Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum in Nederland?
#1
Ik ben sinds dit jaar opnieuw geobsedeerd door de ligfiets en kom mede dankzij het 40-jarig jubileum en bijbehorende video's en edities over de historie online weer van alles tegen waar ik in de jaren 80 en 90 over las. Er zijn in de loop der jaren fantastische fietsen gemaakt die het verdienen om bewaard te blijven. Lijkt me heerlijk om te dwalen langs al die modellen die ooit zijn gemaakt en waar (bijna) niemand meer op (of in) fietst. En dat je dan ook nog een rondje met de fiets van je verlangen mag maken op de indoor binnenbaan. Dat lijkt me een feest.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , 365cycle
#2
Bij ICB hebben ze een klein velomobiel museum met verschillende modellen en onderdelen met bijpassende stukjes beschrijvende teksten. erg leuk om te bekijken.
Verder weet ik niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , ligvogel
#3
Er staan ook een paar in Velorama in Nijmegen opgesteld. De moeite waard vond ik het toen ik eens in de buurt was.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Atrike , ligvogel , Hoekie
#4
(11-Nov-2024, 12:18 AM)Boyd Maduro schreef: Bij ICB hebben ze een klein velomobiel museum met verschillende modellen en onderdelen met bijpassende stukjes beschrijvende teksten. erg leuk om te bekijken.
Verder weet ik niet.

Dit was ook mijn idee
Velomobile museum and a new Velo - Tuna! Intercity bikes Netherlands
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Hartstikke leuk die museumpjes! Ga ik zeker een keer kijken.
Een mooi totaaloverzicht is er nog niet volgens mij. Dus er is nog wat te wensen over. Bij mij in de buurt is een heus mountainbikemuseum. En vandaar vertrekt ook nog een 40km lang mountainbikepad. Zoiets, maar dan voor de ligfiets?
Welke merken/modellen/prototypes zouden jullie in een ligfietsmuseum willen zien?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(11-Nov-2024, 06:35 PM)ligvogel schreef: Hartstikke leuk die museumpjes! Ga ik zeker een keer kijken.
Een mooi totaaloverzicht is er nog niet volgens mij. Dus er is nog wat te wensen over. Bij mij in de buurt is een heus mountainbikemuseum. En vandaar vertrekt ook nog een 40km lang mountainbikepad. Zoiets, maar dan voor de ligfiets?
Welke merken/modellen/prototypes zouden jullie in een ligfietsmuseum willen zien?

Je link werkt niet.

Ik zou het echt niet weten welke prototypes / modellen ik zou willen zien. Volgens mij rijdt Eva bv rond in de prototype van de Snoek, Theo van de Snoek L, Allert in de QV, Ymte en Peter in de prototype van de Tuna. Bram Moens zal wel op een prototype van een van zijn M5's rijden, Derk Thijs op een roeifiets prototype. En zo kunnen we wel doorgaan. Of rijden de ontwerpers niet rond met hun prototypes? Zover je daar over kan spreken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(11-Nov-2024, 06:43 PM)Hardloper schreef: Derk Thijs op een roeifiets prototype. 

Derk rijdt echt niet op zijn prototype rond. Die rijdt gewoon heerlijk op een nieuwe 209.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Het is dat je er een absurd grote ruimte voor moet hebben anders had ik het perfecte excuus om al m'n fietsen te houden :p
Wat ook erg jammer is, is dat Brecht recent al zijn prototype Waw's de deur uit heeft gedaan.. (die dingen waren zo groot dat ik het nergens kwijt kon)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(11-Nov-2024, 08:00 PM)Wim -de roetsende schreef:
(11-Nov-2024, 06:43 PM)Hardloper schreef: Derk Thijs op een roeifiets prototype. 

Derk rijdt echt niet op zijn prototype rond. Die rijdt gewoon heerlijk op een nieuwe 209.

Niet het eerste exemplaar van zijn Carbon variant ?

Maar ik vraag me echt af. Waar moet je de grens trekken van wat interessante prototype is. Volgens mij vinden er tussendoor product verbeteringen plaats en is gewoon een specifieke exemplaar al bijzonder van bepaalde fiets. Ik zag een artikel van dat iemand een of andere Ferrari had gewonnen. Wow er zijn er maar 4 a 5 honderd gemaakt. Volgens mij is dat aantal veel voor sommige ligfietsen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#10
Music 
Ik snap je enthousiasme en vraagstelling. Maar toch wil ik je eens meenemen buiten het museum.  Mooie plekken om andere (soorten) ligfietsen te bekijken is: een georganiseerde samenkomst van Mooi Twente, Waterlandliggers, Mooi Bennekom, of Oldenburger Liegeradgruppe.
Of andere clubs waar ik (nog) niet ben geweest. 

Dan is namelijk de ligfiets vaak gevuld met, of staat er iemand naast, die er trots op is met een glimlach. Met of zonder helm, vlag, spiegel, pens, snufjes en hebbedingen er op aan of onder. Die persoon erbij die je verhalen kan vertellen over wat hij of zij er mee heeft meegemaakt. Die je kan zeggen hoeveel ducttape, spuug, zweet of eurocenten het gekost heeft om het museumstukwaardigheid op wielen op straat wist te krijgen al dan niet met vallen en opstaan. Die soms grammen jaagt om de bult op te hijgen, de remmen roodgloeiend er onder heeft gehad, absurde afstanden of snelheden heeft weten te bereiken waar ik u tegen zeg. 

Het is ook fantastisch om de ligfiets in het wild tegen te komen zoals een Frank uit Zwitserland langs de Rijn bij Wesselingen, of Georg uit Essen vlak bij Wuppertal. Of andere Onbekende bij Pelt België, Of wie dan ook maar... Of neus eens rond op dit forum, of sites van iedereen. Verhalen en fietsen genoeg.

Dat samen maakt nu ligfietsen echt leuk om naar te kijken, èn te luisteren. Ik zou zeggen, haal je museumticket bij de agenda van ligfiets.net en wees welkom.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#11
Ik denk dat je moet kijken naar modellen die min of meer revolutionair zijn geweest. De Roulandt, de flevobike, de eerste M5 carbon, Thijs roeifiets, Alleweder, Ecocar 2000, een flevo rug-aan-rug tandem, misschien een HPA en natuurlijk heel veel velomobielen en heel veel wat ik niet weet.

(11-Nov-2024, 08:57 PM)Fietsbennie schreef: Dat samen maakt nu ligfietsen echt leuk om naar te kijken, èn te luisteren. 

Helemaal eens Bennie. Toen ik mijn Furai in augustus gevonden had ben ik ook met de Mooi Bennekommers meegefietst. Gezellig en als nieuwkomer voelde ik me ook heel welkom en direct thuis. Mensen met jarenlange ligfiets geschiedenis is de benen en genen. 

Maar een Roulandt of Ecocar zal je daar niet snel tegen komen. Bij een museum gaat het om conserveren van iets wat anders verdwijnt. Op het 40-jarig jubileum kwam ik een heer op leeftijd tegen die nog wekelijks met een Roulandt rond rijdt. Ik denk dat hij de laatste actieve Roulandt rijder is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#12
(11-Nov-2024, 08:57 PM)Fietsbennie schreef: ... Ik zou zeggen, haal een ticket bij de agenda van ligfiets.net en wees welkom.

Dit klinkt als: Heel Nederland is een grote dierentuin van ligfietsen/ligfietsers, en de voedertijden kun je vinden in de agenda van ligfiets.net
Antwoord }
#13
Ik heb het iets aangevuld.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#14
(11-Nov-2024, 09:29 PM)Fietsbennie schreef: Ik heb het iets aangevuld.

Het was zeker geen kritiek. Ik ben het helemaal eens met je verhaal. thumb
Antwoord }
#15
We hebben ooit eens een dag gehad bij Velorama van de ligfietsclub. Die hadden speciaal alle ligfietsen die ze hadden te voorschijn gehaald. Best leuk om te zien. Maar ondanks dat het best dichtbij is, ben ik er niet nog een keer geweest. Het mountainbikemuseum vindt ik dan toch leuker, hoewel het wel iets anders van opzet is. En doe je wel even het licht uit als je alles gezien hebt? Daar had ik met een beetje mazzel ook een leuk gesprek met de eigenaar over mountainbikes. Drank en en barretje is er ook. Best leuk om een beetje over fietsen te kletsen, inspiratie op te doen en je kan er ook nog vrijwillig gaan knutselen. Of er een stel huren om een mooi rondje te maken.

