Peiling: Wat is ervaring met de remlichtschakelaar bij de remgreep
remlicht werkt goed
70.00%
7 70.00%
remlicht werkt niet goed
30.00%
3 30.00%
werkt niet goed en heb daar vrede mee
0%
0 0%
Totaal aantal stemmen: 10 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remlicht schakelaar
#1
Wie heeft er wel eens ruzie met de remlichtschakelaar?
Ik denk te weten hoe ik hem beter kan maken. Namelijk door het micro switchje andersom en iets hoger te monteren. Dan is hij minder gevoelig voor de parkeerlicht pal en eenvoudiger te verstellen.

Gaat het licht niet aan of uit wanneer dat moet, hapert de combinatie met de parkeerrem,of heb je wel deze storingen, maar stoor je je er niet aan?

Tevens is dit een poging een peiling aan te maken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#2
In de Quest was het soms terug (laten) buigen, in de Strada tot nu toe gewoon goed.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Op dit moment niet, maar eerlijk gezegd ik weet het niet wanneer hij het niet doet. Ik heb geen controle of het schakelaartje van de remlichten al dan niet doet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
ik weet dat bij mijn quest xs de remlicht weleens aan bleef staan. maar het is inderdaad precies buigen tot het goed zit. Maar verbeteringen zijn altijd welkom.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , Hoekie
#5
Heb inderdaad vaak ruzie gehad met het schakelaartje met het iele pookje. Dat pookje ging weleens op walkabout of kwam in contact met de remkabel. De afstelling gaat via verbuigen.

Bij Velomobileworld zijn ze overgestapt op een remsensor in de kabel. https://video.aliexpress-media.com/play/...om=firefox

Inbouw: https://www.velomobileworld.com/technica...-electric/ ga naar "new switch".

Waar te krijgen: scroll verder naar beneden om de lijst te zien waar je de componenten kunt krijgen. Voor de remsensor: https://nl.aliexpress.com/item/1005003599505325.html?
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#6
En deze zo te zien https://nl.aliexpress.com/item/100500665...pt=glo2nld
Bedankt voor de links Twilwel

Mijn ervaring zou een optie 4 zijn: remlicht schakelaar werkt een tijd goed en werkt daarna niet goed meer.
Dan begint regelmatig gekloot om het goed werkend te houden. Tot er een hele nieuwe remschakelaar in moet.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#7
(02-Oct-2024, 05:31 PM)Hoekie schreef: En deze zo te zien https://nl.aliexpress.com/item/100500665...pt=glo2nld

Kan iemand vertellen wat dit precies doet?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(02-Oct-2024, 06:19 PM)Hardloper schreef:
(02-Oct-2024, 05:31 PM)Hoekie schreef: En deze zo te zien https://nl.aliexpress.com/item/100500665...pt=glo2nld

Kan iemand vertellen wat dit precies doet?

Goede vraag. No plug-and-play me thinks.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik heb in mijn Bülk het electronisch gestuurde remlicht. Ik vind dat ik de rem ver moet inknijpen om het licht brandend te krijgen. Licht bijremmen geeft geen reactie van het remlicht. Daardoor al eens bijna een “kop-staart” gehad in een groepsrit. Heb dit gemeld bij Jan Wijnen. Hij zegt dat er niets aan te stellen is….
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
#10
(02-Oct-2024, 06:19 PM)Hardloper schreef:
(02-Oct-2024, 05:31 PM)Hoekie schreef: En deze zo te zien https://nl.aliexpress.com/item/100500665...pt=glo2nld

Kan iemand vertellen wat dit precies doet?

De signaal van de sensor is niet sterk genoeg om het remlicht aan te zetten dus wordt het signaal in plaats daarvan gebruikt om elektronisch een krachtigere schakelaar (relais) aan te sturen die het remlicht aan zet.

(02-Oct-2024, 10:55 PM)GertBr schreef: Ik heb in mijn Bülk het electronisch gestuurde remlicht. Ik vind dat ik de rem ver moet inknijpen om het licht brandend te krijgen. Licht bijremmen geeft geen reactie van het remlicht. Daardoor al eens bijna een “kop-staart” gehad in een groepsrit. Heb dit gemeld bij Jan Wijnen. Hij zegt dat er niets aan te stellen is….

Hmm, dat is wel zeer matig. Stom dat die niet te stellen is, ergens zou je toch verwachten dat er een analoog signaal uit de sensor zou komen zodat je het juist wel kan stellen. Dat hetgeen wat er achter zit vervolgens bepaald bij welk signaal het licht aan/uit gaat.
Maar blijkbaar gewoon digitaal. (Of wel analoog en "niet in te stellen" betekent "om in te stellen moet er een hardwarematige aanpassing gemaakt worden zodat het relais bij een ander signaalsterkte schakelt". Dit zou iets toevoegen aan de totale schakeling dus "niet eenvoudig aan te passen")

In mijn Snoek heb ik overigens tot op heden geen problemen met mijn remsensor. QuestXS deed wel af en toe moeilijk, dat die niet uit gaat zoals Veloquest ook aangeeft. Verbeteringen worden natuurlijk altijd toegejuicht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Hoekie
#11
Tja waar je dat dan in zou moeten pluggen? De traditionele is een normaal uit microswitch die dus aan gaat als ie opent en ingedrukt uit is. Ik heb er een van de Quest overgekntuseld naar de tankbesturing. blijft toch een beetje een klungel ding.

Ik heb daarom in de Milan zelf wat geknutseld met een motorfietsremlichtschakelaar. Maar dat was ook best nog een dingetje. De basis is zo'n soort schakelaar https://www.caferacerwebshop.com/nl/reml...ct-content

De remhendel is een hele gewone cantilever versie. Daarvan heb ik het remhendelafstandinstelschroefje eruit gehaald, dat gat uitgeboord voor de schroefdraad op dat schakelaartje en draad getapt. Ik had er 1 van een andere winkel die 6mm zou zijn, net als deze. Maar het was geen M6 ook geen m6 met een andere draad, maar net iets dikker, en m7 liep ook niet helemaal lekker. Uiteindelijk zo ongeveer met het schakelaartje zelf getapt. Niet ideaal. Bij die andere winkel hadden ze ook nog een rubberhoesje wat er mooi overheen past. Vervolgens moest er in het remheveltje nog een heel klein schroefje om het knopje in te duwen. Het zit allemaal, en werkt prima maar het was best een geklooi om zover te komen, wat met name aan de rare maat draad op het schakelaartje lag.

Helaas passen deze ook niet eenvoudig op die centrale remhendel. Als je een normale remhendel hebt, met zo'n klein stelschroefje dan is het wel te knutselen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
https://www.otronic.nl/nl/gewichtsensor-tot-50kg.html
Zou zo’n gewicht sensor geschikt zijn als remlicht schakelaar?
Ik zat namelijk te denken. Door indrukken van rempedaal kun je namelijk kracht op een sensor uitoefenen. Bij bij remmen heb je een kleinere kracht, dan uitgebreid te remmen. En volgens mij is zo’n sensor als dit voor beide situaties geschikt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Waar zit het rempedaal in je fiets dan? De standaard microswitch en de door mij gelinkte schakelaars zijn veel kleiner, lichter, en je hebt geen grote kracht of gewicht nodig om ze te activeren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(05-Oct-2024, 04:30 PM)Jeroen S schreef: Waar zit het rempedaal in je fiets dan? De standaard microswitch en de door mij gelinkte schakelaars zijn veel kleiner, lichter, en je hebt geen grote kracht of gewicht nodig om ze te activeren.

Nou gewoon op dezelfde plek als bij bv de QV limo. Maar het is meer zou zo'n kleine gewichtsensor geschikt kunnen zijn? En dan dat je met de remhendel een staafje omlaag duwt. Die tegen de gewichtsensor duwt.
[Afbeelding: image.png]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Dat sensortje is 3,8x3,8x1,2 cm. Das best een behoorlijk ding. Ik heb zo iets gebruikt, dat is bedoeld als remlichtschakelaar en ongeveer 1,2 cm doorsnee en 3,8 lang. Ook deze gaat aan als de druk eraf gaat. Daardoor hindert niets je, als je de rem wilt inknijpen.

Ik vind het geen fijn idee dat er iets in de weg zit wat mogelijk de beweging van je remhendel beperkt, in de weg zit. Als je iets harder wilt remmen dan kan dat niet omdat die sensor of het palletje in de weg zit.
Antwoord }
#16
Hoi, een verzoekje.
Kan iemand eens een foto plaatsen van die remsschakelaar in een quest of Strada.
Bij mij werkt de schakelaar ook niet en ik weet niet naar welke kant ik iets moet buigen of….

Het zou mooi zijn een foto te kunnen zien van de remlichtschakelaar in  ‘uit’ en ‘aan’ stand.

Hartelijk dank voor de moeite.
Bijgaand twee fotos hoe het er bij mij uitziet.

Christ.

[Afbeelding: IMG-3942.jpg]
[Afbeelding: IMG-3941.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#17
Dit gaat er mis: 

Bij de blauwe pijl hoort dat metalen lipje niet klem te zitten, maar wanneer je NIET remt ingedrukt te worden door de remhendel. Nu zit het gedraaid en klem tussen de hendel en de behuizing en kan niet bewegen wanneer de hendel gebruikt wordt.

Wanneer je remt gaat de hendel namelijk naar links (1, gele pijl) en wipt dat metalen lipje 'omhoog' mee en wordt het knopje bij 2 (rood) NIET meer ingedrukt waardoor de remlichten gaan branden.

[Afbeelding: rem.png]
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , twilwel
#18
Hartelijk dank Tim.
Met deze duidelijke aanwijzing moet het zo opgelost zijn denk ik. Ik ga het straks verhelpen.
Christ
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , Hardloper
#19
Ik heb eens als test een magneetschakelaar toegepast. Afgekeken van een Duitse velonaut. Werkte goed, maar was wat lastig om op de goede plek te krijgen. Het was vooral niet zo goedkoop, maar als ik nu op aliexpres kijk zie ik wel degelijk heel goedkope. Misschien niet zo'n raar idee voor de toekomst.

Het voornaamste bezwaar tegen andere oplossingen dan de oude switch met gebogen pookje, is dat op de handrem het remlicht blijft branden en soms zelfs doorbrandt omdat het remlicht het al gauw begeeft bij continue gebruik bij stilstand (dus zonder adequate luchtkoeling). Daarvoor is een hoofdschakelaar, denk ik dan.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(02-Oct-2024, 01:31 PM)Pphaan34 schreef: Wie heeft er wel eens ruzie met de remlichtschakelaar?
Ik denk te weten hoe ik hem beter kan maken. Namelijk door het micro switchje andersom en iets hoger te monteren. Dan is hij minder gevoelig voor de parkeerlicht pal en eenvoudiger te verstellen.

Gaat het licht niet aan of uit wanneer dat moet, hapert de combinatie met de parkeerrem,of heb je wel deze storingen, maar stoor je je er niet aan?

Tevens is dit een poging een peiling aan te maken.

Na een storing bij mijn DF XL is exact deze oplossing toegepast door ICB. Schakelaar is andersom gemonteerd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(21-Nov-2024, 07:55 AM)Raptobrikker schreef: Na een storing bij mijn DF XL is exact deze oplossing toegepast door ICB. Schakelaar is andersom gemonteerd.
Waarschijnlijk niet alleen door ICB, maar ook gewoon door Pphaan34 Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#22
(02-Oct-2024, 01:31 PM)Pphaan34 schreef: Ik denk te weten hoe ik hem beter kan maken. Namelijk door het micro switchje andersom en iets hoger te monteren. Dan is hij minder gevoelig voor de parkeerlicht pal en eenvoudiger te verstellen.

Heb je daar een foto van? Of videootje?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , twilwel


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zout
Hoe zorgen jullie...twilwel — 01:58 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Er is een autopl...qv-tester — 01:17 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Er is een autoplicht...Niels van der Wal — 12:05 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik zat misschien...Hardloper — 11:50 AM
Zout
De winter komt er we...Boyd Maduro — 09:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM