Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verzekering - waar te verzekeren
#1
Na gisteren weer eens gelezen te hebben dat een velomobiel gestolen is, wil ik kijken waar te verzekeren.
Een aantal offertes opvragen.

Na zoeken op verzekeringen hier, kom ik op 
Amstelgeld (offerte net aangevraagd) , ANWB en Univé

Zijn er nog andere bedrijven waar ik een offerte kan opvragen?
Is er überhaupt een verzekeraar in NL waar velomobiel genoemd wordt (in DE zijn dat er meerdere)
Positieve en negatieve ervaringen?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Door de waarde van een velomobiel leek me een fietsverzekering te duur. Ik heb geïnvesteerd in een goed slot en parkeer mijn velomobiel zoveel mogelijk bewaakt. Thuis heb ik gelukkig de ruimte om hem afgesloten te stallen.
Op termijn zal ik waarschijnlijk een gps-tracker installeren; ergens onvindbaar onder de smurfenmuts. Scheelt verzekeringspremie en heb mijn eigen velomobiel weer terug.

Niels, zoeker, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#3
(26-Oct-2019, 01:13 PM)Niels van der Wal schreef: Door de waarde van een velomobiel leek me een fietsverzekering te duur. Ik heb geïnvesteerd in een goed slot en parkeer mijn velomobiel zoveel mogelijk bewaakt. Thuis heb ik gelukkig de ruimte om hem afgesloten te stallen.

Dat doe/heb ik ook. Maar toch begint het weer te kriebelen nu de fiets dubbel zo duur te vervangen is. En ik gisteren de diefstal zag.

(26-Oct-2019, 01:13 PM)Niels van der Wal schreef:
Op termijn zal ik waarschijnlijk een gps-tracker installeren; ergens onvindbaar onder de smurfenmuts. Scheelt verzekeringspremie en heb mijn eigen velomobiel weer terug.

Nu ik er over denk, gisteren een Edge 830 gehaald. Die én Find my Edge én een (beperkte) fietsalarm heeft. Als ik die nou standaard in de fiets laat liggen..

Het zal ook wel los lopen met de nodige aandacht/voorzorg, maar toch. Wil nu wel eens op een rijtje hebben wat als ik verzeker, wat dat dan kost.
Het te verzekeren bedrag mag ook best wat lager zijn dan de vervangingswaarde.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Is de NTFU verzekering een optie? Volgens mij is die niet zo duur (uit mijn hoofd gezegd...)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#5
(26-Oct-2019, 11:57 AM)Hoekie schreef: Na gisteren weer eens gelezen te hebben dat een velomobiel gestolen is, wil ik kijken waar te verzekeren.
Een aantal offertes opvragen.

Na zoeken op verzekeringen hier, kom ik op 
Amstelgeld (offerte net aangevraagd) , ANWB en Univé

Zijn er nog andere bedrijven waar ik een offerte kan opvragen?
Is er überhaupt een verzekeraar in NL waar velomobiel genoemd wordt (in DE zijn dat er meerdere)
Positieve en negatieve ervaringen?
Mijn velomobiel is als fiets meeverzekerd  als een extra op mijn inboedelverzekering.
Geen losse fiets verzekering dus.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#6
Hmm, hoe veel krijg je dan terug in het geval van diefstal?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(26-Oct-2019, 09:56 PM)ErikvanD schreef: Is de NTFU verzekering een optie? Volgens mij is die niet zo duur (uit mijn hoofd gezegd...)

Met een dekking van ~4000 euro zijn de kosten te overzien. Ik heb de NTFU zojuist een mail gestuurd specifiek over ligfiets en velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(26-Oct-2019, 10:46 PM)biciklo schreef: Hmm, hoe veel krijg je dan terug in het geval van diefstal?

Ik denk dat dat aardig kan tegenvallen. Het zal een dagwaarde zijn. Is de fiets vier jaar oud, en de verzekeraar vind dat het acht jaar mee zou moeten gaan, dan krijg je maar de helft van de nieuwwaarde. Als ze al vinden dat ze moeten uitbetalen, want misschien heb je de fiets niet voldoende op slot gezet, geen in hun ogen deugdelijk slot gebruikt, je niet bewezen hebt dat het op slot stond of sowieso op een veilige plek, of vinden ze dat zo'n fiets na vier jaar al afgeschreven is zodat ze 0 euro gaan uitkeren, en dan nog de vraag of jouw interpretatie van een bedrag voor 'nieuwwaarde' dezelfde is als zij hebben. Je bent en blijft een beetje aan de goden overgeleverd. Nee, ik heb geen positief gevoel bij dingen verzekeren anders dan de meest hoognodige (brandverzekering van je huis, een gezondheidsverzekering en eventueel een aansprakelijkheidsverzekering).

Ik vind het advies van Niels een betere oplossing. Een goed slot voor de preventie, en een verborgen GPS-tracker voor eventueel herstel. De politie erbij halen en je hebt je fiets weer terug (in hopelijk dezelfde staat). Die investering in een slot en GPS-tracker zijn een stuk lager dan over een lange termijn verzekeringskosten betalen.
Antwoord }
Bedankt door: kuŝbiciklo
#9
Ben je trouwens overal wel goed verzekerd? Soms kom ik nog wel eens in Dld, en stel dat me daar wat overkomt? Per slot van rekening nooit bewust over nagedacht.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
[/quote]

Ik denk dat dat aardig kan tegenvallen. Het zal een dagwaarde zijn. Is de fiets vier jaar oud, en de verzekeraar vind dat het acht jaar mee zou moeten gaan, dan krijg je maar de helft van de nieuwwaarde.

Een verzekeraar bepaald de dagwaarde niet. Voor auto's zijn er lijsten per model; velomobielen zijn zo schaars dat die lijsten niet bestaan. Bij mijn total-loss gaf Ymte  op basis van zijn inzicht in de waarde van 2e hands velomobielen een reële inschatting. De verzekeraar heeft dit bedrag gevolgd. (De verzekeraar kan een ander bedrag nemen, maar zal dit moeten motiveren. Als je je hierin niet kan vinden, dan kan je dit aanvechten. Zeer waarschijnlijk zal een verzekeraar het hier niet op aan laten komen. Bij bezwaar zal hij tijd moeten steken in deze procedure; en dat kost geld; soms veel.

Bij beschadiging bij diefstal is vaak het bedrag van de schade te verhalen op de dief.
(En de toevoeging: Mocht een beschadiging veroorzaakt worden door gemotoriseerd verkeer, dan heb je recht op gratis juridische bijstand; je geldt dan als zwakke verkeersdeelnemer waarbij er omgekeerde bewijslast geldt. -De ander kan alleen aan schade-betaling ontkomen door opzet aan te tonen-.
Bij verhaal is hij zijn eigen risico en no claim kwijt. Doen dus, zo maak je ook duidelijk hoe kostbaar het aanrijden van een fietser is. Dit is ook veiligheid voor anderen).

Niels, door schade wijs geworden, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(26-Oct-2019, 10:46 PM)biciklo schreef: Hmm, hoe veel krijg je dan terug in het geval van diefstal?
Als ik het mij goed herinner elk jaar 10% minder dan de aanschafwaarde.
(maar pin me er niet op vast)
Dit betreft een gebruikte Mango+ die ik bij een bedrijf gekocht heb.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Na uitzoeken en navragen NTFU verzekering:
[Afbeelding: fietsverzekering-NTFU.jpg]

Diefstal voor een redelijk bedrag is erg kostbaar zo niet onmogelijk via de NTFU. Max 6000 euro.
Schade tot 3000 euro lijkt wel betaalbaar/redelijk in prijs.


Velomobiel en ligfiets valt onder de deking. 1% afschrijving per jaar. Eigen risico 100 euro per gebeurtenis.
Al je fietsen zijn verzekerd. Ik moet er nog over nadenken, maar het klinkt wel redelijk toch?
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ah ja, een paar maanden geleden heb ik de knoop doorgehakt. Bij aanschaf van mijn gloednieuwe QuattroVelo. Via de NTFU. Voor anderhalf jaar. Max dekking 2500.
De doorslag gaf dat Velomobiel.nl bevestigde dat bij iemand anders een schadevergoeding door de NTFU verzekering uitgekeerd is.
Over anderhalf jaar bekijk ik het weer.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
In mijn optiek is een verzekering niet nodig. De meeste schade aan een velomobiel komt door aanrijding met een auto. Tenzij (aantoonbare) opzet of (aantoonbaar) roekeloos rijgedrag is de automobilist altijd voor 100% verantwoordelijk voor de schade; hij is hierom ook verplicht verzekerd.
Een advocaat kan je hierin bijstaan; de juridische kosten zijn ook voor de (verzekering van) de automobilist.

https://www.independer.nl/autoverzekerin...anger.aspx

Niels, 3X ervaring, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#15
verzekeren kan handig zijn wanneer je de mogelijk te verwachten schade zelf niet direkt kan dragen.
uiteraard ter eigen beoordeling, alhoewel de overheid hier soms anders over oordeelt
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik heb maar beetje verdiept en alleen de ANWB en dan vooral een partij waar de ANWB mee samenwerkt wil een Velomobiel verzekeren. En dan alleen voor diefstal. Zou iets van max 20 euro per maand kosten. Dus 240 euro op jaarbasis. Of weten jullie een betere partij?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Vaak valt een fiets onder de inboedelverzekering. Zoek dit na bij je verzekering, kijk wat de voorwaarde zijn en of er een grens is aan het verzekerde bedrag.
Als je je velomobiel wilt verzekeren, maar hij valt niet onder de inboedelverzekering, dan kan het zin hebben over te stappen naar een andere verzekering.

Niels, verzekerd, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Nou ik heb verschillende benaderd en geen een wil schade verzekeren
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(20-Jul-2023, 05:10 PM)Hardloper schreef: Ik heb maar beetje verdiept en alleen de ANWB en dan vooral een partij waar de ANWB mee samenwerkt wil een Velomobiel verzekeren. En dan alleen voor diefstal. Zou iets van max 20 euro per maand kosten. Dus 240 euro op jaarbasis. Of weten jullie een betere partij?

Qua diefstal geldt dat dan enkel op pad. Thuis valt de velomobiel mbt diefstal immers onder de inboedelverzekering.


Voor 250 euro per jaar de moeite niet waard, denk ik.  Daar zou ik dan eerder gps tracker of airtag voor verbergen indien mogelijk.

En dan is er ook nog een verzekering van de NTFU. Er staat me iets bij dat die een dekking hebben van 1000 euro ofzo en die is meen ik inbegrepen bij lidmaatschap van nhpv?

Verder, enige wat interessant kan zijn is lidmaatschap van anwb-achtige met betrekking tot pech onderweg. Moet je even aan 365cycle vragen. Heb zijn velomobiel weleens op zo,n autotransporter afgevoerd zien worden na pech. Kan best handig zijn, als je pech hebt ver van huis of zonder auto als dat dan thuis of naar velomobiel gebracht kan worden.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM