Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nóg een Hase Pino renovatie
#1
In navolging van blokdoorn ben ook ik gestart met de renovatie van een Hase Pino.

Ik heb in Leuven een Pino uit 2012 gevonden die was uitgerust met Rohloff naaf én alle accessoires voor een fietsvakantie met kleuter voorop.
- kindercrank
- extra klembare trapas voor kind
- gordels
- beugels voor 4 fietstassen tussen de twee rijders
- stevige standaard zodat fiets met kleuter erop stabiel blijft staan

Naar opgave van de vorige eigenaar is er ca. 16.000 km op de Pino gefietst, de eerste jaren met 2 volwassenen en daarna één volwassene met opvolgende kinderen. De Pino is niet meer in nieuwstaat. Naast wat kleine frutsels zitten er ook wat grotere projecten aan.

Stokerketting
Ik werd opgehaald bij het station met de Pino, dus kon ik gelijk de ligpositie testen. Ik merkte dat er veel trillingen ontstonden bij het trappen door de stoker, niet door de bestuurder. De stokerketting blijkt flink versleten, dus de tandwielen zullen ook wel vervangen moeten worden. 

Voorvork
Later tijdens de testrit als bestuurder merkte ik dat de voorvork slecht veerde en dat er wel heel veel speling zat tussen zuiger en huis. Dat openbaarde zich vooral bij het remmen, in plaats van enigszins in te veren ontstond er een hoekverdraaiïng tussen zuiger en huis. Het tweede projectje was dus ook duidelijk... Ik heb nog overwogen om de fiets te laten staan, maar uiteindelijk toch ingeschat dat het vinden van de juiste pino specifieke onderdelen (beugels voor 4 tassen incl. stevige standaard), moeilijker is dan algemenere onderdelen vervangen. Ik had even opgezocht wat een nieuwe voorvork kost, lang leve de smartphone, en mijn biedprijs verlaagd. We zijn op een voor beide partijen acceptabele prijs uitgekomen.

Inmiddels heb ik de voorvork uit elkaar gehaald, en blijkt de zuiger en het stalen binnenwerk zwaar verroest, daardoor is het huis uitgesleten én veert het amper nog in. Bij JPTE heb ik een nieuwe gevonden. Deze heeft wel een andere schrijfremmontage (FM i.p.v. IS2000), dus dat was even puzzelen om de juiste adapters te sprokkelen om de PM remklauw te monteren voor de 203 mm remschijf. Nu weet ik dus ook opeens alles over schijfremklauwmontagestandaarden (scrabble!).

Overbrenging en Rohloff
De overbrenging is momenteel van een 52 tandwiel naar 21 tandkrans op de Rohloff. Bij die verhouding zou ik in de 11, de directe versnelling, bij mijn cadans, 26 km/u fietsen. Dat ga ik helemaal niet doen op fietsvakantie met een kleuter. 
Ik heb ook het idee dat de kettingspanner niet echt goed aansluit op het 21 tandkransje, als ik dat vergelijk met mijn Chamsin met 15 tandkransje.
Daarnaast zijn er 120 kettingschakels nodig om rond te komen, terwijl er op een standaard nieuwe ketting 114 zitten.
De Rohloff naaf heeft nog de oude tandkransjes met schroefdraad, die je moeilijk verwisseld (of omdraaid) zonder speciaal gereedschap. Dus ik verwacht dat ik het geheel ga (laten) ombouwen en dan met een nieuwe verhouding ga gebruiken zodat ik met ca. 20 km/u in de 11e versnelling fiets.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff | 2012 Hase Pino met Rohloff | 2014 AZOR Texel | 2012 Brompton
Antwoord }
#2
(10-Dec-2024, 05:01 PM)Raymond schreef: De Rohloff naaf heeft nog de oude tandkransjes met schroefdraad, die je moeilijk verwisseld (of omdraaid) zonder speciaal gereedschap. Dus ik verwacht dat ik het geheel ga (laten) ombouwen en dan met een nieuwe verhouding ga gebruiken zodat ik met ca. 20 km/u in de 11e versnelling fiets.

