In navolging van blokdoorn ben ook ik gestart met de renovatie van een Hase Pino.
Ik heb in Leuven een Pino uit 2012 gevonden die was uitgerust met Rohloff naaf én alle accessoires voor een fietsvakantie met kleuter voorop.
- kindercrank
- extra klembare trapas voor kind
- gordels
- beugels voor 4 fietstassen tussen de twee rijders
- stevige standaard zodat fiets met kleuter erop stabiel blijft staan
Naar opgave van de vorige eigenaar is er ca. 16.000 km op de Pino gefietst, de eerste jaren met 2 volwassenen en daarna één volwassene met opvolgende kinderen. De Pino is niet meer in nieuwstaat. Naast wat kleine frutsels zitten er ook wat grotere projecten aan.
Stokerketting
Ik werd opgehaald bij het station met de Pino, dus kon ik gelijk de ligpositie testen. Ik merkte dat er veel trillingen ontstonden bij het trappen door de stoker, niet door de bestuurder. De stokerketting blijkt flink versleten, dus de tandwielen zullen ook wel vervangen moeten worden.
Voorvork
Later tijdens de testrit als bestuurder merkte ik dat de voorvork slecht veerde en dat er wel heel veel speling zat tussen zuiger en huis. Dat openbaarde zich vooral bij het remmen, in plaats van enigszins in te veren ontstond er een hoekverdraaiïng tussen zuiger en huis. Het tweede projectje was dus ook duidelijk... Ik heb nog overwogen om de fiets te laten staan, maar uiteindelijk toch ingeschat dat het vinden van de juiste pino specifieke onderdelen (beugels voor 4 tassen incl. stevige standaard), moeilijker is dan algemenere onderdelen vervangen. Ik had even opgezocht wat een nieuwe voorvork kost, lang leve de smartphone, en mijn biedprijs verlaagd. We zijn op een voor beide partijen acceptabele prijs uitgekomen.
Inmiddels heb ik de voorvork uit elkaar gehaald, en blijkt de zuiger en het stalen binnenwerk zwaar verroest, daardoor is het huis uitgesleten én veert het amper nog in. Bij JPTE heb ik een nieuwe gevonden. Deze heeft wel een andere schrijfremmontage (FM i.p.v. IS2000), dus dat was even puzzelen om de juiste adapters te sprokkelen om de PM remklauw te monteren voor de 203 mm remschijf. Nu weet ik dus ook opeens alles over schijfremklauwmontagestandaarden (scrabble!).
Overbrenging en Rohloff
De overbrenging is momenteel van een 52 tandwiel naar 21 tandkrans op de Rohloff. Bij die verhouding zou ik in de 11, de directe versnelling, bij mijn cadans, 26 km/u fietsen. Dat ga ik helemaal niet doen op fietsvakantie met een kleuter.
Ik heb ook het idee dat de kettingspanner niet echt goed aansluit op het 21 tandkransje, als ik dat vergelijk met mijn Chamsin met 15 tandkransje.
Daarnaast zijn er 120 kettingschakels nodig om rond te komen, terwijl er op een standaard nieuwe ketting 114 zitten.
De Rohloff naaf heeft nog de oude tandkransjes met schroefdraad, die je moeilijk verwisseld (of omdraaid) zonder speciaal gereedschap. Dus ik verwacht dat ik het geheel ga (laten) ombouwen en dan met een nieuwe verhouding ga gebruiken zodat ik met ca. 20 km/u in de 11e versnelling fiets.
Ik heb in Leuven een Pino uit 2012 gevonden die was uitgerust met Rohloff naaf én alle accessoires voor een fietsvakantie met kleuter voorop.
- kindercrank
- extra klembare trapas voor kind
- gordels
- beugels voor 4 fietstassen tussen de twee rijders
- stevige standaard zodat fiets met kleuter erop stabiel blijft staan
Naar opgave van de vorige eigenaar is er ca. 16.000 km op de Pino gefietst, de eerste jaren met 2 volwassenen en daarna één volwassene met opvolgende kinderen. De Pino is niet meer in nieuwstaat. Naast wat kleine frutsels zitten er ook wat grotere projecten aan.
Stokerketting
Ik werd opgehaald bij het station met de Pino, dus kon ik gelijk de ligpositie testen. Ik merkte dat er veel trillingen ontstonden bij het trappen door de stoker, niet door de bestuurder. De stokerketting blijkt flink versleten, dus de tandwielen zullen ook wel vervangen moeten worden.
Voorvork
Later tijdens de testrit als bestuurder merkte ik dat de voorvork slecht veerde en dat er wel heel veel speling zat tussen zuiger en huis. Dat openbaarde zich vooral bij het remmen, in plaats van enigszins in te veren ontstond er een hoekverdraaiïng tussen zuiger en huis. Het tweede projectje was dus ook duidelijk... Ik heb nog overwogen om de fiets te laten staan, maar uiteindelijk toch ingeschat dat het vinden van de juiste pino specifieke onderdelen (beugels voor 4 tassen incl. stevige standaard), moeilijker is dan algemenere onderdelen vervangen. Ik had even opgezocht wat een nieuwe voorvork kost, lang leve de smartphone, en mijn biedprijs verlaagd. We zijn op een voor beide partijen acceptabele prijs uitgekomen.
Inmiddels heb ik de voorvork uit elkaar gehaald, en blijkt de zuiger en het stalen binnenwerk zwaar verroest, daardoor is het huis uitgesleten én veert het amper nog in. Bij JPTE heb ik een nieuwe gevonden. Deze heeft wel een andere schrijfremmontage (FM i.p.v. IS2000), dus dat was even puzzelen om de juiste adapters te sprokkelen om de PM remklauw te monteren voor de 203 mm remschijf. Nu weet ik dus ook opeens alles over schijfremklauwmontagestandaarden (scrabble!).
Overbrenging en Rohloff
De overbrenging is momenteel van een 52 tandwiel naar 21 tandkrans op de Rohloff. Bij die verhouding zou ik in de 11, de directe versnelling, bij mijn cadans, 26 km/u fietsen. Dat ga ik helemaal niet doen op fietsvakantie met een kleuter.
Ik heb ook het idee dat de kettingspanner niet echt goed aansluit op het 21 tandkransje, als ik dat vergelijk met mijn Chamsin met 15 tandkransje.
Daarnaast zijn er 120 kettingschakels nodig om rond te komen, terwijl er op een standaard nieuwe ketting 114 zitten.
De Rohloff naaf heeft nog de oude tandkransjes met schroefdraad, die je moeilijk verwisseld (of omdraaid) zonder speciaal gereedschap. Dus ik verwacht dat ik het geheel ga (laten) ombouwen en dan met een nieuwe verhouding ga gebruiken zodat ik met ca. 20 km/u in de 11e versnelling fiets.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton