Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stevig zijwind op je velomobiel
#1
Ik schreef in een ander topic over de zijwind en het daardoor ongecontroleerd accelereren van mijn Strada. Nu staan mijn voorwielen in vergelijking met die van een Quest meer naar buiten en daardoor zou ik me minder zorgen moeten maken over het omslaan van mijn velomobiel. Verder herinner ik mij een blog van Roef Veerman dat hij bij het rijden van een brevet rit met zijn Strada meer wind op de zijkant had, alvorens het wiel aan de “loefkant” ging zweven.

Mijn vragen: tot welke windkracht zou ik mij geen zorgen moeten maken en heeft een zogenaamd “D-profiel” op een Strada zin?

Dank voor de antwoorden en het meedenken.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Het lijkt me een gevalletje 'hoe lang is een elastiekje?'

Het hangt af van je camber, je gewicht, en je zwaartepunt.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
En het hangt ook af van je banden merk ik. Mijn Mango is nogal wind gevoelig maar ik heb het idee dat dit ook afhangt van de gemonteerde banden. Met de Marathon Plus vind ik hem gevoeliger dan met de DTH's. Met harde wind pak ik toch liever een gewone fiets, zeker met wind in de rug Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ook met een open ligfiets word ik niet blij van windkracht vijf of harder. Dan zit ik ook liever op een conventionele fiets. Zeker bij wind van opzij en op bruggen. Alleen bij vol mee is het leuk. Ik heb een goede herinnering aan de zuidwestenwind toen ik over de afsluitdijk fietste vorig jaar (richting Friesland). 30-35 kilometer met bijna 40 per uur.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Een Strada is volgens de deskundigen juist meer zijwindgevoelig dan de Quest.

Dit heeft o.a. te maken met de korte staart en de verhoudingen van de vm.

Ik vond de XS het minst zijwindgevoelig. De Mango was echt zeer zijwindgevoelig en de DF weer meer dan de XS.

De XS is platter aan de bovenkant en de verhoudingen zijn totaal anders dan van de andere vm-en. Ik denk dat het daar sowieso mee te maken heeft.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Heeft iemand ervaring met het opplakken van een “D-profiel” om zo de onderdruk aan de lijzijde enigszins op te heffen?
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Om het luchtdruk drukverschil tussen loef- en lijzijde zo klein mogelijk te houden zou elk profiel over de lengte-as het voertuig het drukverschil groter maken. Het profiel veroorzaakt extra turbulentie aan de bovenzijde van het voertuig, daarmee meer zijdelingse druk, en verstoort de luchtstroom die het drukverschil tussen loef- en lijzijde zo klein mogelijk moet houden.

Het zoveel mogelijk in stand houden van de "druppelvorm" is het uitgangspunt. Ook zijdelings.

Of de spoorbreedte vóór verbreden of één extra achterwiel. Wink 

http://www.velomobiel.nl/handleidingen/w...lder_E.pdf
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Overhang, zoals Wim aangeeft, zorgt voor meer last voor zijwind. Logisch. Is met auto's enz net zo. Er wordt meer aan één kant geduwd/getrokken.
Een Quest heeft een ~gelijke overhang voor achter. De Quest heeft weer door smallere wielbasis eerder de kans op omwaaien (zonder rijder) dan een Strada.

Stormstrip aka D profiel? helpt om het venturi effect tegen te gaan. Tenminste ik had het gevoel dat deze helpt. Maar ook weer in beperkte mate. 
Strada heeft open wielkasten. Wind kan in de wielkast 'grijpen'. Goed opgepompte banden en straffe vering helpen.

Op je vraag: Mijn vragen: tot welke windkracht zou ik mij geen zorgen moeten maken en heeft een zogenaamd “D-profiel” op een Strada zin?
Met een stormstrip, over de neus en onderkant tot de voetgaten, kan een Strada heel veel wind aan. Windkracht 6/7 is geen probleem.
Zeker met gepaste snelheid en goed lettende op windgaten (open ruimte tussen huizen) als ook rekening houdende met windvlagen.
Het gevoel van omwaaien heb ik nooit gehad. Het is eerder niet fijn fietsen. En kan gevaarlijk zijn als je de ruimte niet hebt om een vlaag op te vangen.

