Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Ik spring wat bij als fietsenmaker bij de buren. Daar heeft zoon iets geraakt, de achtervelg is omgevouwen, spaak door de velg getrokken. Nieuw wiel is besteld, weer met nexus 7 en terugtraprem. Nu staan buurman en buurman voor de uitdaging om ergens komend weekend het kransje en de schakeldingetjes over te zetten van de oude naaf op de nieuwe.
Het lijkt erop dat deze vanzelf los komen als je de borgmoer op de as lost maakt. Verder zijn we nog niet. Op de as zitten twee dingetjes die bewegen en het wisselen tussen de versnellingen regelen. Dat is mij volkomen onbekende techniek. Buurman heeft ook niet bepaald twee linker handen, maar van fietsenmaken heeft ie niet zo heel veel verstand. Ik denk dat we samen wel een eind komen, maar ben er nog niet geheel gerust op.
Heeft iemand dit al eens gedaan? Tips, trucs, zijn welkom.
Berichten: 36
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2022
Bedankt: 1
77 x bedankt in 37 berichten
Hallo,
Als ik zoiets niet weet dan kijk ik altijd op YouTube. Bijna 100% kans dat je er wel een filmpje over vindt.
Succes, Henk
Berichten: 1.980
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29508
2887 x bedankt in 1290 berichten
Welkom terug Pam,
Lief dat je post om te helpen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 203
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 55
434 x bedankt in 196 berichten
10-Dec-2024, 04:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Dec-2024, 04:20 PM door Raymond.)
Dit heb ik al regelmatig gedaan.
In principe zou dat tandkransje niet los moeten zitten, het hoort geborgd te zijn met een klemring. Die klemring wip je er met een beetje gefriemel met een kleine schroevendraaier uit. Het monteren staat op pagina 14 van de gelinkte documentatie beschreven. NB. Kijk goed hoe het kransje op het oude wiel gemonteerd was. Het kransje is a-symmetrisch, dus voor een goede uitlijning van de ketting moet je die op dezelfde manier op het nieuwe wiel monteren.
Bij de schakeldingetjes is het van belang dat je goed de gele pijltjes en puntjes op elkaar uitlijnt, als je dat doet is de indexering van de naaf synchroon met die van de shifter aan het stuur. Dit staat uitgelegd op pagina 15 en 16 van de documentatie. Het vastzetten van het borgringetje is wel wat gepriegel. Als het schakelding niet goed zit kun je de borgring niet vastdraaien, als het schakelring goed gepositioneerd is kost het geen moeite om te borgen. Als je kracht zet kun je het enkel slopen.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Ik wil nog even laten weten hoe het verder ging. Vrijdag was het wieltje toch al binnen. Ik had gelukkig de juiste uitgezocht. Nexus 7 heb je in een aantal versies. In dit geval moest het een 7 speed met terugtraprem zijn, en een geslepen velg voor velgremmen. Het achterwiel van de E bike heeft twee remmen.
Demonteren en monteren deden we samen, we waren precies een uurtje zoet. Ik was verstandig genoeg om de schakelkabel niet door te knippen en buurman Wouter wist dat het schakeldingetje met een schroevendraaier voorgespannen moest worden en dan kon je hem er zo weer inklikken. Het lastigste was nog om dat versnellingskabeltje in de kettingkast in het houdertje te frummelen.
Samen wisten we precies genoeg en hadden we het redelijk vlot voor elkaar. Het filmpje van meneer Peereboom heeft goed geholpen. Je moet maar net weten waar je aan moet draaien, maar als je dat weet is het redelijk simpel. Het nieuwe wiel was 170 euro en dus een uurtje werk. De fietsenmaker had al 300 euro voor een wiel genoemd excl arbeidsloon. In ons geval vriendendienst, want er komt ook wel weer een keer iets terug van hun kant.