Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorvering Challenge Fujin of Hurricane
#1
Omdat ik zelf het een en ander heb moeten uitzoeken wat betreft het oppompen van de voorvering van een Challenge Fujin, heb ik er maar een filmpje van gemaakt. Ik heb de informatie van de Google Groups ligfiets lijst. Maar het leek me handig om vast te leggen hoe ik het had gedaan:

https://youtu.be/ylxYUpsQ40I

Dit is misschien niet het meest duidelijke filmpje dat er op het gebied van fietsonderhoud is gemaakt (ik had een hand te weinig omdat ik mijn telefoon vasthield), maar vast wel het eerste over precies dit onderwerp.

Je kunt de gasveer oppompen zodra je merkt dat je fiets een klapperend geluid maakt bij ongelijkmatig wegdek. Het is dan tijd voor een reparatie, anders sloop je in feite de gasveer.

Je hebt nodig : een standaard pompje voor het oppompen van een gasveer. En het liefst eentje met een zogenaamde SID adapter. Bij Decathlon te koop,inclusief die adapter voor ingeveer 20 euro. Maar ik had al een pompje en heb de adapter los gekocht bij een fiets-onderdelen-website. Mijn fietsenmaker had er nog nooit van gehoord en wilde mij ook niet helpen.

Uiteindelijk is het prima gelukt en is de voorvering weer optimaal.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door: Bijwoner
#2
Goed bezig! Kwestie van juiste materiaal beetje durf en creatief zijn. Je laat net zo de rommel vallen als ik Big Grin .Mijn fiets begon de derraileur te joesteren en piepen. Eens kijken wat er loos is...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: tegenligger
#3
Knap werk, zowel video als de reparatie. De gang van zaken met fietsenmaker maakt mij weer een beetje pessimistischer over de toekomst van het winkelbestand.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: tegenligger
#4
(29-May-2019, 01:05 PM)Roepers schreef: Knap werk, zowel video als de reparatie.  De gang van zaken met fietsenmaker maakt mij weer een beetje pessimistischer over de toekomst van het winkelbestand.

Groet,

Marco

De voorvering die Challenge toepast is voor een fietsenmaker een niet gebruikelijke techniek. Herstellen is geen knoeiwerk leveren. Fietsherstellers beschikken ook niet over deze info: 
http://www.challenge-recumbents.com/pdfs...ension.pdf

http://www.challenge-recumbents.com/pdfs...nsion2.pdf
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Helder! 

Ik durfde het niet echt aan, omdat ik geen idee had hoe zo'n ding in elkaar zat. Nu is het me duidelijk. Net als dat ik nu weet voor voor een speciale nippel ik moet hebben.
 
Wel leuk om te weten dat de diverse ligfietswinkels aangeven dat oppompen niet mogelijk is. Die vallen nu duidelijk door de mand.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Mooi dat je geholpen bent. Dat was het idee ook. Ik zag er ook al jaren tegen op. Was zelfs van plan om er een gewone vork in te zetten. Maar nu de vering goed werkt, ben ik weer zeer tevreden over het weggedrag op minder vlakke stukken. En die kom je toch overal tegen. Het voelt niet alleen comfortabeler maar ook beter controleerbaar.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Heb het gisteren geprobeerd, maar het ging niet helemaal lekker. Mijn pompje gaat tot 300psi en ik begrijp dat dat te weinig is. Nu is het de vraag of dat er ook inzit, want je zag op de manometer de druk alweer afnemen en bij het verwijderen van de nippel hoorde ik ook pssssst.

Eenmaal teruggemonteerd zakt de demper zakt ook behoorlijk in als ik weer op mn fiets plaats neem en ik weet dus niet of ie wel beter erop is geworden :/

Hoeveel mag de voorvork eigenlijk inzakken, als je op je stoeltje gaat zitten en/of gaat liggen? Sowieso zakt ie wat meer in, als je enkel zit, maar als je ligt moet ie dus minder inzakken.

Overigens de fabrikant een berichtje gestuurd. De vering komt bij www.t-technics.nl vandaan.
Mijn veer had een nummer ingegraveerd: 1020188 927590 400N
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Je kunt bij mijn pompje doorpompen tot na de 300 psi. Dat je heel even een sisgeluid hoort is normaal. Die adapter past nu eenmaal niet helemaal lekker, dus enig verlies zul je hebben. Als je gaat zitten, zakt ook bij mij de vering enigszins in. Maar bij het rijden ben ik het getik en geratel kwijt. Dus de veer wordt niet helemaal tot het einde ingedrukt. Daar ging het mij om. Wat mij betreft rijdt mijn fiets weer perfect. 

Misschien kan de producent vertellen welke adapter er wel perfect oppast. Ben benieuwd. 

Nog een tip : bij het terugplaatsen de veer niet te ver in de koperen huls terugschroeven, anders krijg je verticale speling. Bij mij steekt de bout er aan de bovenkant niet uit.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Aangezien dit topic al heeeeel wat jaartjes oud is, hoop ik maar dat iemand dit nog leest Smile
Ik ben een hurricane met voorvork vering aan het opknappen. Ook bij mij was de gasveer leeg. Ik heb het pompje en ik heb de adapter nippel....maar ik heb ook een nieuwe gasveer! Die moet je echt bij t-technics laten maken. Kosten: 75 euro en dan heb je de verbeterde versie. Ze hebben de gasveer namelijk niet standaard in het assortiment dus die wordt apart gefabriceerd.

En...hoe werkt die nieuwe veer??

Tsja....dat is fase twee in de restauratie: omdat de boel echt verschrikkelijk vies en vet was...en je daar toch bezig bent dacht ik: dan het hele stuurhuis eruit en schoonmaken. Daar heb ik foto's van gemaakt natuurlijk maar die ben ik dus kwijt!! Dus ik zoek iemand die weet hoe je het gedeelte onder de bufferring op moet bouwen.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(28-Jan-2021, 12:17 PM)Jeffrey Leeflang schreef: Aangezien dit topic al heeeeel wat jaartjes oud is, hoop ik maar dat iemand dit nog leest Smile
Ik ben een hurricane met voorvork vering aan het opknappen. Ook bij mij was de gasveer leeg. Ik heb het pompje en ik heb de adapter nippel....maar ik heb ook een nieuwe gasveer! Die moet je echt bij t-technics laten maken. Kosten: 75 euro en dan heb je de verbeterde versie. Ze hebben de gasveer namelijk niet standaard in het assortiment dus die wordt apart gefabriceerd.

En...hoe werkt die nieuwe veer??

Tsja....dat is fase twee in de restauratie: omdat de boel echt verschrikkelijk vies en vet was...en je daar toch bezig bent dacht ik: dan het hele stuurhuis eruit en schoonmaken. Daar heb ik foto's van gemaakt natuurlijk maar die ben ik dus kwijt!! Dus ik zoek iemand die weet hoe je het gedeelte onder de bufferring op moet bouwen.


75 euro.. das niet al te duur. Half jaartje terug was het nog 125 euro ofzo.

T-technics kan 'm ook testen en oppompen voor je.

Voor wat betreft je vraag: er is ergens op het web een manual voor die voorvork te vinden.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik ben ook een Challenge fully aan het opknappen momenteel, in welke opzicht is de niwue veer verbeterd tov de vorige?

(28-Jan-2021, 12:17 PM)Jeffrey Leeflang schreef: Aangezien dit topic al heeeeel wat jaartjes oud is, hoop ik maar dat iemand dit nog leest Smile
Ik ben een hurricane met voorvork vering aan het opknappen. Ook bij mij was de gasveer leeg. Ik heb het pompje en ik heb de adapter nippel....maar ik heb ook een nieuwe gasveer! Die moet je echt bij t-technics laten maken. Kosten: 75 euro en dan heb je de verbeterde versie. Ze hebben de gasveer namelijk niet standaard in het assortiment dus die wordt apart gefabriceerd.

En...hoe werkt die nieuwe veer??

Tsja....dat is fase twee in de restauratie: omdat de boel echt verschrikkelijk vies en vet was...en je daar toch bezig bent dacht ik: dan het hele stuurhuis eruit en schoonmaken. Daar heb ik foto's van gemaakt natuurlijk maar die ben ik dus kwijt!! Dus ik zoek iemand die weet hoe je het gedeelte onder de bufferring op moet bouwen.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Hi Jeffrey hoe bevalt de nieuwe veer? Waar kan ik hem bestellen ? Heb je part nr naam voor me zou je dankbaar zijn voor de moeite alvast vr grt erik
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(12-Apr-2021, 07:51 PM)Eriksagan@gmail.com schreef: Hi Jeffrey hoe bevalt de nieuwe veer? Waar kan ik hem bestellen ? Heb je part nr naam voor me zou je dankbaar zijn voor de moeite alvast vr grt erik

T-technics.nl
Typnr/onderdeel nr staat op je veer vermeld. De rest kunnnen ze opzoeken.p
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Aan iedereen die er belang bij heeft; hier wat meer info over de veer, de voorvork zelf, het carbon gedeelte etc.
Kleine opmerking: mijn project qua afmontage ligt momenteel helemaal stil want ik heb de hele Hurri nu uit elkaar gehaald. Die ga ik schuren, primen en opnieuw verfen en aflakken ( spuitbus ). Daarna weer opbouwen. Ik heb ook geen melding gekregen overigens dat er gereageerd was op dit onderwerp :/

Maar de gasveer:
Te bestellen bij T-technics: https://t-technics.nl/
Partnummer: 1059219 927590 400N
Mailtje sturen en je krijgt gewoon reactie. Let wel: deze veer zit niet standaard in het assortiment...dus wordt op bestelling gemaakt. Ze vonden het trouwens wel grappig dat die gasveer ineens voorbij kwam Smile Misschien is het dan een idee om gezamenlijk te bestellen, wellicht scheelt dat. Ze vertelden mij dat deze nieuwe versie toch een stuk stabieler is dan de oude: andere technieken/componenten.....maar uiteindelijk heeft ook deze veer niet het eeuwige leven. Dat is ook afhankelijk hoe 'ie moet werken: op ruw terrein zal ie minder lang meegaan dan altijd op het fietspad.

De veer ziet er exact hetzelfde uit, al was bij mij het schroef gedeelte wat in het koperen gedeelte wat langer dan het origineel. Ik heb de oude gebruikt.
Helaas kan ik dus niks vertellen of de veer werkt

T-Technics gasveer tbv Challenge gasveer
Antwoord }
Bedankt door: Chepap
#15
(11-May-2021, 11:35 AM)Jeffrey Leeflang schreef: Aan iedereen die er belang bij heeft; hier wat meer info over de veer, de voorvork zelf, het carbon gedeelte etc.
Kleine opmerking: mijn project qua afmontage ligt momenteel helemaal stil want ik heb de hele Hurri nu uit elkaar gehaald. Die ga ik schuren, primen en opnieuw verfen en aflakken ( spuitbus ). Daarna weer opbouwen. Ik heb ook geen melding gekregen overigens dat er gereageerd was op dit onderwerp :/

Maar de gasveer:
Te bestellen bij T-technics: https://t-technics.nl/
Partnummer: 1059219 927590 400N
Mailtje sturen en je krijgt gewoon reactie. Let wel: deze veer zit niet standaard in het assortiment...dus wordt op bestelling gemaakt. Ze vonden het trouwens wel grappig dat die gasveer ineens voorbij kwam Smile Misschien is het dan een idee om gezamenlijk te bestellen, wellicht scheelt dat. Ze vertelden mij dat deze nieuwe versie toch een stuk stabieler is dan de oude: andere technieken/componenten.....maar uiteindelijk heeft ook deze veer niet het eeuwige leven. Dat is ook afhankelijk hoe 'ie moet werken: op ruw terrein zal ie minder lang meegaan dan altijd op het fietspad.

De veer ziet er exact hetzelfde uit, al was bij mij het schroef gedeelte wat in het koperen gedeelte wat langer dan het origineel. Ik heb de oude gebruikt.
Helaas kan ik dus niks vertellen of de veer werkt

T-Technics gasveer tbv Challenge gasveer

--
Hallo ik ben bijwoner en sinds een paar maanden de gelukkige bezitter van een Challenge Wizzard uit 2005.
(Gemakshalve ga ik ervan uit dat op mijn fiets dezelfde gasveer zit als op die van jou, maar of dat zeker is, weet ik niet?)
Alleen heeft je actie mij wel verrast: volgens de fietsenmaker kon ik het wel vergeten dat er nog aan de gasbus gewerkt zou worden.
Daarnaast zou zo'n bestelling krankzinnig duur worden, wegens de unieke fabricage.
Misschien is het handig hier een pool op te richten van andere Challenge liefhebbers met belangstelling voor nog zo'n gasveer?
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Fietsenmakers........zal ik daar wat over zeggen? Over hun behulpzaamheid, kennis en welwillendheid inzake ligfietsen?

Misschien dat het in het westen beter is, maar hier in de wijde omtrek zijn er een paar die echt er wat van af weten én willen helpen. Dus die verhalen die je bij de niet welwillende vaklui hoort; mwah....dan kun je je beter hier toe wenden, want het forum biedt je meer antwoorden dan de zoektocht naar een fietsenmaker. Over het algemeen zien ze die laagvliegers liever gaan dan komen :/

Even terugkomend op je gasveer vraag: haal de voorvork vering uit elkaar ( maak foto's van elke stap...handig voor het weer in elkaar zetten ) en kijk en vergelijk het serienummer wat in post hierboven staat vermeld. Wat overigens een misvatting over die veer is: die kun je niet oppompen...ook niet met die nippel waar men het over heeft. Misschien dat er een klein beetje "lucht" inkomt, maar denk hier eens aan: het is een GASveer ( dus geen luchtveer..). Uiteindelijk gaat de veer over zijn houdbaarheids datum en zal je moeten vervangen.

Dat is zeker een idee om gezamenlijk die veer te bestellen. Ik denk dat het dan wel iets goedkoper kan worden....maar daarvoor moet je even de mensen van T-Technics mailen. Ik heb er 1 besteld en moest 75 euro betalen.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Geen idee waar je woont, maar in Zutphen zit de BikeStore en die hebben al onderhoud gepleegd aan mijn Roeifiets, Fujin, Taifun en Handbike.

Het scheelt misschien dat er eerst een monteur werkte die ook op ligfietsen en een roeifiets reed.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(16-Jul-2021, 01:04 PM)Jeffrey Leeflang schreef: Fietsenmakers........zal ik daar wat over zeggen? Over hun behulpzaamheid, kennis en welwillendheid inzake ligfietsen?
Misschien dat het in het westen beter is, maar hier in de wijde omtrek zijn er een paar die echt er wat van af weten én willen helpen. Dus die verhalen die je bij de niet welwillende vaklui hoort; mwah....dan kun je je beter hier toe wenden, want het forum biedt je meer antwoorden dan de zoektocht naar een fietsenmaker. Over het algemeen zien ze die laagvliegers liever gaan dan komen :/ 

Er zijn niet meer zo veel fietsenmakers in Nederland. Het aantal framebouwers wordt steeds kleiner. Wink Assembleren wat meer, maar de meeste zijn fietsherstellers. Dat woord dekt de lading meer.
Aan een fiets komen weinig verrassingen voor. Het meeste kun je zelf doen. Aan elke fiets. Ook de ligfiets. Doe ik al 60 jaar. Inclusief frames richten en wielen spaken. Smile  
(16-Jul-2021, 01:04 PM)Jeffrey Leeflang schreef:
Even terugkomend op je gasveer vraag: haal de voorvork vering uit elkaar ( maak foto's van elke stap...handig voor het weer in elkaar zetten ) en kijk en vergelijk het serienummer wat in post hierboven staat vermeld. Wat overigens een misvatting over die veer is: die kun je niet oppompen...ook niet met die nippel waar men het over heeft. Misschien dat er een klein beetje "lucht" inkomt, maar denk hier eens aan: het is een GASveer ( dus geen luchtveer..). Uiteindelijk gaat de veer over zijn houdbaarheidsdatum en zal je moeten vervangen.
Het verschil tussen een lucht veer en een gasveer is alleen de vulling. De werking is gelijk. Gasveren worden meestal afgevuld met stikstof. Luchtveren met circa 80% stikstof en 20 % zuurstof.
Gasveren kennen geen houdbaarheidsdatum. Vaak zijn ze hydraulisch gedempt en upside down gemonteerd. De gasvulling zit dus boven de hydraulische vloeistof. Als de afdichting rond de stang gaat lekken is de gasveer op en versleten en levert dat alleen een natte bende op.
Challenge  monteert standaard de 350 N veer. De 300 N voor lichte rijders en de 400 N voor zware rijders is ook leverbaar. Over drukken wordt niet gerept.
http://www.challenge-recumbents.com/pdfs...ension.pdf

Voor meer info:
https://t-technics.nl/informatie-bereken...trolspring
https://t-technics.nl/wp-content/uploads...ing-NL.pdf
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietspaden
Ik blijf even van ...365cycle — 01:34 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik heb altijd gedach...Bart Verbeek — 12:39 AM
Fietspaden
Ik vraag mij af of d...Roepers — 11:43 PM
Fietspaden
Als ik naar de d...berth9999 — 11:33 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zoals al eerder geno...Jeroen S — 11:06 PM
Fietspaden
... willen/kunnen ...Hoekie — 10:57 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ande...PietV* — 10:14 PM
Fietspaden
Ik blijf even van he...amararock — 09:53 PM
Fietspaden
Objectief, objectief...Roepers — 08:02 PM
Fietspaden
maar ik ben een blij...Niels van der Wal — 07:37 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ander ...Frutsel — 03:57 PM
Fietspaden
Minder longpatienten...Frutsel — 03:43 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ooit  een dame gez...PietV* — 03:40 PM
Fietspaden
@Frutsel: Als er ind...Bacchus — 02:18 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Hmm. Ik zit te den...Frutsel — 01:09 PM
Fietspaden
Als de overheid veel...Frutsel — 01:05 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Hmm. Ik zit te den...365cycle — 12:43 PM