Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HP Velotechnik Scorpion FS26
#1
We zijn vandaag naar Winterswijk geweest om mijn vrouw daar eens een uitgebreide proefrit te laten maken op een Scorpion FS26.

Omdat ze een paar jaar geleden haar bekken gebroken heeft door een val van een paard, is ze nog gevoeliger dan anderen voor drukpijn veroorzaakt door een 'normaal' fietszadel.
Aangezien ze mij vrolijk fluitend op mijn M5 ziet rijden, wilde ze eigenlijk ook wel een ligfiets uitproberen.

Toen ik een trike voorstelde was haar eerste reactie 'die zijn voor oude mensen', maar toen ze tadpoles zag veranderde haar mening al wat, en toen ze de Scorpion zag was ze al snel weg van de lijnen Smile (Overigens vindt ze de ICE VTX helemaal fraai (ben ik met haar eens), maar niet praktisch voor 'normaal' gebruik)

Na in Winterswijk aangekomen te zijn, en met de kat te hebben geknuffeld, een rondje van zo'n 20km uitgestippeld.
Ik heb de Speedmachine meegekregen. Bovenstuur is wel makkelijk, maar je uitzicht naar voren valt wel weer behoorlijk tegen...

We hebben een heerlijk rondje gereden, mijn vrouw heeft ongeveer de hele weg zitten grijnzen.
Ook nadat ze even heeft geprobeerd hoe hard ze kon. Conclusie: Je kan erg hard met een trike  Big Grin 

Toen we terug waren was het wel duidelijk: Een trike was precies wat mijn vrouw nodig had.




En nu is ze dus de gelukkige eigenaresse van een Scorpion FS26.

Weer terug in Rotterdam was duidelijk dat we enorm mazzel hebben gehad met het weer. Het was namelijk de hele middag droog en regelmatig zonnig. Onderweg naar huis heeft het behoorlijk gehoosd, en in de wijk lagen nog behoorlijke plassen.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Dat is mooi om te lezen.

Wel een flinke reis vanuit Rotterdam. Is het deze donkerblauwe? http://www.ace-shop.com/beide/foto's_fie...rpion2.jpg
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Mijn vrouw heeft ook een trike, maar dan een bakfiets waar de jongens mooi in kunnen. Mooi dat je in Winterswijk geslaagd bent. Op een van de fietstochtjes die kant op moet ik ook maar er eens langs kijken.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#4
(04-Sep-2019, 09:08 PM)Lopopodium schreef: Dat is mooi om te lezen.

Wel een flinke reis vanuit Rotterdam. Is het deze donkerblauwe? http://www.ace-shop.com/beide/foto's_fie...rpion2.jpg

Ach, buiten de spits om is het goed te doen. En nee, het is niet de blauwe, maar de grijs/witte: http://www.ace-shop.com/beide/foto's_fie...onfs26.jpg
Deze kan dubbel gevouwen worden, en past mooi in de auto. In de garage is een ander verhaal... Dat wordt weer reorganiseren Sad
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Mooi! Leuk dat ze zo enthousiast is! En samen fietsen is ook gewoon erg leuk! Geniet ervan!
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Mooi dat jullie geslaagd zijn. Trikes zijn geweldig en de Scorpion is super. Ik heb een ICE Sprint waar ik nog steeds heel blij mee ben. Ook eerst uitgeprobeerd in Winterswijk, trouwens.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Mooi succes! Goed dat je vrouw nu ook ligt en fietst.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik heb vandaag even een klein stukje op de Scorpion gereden (Ik ben een behoorlijk stuk langer dan mijn vrouw, dus zit ik niet echt goed, helaas)

Ik snap nu waarom ze zo enthousiast is Smile Dat ding is een beest! Nou lijkt het het natuurlijk ook sneller te gaan omdat je zo laag zit, maar dan nog.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Weet jij toevallig hoe zwaar deze Scorpion is?

Is er verder nog een type aanduiding? Of heet deze trike gewoon alleen Scorpion.


Oeps, beter kijken. Het staat in de titel. Scorpion FS26 - 22,5kg dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
(07-Sep-2019, 10:24 AM)Wim -de roetsende schreef: Weet jij toevallig hoe zwaar deze Scorpion is?

Is er verder nog een type aanduiding? Of heet deze trike gewoon alleen Scorpion.


Oeps, beter kijken. Het staat in de titel. Scorpion FS26 - 22,5kg dus.

Smile

Het is dus de vouwbare, met 26" achterwiel, en volledige vering (FS staat voor 'full suspension' blijkbaar Smile).

Het gewicht hangt natuurlijk ook een beetje af van de zitting en accessoires, maar voor z'n formaat vind ik hem erg licht aanvoelen.