Als ex wind en kitesurfer controleerde ik vlagerige wind al op windfinder. Zoals https://www.windfinder.com/forecast/goes
Als ik me goed herinner was 30 knopen vlagerige wind zo'n beetje mijn grens om lekker te fietsen.

NB Gezien ik aan de kust woon en veel met vlagerige harde wind (op dijken, dijkwoningen) te maken heb, ben ik een paar maanden geleden - mede - hierom van Strada naar QV gewisseld. Die heeft alle plussen; gelijke overhang voor achter, aanpaste neus om venturi effect te beperken, dichte wielkasten, vier wielen.
Alleen de hele sterke windverschillen (vlagerige windkracht 8?) zijn goed te merken.
Ik noem dat positieve feedback dat het toch wel hard en vlagerig waait  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(13-Dec-2019, 12:58 PM)Hoekie schreef: Stormstrip aka D profiel? helpt om het venturi effect tegen te gaan. Tenminste ik had het gevoel dat deze helpt. Maar ook weer in beperkte mate. 

Strada heeft open wielkasten. Wind kan in de wielkast 'grijpen'. Goed opgepompte banden en straffe vering helpen.

Een D profiel kan niets meer doen dan een verstoring te weeg brengen van de zijdelingse stroomlijn. Dat heeft niets te maken met het Venturi effect, Dat wil zeggen een vernauwde doorgang door een tunnel of buis, waarbij in het nauwste deel daarvan  een stroomversnelling en een onderdruk ontstaat.

Een nadeel van de driewieler is dat de body bij sterke zijwind zijdelings gaat overhellen. Hierdoor ontstaat een "negatieve" wigvorm onder de bodem, waardoor een overdruk ontstaat aan de onderkant aan de loef- of windzijde. Dat vergroot de kipkans.

De oplossing ligt in het verlagen van het voertuig door kortere en straffere vering. Mits de verkeersdrempels het toelaten.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(13-Dec-2019, 03:38 PM)PietV* schreef:
(13-Dec-2019, 12:58 PM)Hoekie schreef: Stormstrip aka D profiel? helpt om het venturi effect tegen te gaan. Tenminste ik had het gevoel dat deze helpt. Maar ook weer in beperkte mate. 

Strada heeft open wielkasten. Wind kan in de wielkast 'grijpen'. Goed opgepompte banden en straffe vering helpen.

Een D profiel kan niets meer doen dan een verstoring te weeg brengen van de zijdelingse stroomlijn. Dat heeft niets te maken met het Venturi effect, Dat wil zeggen een vernauwde doorgang door een tunnel of buis, waarbij in het nauwste deel daarvan  een stroomversnelling en een onderdruk ontstaat.

Een nadeel van de driewieler is dat de body bij sterke zijwind zijdelings gaat overhellen. Hierdoor ontstaat een "negatieve" wigvorm onder de bodem, waardoor een overdruk ontstaat aan de onderkant aan de loef- of windzijde. Dat vergroot de kipkans.

De oplossing ligt in het verlagen van het voertuig door kortere en straffere vering. Mits de verkeersdrempels het toelaten.

Zal dan een andere naam hebben. Het gaat om dat de wind niet zo zeer tegen een rond voorwerp duwt, maar er aan trekt.
Meer info over de stormstrip: https://www.velomobielonderdelen.nl/cate...stormstrip
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(13-Dec-2019, 07:28 PM)Hoekie schreef: Zal dan een andere naam hebben. Het gaat om dat de wind niet zo zeer tegen een rond voorwerp duwt, maar er aan trekt.
Meer info over de stormstrip: https://www.velomobielonderdelen.nl/cate...stormstrip

Hoekie, je houdt me scherp. Ik moest direct denken aan die vijf stroken op de schaatspakken van de wedstrijdrijders en aan de putjes in een golfbal. Verstoring van een gelamineerde luchtstroom houdt die stroming beter vast en geeft minder turbulentie achter de kuiten en achter het hoofd van de schaatser. Zo ook aan de achterzijde van de golfbal. Minder turbulentie is minder onderdruk, met gevolg een kleiner luchtdrukverschil tussen de loef- en lijzijde.

