Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verbod appen op de fiets
#1
Medeliggers,

Appen op de fiets is nu verboden..
Zelf heb ik mijn telefoon in de fietstas en gebruik ik hem niet of nauwelijks. Ben veel te druk met fietsen...
Ik heb hem puur mee voor noodgevallen of als ik voor het thuisfront bereikbaar wil zijn.
Foto's maak ik met een fototoestel die ik binnen handbereik heb.

Gebruiken jullie je telefoon onderweg? Om bijvoorbeeld foto's te maken, of om ligfietsers.nl te raadplegen?
Vinden jullie deze boetes overdreven, of zijn jullie er mee eens?

Ik groet meestal de mensen (vrnl jongeren) die onderweg hun telefoon in de handen hebben, zodat ze toch nog een seconde op kijken...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik vind het een ergerlijke zaak. Ja, er moet wat gedaan worden aan die zombierijders met 'n bordje voor hun kop. Hadden ze dit niet kunnen regelen onder artikel 5? ("Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt...")

Nu moet ik me voor altijd nerveus gaan voelen als ik m'n telefoon trek om de tijd te controleren.

Tegenwoordig maak ik hele ritten door mijn woonplaats met 1 hand... koffie in de andere. Dat mag dan weer wel.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Het feit kan niet worden afgehandeld met artikel 5 WVW 1994. Bijzondere strafbepalingen gaan voor een algemene strafbepaling. Bovendien valt artikel 5 WVW 1994 onder het Verkeersstrafrecht en artikel 61 a RVV 1990 onder het Administratief recht of Wet Mulder. Ook is artikel 61 a RVV 1990 erg makkelijk te bewijzen. Vasthouden is voldoende. Bij artikel 5 WVW 1994 moet worden bewezen dat.....

Ik ben blij dat deze rfegels is gaan gelden voor fietsers. Ben de afgelopen jaren herhaaldelijk de bermen ingereden om z΅n flappdrol te ontwijken.

Alleen op de lange ritten en nachtritten heb ik een mobieltje bij me. Prepaid verbel ik circa 6 euro per jaar. Geen internetabonnement.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik heb hem gebruikt om de fietsrouteplanner te gebruiken. Dat zal dus niet meer kunnen tenzij ik mijn mobiel aan de fiets vastmaak. Bedienen mag dan wel.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik gebruik mijn smartphone voor routeplanning, buienradar, e-mail lezen, info over bezienswaardigheden, nieuws, waarneming.nl, foto's maken en dergelijke. En om naar huis te bellen zodat het eten niet verpietert. Maar uitsluitend wanneer ik stil sta. Dan blijkt hoe handig zo'n trike is, je duwt hem zo de berm in. Mijn smartphone zit bevestigd aan het stuur. Geen last van de aanvechting om de smartphone te raadplegen als ik een pling hoor tijdens het rijden.

Ik heb ruim 30 jaar in Amsterdam gewoond en gefietst, en daar worden de sukkels snel genoeg uit de genenpoel verwijderd. Hier in Lelystad ligt dat veel moeilijker. 95% van de fietsers zou het geen twee weken in Amsterdam volhouden. Ik vind het wel vermakelijk te zien hoe het er hier aan toe gaat. Erg veilig is het natuurlijk niet, dus zo'n boete is wel terecht. Maar of het helpt tegen de babbelverslaving? Het wordt tijd voor zelfrijdende fietsen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Prima bij Zombierijders (mooie term), maar jammer dat ik nu blijkbaar in de DF geen fotootje meer mag maken van mijn mederijders tijdens een toertocht.

