Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leergeld
#27
Ik vind het knap werk! Petje af.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Vandaag een geasfalteerd voetbalveldje opgezocht om te oefenen. Het viel me niet mee. Je hebt toch wel een paar spieren nodig die je op kantoor nooit gebruikt. Waar sommige mensen een sixpack hebben, zit bij mij iets dat meer lijkt op een bierton. Vandaag twee keer anderhalf uur geoefend. Toen ik voor de tweede keer zou gaan had ik een lekke band. De plaatselijke hangjongeren verliezen klaarblijkelijk nogal al eens de grip op hun bierflesje, te zien aan de hoeveelheid glasscherven rondom het terrein. Enfin, voor het eerst sinds een jaar of twintig mijn bandenplakvaardigheid weer eens kunnen oefenen.

Een paar keer lukte het me een minuut of twee te blijven rijden. Maar ik heb nog niet bepaald het gevoel dat ik "in control" ben. Maar eens kijken of ik komende week iedere dag een uurtje kan oefenen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Het is je motoriek die je moet aanleren om met je benen te sturen. Wat je normaal vindt op je tweewieler met je handen moet je ook met je benen kunnen doen. En van een toenemende welvaart hebben de meesten last. Je begint met een wasbordje en je eindigt met een wastrommel. Succes met je trike.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Je stuurt niet alleen met je benen, ook met het verplaatsen van je gewicht.

Vandaag weer anderhalf uur geoefend, nu op een wat grotere parkeerplaats. Voor het eerst begon ik het gevoel te krijgen dat ik dit wel ga leren. Af en toe kon ik vijf minuten achtereen rijden. Maar dan ga je plotseling weer rechtsaf terwijl je linksaf van plan was. Maar in ieder geval had ik het gevoel af en toe "in control" te zijn.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Voor mijn gevoel stuur je juist vooral met je gewicht en ik ben ook ongeveer een half jaar geleden begonnen met een flevobike als extra ligfiets, puur voor de lol en in het begin heb ik ook wel lopen vloeken op het sturen etc en dacht ik ook van dit gaat niet zomaar lukken, maar op een gegeven moment komt het en dan wil het beter. En dan komen die iets langere stukken ook vanzelf.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Helemaal gelijk. Je stuur net als op een éénsporige tweewieler met je ledematen voor het verplaatsen van je gewicht. Maar om je gewicht te kunnen verplaatsen, zul je, net als op een gewone (buk)fiets, voor het sturen naar rechts, eerst met je benen naar links moeten sturen om die verplaatsing mogelijk te maken. Om daarna weer rechtuit te kunnen rijden nog meer naar rechts moeten sturen met je benen om je lijf weer recht boven om je ligfiets te krijgen. Met alleen je gewicht verplaatsen lukt ook, Maar dat gaat het best als je rechtuit rijdt bij kleine stuurcorrecties. Denk maar aan rijden met je handen van het stuur.
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Vandaag weer anderhalf uur geoefend. Voor sturen met mijn gewicht gebruik ik andere spieren dan ik gewend ben. In het begin ging het redelijk, maar naarmate de buikspieren en de spieren aan de binnenkant van de dijen vermoeider werden, verloor ik steeds meer de controle. Maar even doorbijten dus, totdat die spieren een beetje sterker worden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Inmiddels ben ik 7 trainingssessies verder. Het gaat steeds beter. Ik rijd zelfs al regelmatig hele stukken over het fietspad. Slechts af en toe beland ik nog in de berm. Als ik de komende dagen nog een paar keer kan oefenen dan ben ik niet meer afhankelijk van een parkeerplaats hoop ik. In totaal ongeveer 8 uur geoefend. Ontspannen tijdens het fietsen of zelfs maar schakelen is nog een beetje te hoog gegrepen, maar het begint te komen.

Normaal zou ik een trike waar je op moet leren fietsen afdoen als een ontwerpfout. Maar met de Flevotrike heb ik het gevoel dat ik een onderdeel wordt van de vaderlandse ligfietshistorie. Dat heeft toch ook wel weer wat.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Erg knap, vooral ook qua doorzettingsvermogen. Het is en blijft een geniaal ontwerp. Alleen de moeilijkheidsgraad is een dingetje
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Na 10 uur lang (in totaal) 8-jes draaien op een parkeerplaats begin ik een beetje draaierig te worden. Vandaag een route van 7,6 km gereden over een fietspad. Af en toe een beetje smokkelen (bij bruggen en smalle stukken), maar het is toch gelukt. Ik heb wel een breed fietspad nodig, en ik rijd af en toe nog wel de berm in, maar het is een begin.

De reacties van de omstanders zijn trouwens wel grappig.

"Bent u invalide?" (antwoord "nee, nog niet")

"Wat is dat, zo'n fiets heb ik nog nooit gezien!"

"Gaat het wel goed met u, u ziet eruit alsof het niet goed gaat." (antwoord: "ik mankeer niets, maar zo voelt het inderdaad wel een beetje")
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#37
De naam "leergeld" is inderdaad wel toepasselijk voor dit draadje. Ik heb al veel geleerd:
  • Dat je vriendelijke marktplaatsverkopers niet zomaar moet geloven
  • Dat je best met de trein kunt met een ligfiets, en dat je best kunt overstappen
  • Dat ik de geschiedenis heb herschreven toen ik dacht dat ik 20 jaar terug zo wegreed op een Flevotrike
  • Hoe een derailleur werkt
  • Hoe een fiets verlengd kan worden
  • Wat naloop is
  • Dat ik nog steeds een lekke band kan plakken
  • Dat ik nu een fietsketting kan verlengen
  • Wat een cassette is
  • Dat fietsers er wel erg bekaaid afkomen ten opzichte van automobilisten
  • Dat de Flevotrike een ouderwets voorbandje heeft
  • Dat vering toch wel erg lekker is
  • Dat ik eigenlijk toch wel een nieuwe trike wil
  • Dat die trike stevige spaken moet hebben
  • Dat 20 inch wielen toch wel acceptabel zijn
  • Dat ik big apples wil op die nieuwe trike
  • Dat elektrische ondersteuning minimaal 100 km aan moet kunnen, maar beter nog 200 km
Vandaag reed ik op mijn 8 maanden oude e-bike toen plotseling het achterwiel begon te ratelen: een spaak had het begeven.
Toen ik vanavond een trainingsrondje maakt op de Flevotrike, hoorde ik plotseling een harde knal. Ik kon niet thuisbrengen waar die vandaan kwam. Toen ik even later wat meer kracht zette, brak de fiets in tweeën. Ik denk dat het universum mij daarmee nog een lesje wil leren.

Morgen begin ik met lijnen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(23-Apr-2019, 11:44 PM)Bart Verbeek schreef: De naam "leergeld" is inderdaad wel toepasselijk voor dit draadje. Ik heb al veel geleerd:

Morgen begin ik met lijnen.

Hoeveel leergeld wil je besteden. Er is tot op heden geen bewijs geleverd dat "lijnen" leidt tot succes. Diëten ontregelen het metabolisme en bevorderen het jojo effect. Er is ook geen bewijs geleverd dat sporten leidt tot gewichtsvermindering. Het enige wat leidt tot een gezond gewicht is het veranderen van leefwijze. Al jaren is bekend dat je leefwijze aanpassen leidt tot een jarenlang gezond leven. Denk maar aan de bevolking in de Blue Zones in de wereld.

We hebben in Nederland meer mensen met overgewicht dan een gezond gewicht. Meer dan 15% van de Nederlanders is obees. We barsten van de volksziekten. Circa 4 miljoen mensen kunnen niet meer leven zonder medicijnen. Medicijnen die zouden moeten zorgen voor symptoombestrijding. Maar 80% van die medicijnen werken nauwelijks en zorgen voor doodsoorzaak nummer 3. Na kanker en hart- en vaat ziekten. Lees het boek van Peter C. Gøtzsche, Dodelijke Medicijnen.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Prachtige post Bart! Hopelijk heb je je niet bezeerd toen je fiets doormidden ging...
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Oeps, kwam waarschijnlijk niet alleen door het gewicht. De fiets was misschien ook wel gewoon oud en op. Of zit er nog een reparatie in?

Leergeld is inderdaad een mooi woord. Hebben we allemaal wel een keer betaald.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#41
Pfff. Wat een pech. Fietsen breken soms door midden. Heb ik ook wel eens meegemaakt. En ik ben niet bepaald obees.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Helaas hebben ligfietsen in het algemeen een slechte naam gekregen door slechte constructies en inferieur materialen. Een frame met één hoofdbuis vraagt extra aandacht waar doorvoeren in de centrale buis worden geplaatst. De echte Flevobikes en -trikes werden door een professioneel bedrijf gezaagd en gelast en buizen gebruikt van een optimale staalsoort. Er is ontzettend veel namaak met knikframe op de markt gekomen in de tijd dat ligfietsen een streepje voor hadden. Maar de elektrisch ondersteunde fiets heeft de ligfiets ingehaald.
Hetzelfde geldt voor aluminium frames. Afhankelijk van het soort aluminium zullen warmtebehandelingen moet plaatsvinden voor herstructurering van het materiaal.

Het kaf is inmiddels van het koren gescheiden, maar nog veel zelfbouw en klonen worden op Marktplaats verkocht. Ook veel schade ligfietsen die opgelapt zijn. Of oudere types die inmiddels al jaren niet worden gemaakt, maar verbeterd nog steeds in productie zijn. De stalen kwaliteitsframes van Rainbow en  Nazca worden zover ik weet in Aalten gebouwd bij https://www.rainbowindustry.nl/

Ligfietsen die een slechte reputatie hebben zijn o.a. de Optima Orca (framebreuk) en de Blue Glide en de Street Legal van het merk Speedliner (matige kwaliteit) die voor het merk M5 worden aangeboden. Beide bedrijven produceren of assembleren geen ligfietsen meer.
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Bart, waar is de fiets gebroken, op een las of op een andere plek?
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#44
(24-Apr-2019, 10:22 AM)PietV* schreef: Ligfietsen die een slechte reputatie hebben zijn o.a. (...) de Street Legal van het merk Speedliner (matige kwaliteit) die voor het merk M5 worden aangeboden. Beide bedrijven produceren of assembleren geen ligfietsen meer.

We wachten het af... Tot die tijd blijf ik mooie tochtjes maken...
Succes Bart met het herstel en doorzettingsvermogen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#45
(24-Apr-2019, 10:22 AM)PietV* schreef: Ligfietsen die een slechte reputatie hebben zijn o.a. de Optima Orca (framebreuk) en de Blue Glide en de Street Legal van het merk Speedliner (matige kwaliteit) die voor het merk M5 worden aangeboden. Beide bedrijven produceren of assembleren geen ligfietsen meer.

Achtergrondinformatie. Bron: ligfiets.net

Street Legal
Bedrijf: Speedliner

Deze fietsen zijn in licentie van M5 gemaakt door Speedliner. Speedliner stond geheel los van M5 overigens. Verkoopprijs was vanaf 1499 gulden. Wegens de goedkope en niet erg goede afmontage van het basismodel, in combinatie met serviceproblemen heeft Speedliner een slechte naam gekregen, en zijn ze mede hierdoor failliet gegaan. M5 zelf heeft de productie nooit gestaakt, en deze fiets wordt dus nog steeds gemaakt door M5, met een ander prijskaartje, maar ook een ander kwaliteitsnivo.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#46
(24-Apr-2019, 12:46 AM)PietV* schreef: Hoeveel leergeld wil je besteden. Er is tot op heden geen bewijs geleverd dat "lijnen" leidt tot succes. Diëten ontregelen het metabolisme en bevorderen het jojo effect.
Niet zo somber. In het verleden heb ik de zusters dikke Jo en dunne Jo vaak op bezoek gehad. Maar als je eenmaal door hebt waar ze op af komen, kun je hun bezoek vermijden. Drie jaar geleden ben ik 26 kg afgevallen, en dat gewicht ben ik nog steeds kwijt. Ik eet inderdaad een stuk gezonder dan vijf jaar geleden. En voor wat meer lichaamsbeweging betreft, had deze ligfiets het opstapje moeten worden. Maar dat is dus onder mijn gewicht bezweken.

(24-Apr-2019, 07:13 AM)ErikvanD schreef: Prachtige post Bart! Hopelijk heb je je niet bezeerd toen je fiets doormidden ging...

Alleen mijn ego heeft een knauw gehad.

(24-Apr-2019, 10:24 AM)GertBr schreef: Bart, waar is de fiets gebroken, op een las of op een andere plek?

Het lijkt erop dat er een bevestigingsbout het weiland is ingeschoten.

[Afbeelding: 2iu7wu9.jpg]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Dat ziet er nog wel reparabel uit.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Zoals ik het zie, is de bout inferieur.
De trekkracht van bouten staat op de bout zelf.
De axiale en radiale krachten zijn te groot voor dat lullige boutje, waar jij niets aan kan doen natuurlijk.
Beste Bart, even een gaat boren die groter is dan het huidige gat, schroefdraad inw: draaien, snij ijzer twee slagen, een slag terug draaien, en een wat groter maat .
Voor een zwaar iemand als jij moet er gewoon even een andere bout in met een sterkere trekkracht.
Ook even het lager er uithalen, kan zijn dat die versleten is.
Als ik zo de as zie is die ook niet helemaal lekker meer, als het gat waar het lager inzit te vast is aangezet, gaat die als een bankschroef werken.
Het is mij een raadsel waarom dat met een inbus bout moet.
Zet er een weitje (ringetje) tussen, wel aan denken dat als je een andere bout plaats, even een lager met groter dia meter halen.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#49
Het is zeker te repareren. Het lager is een staal op staal gewrichtslager. Waarschijnlijk weinig speling en gaat lang mee. De bout wordt alleen op trek belast als het lager strak over de bevestiging van de achtervork geschoven zit. Extra remkrachten komen er niet op. Stalen inbus- of zeskant bout maakt niet uit. Onderdelen zijn nog steeds verkrijgbaar. Mogelijk zit nog een deel van de afgebroken bout in het deel van de achtervork. Het laatste deel van de bout is waarschijnlijk met een linkse tap nog te verwijderen.

http://flevofan.ligfiets.net/ch5/bike-trike.pdf
Antwoord }
Bedankt door:
#50
Helemaal mee eens Piet, stukje bout even een gaatje inboren en met linker tap uit draaien.
Al dat gereedschap heb ik wel in huis, mocht je willen dat ik het voor je demonteer/monteer,(zo als ) linker tappen, maak ik het voor je.
Moet je wel langs komen Bart.
Geert
Tja, als je remt, dan wil je lichaam nog even door als het kan ;-)
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
De trike is voorwiel geremd en de oploopkrachten van het achterstuk zijn beperkt. Ik denk dat ik vaak in de buurt kom waar Bart woont. Ik kom regelmatig op de Oostvaardersdijk in Lelystad Haven. Ik kan het achtergebleven deel verwijderen. Of met de linkse tap of zoveel mogelijk uitboren en de rest met een draadsnijder verwijderen. Een kwalitatief goede bout kost weinig. Ik heb er nog genoeg liggen in de verzamelbakken. Ook ringen en borgringen.
Antwoord }
Bedankt door:
#52
De aanschaf van deze trike was een rare move. Geen idee waarom ik dit heb gekocht. Waarschijnlijk een stukje onverwerkt karma, of zo.  Met het boutje is er nog iets meer gebroken. Mentaal bedoel ik  Rolleyes

Ik wil een trike die stabiel is, ook met sneeuw. Een Flevotrike is dat niet. Ik wil niet moeten hoeven oefenen. Dat moet ik voor de Flevotrike wel. De enige reden dat ik het toch geprobeerd heb, is dat ik me daardoor deelgenoot voelde aan een stukje vaderlandse ligfietsfolklore. En dat ik wat omhanden wilde hebben dat iets te maken heeft met ligfietsen in afwachting totdat de geldboot langskomt met vakantiegeld en belastingteruggave.

Zodra de geldboot langskomt ga ik eerst maar eens naar Zwijndrecht voor wat proefritjes. Ik weet inmiddels vrij aardig wat ik hebben wil.

De achterwielen van de Flevotrike zal ik gaan gebruiken als verlengstuk voor mijn fietskar, zodat ik ook planken en dergelijke kan vervoeren.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden...ZoefZoef — 09:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede tip Niels,beda...martinus — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Niels van der Wal — 09:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heeft een tweewieler...PieterTrapt — 09:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden t...365cycle — 08:50 PM
aandrijving versitaille
ik ben blij met mijn...MennoBrockhus — 08:45 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Na twee en halve wee...datakneder — 08:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat zou ook zomaar d...ZoefZoef — 08:35 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..de temperatuur w...Wim -de roetsende — 07:50 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,dat ...martinus — 06:37 PM