Man zoekt Fiets
|
Berichten: 42
Topics: 6
Lid sinds: Jan 2020
Bedankt: 0
26 x bedankt in 16 berichten
Hallo allemaal,
Graag stel ik mij even voor.
Ik ben Stefan en ik moet nodig de auto uit en meer bewegen. Het liefst combineer ik dat. Omdat ik gedetacheerd werk, weet ik niet waar ik morgen naartoe moet reizen, maar het kan zomaar jarenlang dezelfde plek zijn.
Momenteel ligt mijn maximale actieradius bij zo'n 20km op mijn (stads)racefiets, bij mooi weer en geen smoesjes. Ik hoop dit te kunnen rekken tot zo'n 30km op een open fiets (dus bij mooi weer ) en tot aan 50km in een velomobiel (dus geen smoesjes meer ). Dit verder haalbaar maken door op de heen- en terugweg het fietsen af te wisselen met OV of auto is altijd een optie.
Aldus begint het orienteren op de ligfietsmarkt.
Die gloednieuwe WAW moet waarschijnlijk nog even wachten: eerst een huis kopen om hem te stallen, dan kijken of er nog geld over is. Een Thys zou ook goed zijn voor het bovenlichaam, maar lijkt me nog even een stap te ver aangezien ik op een 'gewone' ligfiets klaarblijkelijk al moeite heb met het voelen van de balans. En eigenlijk ook van de liefde, maar misschien dat het juiste tweedehandsje me nog vooruit wil helpen. (Het zgh. 'ouwe fiets' syndroom.)
Waarschijnlijk is alles terug te leiden naar een verdrongen jeugdliefde: ik had ooit een Flevobike. Deze liep niet soepel en ik was niet technisch genoeg. Lang geparkeerd en uiteindelijk toch weggedaan, maar nu begint het weer te trekken. Voor een racer ditmaal misschien? Begrijp ik dus dat die nu in Keulen worden geproduceerd. Voor aantrekkelijke prijzen ook, maar o, de Cologne ligt nog verder van Delft dan Dronten (van Delft ligt). En fietswinkelen vanachter de pjoeter is toch al niet helemaal ideaal.
Kortom: ik zoek nog iemand die een Python lowracer voor me in elkaar last. Of een Velocologne dealer kent. Of een aftandse WAW heeft staan. Ofzo. Hoe een koe een haas vangt.
Groeten,
Stefan "alleen het begin is even moeilijk, vooral zonder fiets"
Berichten: 45
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 0
7 x bedankt in 4 berichten
30-Jan-2020, 10:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Jan-2020, 10:55 PM door Victorrinia.)
Hoi Stefan,
Welkom!!
Er staan op MP en Ligfiets.NET met regelmaat Flevo-bikes te koop.
Een tijd geleden zag ik bij Tempelman een aantal nieuwe Flevo-racer-frames liggen.
Zelf ben ik begonnen op een Thys. Daarna overgestapt op de "gewonere" ligfietsen:
Challenge Fujin->M5 Lowracer-> verschillende Hurri's en Taifun's.
Nu heb ik voor bijna elke dag van de week een andere fiets.
Mijn Velomobiel "woont" overigens gewoon buiten. Dat kan dus best.
Neem de tijd, huur veel verschillende fietsen zodat je de verschillende karakters
leert kennen, en werk zó langzaam naar je nieuwe favoriete ligfiets toe.
Veel plezier.
Victor.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
31-Jan-2020, 09:19 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jan-2020, 09:21 AM door PietV*.)
Stefan,
Welkom. Jouw interesse voor een ligfiets is een doordachte zaak. Maar de 2 wielige ligfiets is sinds de stormachtige opkomst van de elektrisch ondersteunde fietsen in de vergetelheid geraakt. Het voordeel is dat de gebruikte 2 wielige ligfiets soms voor een prikkie worden aangeboden op internet.
Kijk dat uit naar de merken die heden ten dage nog verkocht worden. Vele merken en type zijn failliet gegaan om diverse redenen. Het kaf is nu van het koren gescheiden.
Op https://www.ligfiets.net/advertisement adverteert regelmatig een ligfietser die diverse ligfietsen opknapt en aanbiedt onder de naam Rvh. Die weet welke ligfietsen het opkappen waard zijn en verkoopt bij jou in de buurt.
De kans dat je iemand vindt die een Python lowracer kan bouwen, kun je uitsluiten. Het vinden van dunwandig framestaal, het zagen en buigen van buigen van die buizen en een dure frame-mal maken om dat alles in lijn te kunnen lassen of solderen kost veel meer tijd en moeite dan nieuw kopen.
Succes met je eerste ligfiets.
Berichten: 42
Topics: 6
Lid sinds: Jan 2020
Bedankt: 0
26 x bedankt in 16 berichten
Bedankt voor jullie reacties!
Toevallig ben ik al eens wezen buurten bij 'Rvh', heel vriendelijk want de M5 Shockproof waar ik op had gereageerd was eigenlijk al verkocht. Ben er toen achter gekomen dat ik ofwel door algehele stijfheid, ofwel door 'verkeerde intuïtie' van de Flevobike (die ik indertijd wel beheerste), bovengemiddeld veel moeite heb met het aanleren van de balans. Dat zal ook wel weer overgaan, maar is wel een beetje een drempel bij tweedehands kopen, iets huren, voeling krijgen voor modellen, etc.
Goed om te horen dat ze bij Tempelman misschien de nieuwe batch Flevobikes hebben liggen. Ik ben inderdaad iets teveel aan het 'webshoppen', of anders geredeneerd: de web presence van de meeste bouwers en handelaren is (om begrijpelijke redenen) onder de maat. Ik zal mijn analoge communicatievaardigheden uit het stof moeten halen en gewoon eens wat meer en minder nabijgelegen handelaren contacteren met mijn wensen.
Een dagje Dronten (op afspraak) lijkt natuurlijk ook ideaal, en daar kan het uiteindelijk best nog wel eens op uitdraaien. Lijkt vanaf hier gezien wel alsof die hele stad 1 grote shopping mall voor ligfietsen en velomobielen is
Groeten,
Stefan, "in mijn dromen lig ik al, maar soms word ik wakker als ik denk dat ik val"
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Welkom hier Stefan! Als je balans problemen ervaart, is een trike dan niets voor jou? Daarin wordt tegenwoordig meer ontwikkeld dan bij tweewielige liggers.
Overigens kon ik niet goed wennen aan de Flevoracer (heb er twee gehad) maar kan ik met een gewone open ligger (en ook trike en velomobiel) prima uit de voeten. Balansproblemen ervaar ik ook maar dan alleen in het donker. Op (smalle) donkere bospaden, of nog erger, in grotten, ben ik op een tweewieler een regelrecht gevaar op de weg... Tenzij ik heel veel licht op heb...
LTE in Breda kan ik ook aanbevelen, sympathieke eigenaar die zowel wederverkoopt (Nazca met name) maar ook zelf bouwt (trikes met name). Daar heb ik voor het eerste op diverse liggers gereden
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Welkom Stefan op het forum,
Mijn gedahte bij het lezen van je bericht was was dat Keulen nu ook weer niet zo ver was. Maar Dronten biedt idd een skala aan mogelijkheden en misschien kun je daar ook weer een Fleovobike of -racer proberen. Die fietsen zijn idd berucht wat betreft moeilijkheidsgraad, maar dat wist je waarschijnlijk al. Maar het zijjn niet de enige tweewielers die wat dat betreft een reputatie hebben.
(31-Jan-2020, 11:38 AM)ErikvanD schreef: Overigens kon ik niet goed wennen aan de Flevoracer (heb er twee gehad) maar kan ik met een gewone open ligger (en ook trike en velomobiel) prima uit de voeten. Balansproblemen ervaar ik ook maar dan alleen in het donker. Op (smalle) donkere bospaden, of nog erger, in grotten, ben ik op een tweewieler een regelrecht gevaar op de weg... Tenzij ik heel veel licht op heb...
Ik heb dus 's nachts op de Sinner Demon en Record geen problemen. Dat zijn echter heel andere fietsen dan de Shockproof die naar verluid veel en veel moeilijker is. Ook voor tweewielligfietsen geldt dat er nogal wat onderscheid is in stabiliteit. De Shockproof is wel veel sneller, maar die snelheid heeft blijkbaar een prijs.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Bij mij zit dat niet in de Shockproof maar in mijzelf. Ook op een gewone fiets raakt mijn evenwicht in het donker enorm ontregeld. Op de trike en in de Mango heb ik daar minder last van. Maar je hebt gelijk, mijn Shockproof is nogal een nerveus fietsje, ik kan me voorstellen dat een Sinner met langere wielbasis veel stabieler is. Mijn trike is trouwens ook relatief nerveus (bij hogere snelheden), heeft ook een relatief korte wielbasis. Maar dan heb ik het over 40 km/u + en die haal ik niet zo heel vaak met de trike
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Aha, dat verduidelijkt veel. 40 km/h haal vrijwel nooit op mijn ligfietsen behalve zonet. Ik had namelijk windkracht 6 mee op de Demon. Ik had idd geen probleem met de stabiliteit met die snelheid. Bergaf in het Weserbergland haal ik 50 en dan ik dan voelt de fiets prima. "Länge läuft" zei iemand tegen mij toen.
Overigens ging het zonet ook nog prima tegen de wind in Ik kruiste nog rond de 20/21 km/h. Eigenlijk vind ik dat belangrijker. Dat de snelheid tegen de wind in niet te ver terugvalt.
Berichten: 42
Topics: 6
Lid sinds: Jan 2020
Bedankt: 0
26 x bedankt in 16 berichten
En ineens had ik een gele Challenge Hurricane, met onderstuur.
Werd per opbod verkocht op Marktplaats en ik dacht: a) als die dingen zo populair zijn (of waren), dan is dat vast met een goede reden; en b) als er zo laag op geboden wordt, kan het in elk geval mijn leerfiets worden. Et voila.