Auto's met een golfbal patroon op specifieke delen van de carrosserie ondervinden ook minder luchtweerstand en gaan wat zuiniger om met brandstof. Maar de klanten vinden de duizenden putjes in de lak niet mooi. Lastig te poetsen Big Grin .

https://www.volkskrant.nl/de-gids/ribbel...~b805f1f0/
https://www.quest.nl/mens/sport/a2561092...s-golfbal/
https://www.autoblog.nl/archive/2007/04/...d-en-autos
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Nieuwere velomobielen lossen dat op/verminderen het effect door een golvende bovenkant in combinatie met vlakke stukken.

https://howthingsfly.si.edu/aerodynamics/pressure-drag
Wat de bedoeling van de stormstrip/d-profiel is, is dat de lange flow over een geheel ronde bovenkant van een velomobiel kort onderbroken wordt. Je creëert hiermee als het ware 2 kortere flows. En zo wordt de drag (trekkende beweging) beperkt.

Voor de Sinner Mango bijvoorbeeld, is naast de initiële ronde top, een "Aero Top" gemaakt die het effect reduceert.
[Afbeelding: IMG_1158-300x200.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Beste Gert,

Ik ben zelf vrij licht van gewicht en mijn zwaartepunt in de Strada is ook zeer hoog in de fiets. Dit in combinatie met weinig bagage (wat ik altijd zo laag mogelijk houdt met een brevet tocht) helpt niet mee aan de stabiliteit met wind. Uiteraard is er een kantelpunt waarbij het "minder" verantwoord is om te gaan fietsen. Maar ik zou me daar als ik jou was niet al te druk over maken. Aangezien ik met windkracht 8 (en zware windstoten) op de oostvaardersdijk heb gereden met de Strada. Weliswaar heb ik daarbij een paar keer moeten stilstaan omdat de windstoten zo heftig waren. Maar ik ben niet om gegaan. Ik hou zelf een beetje aan tot windkracht 5 is nog leuk. Windkracht 6 kan ook nog wel als ik echt ergens heen moet. Maar vanaf daar en hoger als ik het zeker weet en ik hoef niet per se ergens heen, dan blijf ik mooi thuis. Er zijn nog zat andere dagen dat ik voor m'n lol buiten kan fietsen. Hoop dat dit je wat gerust stelt, wat je kunt doen is een tochtstrip op de fiets bevestigen die over het midden van de neus loopt en dan door laten lopen tot tussen de voetgaten. Dit helpt tegen het creeren van het zeileffect. Oftewel een vacuum aan de andere kant van de fiets door schuine tegenwind. Bij een te groot vacuum kan de wind namelijk je fiets wel omver trekken. Maar dat heb je tot windkracht 6 nog redelijk zelf in de hand, al ligt het wel aan hoe snel je fietst en hoe de wind staat hoe beheersbaar het blijft. Hopelijk heb je wat aan deze informatie. Gewoon uitproberen. Ik ben vandaag ook 2 uurtjes wezen fietsen. Die wind is op zich best ideaal. Je kunt er ook een hoop profijt van hebben, zolang je velomobiel maar beheersbaar blijft.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(15-Dec-2019, 08:13 PM)Roef Veerman schreef: ...Ik hou zelf een beetje aan tot windkracht 5 is nog leuk. Windkracht 6 kan ook nog wel als ik echt ergens heen moet. Maar vanaf daar en hoger als ik het zeker weet en ik hoef niet per se ergens heen, dan blijf ik mooi thuis...

Dank voor je bericht Roef. Ik fiets zoveel mogelijk naar mijn werk (onderwijs) als mijn bezigheden dat toelaten, dit nog tot 22 april a.s. Dan bereik ik de AOW gerechtigde leeftijd en kan ik meer fietsen op tijden en onder weersomstandigheden zoals dat ik dat wil  Smile
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de ...Wim -de roetsende — 11:41 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... omdat ik gistere...Josligfiets — 11:25 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Niels van der Wal — 10:14 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:47 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM