|
Brekende Fujin frames
|
Berichten: 2.607
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3958 x bedankt in 2197 berichten
05-Apr-2025, 09:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Apr-2025, 10:09 PM door ZoefZoef.)
Fijn dat ie terug is
Wel benieuwd wat het kritische punt is van de taifun gezien zowel deze als je huidige kennelijk laswerk nodig heeft/had. Zelf heb ik ook een taifun - al een jaar of 12 in mijn bezit - dus de kritische plek van de taifun zou ik weleens willen bekijken op mijn taifun.
Berichten: 6.992
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3083
9867 x bedankt in 4752 berichten
Een Taifun met een gescheurd frame is er volgens mij altijd eentje die geveerd is.
Blijkbaar is daar iets mee mis qua constructie.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.607
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3958 x bedankt in 2197 berichten
06-Apr-2025, 01:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Apr-2025, 01:10 AM door ZoefZoef.)
De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.
De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.
Berichten: 1.222
Topics: 28
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 788
2490 x bedankt in 1147 berichten
Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
Berichten: 6.992
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3083
9867 x bedankt in 4752 berichten
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
Dankjewel. Eindelijk een duidelijke foto. Ik had er al vaak van gehoord en over gelezen, maar nog nooit zo duidelijk gezien.
Ik heb ook ooit gehoord dat die achterbrug nooit is ontworpen voor vering.
Dan komen er totaal andere krachten op en dan zegt die dus krak.
Sluit ook 100% aan bij mijn standpunt: ongeveerd is altijd beter
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.607
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3958 x bedankt in 2197 berichten
06-Apr-2025, 12:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Apr-2025, 09:17 PM door ZoefZoef.)
Holy shit! Dat is gewoon een complete achtervork die afbreekt!
Het is de eerste keer dat ik dat zie. Zal meteen mijn taifun eens bekijken of ik daar iets vreemds zie.
En dit zou alleen gelden bij de taifun, of ook bij ander challenge modellen met een gesplitst frame van Challengs? Ik meen eerder al eens te hebben gelezen van een fujin waarbij ook aan het frame gelast is.
Berichten: 183
Topics: 7
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 447
314 x bedankt in 163 berichten
Berichten: 6.992
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3083
9867 x bedankt in 4752 berichten
(06-Apr-2025, 05:53 PM)martinus schreef: Toevallig hier ook helaas:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...uch.76453/
Daar gaat mijn theorie.
Die Fujin is ongeveerd. Oei.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 1.233
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2144 x bedankt in 1122 berichten
Op mijn werk hebben we een geveerde Fujin die ook ooit gebroken en gelast is.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Berichten: 2.607
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3958 x bedankt in 2197 berichten
(06-Apr-2025, 09:25 PM)melle z schreef: Op mijn werk hebben we een geveerde Fujin die ook ooit gebroken en gelast is.
Ook op hetzelfde punt?
Berichten: 1.233
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2144 x bedankt in 1122 berichten
Dat kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren, ik zal er na mijn vakantie eens een foto van maken.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2021
Bedankt: 0
27 x bedankt in 7 berichten
(05-Apr-2025, 09:33 PM)ZoefZoef schreef: Fijn dat ie terug is 
Wel benieuwd wat het kritische punt is van de taifun gezien zowel deze als je huidige kennelijk laswerk nodig heeft/had. Zelf heb ik ook een taifun - al een jaar of 12 in mijn bezit - dus de kritische plek van de taifun zou ik weleens willen bekijken op mijn taifun. Laswerk is bij beide fietsen in een stukje frame.
Van de twee Tai's is de achterbrug (veercomstructie en montage zitje) volledig anders. Bij m'n huidige is een montageplaat waar m'n zitje op rust bij de uitgefreesde openingen gebroken. Dit is de fiets met hoogste serienummer (halverwege 4000).
Bij de teruggevonden fiets (frame halverwege 2000)is een hulpbeuge, parallell aan hoofdframe gebroken. Volgens lasser was oorzaak het niet uitgegloeid zijn van frame lassen.