Zoiets maar dan voor ligfietsen. Lijkt me best wat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#16
(11-Nov-2024, 09:18 PM)ligvogel schreef:  Ik denk dat hij de laatste actieve Roulandt rijder is.

Er waren twee mannen op een originele Rouland, waarvan een meneer Roeland zelf, ik heb met beiden gepraat. En er was ook een korte versie van de Rouland met bereider.

Zelf denk ik dat prototypes lang niet altijd interessant zijn. Productie modellen die succesvol in de markt gezet zijn hebben voor mij toegevoegde waarde.

De bijeenkomst in Utrecht voor de verjaardag was eigenlijk een soort fietsen tentoonstelling, met eigenaren en ontwerpers. 
De Quest 0 was aanwezig maar ook verschillende latere exemplaren. Waardoor mensen met interesse in de Quest de ontwikkeling daarvan konden zien.
Ymte had een van de museum stukken meegenomen maar ook de Tuna.
Er was een record race fiets maar ook het dagelijks vervoer van vele ligfietsers.

Helaas zal het geen jaarlijks terugkerend evenement worden, of in dat geval met een lagere opkomst, maar wij die er waren hebben veel kunnen zien.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Jeroen S , Hardloper
#17
(11-Nov-2024, 08:44 PM)Hardloper schreef:
(11-Nov-2024, 08:00 PM)Wim -de roetsende schreef:
(11-Nov-2024, 06:43 PM)Hardloper schreef: Derk Thijs op een roeifiets prototype. 

Derk rijdt echt niet op zijn prototype rond. Die rijdt gewoon heerlijk op een nieuwe 209.

Niet het eerste exemplaar van zijn Carbon variant ?

Waarom zou hij op een oude 209 gaan rijden, als hij één van de nieuwste/laatste voor zichzelf kon opbouwen.

Ook bij de 209 zijn er gedurende de afgelopen 15 jaar allemaal kleine verbeteringen doorgevoerd. De meeste heb ik ondertussen ook op mijn 209.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#18
(11-Nov-2024, 11:31 PM)Willeke_IGKT schreef:  
De Quest 0 was aanwezig maar ook verschillende latere exemplaren. Waardoor mensen met interesse in de Quest de ontwikkeling daarvan konden zien.

.... maar wij die er waren hebben veel kunnen zien.

Welke was dit dan precies? Ik heb hem niet bewust als eerste exemplaar gezien. Als iemand een foto / video wil delen graag.

(12-Nov-2024, 07:25 AM)Wim -de roetsende schreef: Ook bij de 209 zijn er gedurende de afgelopen 15 jaar allemaal kleine verbeteringen doorgevoerd. De meeste heb ik ondertussen ook op mijn 209.
Over wat voor verbeteringen hebben we het dan?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ik denk dat Meindert Valenteijn ook zo ongeveer een museum thuis heeft, en als we een museum optuigen hoort hij daar zelf eigenlijk ook in. Kunnen we hem meteen vragen om er een mooi verhaal bij te vertellen Big Grin

(11-Nov-2024, 06:43 PM)Hardloper schreef: Volgens mij rijdt Eva bv rond in de prototype van de Snoek, Theo van de Snoek L,
Je kan dat gewoon opzoeken. Eva rijdt in Snoek #7, Theo in Snoek #2. Volgens mij zijn beide in Roemenië gebouwd. De demo-Snoek L (die oranje/turquoise) zou je als prototype kunnen betitelen, die is niet helemaal volgens de definitieve specs.

(11-Nov-2024, 06:43 PM)Hardloper schreef: Allert in de QV, 
Ook Allert rijdt niet in de allereerste QV, maar in QV 2.

(11-Nov-2024, 06:43 PM)Hardloper schreef: Ymte en Peter in de prototype van de Tuna.
Peter rijdt in Tuna 0, maar volgens mij is die niet echt anders dan andere Tuna's en ook gewoon in Roemenië gebouwd.
Die roze waar Ymte in rijdt is Tuna 1 en komt ook uit Roemenië.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#20
(12-Nov-2024, 02:01 PM)365cycle schreef: Peter rijdt in Tuna 0, maar volgens mij is die niet echt anders dan andere Tuna's en ook gewoon in Roemenië gebouwd.

De Tuna van Peter is anders dan de fabrieks exemplaren, heeft hij mij verteld, omdat verschillende veranderingen in die fiets zijn uitgeprobeerd voordat de definitieve versie naar Roemenië ging. En hij blijft dingen uitproberen dus verdere veranderingen zijn te verwachten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#21
Dus eigenlijk kunnen we besluiten. Prototype bij ligfietsen is eigenlijk zinloos.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(12-Nov-2024, 03:46 PM)Hardloper schreef: Dus eigenlijk kunnen we besluiten. Prototype bij ligfietsen is eigenlijk zinloos.

Nee hoor, prototypes zijn nuttig, maar waarom zou je daarin blijven rijden als je aan de hand van ervaringen met het prototype verbeteringen aanbrengt in het uiteindelijke product?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#23
(12-Nov-2024, 03:46 PM)Hardloper schreef: Dus eigenlijk kunnen we besluiten. Prototype bij ligfietsen is eigenlijk zinloos.

Dit is echt een hele vreemde conclusie. Hoezo zou een prototype zinloos zijn. Voor wat? Of wie? In relatie tot wat/wie?

Een prototype kan gewoon de start zijn van een serie. Of niet.

Je doet veel aannames, maar je zou er beter een vraag over kunnen stellen.

Citaat: Volgens mij rijdt Eva bv rond in de prototype van de Snoek, Theo van de Snoek L, Allert in de QV, Ymte en Peter in de prototype van de Tuna. Bram Moens zal wel op een prototype van een van zijn M5's rijden, Derk Thijs op een roeifiets prototype. 

Geen enkele van deze aanname is dus correct. Daarna is je conclusie dat prototypes zinloos zouden zijn.

Ik begrijp niet zo goed wat hier gebeurt. Wat is je vraag?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(12-Nov-2024, 09:25 PM)Wim -de roetsende schreef:
(12-Nov-2024, 03:46 PM)Hardloper schreef: Dus eigenlijk kunnen we besluiten. Prototype bij ligfietsen is eigenlijk zinloos.

Dit is echt een hele vreemde conclusie. Hoezo zou een prototype zinloos zijn. Voor wat? Of wie? In relatie tot wat/wie?

Een prototype kan gewoon de start zijn van een serie. Of niet.

Je doet veel aannames, maar je zou er beter een vraag over kunnen stellen.

Citaat: Volgens mij rijdt Eva bv rond in de prototype van de Snoek, Theo van de Snoek L, Allert in de QV, Ymte en Peter in de prototype van de Tuna. Bram Moens zal wel op een prototype van een van zijn M5's rijden, Derk Thijs op een roeifiets prototype. 

Geen enkele van deze aanname is dus correct. Daarna is je conclusie dat prototypes zinloos zouden zijn.

Ik begrijp niet zo goed wat hier gebeurt. Wat is je vraag?

Nou het gaat er meer om een eerste model van een ligfiets is net zo bijzonder als de laatste exemplaren. Dus ieder exemplaar hoort in het museum. Terwijl bij auto's de eerste veel meer bijzonder is. Omdat al die exemplaren erna vrij gelijke copies zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(12-Nov-2024, 10:00 PM)Hardloper schreef: Nou het gaat er meer om een eerste model van een ligfiets is net zo bijzonder als de laatste exemplaren. Dus ieder exemplaar hoort in het museum. Terwijl bij auto's de eerste veel meer bijzonder is. Omdat al die exemplaren erna vrij gelijke copies zijn.

Als elke ligfiets in het museum hoort dan valt er weinig te fietsen Big Grin
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Hardloper
#26
(12-Nov-2024, 10:00 PM)Hardloper schreef: Terwijl bij auto's de eerste veel meer bijzonder is. Omdat al die exemplaren erna vrij gelijke copies zijn.
"Zeldzame" auto's zijn vaak een beetje luchtkastelen. De liefhebbers ervan houden eigenlijk vast aan een bubbel.

[Afbeelding: ferrari.png]

Dit ding is $1,8 miljoen waard. leverde $1,8 miljoen op omdat de fabrikant (Ferrari) de policy heeft dat ze iedere auto met een geldig chassisnummer en papieren herstellen tot iets wat lijkt op de oorspronkelijke glorie als je maar genoeg geld overmaakt. De gestoorde koper speculeert dat de minstens 10 miljoen die erin moet minder is dan de volgende gestoorde koper er voor over gaat hebben, en ook als het ding afgebouwd is gaat ie nog hooguit zelden openbare weg zien.

Laten we vooral niet teveel ligfietsen in het museum zetten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM