nieuwe fiets Alligt Kruiser
|
Berichten: 51
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2018
Bedankt: 10
3 x bedankt in 3 berichten
14-May-2018, 05:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-May-2018, 05:38 PM door ErikvanD.)
Zoals beloofd even mijn nieuwe fiets laten zien.
Een behoorlijk zware jongen, ondanks het alu frame, en met 20-inch wielen.
Vandaar het grote voorblad ( 65/52-tands) met qua kleur nogal opvallende hydraulische remmen.
Er moest nog wat aan gesleuteld worden, want de vorige eigenaar was wat kleiner.
Inmiddels het binnenblad aangepast, ( was een 42-tands), de ketting verlengd , remmen afgesteld, want die liepen bijna aan, achterwiel meer paraplu-gespaakt, ( stond niet centraal in de achterpatten), en de stand van de voorderailleur aangepast.
Hij fiets lekker rustig en ontspannen, minder nerveus dan mijn vorige fiets.
Dat wijs een M5 Shockproof, met een vrij steile mono-voorvork, inmiddels verkocht.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
14-May-2018, 05:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-May-2018, 05:40 PM door ErikvanD.)
Zo, dat is wel een buitensporig overgeproportioneerd frame! Inderdaad heel wat anders dan het ranke frame van een Shockproof. Toch heeft het wel wat vind ik Het zal zeker rustiger rijden dan een Shock met monovork, ik vind de mijne ook vrij nerveus.
Heb de vrijheid genomen even IMG tags rondom de link naar de foto te zetten. Scheelt weer een klik
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
2405 x bedankt in 1068 berichten
14-May-2018, 06:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-May-2018, 08:03 PM door Roepers.)
Dat de fiets zwaar is, verbaasd mij niet gezien de proporties van het frame. Toch is het een fraaie fiets en hij ziet er uit als nieuw. Echt een felicitatie waard! Hopelijk mag je er veel plezier aan beleven. Hij ziet erin ieder geval degelijk uit. Bij de meeste ligfietsen moet de ketting verlengd worden als de fiets voor een langer persoon afgesteld wordt. De neusbuis moet worden uitgeschoven Dit is ook zo bij mijn Sinner Record. Maar bij de Sinner Demon hoeft dat niet, daar wordt de zitting naar achteren geschoven. Lumineus idee van Jan de Vries en Donnie Veenstra, dat toch weinig navolging heeft gekregen.
Ook interessant is de vermelding dat de Shockproof zo nerveus is. Erik meldde dat ook al. Toen vroeg ik mij al af of dat zo specifiek was voor de Shockproof. Het antwoord lijkt dus ja te zijn.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Nou ja, in ieder geval de 451 versie met monovork. De 406 versie is meer op toeren afgestemd en is wellicht wat minder nerveus.
Berichten: 47
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2018
Bedankt: 1
31 x bedankt in 17 berichten
Nerveus is een groot woord maar de 451 rijd pas lekker als je flink door trapt.
Tenminste dat is mijn ervaring.
mooie fiets trouwens die alligt
Berichten: 51
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2018
Bedankt: 10
3 x bedankt in 3 berichten
(14-May-2018, 07:18 PM)Keeshond schreef: Nerveus is een groot woord maar de 451 rijd pas lekker als je flink door trapt.
Tenminste dat is mijn ervaring.
mooie fiets trouwens die alligt
Leuk al die reacties op de Alligt Kruiser.
Het klopt inderdaad dat dat ''nerveuze '' gedrag van de M5 Shockproof minder wordt als je snelheid hoger wordt.
Daar mag je dan uit concluderen dat dit model echt voor snelheid is ontworpen. Mijn uitvoering had smalle banden, zeer klein stuur, mono-vork met een bizarre naaf ( radiaal gespaakt), en hoge aero-velgen 18 spaaks. Niet op het model ben ik afgeknapt maar de service van de fabrikant.
M5 levert uitstekende en uitgekiende ontwerpen, maar reparaties en nazorg zijn aan dit bedrijf niet besteed.
Tot 3 keer heb ik minder goede ervaringen opgedaan, en ik ben uiteindelijk maar naar Maya Ligfietsen in Dordrecht uitgeweken.
Eigenlijk de te gek voor woorden als je in Zierikzee woont en uit arren moede voor reparatie naar Dordrecht moet.
Misschien hebben jullie nog tips voor een goede reparateur in Zeeland, specifiek voor ligfietsen.
Ik kan er best veel zelf aan doen, maar niet alles.
Berichten: 2.003
Topics: 31
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1443 x bedankt in 818 berichten
(14-May-2018, 08:13 PM)zeeuwwindje schreef: Eigenlijk de te gek voor woorden als je in Zierikzee woont en uit arren moede voor reparatie naar Dordrecht moet.
Ach, ik ga zelf altijd naar ACE in Winterswijk toe. Moest er zaterdag nog voor een klein dingetje heen, en dat gecombineerd met een mooie fietstocht (137 kilometer).
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Heeft wel wat dat oversized frame, mooie fiets!
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
Mooie fiets. Echt mooi dat frame, maar verhoogt dat de Q-factor niet?
Welk ligfiets-specifiek onderhoud kun je niet zelf doen dan?
Berichten: 51
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2018
Bedankt: 10
3 x bedankt in 3 berichten
18-May-2018, 04:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-May-2018, 04:58 PM door zeeuwwindje.)
(18-May-2018, 10:13 AM)Coen__ schreef: Mooie fiets. Echt mooi dat frame, maar verhoogt dat de Q-factor niet?
Welk ligfiets-specifiek onderhoud kun je niet zelf doen dan?
Even een paar voorbeelden :
trapas , versnellingskabel vervangen in rapid-fire shifters, olie bijvullen in hydraulische remmen, pion vervangen.
Meestal heb je daarvoor gespecialiseerd gereedschap nodig, en dat ga ik echt niet allemaal aanschaffen.
Daar staat tegenover dat sommige fietsreparateurs helemaal niets aan ligfietsen willen doen, waarom weet ik ook niet.
Door schade en schande wijs geworden, na diverse teleurstellingen, probeer ik nu zoveel mogelijk zelf te doen
(18-May-2018, 04:54 PM)zeeuwwindje schreef: (18-May-2018, 10:13 AM)Coen__ schreef: Mooie fiets. Echt mooi dat frame, maar verhoogt dat de Q-factor niet?
Welk ligfiets-specifiek onderhoud kun je niet zelf doen dan?
Even een paar voorbeelden :
trapas , versnellingskabel vervangen in rapid-fire shifters, olie bijvullen in hydraulische remmen, pion vervangen.
Meestal heb je daarvoor gespecialiseerd gereedschap nodig, en dat ga ik echt niet allemaal aanschaffen.
Daar staat tegenover dat sommige fietsreparateurs helemaal niets aan ligfietsen willen doen, waarom weet ik ook niet.
Door schade en schande wijs geworden, na diverse teleurstellingen, probeer ik nu zoveel mogelijk zelf te doen
Ik ben nog niet helemaal bijgewerkt, maar was is de ''Q-factor'' ?
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
De (horizontale, dus in het vlak van de trapas) afstand tussen de plekken waar de trappers de crank ingaan.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Als je er meer over wilt lezen: https://atbfietsen.com/qfactor.html
Ik fiets het prettigst met een kleine Q factor. De Q staat voor "Quack", verwijzend naar de waggelende gang van eenden.
Berichten: 51
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2018
Bedankt: 10
3 x bedankt in 3 berichten
(18-May-2018, 07:11 PM)PietV* schreef: Als je er meer over wilt lezen: https://atbfietsen.com/qfactor.html
Ik fiets het prettigst met een kleine Q factor. De Q staat voor "Quack", verwijzend naar de waggelende gang van eenden.
Ik heb het artikel gelezen en het is me nu wel duidelijk dat mijn model ligfiets een grotere ''Q-factor'' heeft dan mijn vorige M5-Shockproof. Geen probleem tot nu toe, het gaat me niet (meer) om snelheid maar plezier en ontspanning
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|