Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 5
3 x bedankt in 3 berichten
Goedemorgen,
Wie weet of ik zondermeer een Alfine 8 Naafversnelling in mijn Challenge Furai 26/26 kan inbouwen?
Op de plaats waar nu de derailleur hangt, zou ik dan een kettingspanner willen hangen. Lijkt mij handig
bij het inveren van de fiets en handig omdat het wiel niet in andere standen te zetten is om op de ketting
op te spannen ivm de remschijf.
Ik wil graag een naafversnelling voor het onderhoudsgemak en voor het kunnen schakelen vanuit stilstand,
na bijvoorbeeld een noodstop. Ben geen racer, en daarom lijkt deze naafversnelling prima geschikt voor mij.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de ombouw van derailleur naar naafversnelling? Of gaat dat niet zo
eenvoudig als ik denk?
Graag uw reacties!
Berichten: 5.918
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2138
7545 x bedankt in 3712 berichten
Ander wiel erin met een naaf + kettingspanner (inderdaad vanwege de vering van je fiets) en volgens mij ben je klaar.
Het is maar een schakelsysteem, verder verandert er niets aan je fiets.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.543
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2048
2416 x bedankt in 1074 berichten
03-Nov-2017, 06:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Nov-2017, 12:02 AM door Roepers.)
Mijn Sinner Record had een Shimano Nexus naaf. Die ging binnen niet al te lange tijd stuk. Nieuwe Nexus naaf erin en daar gebeurde hetzelfde mee. Toen ben ik overgestapt op een derailleurversnelling. Later heb ik mij laten uitleggen dat achtervork van deze ligfiets iets tordeert op bepaalde momenten. Dat kan een gewone naaf net wel hebben en een versnellingsnaaf niet. Op de Demon heb ik geen versnellingsnaaf meer overwogen omdat de achtervorkconstructie van de Demon niet wezenlijk verschilt met die van de Record.
Groet,
Marco
Berichten: 5.918
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2138
7545 x bedankt in 3712 berichten
Hoeveel moet een achtervork torderen om dit te veroorzaken?
Ik vraag mij af of meer merken/modellen daar last van hebben.
Lijkt mij ook een verlies van energie.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.543
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2048
2416 x bedankt in 1074 berichten
04-Nov-2017, 04:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Nov-2017, 04:55 PM door Roepers.)
Wat ik begrepen heb van Anton Luijtink en zoals ik het mij het gesprek herinner treedt het op bij geveerde achtervorken zonder een extra stang naar boven. Ik wierp toen tegen dat bijvoorbeeld de Greenmachine wel een versnellingsnaaf heeft en nog wel een Rohloff. "Maar die zit in een tussenas", zei Anton en dan was het probleem voorbij.
Of het verlies is van energie weet ik niet. De tordering is wel zo klein dat een gewone naaf het verdraagt.
Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 5
3 x bedankt in 3 berichten
Bedankt voor de reacties tot dusver, maar .......
Wie wil er iets zeggen over de SRAM Dual Drive?
Die lijkt mij ook handig als je een noodstop hebt moeten maken en opnieuw weg moet rijden vanuit de verkeerde versnelling.
En vergt dat veel onderhoud?
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
20-Nov-2017, 08:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Nov-2017, 08:14 PM door ErikvanD.)
Hier en daar zijn de Dual Drives nog wel te vinden. Ik heb er één in het voorwiel van mijn Flevo Racer. Het is een mooi systeem. De naaf is wel wat zwaar maar het binnenwerk ziet er erg solide uit en vergt m.i. weinig onderhoud. Het rijdt fijn en het kunnen schakelen bij stilstand is handig.
Op mijn winterfiets zit een kickshift 2 speed. De versnelling waar ik altijd in rij is de zwaarste, dus niet de direct drive (die gebruik ik alleen bij hele steile viaducten etc.). Ik merk er weinig van dat deze wat minder efficiënt is. Ook toen ik met Alfine 8 reed heb ik nooit veel verschil gevoeld tussen de direct drive (de 5de volgens mij in de Alfine) en de overige versnellingen. Ik denk dat meer tussen de oren zit dan dat je dat in de dagelijkse praktijk voelt. Althans bij mij.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Uiteraard zijn de verliezen meetbaar. Wat ik bedoelde met "tussen de oren" is dat je dat in de praktijk op de fiets niet zult merken. Ik in ieder geval niet, zeker omdat je nooit een direct vergelijk hebt. Je kunt immers nooit even overschakelen van een verzet MET verlies naar hetzelfde verzet ZONDER verlies...