Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pijn onderzijde voeten na een paar uur fietsen
#1
Ik krijg af en toe tijdens het fietsen last van de onderzijde van de voeten. De pijn zit 'm (natuurlijk) in het deel van de voet (of directe omgeving) dat druk zet op de pedalen.

Ik draag normale schoenen, geen schoenen voor het fietsen die ik zou kunnen vastklikken. De schoenen die ik draag kunnen zowel oud of goed maar ingelopen zijn, en ik draag verschillende typen schoenen voor het fietsen. Direct aan de schoenen ligt het daarom niet.

Ik wil geen speciale schoenen met klikdingetjes kopen. Ik wil er ook gewoon mee kunnen lopen, bijvoorbeeld als ik op de terugweg van een tocht weer in de trein moet en door het station moet lopen, of als ik bij grote pech lopend naar huis of een treinstation moet.

Is dit een probleem dat bekend voorkomt? Is er een voor de hand liggende oplossing voor, stevige zooltjes in de schoenen misschien?

Even wat gezocht. Heeft een inlegzooltje zoals deze (https://www.bike-physics.nl/product/sq-lab-inlegzool/) iemand wel eens baat geleverd?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Het fietsen met (spd)-klikpedalen scheelt daadwerkelijk kracht die je zonder “plaatjes” nodig hebt om je voeten op de pedalen te houden. Je hebt schoenen die er uitzien als wandelschoenen, waarvan de zool redelijk flexibel is, waar je dus gewoon op kunt lopen en waar dus spd-plaatjes onder kunnen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Probleem met schoenen is dat ik dan voor het oosten en voor het westen van het land een paar moet hebben. Ik heb in het voorjaar en najaar mijn fiets in het oosten gestald, en in de zomer in het westen. Op beide helften fiets ik ongeveer de helft van de tochten, netjes verdeeld. Dus als ik een materiële oplossing nodig heb, dan graag eentje die ik makkelijk mee kan nemen, of waarvan ik zonder enorme kosten er twee van kan kopen. Twee paar dure schoenen voor alleen het fietsen gaat 'm niet worden. Sowieso wil ik absoluut niet ingeklikt zitten bij het fietsen, ook niet het risico lopen per ongeluk ingeklikt te raken. Dus ik wil niet rommelen met andere schoenen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik worstel al een langere tijd met "hete voeten" zoals ik het noem. Zie elders op het forum. Ik rij wel met SPD pedalen en dan SPD schoenen waar ik prima (langere stukken) op kan lopen. 

Tot dusver heb ik nog geen oplossing gevonden. Het verplaatsten van de plaatjes naar het midden van de zool heeft wel wat geholpen. Dat zou je ook kunnen proberen, je voet wat verder naar voren op het pedaal plaatsen. 

Verder heb ik op de trike nu een crank met een bredere q factor (pedalen staan dus verder uit elkaar) en dat lijkt ook te helpen. Ik kreeg er zaterdag bij de Ronde van Vlaanderen pas last van na ca. 120 KM en dan ook maar heel lichtjes. Maar ik heb pas één keer een langer stuk op de trike gereden met deze crank dus het is eigenlijk nog te voorbarig om daar conclusies aan te verbinden.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Hoe gaat het dan met lange stukken fietsen zonder klikpedalen? Ik heb die dingen nog nooit gebruikt en durf er eigenlijk niet aan omdat de de voeten dan niet meer van stand kunt wisselen...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#6
(09-Apr-2019, 06:54 AM)Fietsbennie schreef: Hoe gaat het dan met lange stukken fietsen zonder klikpedalen? Ik heb die dingen nog nooit gebruikt en durf er eigenlijk niet aan omdat de de voeten dan niet meer van stand kunt wisselen...

Er zijn verschillende plaatjes. De een is flexibeler dan de andere. Dus ik denk dat het onterecht is wat je zegt niet meer van stand te kunnen wisselen. gewone spd plaatjes zitten ook niet heel strak als je de pedalen zodanig afsteld, je kunt nog makkelijk naar links en rechts bewegen met je knie bijvoorbeeld dan en die kan je zo lostrekken ook al zit je "vast" geklikt. Ze zijn ook makkelijk instelbaar naar voor en achter op de schoen. Je moet even iemand weten met jou schoenmaat zodat je het kunt uitproberen hoe dat voelt voor jou lijkt me.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik heb zelf pedalen op mijn ligfiets met SPD en een kant vlak, zodat je ook met gewone schoenen kan rijden. Ga ik voor langere stukken dan pak ik mijn fietsschoenen, dat zijn de MTB variant en daar kan je ook prima op lopen en liggen de SPD plaatjes wat verzonken in het profiel van de schoen.
De stand van de voet is te wisselen, maar dan zou je een imbus sleutel moeten meenemen. Maar ik heb dat nog nooit nodig gehad. En mocht ik echt mijn voet anders willen hebben staan kan ik uitklikken en de andere kant van het pedaal gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
In het verleden veel discussies gezien/gehoord over brandende en hete voorvoeten.

Conclusie was eigenlijk altijd dat je moet gaan fietsen met schoenen die een stijve zool hebben. Dus eigenlijk met een zool van carbon.

Veel fietsschoenen zijn echter ook te smal in de voorvoet. Dat helpt ook niet.

Lake heeft breedtematen en ik heb zelfs 2 verschillende lengtematen. Kostte maar €50,- extra. Goed passende schoenen zijn de basis.

Als eerste moet de lengte goed zijn, daarna moet je de breedte bepalen. Zijn ze te smal, koop dan geen grotere schoenen. Dan ga je schuiven en dat veroorzaakt ook hete voeten. Als het model te smal is, dan moet je een ander model/merk gaan zoeken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik kreeg zowel in sportschoenen met dunne zool als mijn fietsschoenen met spd al snel van warme voeten en last van de druk van de pedalen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar wandelschoenen met een stevige zool. Uiteindelijk bij de outlet in Lelystad een paar Skechers gekocht voor heel weinig om te proberen, en tot nu geen problemen meer!
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Iemand met ervaring met inlegzooltjes?
En iemand die weet waar je ze kan bestellen? Ik heb goed gezocht, maar het is vreselijk lastig ze te vinden. Heel vreemd. Ik ben al diverse fietsspeciaalzaken afgegaan...
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik denk dat je beter bij een schoenmaker kan zoeken. Ik heb bij mijn schoenmaker goede gevonden. En die leg ik nu in al mijn schoenen!
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Inlegzooltjes voor hardlopen en skiën heb ik bij de Decathlon gezien.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Wat is de oorzaak van die pijnlijke voetzolen? Ik geloof niet in inlegzolen, zonder dat de oorzaak bekend is. Ik loop en fiets regelmatig op dunne sloffen en minimale sandalen. Barefoot schoeisel, zoals FiveFinger shoes, Merrell Vapor Glove en Amuri Z-Trek. Je kunt de sloffen oprollen en in je binnenzak stoppen. Die geven geen steun aan de voeten, alleen voetbescherming tegen glas en scherpe steentjes. 20 km wandelen geen probleem. Hele dag fietsen op platform pedalen gaat prima. De hele dag door voetmassage en soepele gespierde voeten. Geen last van warme of koude voeten. Ook de afvoer van lymfevocht optimaal.

Ik vermoed dat aanpassing van je leefwijze meer doet dan inlegzolen.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Een van de oorzaken kan een lage trapfrequentie zijn.
Als langzaam ronddraait met je pedalen (en langzaam is onder de 70 toeren per minuut) zet je langdurig veel kracht op je voetzool.
Als je sneller, of snel ronddraait (boven de 100 toeren per minuut) dan zet je voor kortere duur minder kracht op je voetzolen. De doorbloeding is dan beter en je voetzolen worden niet; of minder snel 'beurs'.

Een hoge trapfrequentie is ook beter voor je knieën; kraakbeen in je kniegewricht kan niet goed tegen grote druk.

Niels, frequent, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Goed punt van Niels.

Ik krijg bij een lage trapfrequentie steevast pijn in beide knieen vlak na het fietsen en dat duurt dan nog een uur of twee. Een signaal dat ik ze heb overbelast. Helaas heb ik een natuurlijk neiging om een lage frequentie aan te houden. Dus ik moet daar echt op letten. Het zou me niet verbazen als ook pijn in je voeten ook door een lage frequentie wordt bevorderd.

Voor mij is boven de 100 echt veel te onrustig en heb ik ook het idee minder goed mijn evenwicht te kunnen controleren, waarschijnlijk omdat ik mijn lijf niet helemaal stil houd. Tussen de 85 en 90 is heel goed te doen bij normale snelheid en dan heb ik ook geen last meer van de knieen. Maar dat schijnt nog steeds te laag te zijn.

Je kunt wel wennen aan een hogere frequentie. Het zou op een gegeven moment vanzelf moeten gaan. Bij mij helaas nog niet.

Je spieren werken bij hogere frequentie meer op souplesse. Daardoor heb je ook minder last van verzuring. Als je op kracht fietst, verhoog je niet alleen de productie van melkzuur, maar stel je ook de zuurstofvoorziening langer uit.

Lance Armstrong was bekend om (onder andere Tongue  ) zijn zeer hoge trapfrequentie.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(28-Jun-2019, 10:35 AM)tegenligger schreef: Lance Armstrong was bekend om (onder andere Tongue  ) zijn zeer hoge trapfrequentie.

Lance Armstrong staat ook bekend om een hoge frequentie aan stoffen in zijn lichaam die er niet horen bij het fietsen...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#17
(28-Jun-2019, 11:16 AM)Fietsbennie schreef:
(28-Jun-2019, 10:35 AM)tegenligger schreef: Lance Armstrong was bekend om (onder andere Tongue  ) zijn zeer hoge trapfrequentie.
Lance Armstrong staat ook bekend om een hoge frequentie aan stoffen in zijn lichaam die er niet horen bij het fietsen...


Ja, en dat verklaart wellicht die hoge trapfrequentie :-)

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Trapfrequentie is bij mij sterk afhankelijk van de fiets.

In de DF op hoge snelheid 110.
Rustig toerend 90.

Op de Taifun meestal rond de 80. Op hoge snelheid iets hoger.


Met de Handbike weet ik het niet precies. Ik denk 40/50 per minuut. Op hoge snelheid wel beduidend meer.


Op de Roeifiets maak ik 50 slagen per minuut.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
In een hoge toerental fietsen vind ik vreselijk niet prettig. Ik houd het graag bij een lage toerental. En dit is niet iets dat ik zal willen veranderen, want dat heeft een grote invloed op mijn fietsplezier. Dit is trouwens niet de reden van de pijnlijke voeten. Of in ieder geval niet de hoofdreden, indien er meerdere redenen aanwezig kunnen zijn. De pijnlijke voeten betreft er trouwens maar eentje, feitelijk is het altijd mijn rechtervoet. Een zooltje is een laagdrempelige mogelijke oplossing die ik graag wil proberen. Maar gek genoeg zijn die zooltjes niet zomaar even makkelijk ergens te koop. Je zou denken dat er wel een markt voor is, met al die fietsers in dit land...
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Bij een goede fietsenzaak wel hoor.

The Bikestore in Zutphen sowieso.

Bij iedere Specialized zaak ook.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#21
De ideale trapfrequentie is sterk persoonsgebonden. Bouw skelet, aanhechtingen van pezen en verhoudingen soorten spiervezels bepalen voor een groot deel de ideale cadans.
Trapvermogen is afhankelijk van de trapkracht (koppel) x de trapfrequentie (omw. p. min.). Voor duurvermogen bij recreatief fietsen op de vlakke weg is het ideale koppel belangrijk en bij prestaties het trapvermogen door een hogere cadans.
Een hogere cadans het voordeel dat ronddraaien over de "dode punten" vloeiender verloopt en als nadeel dat er meer energie verloren gaat door meer beenbewegingen. Bij elke omwenteling worden de knieën vier keer afgeremd, stilgezet en in beweging gebracht. Twee keer hoog en twee keer laag. Tevens gaat nog wat energie verloren door snellere spierbewegingen. Een spier is het sterkst in het middengebied. Gestrekt of samengetrokken neem die spierkracht af. In een hogere cadans wordt dat krachtige middengebied onvoldoende benut. Dit verlies kun je beperken met een ovaal kettingwiel of voorblad. Tel uit je winst.
Dat een lagere cadans kan leiden tot knieklachten is juist. Dat is niet de oorzaak, maar van een gevolg van. Vooral trappen in zwaar verzet en trekken aan de pedalen is minder gezond.

Ik fiets op het vlakke met langere cranks een cadans tussen de 65 en 75. Kan ik de hele dag volhouden zonder klachten. Ik ben geen prestatierijder of wielrenner. Ademhaling circa 10 per minuut en hartslag rond de 100 per minuut.

https://www.marmottecyclo.nl/wat-is-de-i...requentie/

De grootste oorzaak van gewrichtsklachten zijn laaggradige of stille ontstekingsreacties in de gewrichten, slijmbeurzen en peesscheden. Ook wel de stille slopers van je gezondheid genoemd. Daar vallen branderige voeten ook onder. Leefwijze is de belangrijkste factor om die laaggradige ontstekingsreacties voor 80% te killen. De rest kan het immuunsysteem de baas. Hoef je geen inlegzolen te kopen. Deze sporters hebben geen voet- of knieklachten. Net als ik met bouwjaar 1947.

https://www.youtube.com/watch?v=gXurAaUg0ag

Plantpower Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(28-Jun-2019, 10:35 AM)tegenligger schreef: Je spieren werken bij hogere frequentie meer op souplesse. Daardoor heb je ook minder last van verzuring. Als je op kracht fietst, verhoog je niet alleen de productie van melkzuur, maar stel je ook de zuurstofvoorziening langer uit.

Dat een hogere frequentie vaak gepaard gaat meer souplesse is juist. Maar dat heeft niets met "verzuring" te maken. Wanneer het trapvermogen, ongeacht de trapfrequentie, zodanig wordt verhoogd dat je gaat hijgen, ontstaat een te laag CO2 gehalte in je bloed en wordt de pH waarde in je bloed te hoog. Te basisch, boven de 7.42.
De enige mogelijkheid op die pH waarde weer op peil te krijgen is vernauwen of samentrekken van de spieren in de gladde vaten van darmen, bloedvaten en luchtwegen. Zorgen dat je CO2 waarde normaal wordt. Gevolg: spijsvertering plat, zuurstofvoorziening naar de spieren verminderd en je krijgt een gevoel van inspanningsastma.
Vernauwen van je bloedvaten zorgen voor minder O2 naar de spieren en daardoor anaerobe afbraak (zonder O2) van glucose in hydroxycarbonzuur of melkzuur. Melkzuur (goed oplosbaar) wordt via het bloed afgevoerd naar de lever en weer omgezet in glucose. Met deze omzetting gaat veel energie verloren, die je op lange ritten beter kunt benutten.

Je kunt beter investeren in je cardio-vasculair systeem en je lymfatisch systeem. De binnenbekleding van de circa 120.000 km bloedvaten die aan de binnenzijde zijn bekleed met endotheelcellen. Endotheel houdt de wanden spiegelglad en maakt CO aan voor vaatverwijding en als ontstekingsremmer. Soepel rijden valt of staat met de aan- en afvoer van bloed en afvoer van lymfevocht. Heb vandaag nog 2,5 uur zwaar werk verricht in het bos. Geen last van de warmte noch spierpijn.
Om mijn lijf gezond te houden eet ik geen lijken of dierlijke producten. Ik heb 3 x meegedaan aan het Nationaal Darmkanker onderzoek. Voor mij is de uitslag geen verrassing.

Probeer dit een maand. Gezond en lekker. En je klachten verdwijnen.

https://www.youtube.com/watch?v=AAkEYcmCCCk
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(29-Jun-2019, 08:23 PM)PietV* schreef: Je kunt beter investeren in je cardio-vasculair systeem en je lymfatisch systeem. De binnenbekleding van de circa 120.000 km bloedvaten die aan de binnenzijde zijn bekleed met endotheelcellen. Endotheel houdt de wanden spiegelglad en maakt CO aan voor vaatverwijding en als ontstekingsremmer. Soepel rijden valt of staat met de aan- en afvoer van bloed en afvoer van lymfevocht. Heb vandaag nog 2,5 uur zwaar werk verricht in het bos. Geen last van de warmte noch spierpijn.
Om mijn lijf gezond te houden eet ik geen lijken of dierlijke producten. Ik heb 3 x meegedaan aan het Nationaal Darmkanker onderzoek. Voor mij is de uitslag geen verrassing.

Probeer dit een maand. Gezond en lekker. En je klachten verdwijnen.

Ik heb onvoldoende medische kennis om over dit onderwerp een onderbouwde mening te hebben. Het is erg moeilijk om via internet objectieve informatie te verkrijgen over medische zaken en voeding. Deze onderwerpen schijnen vooral een enorme aantrekkingskracht uit te oefenen op lieden die op rabiate wijze hun meningen over het voetlicht brengen.

Ik eet nu ruim 6 weken vegan. Vanmiddag trok ik een sprintje op de Knardijk. Ik voelde mij 10 jaar jonger. Er is nu 6 kilo af. En ik heb geen rennies meer nodig. Ik ga dus maar gewoon door. Het is nog lekkerder ook.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik heb in mijn jonge jaren 4 jaar plantkunde en voedingsleer gehad. Ik kan redelijk goed berichten op waarheid schatten. Ook de verhalen over de bevolking in de Blue Zones en hun leefwijze. Dat we hier in Nederland met onze westerse leefstijl de USA achterna gaan staat vast. In de USA heeft 75% overgewicht en daarvan circa 40% obees. Daarvan is ruim 20% van de jong volwassene obees. Nederland zit nu op circa 51% overgewicht, daarvan circa 15% obees.

In een gezond voedingspatroon zit dagelijks 30 tot 40 gram aan voedingsvezels. 90% van onze bevolking komt daar niet aan. 80% van alle levensmiddelen in onze supermarkten is ongezond. Als de klachten komen vallen we in een vorm, van gezondheidszorg en doen we voor het grootste deel aan symptoombestrijding. Dat werkt, maar neemt de oorzaak niet weg. De kosten gezondheidszorg rijzen de pan uit. Nu al betalen zorgverzekeraars de kosten voor een leefstijlcoach. Voorkomen van erger is goedkoper dan symptoombestrijding.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Blue zones. Ik heb het even moeten opzoeken. Gebieden waar men significant ouder wordt dan in andere gebieden.
En wat doet men daar...
'Veel groente eten, wandelen in de natuur, tuinieren, een praatje maken, een dutje doen en een glaasje wijn drinken.'
Dat heb ik vandaag toevallig allemaal gedaan! Of wacht...
 een glaasje wijn? Goed idee! Ik ga lekker genieten. De minuten die je leeft, moeten wel leuk zijn!

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ik ben iets verder met een soort van oplossing. Ik heb gemerkt dat een pauze van een paar minuten even staan de pijn voor een kilometer of twintig weet te temperen. Zou het misschien met een soort slechte doorbloeding te maken hebben, dat het een slapende voet is die ik als een pijn ervaar?
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik neem aan dat iede...Wim -de roetsende — 07:30 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
ze stellen immers ...Tegelfanaat — 07:26 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat ik het probl...ZoefZoef — 06:04 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
Ik denk dat Strava h...365cycle — 01:29 AM