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2021
Bedankt: 0
27 x bedankt in 7 berichten
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
![[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]](https://i.postimg.cc/x1fcmptT/20250406-094009.jpg) Bij mijn rode Tai is de "diagonaal" van de driehoek linksonder vlak bij de lasnaad gescheurd. Daarna prima gelast
Berichten: 876
Topics: 46
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 7
1883 x bedankt in 818 berichten
07-Apr-2025, 09:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Apr-2025, 09:28 PM door Bob Hagendijk.)
Afgesplitst van het gestolen Fujin topic zodat de juiste info samen blijft.
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2021
Bedankt: 0
27 x bedankt in 7 berichten
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
![[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]](https://i.postimg.cc/x1fcmptT/20250406-094009.jpg) Bij mijn rode Tai is de "diagonaal" van de driehoek linksonder vlak bij de lasnaad gescheurd. Daarna prima gelast
Berichten: 2.120
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 917
4175 x bedankt in 1966 berichten
Het zijn naar mijn idee wel enigszins logische plekken waar ze breken. Het frame is een ronde buis die ingezaagd wordt, open gebogen wordt, en dan wordt er een stuk aluminium plaatmateriaal ingelast.
Het lassen van aluminium is best moeilijk en de daarbij benodigde hitte doet ook wat met het materiaal net naast de las. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet maar die hitte en of het te snel afkoelen doet iets met het materiaal wat niet goed is. Het kan zijn dat er daardoor spanningen in het materiaal achterblijven. Met een aansluitende hittebehandeling wordt het materiaal weer warm genoeg om die spanning deels te laten verdwijnen. Het kan ook zijn dat het materiaal er harder, bros van wordt dus minder elastisch.
Daarnaast zijn het ook wel plekken waar er krachten in meerdere richtingen werken. Bij die rode Duitse Fujin gaat de kracht op de achtervork omhoog, de kracht die dat tegenhoudt is het gewicht van de rijder op het zitje. Die zitbeugel drukt naar beneden, de vork omhoog, en op het kantje gaat het mis. Zie de zitbeugel maar als je knie en de framebuis als de tak die je wil breken.
Bij de geveerde versies heb je er ook een stel met de vering in een ingewikkelde constructie naast het hoofdframe. Die delen zijn niet helemaal symetrisch en de belasting daarop is ook niet helemaal gelijk. Daar zit ook ergens iets van een hevel of beugel met een oog, rond gat wat uit kan scheuren.
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Ongeluk met trike.
|
| Dat was een akelige ...Lig-hen — 08:32 PM |
|
Ongeluk met trike.
|
|
Beterschap en beda...PlantageBohémien — 08:24 PM |
|
Ongeluk met trike.
|
| Beterschap en bedank...Willeke_IGKT — 07:11 PM |
|
Ongeluk met trike.
|
| Beterschap! Klinkt n...PieterTrapt — 07:00 PM |
|
Ongeluk met trike.
|
| Vanmiddag mij overko...PlantageBohémien — 06:50 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Ik rijd inderdaad be...qv-tester — 05:08 PM |
|
OBT 2025 Groningen
|
| Snap ik, maar jammer...melle z — 02:43 PM |
|
OBT 2025 Groningen
|
|
Snap ik, maar ja...TimSch — 01:02 PM |
|
OBT 2025 Groningen
|
|
Omdat een krant ma...Hardloper — 12:19 PM |
|
wat ze zeggen
|
| Oh, dat ze dat woord...Hardloper — 12:11 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
Dat is heel aardig...365cycle — 03:05 AM |
|
OBT 2025 Groningen
|
|
Waarom moet het we...ZoefZoef — 02:01 AM |
|
wat ze zeggen
|
| Een oudere dame kwam...PlantageBohémien — 12:01 AM |
|
OBT 2025 Groningen
|
| Omdat een krant make...melle z — 10:36 PM |
|
OBT 2025 Groningen
|
| Waarom moet het weer...Hardloper — 10:32 PM |
|
OBT 2025 Groningen
|
| Ondertussen pikken d...TimSch — 09:31 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Reed gisteren niet e...blokdoorn — 09:18 PM |
|