zwarte handel in de sm werkplaats
|
Berichten: 1.656
Topics: 9
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 449
3239 x bedankt in 1507 berichten
Tot zover de clickbait, maar ik heb niks verzonnen. Ik was met de Kingcycle bezig omdat daar voor nog een Magura velgrem aan geknutseld diende te worden. Na heel veel frutselen en drie keer een uur net naast het doel schieten, heb ik naar de vijl gegrepen en de dringend benodigde millimeters extra ruimte gemaakt door de beugeltjes iets te bewerken. En toen was het leidinkje te lang. En had ik geen olijfjes meer die om de leiding moesten, en die leiding was ook wel heel oud. Dus maar wat Magura olijfjes besteld en een stukje nieuwe leiding. Daar wordt op gewacht. Maar er moet ook nog wat in die leiding, dan kun je voor dik 7 euro 100ml Magura Royal Blood bestellen, of wel 70 euro per liter, of een hele liter voor maar 30 euro. Maar er zijn andere oplossingen die o.a. fietsgoeroe Marten Gerritsen ook benoemd.
Daarvoor moet je dan wel even zoeken, maar als je lokaal een beetje bekend bent dan weet je nog eens wat. Zo kwam ik bij de SM werkplaats. Diverse wulps gevormde Francaises werden daar gestript en onderhanden genomen door mannen met mij onbekende werktuigen. Het was best een beetje genant om de schone dames zo te zien, maar het was nodig zeiden de heren. Ergens hoog hing ook nog een tengere Italiaanse te wachten op haar behandeling. " Merak" heette ze. Wat zoek je? en met een kopje thee in de hand leidde de eigenaar me naar een rekje waar de gewenste vloeistof in ruime hoeveelheid aanwezig was. Ja, die Franse dames lusten het wel. Als ik geen bonnetje hoefde was hij de btw zo maar vergeten. Voor een tientje contant ging hij een biertje halen en heb ik genoeg vloeistof om tot in lengte van jaren Magura's bij te vullen.
Buiten stonden nog een drietal Franse dames op leeftijd en een veels te jonge neppe Duitse. Die durfde ik wel te fotograferen.
Berichten: 2.251
Topics: 25
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3417 x bedankt in 1879 berichten
08-Apr-2025, 07:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Apr-2025, 07:07 PM door ZoefZoef.)
Hey, leuk. Voor zulke wulpse dames en SM' s ben ik ook nog wel te porren.
Toevallig is mn pa vorige week bezig geweest met de M5 lowracertrike die in de tuin staat weg te rotten met magura twin remmen die vastzaten. Hij was aan de gang met hydraulische olie van ik meen een Opel. Geen idee of ie ze weer werkend heeft gekregen overigens. Meen wel dat het eenzelfde soort olie was?
Berichten: 1.656
Topics: 9
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 449
3239 x bedankt in 1507 berichten
Geen idee, Citroën LHM wordt wel meer gebruikt. Omdat Marten het ook noemt durf ik het wel aan, maar dat wil niet zeggen dat alles maar zomaar werkt, en blijft werken. Ik zou me dus niet zomaar aan Opel olie wagen, daarvoor snap ik er ook te weinig van.
Berichten: 2.251
Topics: 25
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3417 x bedankt in 1879 berichten
08-Apr-2025, 08:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Apr-2025, 09:26 PM door ZoefZoef.)
(08-Apr-2025, 08:17 PM)Jeroen S schreef: Geen idee, Citroën LHM wordt wel meer gebruikt. Omdat Marten het ook noemt durf ik het wel aan, maar dat wil niet zeggen dat alles maar zomaar werkt, en blijft werken. Ik zou me dus niet zomaar aan Opel olie wagen, daarvoor snap ik er ook te weinig van.
Tja, oude eigenwijze man. Volgende keer zal ik eens kijken of ie nu wel werkendr remmen heeft. De remmen waren goed, maar door lange tijd stilstand zaten ze vast. Of er nog druk op de remhandels stond, weet ik niet. Hij is eraan begonnen en meer weet ik ook niet.
Doe fiets moet gewoon of een keer weg, of helemaal opnieuw opgeknapt worden met een nieuwe poedercoat onder andere.
Er staat me iets bij dat het DOT3-olie voor remleidingen was. Na te googlen erachter kwam dat dat overeen met de olie voor magura hydraulische remmen.
Voor merken als magura is zoiets natuurlijk ook een heel leuk verdienmodel. Een vat inkopen en dat voor het weet-ik-veel hoeveel-voudige verkopen onder je eigen label. Dan heb je opeens vloeibaar goud gecreerd
Berichten: 5.878
Topics: 112
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11833
9193 x bedankt in 4502 berichten
Citroën SM <3
Prachtdingen. Nog weleens aan gesleuteld bij een vriend, die had er één en gebruikte 'm als dagelijks vervoer. Wat quirks maar als je ze kent prima betrouwbaar, wel veel onderhoud, niet heel zuinig met brandstof, maar een heel comfortabele en voor zijn tijd schandalig snelle auto. Uiteindelijk helaas total loss gereden, ook al was de taxatiewaarde meer dan genoeg voor een vette klassieke Maserati.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.608
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2273
2592 x bedankt in 1139 berichten
Oldtimer rijden gaat prima samen met veel fietsen. De fiets is het dagelijkse vervoermiddel. Ook om de auto te sparen en niet bloot te stellen aan pekel.
Groet,
Marco
Berichten: 1.078
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1840 x bedankt in 979 berichten
(08-Apr-2025, 08:31 PM)ZoefZoef schreef: Er staat me iets bij dat het DOT3-olie voor remleidingen was. Na te googlen erachter kwam dat dat overeen met de olie voor magura hydraulische remmen. DOT3 (en 4 en 5.5) is remvloeistof (geen olie), Magura Royal Blood (en Citroën LHM) is minerale olie (en voor de volledigheid: DOT 5 is remvloeistof op siliconenbasis, niet te mengen met 3/4/5.5).
Gebruik remvloeistof of minerale olie nooit door elkaar en gebruik alleen wat de fabrikant voorschrijft (remvloeistof of minerale olie), anders krijgt je geheid binnen de kortste keren lekkages omdat de afdichtingen het begeven.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.732
Topics: 41
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2449
2255 x bedankt in 847 berichten
Mooi omschreven Jeroen. Die dames komen uit jaartallen dat het normaal was dat auto's aan de buitenkant nog kleur hadden.
Tegenwoordig zijn alle kleuren van auto's vervaagd tot een minimale saaie pallet aan grijstinten die ergens varieert tussen wit en zwart.
(schrijft iemand die een zwarte ligfiets en een grijze opel heeft... Ik ga me wel in de hoek van de kamer 10 minuten zitten schamen)
Berichten: 2.251
Topics: 25
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3417 x bedankt in 1879 berichten
(08-Apr-2025, 10:28 PM)melle z schreef: (08-Apr-2025, 08:31 PM)ZoefZoef schreef: Er staat me iets bij dat het DOT3-olie voor remleidingen was. Na te googlen erachter kwam dat dat overeen met de olie voor magura hydraulische remmen. DOT3 (en 4 en 5.5) is remvloeistof (geen olie), Magura Royal Blood (en Citroën LHM) is minerale olie (en voor de volledigheid: DOT 5 is remvloeistof op siliconenbasis, niet te mengen met 3/4/5.5).
Gebruik remvloeistof of minerale olie nooit door elkaar en gebruik alleen wat de fabrikant voorschrijft (remvloeistof of minerale olie), anders krijgt je geheid binnen de kortste keren lekkages omdat de afdichtingen het begeven.
Ik heb het in ieder geval nagezocht. Het matchte qua oliesoort/vloeistof*. Ik was idd bekend met minerale olie vs. dot3. Ik was al een beetje boos dat mn pa er uberhaupt aan was begonnen. Nou is ie wel technisch onderlegd, maar of ie op de juiste wijze heeft gehandeld weet ik niet. Zonder google of youtube te gebruiken is ie gewoon begonnen om eerst de schijfrem open te schroeven, enz. Zal van de week wel kijken of ie nu weer wel remt. Toen ik er was, merkte ik wel dat ie er alweer remkracht in had gekregen. Dat was ie door stilstand kennelijk ook verloren.
Maakt verder ook niet uit, die fiets moet toch een keer helemaal uit elkaar.
Berichten: 5.878
Topics: 112
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11833
9193 x bedankt in 4502 berichten
Slechts één correctie: DOT 5.1, niet 5.5
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.078
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1840 x bedankt in 979 berichten
Klopt, vreemde vergissing!
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.878
Topics: 112
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11833
9193 x bedankt in 4502 berichten
Kan gebeuren!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 174
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
374 x bedankt in 169 berichten
(08-Apr-2025, 06:58 PM)Jeroen S schreef: Tot zover de clickbait, maar ik heb niks verzonnen. Ik was met de Kingcycle bezig omdat daar voor nog een Magura velgrem aan geknutseld diende te worden. Na heel veel frutselen en drie keer een uur net naast het doel schieten, heb ik naar de vijl gegrepen en de dringend benodigde millimeters extra ruimte gemaakt door de beugeltjes iets te bewerken. En toen was het leidinkje te lang. En had ik geen olijfjes meer die om de leiding moesten, en die leiding was ook wel heel oud. Dus maar wat Magura olijfjes besteld en een stukje nieuwe leiding. Daar wordt op gewacht. Maar er moet ook nog wat in die leiding, dan kun je voor dik 7 euro 100ml Magura Royal Blood bestellen, of wel 70 euro per liter, of een hele liter voor maar 30 euro. Maar er zijn andere oplossingen die o.a. fietsgoeroe Marten Gerritsen ook benoemd.
Daarvoor moet je dan wel even zoeken, maar als je lokaal een beetje bekend bent dan weet je nog eens wat. Zo kwam ik bij de SM werkplaats. Diverse wulps gevormde Francaises werden daar gestript en onderhanden genomen door mannen met mij onbekende werktuigen. Het was best een beetje genant om de schone dames zo te zien, maar het was nodig zeiden de heren. Ergens hoog hing ook nog een tengere Italiaanse te wachten op haar behandeling. " Merak" heette ze. Wat zoek je? en met een kopje thee in de hand leidde de eigenaar me naar een rekje waar de gewenste vloeistof in ruime hoeveelheid aanwezig was. Ja, die Franse dames lusten het wel. Als ik geen bonnetje hoefde was hij de btw zo maar vergeten. Voor een tientje contant ging hij een biertje halen en heb ik genoeg vloeistof om tot in lengte van jaren Magura's bij te vullen.
Buiten stonden nog een drietal Franse dames op leeftijd en een veels te jonge neppe Duitse. Die durfde ik wel te fotograferen.
![[Afbeelding: IMG-3667.jpg]](https://i.postimg.cc/nMskvpJP/IMG-3667.jpg)
Ik kreeg wel even een glimlach van dit smeuige verhaal op de vroege ochtend.
Berichten: 1.656
Topics: 9
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 449
3239 x bedankt in 1507 berichten
Het was best een bijzonder plekje vond ik. Binnen heb ik geen foto's genomen, er waren ook mensen herkenbaar aan het werk enzo. Maar hij had een stuk of 15 Citroën SM staan, een DS break en dus nog een Maserati Merak. Niet bepaald auto's die je nog dagelijks ziet. En een vriendelijke opstelling, hoewel het niet echt een winkel was, puur werkplaats.
Maar het kan de moeite zijn om zoiets even te proberen. Nu maar wachten op de onderdelen en hopen dat ik het inderdaad allemaal netjes ontlucht en werkend krijg. Hydrauliek moet allemaal wel precies goed zitten.
Berichten: 38
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 45
95 x bedankt in 35 berichten
(08-Apr-2025, 10:28 PM)melle z schreef: (08-Apr-2025, 08:31 PM)ZoefZoef schreef: Er staat me iets bij dat het DOT3-olie voor remleidingen was. Na te googlen erachter kwam dat dat overeen met de olie voor magura hydraulische remmen. DOT3 (en 4 en 5.5) is remvloeistof (geen olie), Magura Royal Blood (en Citroën LHM) is minerale olie (en voor de volledigheid: DOT 5 is remvloeistof op siliconenbasis, niet te mengen met 3/4/5.5).
Gebruik remvloeistof of minerale olie nooit door elkaar en gebruik alleen wat de fabrikant voorschrijft (remvloeistof of minerale olie), anders krijgt je geheid binnen de kortste keren lekkages omdat de afdichtingen het begeven. Kan ik ook deze olie gebruiken bij Magura? Het is olie voor stuurbekrachtiging. Ik gebruikte het voor mijn Lupo 3L (voor de gerobotiseerde handbak)
Ik zou het wel grappig vinden als er iets van de Lupo verder leeft in mijn Flevobike!
Berichten: 1.078
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1840 x bedankt in 979 berichten
Citroën SMs hebben een Maserati V6 motor.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.878
Topics: 112
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11833
9193 x bedankt in 4502 berichten
(09-Apr-2025, 10:04 AM)melle z schreef: Citroën SMs hebben een Maserati V6 motor. Klopt, de Tipo C114. En dat is eigenlijk best een ellendig blok
Als het loopt, loopt het prachtig, maar het is een 90 graden V6 met met name een nogal bijzonder inlaattraject. Op carburateurs loopt ie onder acceleratie standaard eerst te arm, daarna te rijk, en stationair draaien ze ook vaak te arm. Citroën heeft geprobeerd dit op te lossen door op brandstofinjectie over te gaan, maar met de injectiesystemen die in die tijd bestonden is het eigenlijk ook niet echt goed op te lossen.
De SM die ik eerder benoemde was voorzien van ITBs, een moderne programmeerbare injectie- en ontstekingscomputer, moderne injectoren en een moderne elektronische ontsteking. Dan loopt een SM ineens soepeler dan ooit, brult mooier dan die Maserati en blijkt er ook zomaar 30 pk extra in dat blok verstopt te zitten.
De Merak stond daar overigens vermoedelijk omdat dat een Maserati is uit de tijd dat het merk onderdeel was van Citroën. De Merak is een klein zusje van de Bora, en heeft behalve een motor die gerelateerd is aan de V6 van de SM ook hydropneumatische vering van Citroën.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 315
Topics: 16
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 119
399 x bedankt in 183 berichten
De enige plek eaar ik ooit een hand vol SM's en een dozijn DS-sen gezien heb was in Abbenes.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|