- Accessoire dat nog mist: Een plek om een fietscomputer/telefoon te monteren...
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik ben meer van het lichtgewicht.

Mijn 209 weegt 12kg.
Taifun weegt 14kg
Handbike weegt 15kg
DF weegt 25kg

Als ik een Trike ga kopen, dan <17kg.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
(07-Sep-2019, 03:36 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben meer van het lichtgewicht.

Mijn 209 weegt 12kg.
Taifun weegt 14kg
Handbike weegt 15kg
DF weegt 25kg

Als ik een Trike ga kopen, dan <17kg.

Tja, dit is een volledig geveerde trike, dat is al wat zwaarder, dan zitten er fietstashouders, spatborden, en een mesh zit met hoofdsteuntje op.
Hij moest nml wel praktisch zijn, en niet alleen maar snel. (ICE VTX?)
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(07-Sep-2019, 03:36 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben meer van het lichtgewicht.


Als ik een Trike ga kopen, dan <17kg

Als ik een gunstiger totaalgewicht van een trike-berijder-combinatie wil bereiken dan denk ik niet als eerste aan de trike. . .
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Vandaag bij Maia wezen kijken.
Ik heb me mooi beter kunnen oriënteren op trikes en vergelijking met ligfietsen en velomobielen.
En de mogelijkheden wat betreft snel kunnen verstellen bij gebruik door meerdere personen.
Ook een nieuwe Scorpion FS26 gezien. Het hebben gehalte daarvan was heel hoog.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Mijn KMX weegt ca. 17 kg rijklaar. Maar daar zitten dan ook geen overbodige zaken op.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(07-Sep-2019, 12:43 PM)Frutsel schreef: - Accessoire dat nog mist: Een plek om een fietscomputer/telefoon te monteren...

Misschien ook voor jouw fiets een idee ik heb voor de mio heb ik plekje gevonden boven op de derailleur, de trapper kan er net langs. De tijd van de mio kan ik onderweg niet lezen en onderweg bedienen is me altijd nog zonder ongelukken af gegaan. Echter als je iets in moet stellen kun je dat ook tijdens een pauze doen. Hieronder een foto ervan.

[Afbeelding: 20190627-203847.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#17
(08-Sep-2019, 12:00 AM)Fietsbennie schreef: [Afbeelding: 20190627-203847.jpg]

Heb je die oude trappers nou nog steeds niet opgeruimd?
(die van mij liggen er ook nog)
Mooi lampje trouwens.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(08-Sep-2019, 12:00 AM)Fietsbennie schreef:
(07-Sep-2019, 12:43 PM)Frutsel schreef: - Accessoire dat nog mist: Een plek om een fietscomputer/telefoon te monteren...

Misschien ook voor jouw fiets een idee ik heb voor de mio heb ik plekje gevonden boven op de derailleur, de trapper kan er net langs. De tijd van de mio kan ik onderweg niet lezen en onderweg bedienen is me altijd nog zonder ongelukken af gegaan. Echter als je iets in moet stellen kun je dat ook tijdens een pauze doen. Hieronder een foto ervan.

Op mijn M5 zit halverwege de buis een montagepunt voor een fietscomputer, dus daar heb ik geen probleem. Hoewel... Ik zit aan een cadansmeter te denken, maar dat zie ik nog even niet passen op een ligfiets...
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(08-Sep-2019, 11:54 AM)Frutsel schreef: .. Ik zit aan een cadansmeter te denken, maar dat zie ik nog even niet passen op een ligfiets...

Hoezo niet? Heb ik al jaren op een van mijn cranks zitten. Van Garmin.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(08-Sep-2019, 12:28 PM)Hoekie schreef:
(08-Sep-2019, 11:54 AM)Frutsel schreef: .. Ik zit aan een cadansmeter te denken, maar dat zie ik nog even niet passen op een ligfiets...

Hoezo niet? Heb ik al jaren op een van mijn cranks zitten. Van Garmin.

Ik heb ook jarenlang (in de Mango) met een cadansmeter gereden. Is gewoon een sensor die aan de zijkant van je crank zit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#21
(08-Sep-2019, 12:56 PM)Wim -de roetsende schreef:
(08-Sep-2019, 12:28 PM)Hoekie schreef:
(08-Sep-2019, 11:54 AM)Frutsel schreef: .. Ik zit aan een cadansmeter te denken, maar dat zie ik nog even niet passen op een ligfiets...

Hoezo niet? Heb ik al jaren op een van mijn cranks zitten. Van Garmin.

Ik heb ook jarenlang (in de Mango) met een cadansmeter gereden. Is gewoon een sensor die aan de zijkant van je crank zit.

Ik dacht dat het een magneetsensor was, zoals de snelheidsmeter. Maar de crank komt nergens dicht genoeg langs het frame om hier wat mee te kunnen, vandaar...
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(08-Sep-2019, 01:20 PM)Frutsel schreef:
(08-Sep-2019, 12:56 PM)Wim -de roetsende schreef:
(08-Sep-2019, 12:28 PM)Hoekie schreef:
(08-Sep-2019, 11:54 AM)Frutsel schreef: .. Ik zit aan een cadansmeter te denken, maar dat zie ik nog even niet passen op een ligfiets...

Hoezo niet? Heb ik al jaren op een van mijn cranks zitten. Van Garmin.

Ik heb ook jarenlang (in de Mango) met een cadansmeter gereden. Is gewoon een sensor die aan de zijkant van je crank zit.

Ik dacht dat het een magneetsensor was, zoals de snelheidsmeter. Maar de crank komt nergens dicht genoeg langs het frame om hier wat mee te kunnen, vandaar...

De cadans sensor van Garmin is draadloos en hoeft alleen aan de trapper bevestigd. Hij hoeft niet langs een magneet oid verder. makkelijk te bevestigen ook. Net zoals de nieuwe snelheidssensor van Garmin. Zelfde idee, maar dan midden aan de as van je wiel.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Welk voordeel heb je eigenlijk aan zo'n cadansmeter? Kun je zoiets niet "aanvoelen?"
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#24
(09-Sep-2019, 07:13 AM)Fietsbennie schreef: Welk voordeel heb je eigenlijk aan zo'n cadansmeter?

Je krijgt een extra meetwaarde op je fietscomputer. Een hebbeding dus. Tenzij je een fanatiek wielrenner wilt worden en je trapvermogen wilt optimaliseren voor tijdrijden.

(09-Sep-2019, 07:13 AM)Fietsbennie schreef: Kun je zoiets niet "aanvoelen?"

Helemaal mee eens. Een mens is geen dagdeel gelijk in trapvermogen. "Luisteren" naar je lijf is bij duurvermogen essentieel. Het verhogen van je trapfrequentie boven je "gevoel" geeft meestal energieverlies en gaat ten koste van je trapduurvermogen. Bij elke omwenteling worden de knieën 4 keer stilgezet. Bovendien werken de spieren efficiënter bij minder snelle bewegingen.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Oudere cadanssensoren werken inderdaad met een magneetje. Ik heb er zoeen voor in mijn DF zitten.

Nieuwere cadans- (en snelheids-) sensoren werken op beweging, een beetje zoals de bewegingssensoren in een smartphone. Zo'n sensor is alleen maar een los blokje dat je op je crank (cadans) of je naaf (snelheid) zet.
Ik gebruik deze sensoren op mijn roeifiets. De 'cadans' sensor zit op mijn stuur en registreert zo mijn slagritme.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(09-Sep-2019, 09:34 AM)PietV* schreef:
(09-Sep-2019, 07:13 AM)Fietsbennie schreef: Welk voordeel heb je eigenlijk aan zo'n cadansmeter?

Je krijgt een extra meetwaarde op je fietscomputer. Een hebbeding dus. Tenzij je een fanatiek wielrenner wilt worden en je trapvermogen wilt optimaliseren voor tijdrijden.

(09-Sep-2019, 07:13 AM)Fietsbennie schreef: Kun je zoiets niet "aanvoelen?"

Helemaal mee eens. Een mens is geen dagdeel gelijk in trapvermogen. "Luisteren" naar je lijf is bij duurvermogen essentieel. Het verhogen van je trapfrequentie boven je "gevoel" geeft meestal energieverlies en gaat ten koste van je trapduurvermogen. Bij elke omwenteling worden de knieën 4 keer stilgezet.  Bovendien werken de spieren efficiënter bij minder snelle bewegingen.

Alle meetapparatuur voor fietsen zijn hebbedingen, maar dat is een andere discussie  Tongue

Ja, je kan het aanvoelen. Ik trap liever langzamer met meer kracht, dan sneller met minder.
Helaas vinden mijn knieën dat tegenwoordig een minder goed idee, en daar wil ik iets aan doen.

Mijn idee is dus om een cadanssensor in te zetten om mijn cadans zo'n 10-15% hoger te krijgen dan dat ik gewend ben.
Om niet terug te vallen in mijn oude gewoonte, is een visuele reminder erg handig tijdens het aanleren.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Oef.. hier w...Arend-Jan — 12:27 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Het onderscheid tuss...melle z — 12:26 PM
mods op mijn roeifiets
Oh,de roeifietskno...pieterz — 12:04 PM