Is niet heel veel werk dat verwisselen. Belangrijk is dat je nieuwe houder er juist op zet ( kan ook op 2 manieren) anders draait de ketting mee als je stopt met trappen (eigen ervaring  Doh)
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
JPTE is goud waard! Hij heeft mij in het verleden aan allerlei nieuwe SRAM Dual Drive onderdelen voor mijn Birdy's geholpen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(10-Dec-2024, 08:01 PM)melle z schreef: JPTE is goud waard! Hij heeft mij in het verleden aan allerlei nieuwe SRAM Dual Drive onderdelen voor mijn Birdy's geholpen.

Ik kende JPTE nog niet, kwam er uiteindelijk op via een zoekopdracht op DuckDuckGo. Die staat nu wel in mijn favorieten voor de bijzondere onderdelen!

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff | 2012 Hase Pino met Rohloff | 2014 AZOR Texel | 2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Voorvork vervangen is afgevinkt. Ik was ongeveer een dag bezig met uitzoeken wat ik allemaal nodig had en een paar uurtjes om het te verwezenlijken.
Het was even wat puzzelwerk om het passend te krijgen. De oude voorvork was uitgevoerd met spiraalvering, de nieuwe is met instelbare luchtvering. Bij luchtvering is de vork nog nets iets dikker, er daardoor was er net iets minder ruimte om de stuurstang op de montageplaat te bevestigen. Ik heb de boutjes iets afgevijld en met een hoop gepriegel paste het. 

Stoker ketting heb ik weggegooid, die was echt te versleten. Toen kwam ik erachter dat de 3 kettingrollen toch niet identiek waren. Ik had al nieuwe 50 mm rollen voor 6 mm as van Alligt besteld, omdat ik bij één rol had vastgesteld dat deze een 6mm as had. Helaas bleken die andere twee (minder toegankelijke) rollen een asdiameter van 8 mm te hebben. Alligt heeft ook wel 50 mm rollen met 8 mm asdiameter, maar die hebben 2 lagers naast elkaar en zijn daardoor te breed. Dus ik moet nog even langs de Hase specialist om de juiste rollen te vinden. Ik vind het vanuit onderhoudsperspectief onbegrijpelijk dat je twee zo beperkt verschillende rollen gebruikt, dan heb je ook 2x voorraad nodig. Er hadden best 3 rollen met 8 mm asdiameter gepast. Je hebt wel 10 gram bespaart, alleen wordt daar echt niemand blij van.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff | 2012 Hase Pino met Rohloff | 2014 AZOR Texel | 2012 Brompton
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gisteren was ik blij...ZoefZoef — 06:18 AM
Mooi Twente
[ Een paar weken ge...ZoefZoef — 06:08 AM
Mooi Twente
Ze fietsen nog ied...Schemerwoude — 02:24 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
.. ik vandaag een ...Lopopodium — 01:56 AM
Hoe zit dat nou in zo'n coconnetje?
Leuk artikel inderda...Bianca F — 12:13 AM
Souplesse verbeteren
Wat ik mis in je ver...Jeroen S — 12:08 AM
Souplesse verbeteren
Ik zou graag mijn kr...datakneder — 11:50 PM
GRATIS Challenge Focus met wat werk
Misschien iets met d...Jeroen S — 11:01 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Hoi Martin, Wij rede...Jeroen S — 11:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Melden. En als je sc...365cycle — 10:58 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ik ben vandaag voor ...Martin van Mourik — 10:47 PM
GRATIS Challenge Focus met wat werk
Nee, want dat was op...365cycle — 10:40 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vandaag ben ik niet ...Bob Hagendijk — 10:16 PM
Medeliggers onderweg
2x een rood-witt...De tovenaar — 10:10 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:49 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
.. ik vandaag een ro...LigfietsWilsum — 09:44 PM
Hoe zit dat nou in zo'n coconnetje?
Heb mezelf niet gesp...LigfietsWilsum — 09:42 PM