Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eerste ervaringen Trident Stowaway trike
#1
Eind november werd m'n eerste trike afgeleverd door Jouta Ligfietsen uit Zwijndrecht (NL), een Trident Stowaway. De eerste tiental meters proefrijden bij Jouta zelf bevielen prima, maar ja een paar meter zegt niets natuurljik en het was jaren geleden dat ik nog op een ligfiets gereden heb. 

Eerste actie van mijn kant was aanbrengen van verlichting en reflectie op de fiets. Zoals in een eerder topic al beschreven heb ik een dubbele koplamp op een powerbank aangesloten en inmiddels aan de tweede koplamp ook een achterlicht gekoppeld. 1 schakelaar voor 3 lampen, lekker makkelijk. Verder wat accessoires aangebracht zoals extra bidonhouder, m'n sport camera, fietscomputer en gsm houder. Daarna om het gevoel te krijgen een klein stukje rijden. 
Die eerste 4 km bevielen op zich goed, maar ik merkte wel dat de neuspijp wat te kort stond. Dus wat verlengd en natuurlijk ketting aangepast. De tweede rit was niet echt een succes. De sluitschakel van de sram ketting kwam los aan 1 kant en haakte achter m'n voor derailleur met als gevolg gebroken ketting en verbogen derailleur. Dat werd dus trike opvouwen en wachten op de hulpdiensten (oftewel m'n vrouw met de auto). Inmiddels is de ketting vervangen door een KMC ketting (3 stuks gekoppeld zonder sluitschakels maar ouderwets geponst) en heb ik vanmorgen de trike nog eens uitgeprobeerd. En dat beviel niet slecht moet ik zeggen.

Hoewel na jaren op een bukfiets gereden te hebben m'n benen niet meer gewend zijn aan het ligfietsen (merk je verdomd goed aan het gevoel en de lagere snelheid) beviel het comfort van de trike bijzonder goed. Voelt stevig aan, zitje is comfortabel en heeft verschillende instellingen, trike ligt lekker op de weg en bolt soepel. 

De shifter van de achter derailleur stond eerst ingesteld op frictie schakelen en hoewel ik dat wel gewend ben van rijden op m'n oude Flandria, heb ik het toch maar even ingesteld op index schakelen omdat ik daar de laatste jaren altijd gebruik van maakte op m'n Surly Disc Trucker. Kwestie van eerst de trike leren kennen zonder na te denken over het juist schakelen.

De Schwalbe Big Apple banden vooraan zijn behoorlijk comfortabel (maat 20x2.0) maar ik twijfel of ze straks op winterse wegen voldoende grip zullen geven. Tijd zal het leren denk ik. Achteraan ligt een Schwalbe Tryker band, goed grip in de bochten maar op een of andere manier geeft deze band behoorlijk wat trillingen op wat minder goed geplaveide wegen. Al met al weet ik nog niet zeker of deze banden eronder blijven of dat ik terug kies voor Schwalbe Marathon plus banden waar ik op m'n bukfietsen al jaren veel plezier van gehad heb.

De Trident Stowaway is voorzien van een Microshift groep. Ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn, maar mijn eerste ervaring is vrij goed. Schakelt soepel zonder veel problemen. Geen derailleur geratel of iets. Kijken wat het op termijn gaat doen.

De bagagedrager is ook solide en lijkt me zeker goed genoeg voor regelmatig woon/werk fietsen.

Verder is de trike uitgerust met Avid BB5 mechanische schijfremmen vooraan. Ik kende de BB7 remmen al aangezien ik die op m'n Surly gemonteerd ik, zal even afwachten of de BB5 remmen ook zo goed bevallen. Anders wordt het omwisselen denk ik.

Wat me vanmorgen wel opviel is het gemak van een trike. Een tegemoet komende fietser wou even wat vragen en je knijpt in je remmen en je staat/zit/ligt lekker even te ouwehoeren. Niet afstappen, niet standaard of steun zoeken voor de fiets, lekker simpel. Zelfde met even fotootje maken van het uitzicht onderweg. Effe remmen, lekker blijven zitten terwijl je je camera pakt en kiekje schiet. Hier wordt ik lui van vrees ik.   Big Grin  

Al met al zijn de eerste ervaringen best positief, zowel wat betreft de trike als de service, info en vriendelijkheid bij Jouta Ligfietsen.

grt 

Frank

Zoals afgeleverd:
[Afbeelding: Frank_Trike.jpg]

Na enige "customizing" :
[Afbeelding: 20161127.jpg]

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Inmiddels een 900 km verder (ik weet niet, niet echt veel maar "life happens" Undecided ) en nog steeds dik tevreden met deze trike.

Enige aanpassingen die ik gedaan heb zijn:
  • andere bagagedrager (origineel vervangen door een Hebie spedition
  • big apples vervangen door marathon plus
  • een heuptas al zijtas aan het zitje gemonteerd
  • met bar-ends het aantal mogelijke handposities uitgebreid
  • bredere pedalen met re-straps
Er is maar 1 minpuntje tot nu toe, en dat zijn de spatbord steunen aan de voorwielen.
ik heb nu 4 x breuk gehad op de voorste stang van de steunen. Of dit nou komt omdat m'n koplamp erop staat? Maar ja, zo'n lichtje weeg toch eigenlijk niks.

In ieder geval zorgt Rudy van Jouta weer voor nieuwe steunen (perfect service bij Jouta) en voert Trident een onderzoek uit naar het productie proces van de steunen. Dus zal het wel wat vaker voorkomen.

Ondertussen ga ik proberen aangepaste spatbord steunen te maken met aluminium plaat.
Leuk hobby projectje en misschien werkt het ook wel (zou mooi meegenomen zijn).

Maar de trike zelf rijdt heerlijk en relaxed en zal dat naar mijn idee nog wel een flinke tijd blijven doen.

Grt,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Mooi dat je zo tevreden bent, Frank! En dat je kan blijven zitten op je fiets terwijl je stilstaat is zeker een voordeel van een driewieler. Wel apart dat spatbordsteunen breken. Op de Bowi brak het spatbord (achter) zelf. Eerst gerepareerd en toen maar laten zitten. Het was een kunststof spatbordje en raakte blijkbaar af en toen de band.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Het was voor mijn budget een prima keus.

Ik heb begrepen dat ze Trident zelf een onderzoek begonnen zijn naar de productie methode van de beugels omdat ze dit ook vrij bizar vinden.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Maar goed, dat hee...Wim -de roetsende — 07:51 AM
Fietspaden
Ik blijf even van ...365cycle — 01:34 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik heb altijd gedach...Bart Verbeek — 12:39 AM
Fietspaden
Ik vraag mij af of d...Roepers — 11:43 PM
Fietspaden
Als ik naar de d...berth9999 — 11:33 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zoals al eerder geno...Jeroen S — 11:06 PM
Fietspaden
... willen/kunnen ...Hoekie — 10:57 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ande...PietV* — 10:14 PM
Fietspaden
Ik blijf even van he...amararock — 09:53 PM
Fietspaden
Objectief, objectief...Roepers — 08:02 PM
Fietspaden
maar ik ben een blij...Niels van der Wal — 07:37 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ander ...Frutsel — 03:57 PM
Fietspaden
Minder longpatienten...Frutsel — 03:43 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ooit  een dame gez...PietV* — 03:40 PM
Fietspaden
@Frutsel: Als er ind...Bacchus — 02:18 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Hmm. Ik zit te den...Frutsel — 01:09 PM
Fietspaden
Als de overheid veel...Frutsel — 01:05 PM