Uiterlijk? Zoek je plaatjes van ligfietsen, dan krijg je steevast een zijaanzicht vanuit kikkerperspectief: een goed overzicht van de features, inclusief hoe die buis zo awkward om het voorwiel heen moet krullen, of die ellenlange gevlochten kettingloop... Maar kijk je in real life gewoon van bovenop naar dat ding, dan zie je een en al langwerpig racegeweld. Het was me direct duidelijk: ik bezit een gele Ferrari. (Een Lamborghini dus, maar die zijn me dan weer te breed voor de analogie. Misschien eerder een Porsche, maar die klinken dan weer eerder duur dan snel.)
Rijden? Jazeker! Na eerst wat wiebelen al snel de balans gevonden. Het werd me bovendien al snel duidelijk dat het ding, net als een rechtopfiets, een natuurlijke balans kent. Helemaal de handjes van het stuur wilde echter niet, een beetje zoals bij een stadsfiets niet meer loodrecht is. Geen idee of dit de te verwachten stabiliteit is. Het stuur lijkt aan een kant ietwat scheef maar heeft verder geen schade. Al fietsende is een en ander snel weer vergeten, tot je weer zonder handjes wilt proberen. Heb nu de buis 2cm uitgeschoven voor mijn lengte en de derailleur wil nog goed; later mogelijk nog eens een centimetertje erbij.
Nadelen? Als je met het ding door de hondenpoep rijdt (vrijwel onvermijdelijk in de brandgang bij ons schuurtje) en de massa werkt zich via de banden in je remblokje, zit je veel dichter bij de geur!
Vragen? Vooralsnog alleen deze: ik heb 2 voorbladen, maar geen voorderailleur. Al plaatjes bestuderende lijkt het erop dat dit redelijk gangbaar is, en ik kan me er iets bij voorstellen, namelijk: van tevoren met de hand en kettinggeleidebuis op het waarschijnlijk benodigde verzet leggen. Is dit inderdaad de gedachte?
Tevreden? Zeker, al is de Flevo-liefhebber en Velomobothousiast in mij ook nog steeds gekieteld. Maar voorlopig ben ik even onder de pannen.
Groeten,
Stefan, "pakt morgen ff de lambo naar 't werk"
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Gefeliciteerd! Foto?
En je kunt inderdaad met je hand op de kettingbuis de voorbladen schakelen. Heb er zelf geen ervaring mee maar het wordt meer gedaan. Overigens schakel ik nooit voor, of ik nu 1, 2 of 3 voorbladen heb... Is gewoon niet nodig in Nederland!
Berichten: 1.627
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2028
1915 x bedankt in 748 berichten
Voorblad ben ik ook alleen nodig bij sommige 'jongens' in de Veluwe of de Sallandse heuvelrug of Münsterland. Waar rij je ergens rond Stefan?
Berichten: 42
Topics: 6
Lid sinds: Jan 2020
Bedankt: 0
26 x bedankt in 16 berichten
Woon-werk is Delft-Zoetermeer. (Zal in de toekomst misschien wel eens aansluiten bij de HSL-toertocht.) Vooralsnog alleen gister de racefiets gepakt wegens tandarts, wel goed de tijd bijgehouden met wind mee / wind tegen, om later nog eens te vergelijken met de ligger. Footootje moet dan ook nog volgen!
Berichten: 42
Topics: 6
Lid sinds: Jan 2020
Bedankt: 0
26 x bedankt in 16 berichten
Zo, ik ben op 't werk (Inmiddels alweer een tijdje.)
Niet te geloven hoeveel kak zo'n ding aantrekt! Vandaag eerst in de poort een kattendrol (vraag me niet hoe ik dat weet) op het linkerpedaal. Deze lekker bij het stoppen en starten overal over mijn schoen uitgesmeerd. Om de hoek voor het werk de ketting eraf, en bij het opleggen natuurlijk het pedaal vastgepakt. Bij het schoonmaken in het gras, hondendrol op rechts!
Vermoedelijk trekt het scheurijzer zelfs nog ongelegde poep aan, want menig keffer bewoog zich onderweg panisch blaffend in mijn richting!
Die ketting was vermoedelijk 'mijn eigen schuld'. Ik vond het maar gek dat deze vooraan bij het kruisen van de aanvoerende kettingbuis hier contact mee maakt, dus ik had de laatste bovenop het 'huisje' van de kettinggeleider gelegd. Dit creëert dan natuurlijk weer wrijving binnenin die buis, waardoor deze losschiet uit zijn (deels verteerde) bevestiging en de ketting uit het voorblad tilt. (Volgt u het nog?)
Snel was ik ook nog niet; het is wennen en mijn veels te stijve rug moet leren ontspannen (mooi). Andere kleine spiergroepen worden aangesproken, en dit nu ook meer dan strikt noodzakelijk. Ik vermoed dat ik straks de terugreis wel weer aandurf. En dan maar eens een bezem door de brandgang halen. Zal me een vruchtbare compost opleveren..!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|