|
Over de Roulandt
|
Berichten: 4
Topics: 2
Lid sinds: May 2025
Bedankt: 0
6 x bedankt in 4 berichten
13-May-2025, 12:28 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-May-2025, 03:44 PM door Willeke_IGKT.)
Mijn naam is Wim Jansen. Ik ben bezig met een artikel voor het tijdschrift “Het Rijwiel” van Historische vereniging De Oude Fiets over de Roulandt. Deze fiets was de eerste lig-/leunfiets die seriematig in Nederland is gebouwd, ontworpen door Aart Roelandt en in de markt gezet door Ziciani en bureau Van Dijk en Eger, Roulandt Nederland en Roulandt International.
Wie heeft over die fiets nog een interessant verhaal, of zèlf een exemplaar van de Roulandt (gehad)? Of weet nog meer bijzonderheden omtrent de bouw, de diverse uitvoeringen, of over de aankoop of verkoop?
Ik ben blij met iedere informatie en eventueel plaatjes: 1wimjansen (at) kpnplanet.nl
Berichten: 481
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 167
913 x bedankt in 450 berichten
Is het handig om je e-mailadres zo bekend te maken?
Berichten: 2.870
Topics: 90
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3060
3270 x bedankt in 1396 berichten
13-May-2025, 08:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-May-2025, 08:43 AM door Roepers.)
Niels van der Wal heeft zelf een Roulandt gemaakt.
En Houtkever heeft ook een Roulandt gehad, maar die is hier maar kort actief geweest 4 jaar geleden. Misschien kun je hem nog bereiken met een persoonlijk bericht of een e-mail via zijn profiel hier op het forum.
Groet,
Marco
Berichten: 7.126
Topics: 130
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 15391
12136 x bedankt in 5708 berichten
(13-May-2025, 08:02 AM)Josligfiets schreef: Is het handig om je e-mailadres zo bekend te maken? Nee, tenzij je spam wil.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.319
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2309 x bedankt in 1201 berichten
Leuk Wim, wellicht moet ik weer eens lid worden van De Oude Fiets. Schrijf je het artikel toevallig samen met Maarten B. uit Tilburg, of ben jij 'Maarten'?
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Berichten: 481
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 167
913 x bedankt in 450 berichten
(13-May-2025, 01:08 PM)365cycle schreef: (13-May-2025, 08:02 AM)Josligfiets schreef: Is het handig om je e-mailadres zo bekend te maken? Nee, tenzij je spam wil.
Het was ook een retorische vraag
Berichten: 2.991
Topics: 82
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 44843
4643 x bedankt in 1983 berichten
13-May-2025, 03:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-May-2025, 03:47 PM door Willeke_IGKT.)
Het is altijd beter om het een minder e-mail uiterlijk te geven, dat heb ik nu even gedaan.
Afgelopen oktober, op het jubileum feest waren er tenminste twee Roulandts, een van en met de bouwer zelf.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.545
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 1331
5033 x bedankt in 2385 berichten
De Roulandt Max is ook wel het vermelden waard. https://www.boijmans.nl/collectie/kunstw...111521/max
Googlen op Roulandt recumbent, het Engelse woord voor Ligfiets levert ook vast wel wat op. Overigens is de maker Aart Roelandt. Iets anders geschreven. Aart zit volgens mij ook op Linked in. Kun je rechtstreeks bij de bron terecht.
Berichten: 4
Topics: 2
Lid sinds: May 2025
Bedankt: 0
6 x bedankt in 4 berichten
10-Jun-2025, 08:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Jun-2025, 08:29 PM door wimjansen.)
(13-May-2025, 01:18 PM)melle z schreef: Leuk Wim, wellicht moet ik weer eens lid worden van De Oude Fiets. Schrijf je het artikel toevallig samen met Maarten B. uit Tilburg, of ben jij 'Maarten'?
Klopt, Maarten en ik delen de buit.
*En lid worden van De Oude Fiets is altijd de moeite waard. De Roulandt is inmiddels volgens de criteria (> 40 jaar) historisch erfgoed.
*Eén van de Roulandts op de Jubileum-meeting (de zilvergrijze) was die van mij, de gele was van Aart Roelandt.
* De Roulandt Max was een kunstvorm (feitelijk een beeld), afgeleid van de rijdbare fiets. Maar ook het pronkstuk de "racer" https://ligfiets.net/bicycles/260 was één van de vele typen waarin die fiets werd gebouwd.
Berichten: 654
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 21
1104 x bedankt in 590 berichten
Dit was ook weer een pionier!! Zonder deze mensen staan de ontwikkelingen stil.
Groet,
Tom
Berichten: 2.870
Topics: 90
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3060
3270 x bedankt in 1396 berichten
In Amerika had je gelijktijdig met de Roulandt de Avatar 2000. Ik vraag mij af of die fiets niet eerder was en of de ene fiets niet de inspiratie voor de andere fiets is geweest. Van de Avatar 2000 wordt in Zwitserland nog een afgeleid model gebouwd. De Fateba longbike.
Groet,
Marco
Berichten: 1.319
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2309 x bedankt in 1201 berichten
Ik heb me mede naar aanleiding van dit topic laatst weer aangemeld als lid van de Oude Fiets. Ik heb geen Roulandt, maar wel een stuk of tien andere 40+ fietsen.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Berichten: 4
Topics: 2
Lid sinds: May 2025
Bedankt: 0
6 x bedankt in 4 berichten
11-Jun-2025, 09:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Jun-2025, 11:23 PM door wimjansen.)
(10-Jun-2025, 09:33 PM)Roepers schreef: In Amerika had je gelijktijdig met de Roulandt de Avatar 2000. Ik vraag mij af of die fiets niet eerder was en of de ene fiets niet de inspiratie voor de andere fiets is geweest. Van de Avatar 2000 wordt in Zwitserland nog een afgeleid model gebouwd. De Fateba longbike.
Groet,
Marco
De Avatar 2000 (definitief ontwerp rond 1980 door David Gordon Wilson) was iets eerder dan de Roulandt. De twee ontwerpen vertonen wel wat overeenkomst en Roelandt stelt dat zijn ontwerp op punten verbeteringen omvat. Ook de Avatar is later natuurlijk weer aan wijzigingen onderworpen. Wat maar weer bewijst dat een goed idee de fantasie prikkelt en inspireert. Het bijzondere aan de Roulandt is de durf om die in serie te gaan bouwen. Dat het succes niet blijvend is geweest doet niet af aan de pioniersgeest. En de bonus is het panoramische uitzicht!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Moordenaar op een ligfiets?
|
| Voor de nieuwsgierig...Lopopodium — 12:55 PM |
|
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
|
|
Zo, morgen de te...Hoekie — 12:11 PM |
|
Medeliggers onderweg
|
| Op de heenweg nu ook...Hoekie — 12:05 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Het is niet echt goe...melle z — 08:32 AM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Alle Baron ligfietse...Jeroen S — 07:46 AM |
|
Moordenaar op een ligfiets?
|
| Gisteravond keken we...TvWijk — 01:34 AM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
Ik heb een Baron...ZoefZoef — 10:16 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
Ik heb een Baron (#...Lopopodium — 07:52 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
Ik had eigenlijk ee...Willeke_IGKT — 07:32 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Is het heiligschenni...Gideonaut — 06:52 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Ik had eigenlijk een...LigfietsWilsum — 06:42 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Vorige week was ik n...Willeke_IGKT — 06:32 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Ik heb een Baron (#9...melle z — 06:01 PM |
|
Kilometer topic
|
| Afgelopen week 302,5...arnovelo — 04:43 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
Hier nog een int...Gideonaut — 04:01 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Hier nog een interes...Jeroen S — 03:27 PM |
|
Milan 4.2
|
| Mooi als ze mee kome...Jeroen S — 03:18 PM |
|