Op Twitter benoem ik vooral dat appende automobilisten toch echt vaker iemand doodrijden dan een appende fietser.
Een appende fietser brengt vooral zichzelf in gevaar. Soms ook anderen, maar toch in eerste instantie zichzelf.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik gebruik mijn telefoon om de routes die ik thuis upload te rijden of om direct ermee te kunnen navigeren, en mijn routes op te nemen. Op elke fiets heb ik nu een houder. Ik heb dus geen probleem met het verbod. Zo heb ik minder last van zwalkers, door wie ik al een permanente herinnering heb in de vorm van een litteken. Ik kan mijn telefoon nog steeds gebruiken zoals ik al deed. De wetgeving is hierover voldoende duidelijk lijkt me.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik gebruikte mijn telefoon onderweg ook om al rijdend foto's te maken. Dat mag nu dus niet meer helaas. Als ik een appje moet sturen dan stopte ik vrijwel altijd al. Dat zal ik nu dus nog vaker moeten doen.

In de Mango zit mijn telefoon met klittenband tegen mijn rechterwielkast geplakt. Dan zou ik hem dus wel mogen bedienen... Maar dat is extra onveilig omdat je dan je blik helemaal afwendt. En dus een no go!
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Zou een telefoonhouder voor het hardlopen op mijn bovenbeen passen en zou het fijn zijn om daarmee te fietsen? En zou je dan wel je mobiel mogen bedienen?

Ik heb best wel profijt gehad van de Fietsplanner app bij mijn fietstochten de laatste weken.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Volgens de Speld zijn er weer opvallend veel jongeren die weer een boek lezen op de fiets. Big Grin

https://speld.nl/2019/07/01/jongeren-lez...rycX7uMcpw

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Jammer dat dit misleidende bericht van de NOS zo wordt overgenomen. "Appen op de fiets nu verboden"

Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur.

Artikel 61a RVV 1990

Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.

Het vasthouden van degelijke apparaten is verboden. Dat geldt voor alle apparaten die gebruikt kunnen worden voor communicatie of informatieverwerking.

Nu komen de slimme bedieningssystemen voor dergelijke apparaten op de markt. Het wachten is op het uitbreiden van dat verbod inclusief bediening.

(01-Jul-2019, 08:15 PM)Roepers schreef: Zou een telefoonhouder voor het hardlopen op mijn bovenbeen passen en zou het fijn zijn om daarmee te fietsen? En zou je dan wel je mobiel mogen bedienen?

Groet,

Marco

In de Nota van Toelichting m.b.t. artikel 61a RVV 1990 staat het volgende:

Het om je pols dragen van dergelijke apparatuur valt echter niet onder het begrip ‘vasthouden’.
Dit geldt ook voor andere apparatuur die bedoeld is om op of aan het lichaam gedragen te worden. Ook zulke apparatuur, als die inderdaad op of aan het lichaam gedragen wordt, wordt niet vastgehouden in de zin van artikel 61a RVV. Evenmin is er sprake van vasthouden als iemand een mobiel elektronisch apparaat bedient via een knopje aan een snoer.

Bron: Rijksoverheid.nl
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Dank je Piet, Het op mijn been binden van mijn mobiel om gebruik te kunnen maken van de fietsrouteplanner app is dus idd een optie. Ik weet nog niet of ik het ga doen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#13
De NOS heeft gelijk. Het was altijd al verboden, inderdaad naar het aangehaalde artikel, maar nu wordt het ook op de fiets beboet.
Het is maar net hoe je het taaltechnisch opvat. De Rijksoverheid heeft ook nog een artikel aan gewijd.

Ik ben wel eens aan het klooien met een mp3 speler onderweg, oordopjes oprollen enz.
Op de goede hoop niet beboet te worden dan maar.
Verder valt me op dat de pakkans 's nachts hoger is, want dan zie ik meer politieauto's rijden dan overdag...

Is onderstaande geen idee voor je Marco?
Heb je de route altijd bij de hand Big Grin 

[Afbeelding: sportarmband-pols.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#14
De NOS is onvolledig omdat werd uitgegaan het het "oude" artikel 61 RVV 1990. Daarin wordt alleen gerept over de mobile telefoon en wat daar mede onder wordt verstaan..

