/fmGnGh2j6kMSHPxF6.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ik ben geen expert maar past jouw kooilengte wel bij de combinatie cassette/ voorbladen. Het lijkt alsof je bij groot voor geen speling meer hebt (kooi staat strak bij het een na laatste kettingwiel achter)
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#19
(01-Nov-2024, 03:43 PM)Josligfiets schreef: Ik ben geen expert maar past jouw kooilengte wel bij de combinatie cassette/ voorbladen. Het lijkt alsof je bij groot voor geen speling meer hebt (kooi staat strak bij het een na laatste kettingwiel achter)

Volgens Bram was dit een prima combinatie. Alleen als ik met een andere cassette (10-42 bijvoorbeeld) in de bergen zou gaan fietsen dan zou ik een langere kooi nodig hebben. Voor deze 11-26 cassette was een korte kooi de logische keuze.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(01-Nov-2024, 03:43 PM)Josligfiets schreef: Ik ben geen expert maar past jouw kooilengte wel bij de combinatie cassette/ voorbladen. Het lijkt alsof je bij groot voor geen speling meer hebt (kooi staat strak bij het een na laatste kettingwiel achter)

Volgens mij heeft dat met de kettinglengte te maken.

De kooi bij mijn CHR lijkt iets langer te zijn. En de stand van de derailleur is bij mij hetzelfde, maar dan wel bij groot-groot.

Bij jou komt de derailleur dus nog iets verder naar voren. Is misschien net te schuin. Ik heb altijd geleerd dat op groot-groot de derailleur maximaal 45º naar voren mag steken.


Kijk ik naar de foto met klein-klein dan kan de ketting volgens mij echt niet een schakeltje langer. 
Zijn de deskundigen het hiermee eens?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#21
Ik heb de ketting net met 2 schakels verlengd en als ik dan naar klein-klein kijk, lijkt me dat teveel van het goeie; zie https://photos.app.goo.gl/Nk7PoqHuxhhgSMip9. Volgens mij zou de ketting tussen de twee derailleurwieltjes parallel moeten lopen met de onderste ketting die terug naar voren loopt.
Met de langere ketting is het probleem trouwens niet opgelost: klein voorblad gaat prima, groot voorblad matig, al kom ik inmiddels wel op het grote tandwiel achter, dus da's een beetje vooruitgang. :-)

Ik zie trouwens dat Wim een GX derailleur heeft en ik de NX, oftewel de goedkopere variant. Online kwam ik de opmerking tegen dat de NX 'cheesy and whobbly' was en hoewel dat natuurlijk ook maar de mening van 1 persoon is: zou het zin hebben om te upgraden naar een GX derailleur?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Ik heb de filmpjes bekeken en wat nagedacht en kom tot een mogelijk probleem dat dit veroorzaakt. Op het kleine blad gaat het prima en op het grote blad duidelijk niet. Het enige verschil in mijn ogen is dat de derailleurarm strakker staat. Als nu die arm niet precies parallel loopt met de ketting en dus bij iets meer naar voren gedraaid zijn ook iets meer naar links (naar het fram toe) of rechts (van het frame af) gaat, zou dat volgens mij het kunnen verklaren.

De oplossing heb ik nog niet één, twee drie. Behalve dan handmatig buigen, maar dat lijk me iets te vroeg als oplossing.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Dat idee had ik ook; daarom heb ik zo:n derailleur hanger tool gekocht om te checken of de hanger wel recht in het frame zat. En met een paar kleine aanpassingen zit ie nu ook recht. Ik zal morgen er nog een check op loslaten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Heb op een andere fiets een NX en op mn chr een gx, maar dat maakt echt weinig uit en is zeker niet de oorzaak van het probleem.

Als ik het vergelijk met mijn chr, dan lijkt de afstand tussen cassette en bovenste derailleurwiel wel heel erg groot met de ketting op het grootste blad. Met meer spanning op de ketting komt alles preciezer. Ik zou nog een keer controleren of het derailleur echt goed recht vast zit, en ook ver genoeg aangedraaid is. En het ‘haakje’ van de derailleur ook tegen de derailleurhanger van het frame aankomt. Alleen dan werkt je B schroef correct en kun je daarmee de afstand verkleinen. Zolang de boel soepel blijft schakelen is kleiner beter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#25
Als je het typenummer van de achterderailleur opzoekt kan je zien of deze kooi geschikt is voor het aantal tanden dat je hebt, hoewel ik zou zeggen dat 11-26 klein genoeg is voor een kleine kooi. Mijn ultegra met 12-25 doet het ook met kleine kooi, maar dat verschilt misschien per merk
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Lengte van de ketting op een normale fiets is zonder die door de derri te leiden, op een ligfiets is dat natuurlijk ook gezien de geleiderollen weer helemaal anders, maar stel eerst de derri eens af zonder ketting en kijk dan of die netjes omhoog en omlaag loopt, mij lijkt het als of er wel heel veel ruimte tussen de ketting en de cassette zit.
Overigens loopt mijn ketting op 30 voor 21 achter ook tegen elkaar bij de kooi, maar dat is een versnelling die je eigenlijk nooit gebruikt (ik niet tenminste)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Een eerste fietsvaka...TimSch — 07:52 PM
XL Hotspot in 3d-print
Dit is de XL-Hotspot...twilwel — 07:29 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Een Oliebollentocht ...365cycle — 07:26 PM
Overspuiten van een velomobiel
De zijkanten zijn ta...twilwel — 07:10 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Vanuit huis via Duin...Arend-Jan — 07:09 PM
Ook even voorstellen
Welkom Pieter Jan, ...Fietsbennie — 07:02 PM
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Ik vraag me af of hi...Willeke_IGKT — 06:51 PM
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Prijs was ook op...Wim -de roetsende — 06:22 PM
Ook even voorstellen
In principe mag ik...Wim -de roetsende — 05:09 PM
Overspuiten van een velomobiel
twilwel, hier op het...365cycle — 04:06 PM
Ook even voorstellen
Welkom hier, Piete...BaronEnQuest — 04:06 PM
OBT 2024 Rotterdam
Hier, bij Bastiaan, ...365cycle — 04:05 PM
Overspuiten van een velomobiel
Is er inmiddels al m...BaronEnQuest — 04:03 PM
Ook even voorstellen
Welkom hier, Pieter ...LigfietsWilsum — 03:42 PM
Ook even voorstellen
Hallo allemaal, I...BaronEnQuest — 03:33 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Mijn mooiste fiets h...Lig-hen — 02:44 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Die zijn in de zom...Wim -de roetsende — 10:53 AM