Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
Als ik zo lees zal vooral na wat meer ervaringen de vissen in het voordeel zijn in mijn situatie. Maar anderzijds rijd ik ook weleens gewoon over de 30 a 35. Maar dan is het meer sporten en minder duur training voor mij.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Niet Tuna-specifiek, want er waren ook al een paar Snoekonauten die hier op vastliepen, maar m'n achterwiel lijkt niet goed geassembleerd te zijn.
Vijf gebroken spaken Sad Verklaart dat er ineens iets aanliep achter. 

Net even gebeld met ICB, Ymte gaat een nieuw wiel bouwen en stuurt het zo snel mogelijk op, dan stuur ik daarna het oude wiel weer die kant op.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Cadeautje van Wim et moi, voor alle (toekomstige) Tuna-rijders: Bandentest 16" (349) buitenbanden
TL;DR: Houd het gewoon bij Continental Contact Urban draadband, want die is razendsnel, heeft veel grip en is prima lekbestendig. Ja, ook als je wedstrijden rijdt.
Een gebruikte Scorcher is iets sneller dan een nieuwe Conti... tot je lek rijdt Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(14-Nov-2024, 04:58 PM)365cycle schreef: Cadeautje van Wim et moi, voor alle (toekomstige) Tuna-rijders: Bandentest 16" (349) buitenbanden
TL;DR: Houd het gewoon bij Continental Contact Urban draadband, want die is razendsnel, heeft veel grip en is prima lekbestendig. Ja, ook als je wedstrijden rijdt.
Een gebruikte Scorcher is iets sneller dan een nieuwe Conti... tot je lek rijdt Wink

En nu nog een vergelijk gebruikte Conti vs. nieuwe Conti.

Die paar tellen verschil in pendeltijd, wat betekent dat in snelheidsverschil bij dezelfde inspanning? Paar tiende km/u ofzo?
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT , 365cycle
Bedankt voor het testen.

Nice to have: Schwalbe One 2023/24 in een wintertest net als met de CCU en CCS gedaan is.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(14-Nov-2024, 05:13 PM)ZoefZoef schreef: En nu nog een vergelijk gebruikte Conti vs. nieuwe Conti.
Een gebruikte conti wordt iets lichter en soepeler, en daarmee tot zo'n 5% sneller Wink Wat Wim al schrijft.

(14-Nov-2024, 05:13 PM)ZoefZoef schreef: Die paar tellen verschil in pendeltijd, wat betekent dat in snelheidsverschil bij dezelfde inspanning? Paar tiende km/u ofzo?
De pendeltijd kan je ongeveer verdelen over de drie banden. Maak je de voorste 2 dus "de helft sneller" m.a.w. verlaag je de rolweerstandscoefficiënt van de voorste 2 met 50%, dan neemt je rolweerstand met dik 33% af.

Het is dan dus sterk afhankelijk van hoe snel je rijdt. Bij 10 km/h in jouw Quest XS met toerkap en een perfecte kettinglijn is de rolweerstand ongeveer dan 99% van de weerstand. Ik ben er voor de berekening wel zelf in gaan zitten, want reken met 95+28 = 123 kg totaalmassa:

Steve Gribbles bicycle calculator: Marathon @ ~35W schreef:To maintain groundspeed 10 km/h in these conditions, you must pedal with 35.02 watts of power.

Assistive forces
You must pedal with 35.02 watts of power; after drivetrain loss of 0.70 watts, you'll supply 34.32 watts to your wheel.
Plegs = 35.02w (100.00%)

Resistive forces
A net headwind of 10 km/h is working against you with 0.24 (N) of force, or 0.67 watts of power.
Rolling resistance is working against you with 12.06 (N) of force, or 33.65 watts of power.
Drivetrain loss is costing you 0.70 watts of power.

Bij dit soort snelheden kan het dus een aantal km/h schelen. Bij de volgende berekening ga ik van bijvoorbeeld een setje Marathons rondom in één keer naar een Pro One TT met Michelin blauw, een setup zoals waar Daniel Fenn bij LEL mee aan de start verscheen. Ik halveer de rolweerstand:

Steve Gribbles bicycle calculator: Racebanden @ ~35W schreef:To maintain groundspeed 18.13 km/h in these conditions, you must pedal with 34.99 watts of power.

Assistive forces
You must pedal with 34.99 watts of power; after drivetrain loss of 0.70 watts, you'll supply 34.29 watts to your wheel.
Plegs = 34.99w (100.00%)

Resistive forces
A net headwind of 10 km/h is working against you with 0.78 (N) of force, or 3.91 watts of power.
Rolling resistance is working against you with 6.03 (N) of force, or 30.37 watts of power.
Drivetrain loss is costing you 0.70 watts of power.

Stop je er echter flink wat vermogen in en trap je langdurig constant 300 watt (tot de snelheid echt niet meer oploopt, dus laten we zeggen 10 km lang non-stop), dan gaat het plaatje er anders uitzien. Eerst met de supersnelle banden:

Steve Gribbles bicycle calculator: Racebanden @ ~300W schreef:To maintain groundspeed 65.45 km/h in these conditions, you must pedal with 299.81 watts of power.

Assistive forces
You must pedal with 299.81 watts of power; after drivetrain loss of 6.00 watts, you'll supply 293.82 watts to your wheel.
Plegs = 299.81w (100.00%)

Resistive forces
A net headwind of 65.45 km/h is working against you with 10.13 (N) of force, or 184.17 watts of power.
Rolling resistance is working against you with 6.03 (N) of force, or 109.65 watts of power.
Drivetrain loss is costing you 6.00 watts of power.

Nu met de Marathon-setup:
Steve gribbles bicycle calculator: Marathon @ ~300W schreef:To maintain groundspeed 55.04 km/h in these conditions, you must pedal with 299.91 watts of power.

Assistive forces
You must pedal with 299.91 watts of power; after drivetrain loss of 6.00 watts, you'll supply 293.91 watts to your wheel.
Plegs = 299.91w (100.00%)

Resistive forces
A net headwind of 55.04 km/h is working against you with 7.16 (N) of force, or 109.51 watts of power.
Rolling resistance is working against you with 12.06 (N) of force, or 184.40 watts of power.
Drivetrain loss is costing you 6.00 watts of power.
Leuk om te zien is dat de rolweerstand en de luchtweerstand in de laatste twee resultaten ongeveer van plek wisselen.

Wat grappig is is dat we hiermee een aantal dingen laten zien:
  • Snelle banden hebben bij sterke rijders echt zin, mits de fiets aerodynamisch ook optimaal is. Anders gaat de luchtweerstand boven de 50 toch de dienst uitmaken, en bij flinke tegenwind daar onder al;
  • Snelle banden hebben op velomobielen veel meer zin dan op wielrenfietsen, want het verschil in snelheid is veel groter;
  • Voor een minder sterke rijder zijn vlotte bandjes zeker ook een goede investering.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bonuspunten voor de term groundspeed bij fietsen. Ik kende die alleen uit de luchtvaart. Kennelijk gaat een Tuna nogal snel :-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(14-Nov-2024, 10:28 PM)PieterTrapt schreef: Bonuspunten voor de term groundspeed bij fietsen. Ik kende die alleen uit de luchtvaart. Kennelijk gaat een Tuna nogal snel :-)
Zeker  Cool Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
Dank voor het testen, dat is toch best een boel werk.
Antwoord }
[Afbeelding: signal-2025-02-09-191700-005.jpg]

Er zijn best een hoop mensen die wat van het uiterlijk van de Tuna vinden, maar ik vind 'm toch echt wel mooi hoor  Big Grin Heart 
Zeker in zo'n donkere two-tone is ie fraai gedrongen, straalt wat meer agressie uit dan de lagere, ranke modellen die nu hip zijn. 

Je zou de toerkap er bijna alleen bij kopen omdat 't goed past, zo in blank carbon Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(, 01:20 AM)365cycle schreef: Zeker in zo'n donkere two-tone 

Ik vind het een hele mooie vm. Maar ik vond/vind de DF ook nog steeds mooi.


Ik heb echter deze scheidslijn nooit zo goed begrepen. Vooral de scherpe buiging helemaal tot onder de koplamp vind ik niet fraai.

De hogere scheidslijn vond ik direct een stuk mooier.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Frutsel
Ik vind die felle roze Tuna mooier maar echt WOW! vind ik het model niet, de DF ook niet, het is een "same old" ontwerp wat we al kennen sinds de Alleweder :p
verder niets mis mee, als het werkt dan laat je het met rust. Al oogt de Snoek een stuk mooier. Het logo (nu ik weet wat het is) vind ik ook niet zo mooi.

Persoonlijk hou ik meer van creatieve uitspattingen, Velayo, QV, Milan, BE Waw, Alleweder A8, Mulsanne enz, (de nieuwe Quest 3 daarentegen niet zo..)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door:
(14-Nov-2024, 10:28 PM)PieterTrapt schreef: Bonuspunten voor de term groundspeed bij fietsen. Ik kende die alleen uit de luchtvaart. Kennelijk gaat een Tuna nogal snel :-)

Groundspeed is ook gebruikelijk voor objecten die door het water bewegen, zoals tonijn en snoek, en in mijn persoonlijke ervaring zeilboten. In een dergelijk lichaam of voertuig is het makkelijk om de snelheid t.o.v. het water te meten. Alleen heb je daar weinig aan om in te schatten wanneer je bij je paaiplek, of ankerplek, aankomt als dat water ook nog eens in beweging is ten opzichte van de grond. Een voorbeeld daarvan is het water in rivieren, of op zee de stromingen veroorzaakt door het getij (eb en vloed). 

P.S. Ik heb geen flauw idee of dergelijke vissen een inschatting van reistijd maken. Ik verwacht dat ze meer in het moment leven dan veel mensen en wel zien zodra ze er zijn  Big Grin.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff | 2012 Hase Pino met Rohloff | 2014 AZOR Texel | 2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Kettingwielnokje van Raptobike frame ge...
Annejanjager, hoe ...annejanjager — 03:50 PM
Medeliggers onderweg
ik kwam gister in de...Veloquest — 02:37 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
ja deze roze kleur z...Veloquest — 02:26 PM
Ervaringen met de Tuna
Bonuspunten voor d...Raymond — 01:59 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik vind die felle ro...Gideonaut — 12:41 PM
Kabel kappen vervangen voor visdraad
Is er trouwens een r...Gideonaut — 12:27 PM
Kabel kappen vervangen voor visdraad
Voor de helft van ...Hoekie — 12:08 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Snoek043 — 12:00 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Zoals bijvoorbeeldHoekie — 11:39 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als er druppels loct...melle z — 11:22 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Hoe deel je trouwens...Willeke_IGKT — 11:15 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Afgelopen zondag voo...Snoek043 — 11:01 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als het een groot be...Jeroen S — 09:00 AM
Kabel kappen vervangen voor visdraad
Ik heb er in de Mila...Jeroen S — 08:53 AM
Ervaringen met de Tuna
Zeker in zo'n donk...Wim -de roetsende — 07:32 AM
Kabel kappen vervangen voor visdraad
Ik heb er een dyneem...Wim -de roetsende — 07:25 AM
Kabel kappen vervangen voor visdraad
Voor de helft van he...datakneder — 01:41 AM