Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Groot onderhoud
#1
@Erik: zie ik bij de “concurrent” dat je à la Saukki de bovenkant van je Mango hebt gedemonteerd. Vertel.....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#2
[Afbeelding: 20190413_2117321316590652323852862.jpg?w=768]

Ja, ik ben al een paar dagen druk bezig! O.a. andere crank, nieuwe achterderailleur en shifters. En nog een hoop dingen. Met de top eraf kan ik overal een stuk beter bij Smile. Uitgebreid verslag binnenkort!
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Mooie cabrio zo!
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Nog verder uit elkaar...

[Afbeelding: 20190423_2102048688523850938310131.jpg]

Besturing is er nu ook uit voor de upgrade naar de nieuwe stuurgeometrie. En de veerpoten en het stuur zelf hebben speling dus daar moet ook wat aan gedaan worden... Hij is dus helaas wat langer uit de running dan gepland/gewenst...
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Had je nu je trike ook al klaar Erik, voordat je hieraan begonnen bent?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Jep, daar rij ik nu weer veel mee. Heb ook bewust gewacht met de Mango open gooien op een periode dat ze voor langere tijd relatief goed weer voorspelden zodat ik lekker open kon rijden (ben al een verwend velomobiel watje aan het worden Wink )
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Zoals de beloofd de link naar mijn blogpost over het groot onderhoud aan de Mango: KLIK
Het is een lang verhaal geworden (> 3.500 woorden) maar ik heb dan ook veel gedaan... Veel leesplezier!
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(12-May-2019, 10:56 PM)ErikvanD schreef: Zoals de beloofd de link naar mijn blogpost over het groot onderhoud aan de Mango: KLIK
Het is een lang verhaal geworden (> 3.500 woorden) maar ik heb dan ook veel gedaan... Veel leesplezier!

Wow, wat een klus. Vooral dat je alles zelf weet te bedenken en uit te voeren.

Ik ben altijd erg blij met de mannen in Dronten   Blush
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Wat een klus. Enorm knap dat je dit allemaal kan.  Het verbaast mij wel dat je zo vaak met je voeten van de trappers bent gegleden. Ik fiets al zoooolang zonder klikpedalen en het gebeurt vrijwel nooit. Losse veters zijn gevaarlijker. Ik fiets wel met wandelschoenen van de Bever (ik heb niks anders) en met Noorse sokken. Dat laatste is niet echt een goed idee. Met dunne sokken fietsen is beter (zo voelt dat), maar tot nu toe leverde het geen branderige voeten op. Ik probeer altijd een tempo te vinden dat ik comfortabel fiets. Ik fiets mij wel in het zweet, maar wel een tempo dat ik heel lang kan volhouden zonder moe te worden.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(13-May-2019, 07:19 AM)Roepers schreef: Het verbaast mij wel dat je zo vaak met je voeten van de trappers bent gegleden.

Dat verbaasde me ook een beetje. De pedalen hebben van die spikes en de schoenen die ik gebruikte hebben erg "plakkerige" zolen met erg veel grip. Toch schoot ik er regelmatig af bij hobbelig wegdek, een keer kwam ik zelfs klem te zitten en heb ik mijn knie een beetje open gehaald aan de ruwe binnenkant van de kap. Het zal misschien ook te maken hebben met gewenning en de hoogte van de pedalen t.o.v. het zitje (wellicht wat later bij jou?) maar ik was er wel klaar mee... De klikkers zitten er weer op!
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Mooi aan't knooien aangekomen dus. Hoe lang ben je ermee bezig geweest Erik? Goed dat je zoveel schuurruimte hebt.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Erik,

Heb met belangstelling het hele verhaal aandachtig gelezen. Ik geniet van zulke klussen. Heb ook mijn Alleweder A2 onder handen genomen en aangepast, maar dat was erg eenvoudig.

Wat mij opviel is dat je het woord stabilisatiestang gebruikt heb. Bij mijn weten zit dat niet op een Mango. Je zult de stangen bedoelen die de onderste wieldraagarmen vormen. Het "trekken" van het stuur naar recht zal vrijwel zeker aan de wielgeometrie liggen.Als de carrosserie van de Mango nauwkeurig dan is het caster of de langshellingshoek te meten in de wielkasten.
Ander ligt dat bij het camber of dwarshellingshoek. Die is nauwkeurig in te stellen met de wieldraagarmen (draadeinden). Kleine verschillen geven een verschil in de schuurstraal tussen links en rechts. Samen met kleine verschillen in de sporing zorgen die ervoor dat het stuur niet bijna vanzelf in de rechtuit-stand keert.

Heb je voor de fijnafstelling één spoorstang met linkse en rechtse draad? Bij Peter de Rond te koop. Ik blijft voorstander van uitlijning is belaste toestand. Met de rijder er in. Ik weet dat diverse VM rijders dat niet nodig vinden, maar verschillen blijven. Hoe klein ook.

http://pdrond.blogspot.com/2015/03/prijs...rvice.html
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Je hebt gelijk Piet voor wat betreft de term stabilisatorstang, ik heb het aangepast. Ik ga de camber en caster nog eens nakijken, ik denk ook dat het daar ergens zit. Ik heb geen linkse/rechtse draad spoorstangen, dank voor de tip. Heb er wel een op de trike en dat werkt echt super! De trike heb ik inderdaad ook belast afgesteld, ik zal de sporing van de Mango ook nog eens checken met iemand aan boord. Kan nooit kwaad!

(13-May-2019, 08:44 AM)Fietsbennie schreef: Mooi aan't knooien aangekomen dus. Hoe lang ben je ermee bezig geweest Erik? Goed dat je zoveel schuurruimte hebt.

Veel te lang... kleine dingen kunnen soms erg veel tijd kosten. De kap is er precies 1 maand afgeweest, een maand waarin ik in de weekenden niet gefietst heb maar vooral gesleuteld... Maar dat vind ik ook leuk dus heel erg is dat niet Smile
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Ach bij Meindert Val...Jeroen S — 09:01 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Terwijl bij auto's...365cycle — 02:17 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat viel dus tegen...365cycle — 02:10 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik denk dat het ee...365cycle — 01:37 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Volgens mij maken ...twilwel — 12:48 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Jos, ik heb nog we...Josligfiets — 11:35 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, ze gebruiken da...Arend-Jan — 11:08 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Epoxyhars is ongezon...Jeroen S — 10:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben benieuwd wat er...Arend-Jan — 10:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vanmorgen in het don...Jeroen S — 10:38 PM
Stuurbuis M5 blueglide
Het gaat goedkomen m...Jeroen S — 10:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Hoe zijn de gezondhe...Willeke_IGKT — 10:17 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben benieuwd wat er ...Jeroen S — 10:17 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Jos, ik heb nog wel ...Fietsbennie — 10:14 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, verdiep je er m...Arend-Jan — 10:12 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
omdat ik gisteren in...Josligfiets — 10:11 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Nou het gaat e...Josligfiets — 10:07 PM