Oud artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.

Nu wordt die omschrijving uitgebreid met de tekst: Mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking. Dat vallen navigatieapparaten, fototoestellen en camera's ook onder.

In de Nota van Toelichting op het huidige artikel 61a RVV 1990, totaal 6 pagina's, staat ook nog wat jurisprudentie en beweegredenen. Misschien is dit stuk interessant.

"Het OM wijst terecht op rechtspraak waar al duidelijk is aangegeven wat onder de term ‘vasthouden’ moet worden begrepen. Het gerechtshof Leeuwarden heeft uitspraak gedaan in een zaak die zag op het snoertje van een koptelefoon, waarop een knopje zit waarmee bijv. een telefoon kan worden bediend (opnemen/afbreken gesprek, of volumeregeling).
Het Hof komt in deze uitspraak tot het oordeel dat het continu vasthouden van het oortje van de handsfree set tegen het oor tijdens het rijden onder ‘vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden’ moet worden verstaan.

1 Een logische consequentie van deze uitspraak is dat indien het oortje niet, in ieder geval niet continu, wordt vastgehouden, en enkel een keer op een knopje wordt gedrukt, er geen sprake is van het ‘vasthouden’ tijdens het rijden. Dit is in de toelichting verduidelijkt. Dit is ook in lijn met een uitspraak van het Hof over het bedienen van de mobiele telefoon die in een houder staat. Ook wijst het OM op een uitspraak van het Hof waarbij betrokkene een mobiele telefoon had bevestigd aan zijn pols. In deze situatie oordeelde het Hof dat er wel sprake was van vasthouden.

2 Het OM leidt hieruit af dat het dragen van smartwatches tijdens het rijden niet toegestaan zal zijn op grond van deze wijziging van het RVV. Dat is echter uitdrukkelijk niet de bedoeling. Zoals hierboven al is opgemerkt valt het dragen van smartwatches en andere apparatuur, zoals internetbrillen, die zijn ontworpen om aan het lichaam te dragen, niet onder de definitie van het begrip ‘vasthouden’. Een smartwatch dragen is dus niet verboden. Dit is verduidelijkt in de toelichting. Tevens gaf het OM aan dat ook apparaten die met een snoer of kabels zijn verbonden aan het voertuig onder het verbod zouden moeten vallen. Dat is niet het geval. Dit is verduidelijkt in de toelichting. Het OM ziet graag dat het begrip ‘vasthouden’ wordt uitgebreid met ‘bedienen’.

Een in een houder geplaatst mobiel elektronisch apparaat bedienen levert volgens het OM evident gevaarlijk gedrag op. Het OM geeft wel aan dat het lastig wordt om precies af te bakenen. Dit laatste is inderdaad het geval, daarom richt het verbod zich alleen op het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat. Door nu een eenduidige norm voor alle bestuurders van alle mobiele elektronische apparaten in te voeren wordt er grote stap in de goede richting gezet. Door bedienen ook strafbaar te stellen zouden gewenste verrichtingen zoals het accepteren van een nieuwe route op je navigatie om files te vermijden ook verboden worden. Er wordt daarom niet voor gekozen om naast het vasthouden ook het bedienen van een mobiel elektronisch apparaat te verbieden."

Bron: overheid.nl
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor gee...Frutsel — 09:25 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Na lang speuren heb ...Lopopodium — 07:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor geen ...melle z — 07:05 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock....Frutsel — 06:47 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Bij de M5 Blueglide ...De tovenaar — 06:27 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock. M...Lopopodium — 06:01 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de e...Frutsel — 05:10 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Heeft een van jullie...Hardloper — 04:34 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Klopt helemaal wat M...Jeroen S — 03:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ai, en dat in deze t...Jeroen S — 02:58 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de eer...Lopopodium — 12:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik sch...Tijanus — 12:07 PM
SL in Grou
Ik had die adver...Tijanus — 12:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM