Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Levensduur ketting
#1
Hallo,



Wat is jullie ervaring met de levensduur van de ketting?

Ik heb die van mijn m-racer vervangen na 3200 km. Voor m'n gevoel is dat wel erg snel. Ik heb zo'n kettingtool die 75 en 100% slijtage aangeeft, en nu gaf hij duidelijk de 100% aan.



Zo een:

[Afbeelding: NMER0m5.png]

Ik onderhoud de ketting goed. Ik maak hem geregeld schoon en smeer hem dan.

Bij scherp sturen loopt de band tegen de ketting aan en dat zorgt natuurlijk dat er wat rommel op de ketting komt, dat zal de levensduur niet verlengen.



[Afbeelding: htCaBJK.jpg]

Ik ben benieuwd hoe lang anderen met een ketting doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik maak eigenlijk nooit mijn ketting schoon. De huidige ketting zit er nu zo'n anderhalf jaar op. Dat zal in mijn geval een kilometer of 10.000 zijn.

Ik fiets er in principe niet mee in de regen, hoewel ik een- of tweemaal per jaar wel eens in de regen terecht kom. Afgelopen november moest ik nog anderhalf uur door de regen om thuis te komen na een tocht. Door de vroeg invallende duisternis kon ik die regen niet uitzitten, en ik had er sowieso geen vertrouwen in dat de regen snel over zou zijn. Dat was mijn laatste tocht van afgelopen kalenderjaar, en gedurende de winter moest ik de ketting wel weer even een paar kilometer 'infietsen' om deze weer soepel te laten draaien sinds die regenbui. Nu alweer zonder problemen 1200 kilometer gefietst dit voorjaar met diezelfde ketting.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dat is nogal een verschil met mijn ervaring.
Komt bij jou de ketting ook tegen het voorwiel aan bij sturen?

Ik moet wel zeggen dat ik er wel op tijd bij ben met vervangen. Nu hoef ik in elk geval niet m'n tandwielen te vervangen en dat scheelt weer. Als ik gewoon door zou fietsen zou die ketting het waarschijnlijk nog wel heel lang uithouden.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Nee, mijn ketting schuurt nergens, anders dan misschien in de kettingbuizen. In ieder geval niet tegen de banden, mijn ketting loopt boven de voorband langs.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik doe een jaar met mijn ketting. In het voorjaar komt er een nieuwe ketting (en cassettes) op. Dan fietst het heerlijk. In de zomer gaat het allemaal prima. In de winter krijgt de ketting het zwaar te verduren maar hij moet het volhouden. In de winter een ketting vervangen is zonde. In een jaar rij ik ongeveer 7000 km. Ik denk dat deze ketting al meer km heeft afgelegd. Ik ben nu wel begonnen de ketting te ontvetten van tijd tot tijd. PietV zei, dat een ketting special vet heeft tussen de schakels. Wanneer je gaat ontvetten haal je dat ook weg. Van ontvetten en weer oliën knapt je ketting dus niet alleen op. Mijn ketting leeft inmiddels in de reservetijd en toen kon ik het maken. Ik maak ook de tandwieltjes van de derailleur schoner. Die vangen ook een boel ongerechtigheid.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik ben een fan van Wax. Ik heb daarvoor een slowcooker. Een ketting die 100 km is ingereden wordt gestript met benzine en spiritus, en daarna ligt deze in de vloeibare wax tot er geen belletjes (verdampt water en spiritus) meer naar boven komen. Dan zijn alle holtes gevuld. Strippen is eenmalig, daarna is het een kwestie van elke 200 km afborstelen en opnieuw dompelen. Tijdens de interval blijft de wax op de ketting schoon en wit (!)

Tegenwoordig experimenteer ik met Cyclon Wax. Een ligfietsketting kan volledig ondergedompeld worden in een glazen literfles (Flevosap van AH) waarin ik een 625ml verpakking (a 38 euro) heb gedumpt. Tot dusver erg tevreden.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Heb heel toevallig gisteravond een YouTube filmpje zitten kijken over het waxen met een slow cooker! Het lijkt een beetje op het uitkoken van een ketting zoals ik dat vroeger met mijn motorfietskettingen deed... Ik ga dat misschien toch ook eens proberen.

Zelf gebruik ik al een jaar of 2 alleen Squirt wax op mijn kettingen. Ook ik maak een nieuwe ketting helemaal schoon en zet hem dan een paar keer in de Squirt. Daarna veeg ik de ketting iedere paar ritjes schoon met een doek en breng een nieuw laagje squirt op. De ketting en tandwielen/bladen blijven hierbij nagenoeg schoon en als je het op je handen of kleding krijgt was je het zo weg. Ik ben er erg tevreden over. Of het echt goed werkt weet ik pas over een aantal jaar, ik heb zoveel fietsen dat ik per saldo per fiets maar weinig km maak en het dus erg lang duurt eer een ketting versleten is. Ik meet ze ook regelmatig na met zo'n tool maar heb nog nooit zelf een ketting versleten...

Mooie M5 trouwens, kan me niet herinneren er ooit eerder een gezien te hebben met schijfremmen!
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(14-Apr-2020, 05:50 AM)biciklo schreef: Ik ben een fan van Wax. Ik heb daarvoor een slowcooker. Een ketting die 100 km is ingereden wordt gestript met benzine en spiritus, en daarna ligt deze in de vloeibare wax tot er geen belletjes (verdampt water en spiritus) meer naar boven komen. Dan zijn alle holtes gevuld. Strippen is eenmalig, daarna is het een kwestie van elke 200 km afborstelen en opnieuw dompelen. Tijdens de interval blijft de wax op de ketting schoon en wit (!)

Tegenwoordig experimenteer ik met Cyclon Wax. Een ligfietsketting kan volledig ondergedompeld worden in een glazen literfles (Flevosap van AH) waarin ik een 625ml verpakking (a 38 euro) heb gedumpt. Tot dusver erg tevreden.



Dat dompelen wat je vervolgens elke 200 km doet, haal je daarvoor de ketting van de fiets?



(14-Apr-2020, 07:46 AM)ErikvanD schreef: Heb heel toevallig gisteravond een YouTube filmpje zitten kijken over het waxen met een slow cooker! Het lijkt een beetje op het uitkoken van een ketting zoals ik dat vroeger met mijn motorfietskettingen deed... Ik ga dat misschien toch ook eens proberen.

Zelf gebruik ik al een jaar of 2 alleen Squirt wax op mijn kettingen. Ook ik maak een nieuwe ketting helemaal schoon en zet hem dan een paar keer in de Squirt. Daarna veeg ik de ketting iedere paar ritjes schoon met een doek en breng een nieuw laagje squirt op. De ketting en tandwielen/bladen blijven hierbij nagenoeg schoon en als je het op je handen of kleding krijgt was je het zo weg. Ik ben er erg tevreden over. Of het echt goed werkt weet ik pas over een aantal jaar, ik heb zoveel fietsen dat ik per saldo per fiets maar weinig km maak en het dus erg lang duurt eer een ketting versleten is. Ik meet ze ook regelmatig na met zo'n tool maar heb nog nooit zelf een ketting versleten...



Toevallig heb ik juist onlangs een blik kettingvet gekocht om in uit te koken, voor mijn motorfietsjes die nog niet gezegend zijn met o-ringketting. Ik kan de ligfietsketting daar ook eens in proberen.



Maar ik denk dat ik eerst eens die wax ga proberen. Ik wist overigens niet wat het was en googlen op 'Squirt' geeft andere resultaten Big Grin . Googlen op 'Squirt wax' gaf  wel het gewenste.



(14-Apr-2020, 07:46 AM)ErikvanD schreef: Mooie M5 trouwens, kan me niet herinneren er ooit eerder een gezien te hebben met schijfremmen!

Dankjewel, het is ook echt een hele fijne fiets. Hij wordt wel gewoon aangeboden met schijfremmen door M5. http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Modellen/M-Racer

edit: het forum plaatst er zelf een boel niet-bedoelde enters tussen... raar.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(13-Apr-2020, 09:39 PM)Jurrien schreef: Dat is nogal een verschil met mijn ervaring.
Komt bij jou de ketting ook tegen het voorwiel aan bij sturen?

Ik moet wel zeggen dat ik er wel op tijd bij ben met vervangen. Nu hoef ik in elk geval niet m'n tandwielen te vervangen en dat scheelt weer. Als ik gewoon door zou fietsen zou die ketting het waarschijnlijk nog wel heel lang uithouden.

Dag Jurrien,

Ik heb al een heel aantal jaar een m-racer, en deze bevalt prima, al rijd ik momenteel veel in mijn velomobiel.
Het voorwiel schuurt inderdaad tegen de ketting aan. Dit scheelt nl een kettingrol en dus rolweerstand. (Met een kettinrol zou je de ketting langs het voorwiel kunnen leiden.) M5 staat voor snelheid en efficiëntie; rolweerstand zal een lagere snelheid betekenen. Een tegen je voorwiel aanlopende ketting is in het begin raar, soms wat eng, maar het kan geen kwaad. Je went er aan en gaat het gewoon vinden.
Om slijtage van mijn ketting en tandwielen te voorkomen haal ik na iedere natte tocht een doekje over mijn ketting. Dit haalt het zand weg wat voor de slijtage zorgt. Af en toe zet ik deze fiets in de tuin en spuit de ketting schoon met een hoge drukspuit. (Als je dit doet, opletten dat je niet in draaiende delen spuit, je spuit dan water in lagers, waar lagers niet tegen kunnen). Na het spuiten maak ik de ketting droog en zet hem direct in de wax.
Dit is een preventieve manier om slijtage van je ketting en je tandwielen te voorkomen en het houdt je M5 snel.

Niels, kettinglol, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Oh ik heb ook helemaal niet m'n twijfels over het feit dat de ketting tegen het voorwiel loopt. Het rijdt prima. Het is de meest efficiënte kettingloop en zelfs als het betekent dat ik elke 3200 km m'n ketting mag vervangen heb ik dat er voor over.
Maar ik was toch benieuwd naar andermans ervaringen over levensduur.
Vooralsnog denk ik ook dat ik de wax eens ga proberen.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
[Afbeelding: wp-15859025487942068100656656034148.jpg?w=768]

Op mijn Shockproof heb ik onlangs ook de kettingloop aangepast zodat ik helemaal geen kettingbuizen meer heb. Op de bovenstaande foto nog wel twee hele kleine stukjes. 

[Afbeelding: wp-15854827930231905054835511592981.jpg?w=768]

Intussen dus met een dubbele kettingrol. Het schuren langs de voorband is helemaal niet hinderlijk. De ketting loopt nu heerlijk licht  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik heb de bovenste kettingbuis ook nog vooral om te zorgen dat m'n broek of been niet zwart wordt van de vette ketting.. Maar als ik nou overstap op wax is dat misschien ook een stuk minder.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(14-Apr-2020, 10:11 AM)Jurrien schreef: Ik heb de bovenste kettingbuis ook nog vooral om te zorgen dat m'n broek of been niet zwart wordt van de vette ketting.. Maar als ik nou overstap op wax is dat misschien ook een stuk minder.

Een schone ketting geeft altijd nog iets af; ook met wax,
Je kan wel:
Met korte broek rijden.
De broekspijp met een wasknijper om je been knellen.
Je broekspijp in een zwarte sok stoppen.
Broeken dragen waarbij een vage zwarte streep aan de binnenkant niet geeft.
De zwarte vlek met vlekkendepper voor olie voor het wassen deppen.

Niels, oliecrisis, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Mijn 1,6 ketting (Raptobike) 9-speed (Sram PC970) kettingen vervang ik na +/- 10.000km (een keer na 12973km) Hij schakelt dan nog prima. Maarja uit voorzorg. Ik rij alleen met droog weer (met de kettingen vervang ik ook de cassette)
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Blijkbaar verkoop ik fietsen weer voordat ik de ketting moet vervangen  Big Grin 

En met de andere fiets ik blijkbaar te weinig.

En met de Roeifiets fiets ik met een dyneema touwtje in plaats van met een ketting. Zo'n touwtje gaat bij mij ook al gauw ruim 3.500km mee. 

Met de XS had ik bijna 25.000km gereden en de ketting was nog perfect.

Toen ik 's winters nog gewoon doorreed met de open ligger had ik wel na 2 winters een nieuwe ketting nodig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(14-Apr-2020, 07:46 AM)ErikvanD schreef: Zelf gebruik ik al een jaar of 2 alleen Squirt wax op mijn kettingen.

Cyclon is vergelijkbaar met Squirt. Het is alleen een stuk goedkoper en is in grote (625 ml) verpakkingen te krijgen. En Squirt bevat geen PTFE voor zover ik weet.

(14-Apr-2020, 08:49 AM)Jurrien schreef: Dat dompelen wat je vervolgens elke 200 km doet, haal je daarvoor de ketting van de fiets?

Ja. Ik heb daarvoor Wippermann Connex quicklinks in gebruik genomen. Loshalen zonder gereedschap. Omdat de ketting aan het einde van de interval nog steeds wit is en wax niet kleeft is het een prima werkje.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Squirt is er ook in grote flessen, heb ik zelf ook. En van Cyclon heb ik ook een flesje volgens mij, heb ik eens gekregen als goodie bij een door Cyclon gesponsorde toerrit...
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(15-Apr-2020, 06:12 PM)ErikvanD schreef: Squirt is er ook in grote flessen, heb ik zelf ook. En van Cyclon heb ik ook een flesje volgens mij, heb ik eens gekregen als goodie bij een door Cyclon gesponsorde toerrit...

Is soms toch heel verrassend, als je zo'n merk gaat Googelen  Big Grin 

Zouden ze dat nou zelf niet gedaan hebben, toen ze die naam bedachten?  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Geen idee... Misschien een practical joke Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Nou, vandaag de gehele aandrijflijn gedemonteerd en alles grondig ontvet. Tot aan de kleine derailleurwieltjes aan toe. Een hele klus maar alles is brandschoon. Dasty 4 life.

De ketting is weer ingevet eeeeh ingewaxt met Cyclon wax (dank voor de tip). Ik heb nu ook de kettingbuis weggelaten. Ik heb nog niet gefietst maar ik merk met de hand een heel stuk minder weerstand bij het ronddraaien van de trappers. Mooi!

Het staat hem ook wel goed, kettingbuisloos.

[Afbeelding: v7bIWWB.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Hoe heb je de ketting met Dasty ontvet, een bepaalde tijd in een emmer of zo? En wax erop, hoe heb je dat gedaan? Misschien dat het ook wel wat voor mijn fiets is....

Je heb ook een mooie fiets, leg je er ook grote afstanden mee af op een dag?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#22
Dasty is perfect voor ontvetten. Ik maak een sopje in een afwasteiltje en dan is het boenen met een afwasborstel.
Daarna herhaal ik dat nog een keer met remmenreiniger, dat ontvet nog iets beter.
Het waxen heb ik gewoon gedaan door het op de fiets op de ketting aan te brengen en na een half uurtje af te poetsen. Ik zie het praktisch gezien niet zitten om elke keer m'n ketting uit te koken in een potje met wax, ook al is dat de beste optie.

Ik gebruik de m5 vooral voor woonwerkverkeer, 40 km per dag. Daarom ook een naafdynamo en schijfremmen; niet de snelste opties, wel het beste voor een woonwerkfiets, naar mijn idee.
M'n langste rit tot nu toe was 120 km op een dag, maar dat hoop ik nog wel een keer te verhogen.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Ja, Dasty werkt prima, gebruik het ook regelmatig bij het sleutelen aan mijn fietsen Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik heb vandaag ook mijn eerste ketting in de was gezet... Wilde het gewoon eens proberen. Ben benieuwd! 

[Afbeelding: wp-15874950695556949729009204064068.jpg]

Het is wel een heel gedoe en de ketting is zo stijf als een plank na het waxen. En op de fiets lijkt de ketting meer herrie te maken. Morgen eerste ritje, ben benieuwd!
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Mijn verse ervaring met de wax is ook dat de ketting een stuk meer geluid maakt.
Dat je hem na 100 km gewoon kunt aanraken zonder zwarte klauwen te krijgen vind ik dan weer een enorm pluspunt  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Voor extra punten: Teflonpoeder in de wax
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietspaden
Overhoop gereden?...PietV* — 02:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had hem zwaar t...365cycle — 01:59 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik reed in een komko...GertBr — 11:41 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
SSST! Niet verder ve...TvWijk — 08:28 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Die blauwe bananen b...Lopopodium — 05:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik merkte in de Ques...Willeke_IGKT — 03:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Merk straks op de ...berth9999 — 01:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De Milan reed vanoch...365cycle — 12:39 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Trouwens, een Milan ...365cycle — 12:20 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Erg veel mensen sn...Theo Mol — 10:45 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Voor kinderen: tra...Frutsel — 10:33 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Banan...Niels van der Wal — 08:28 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele...berth9999 — 11:51 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen...Wim -de roetsende — 11:03 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen a...365cycle — 10:36 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele Q...Willeke_IGKT — 09:16 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zelf heb ik een zwar...Piet K — 09:01 PM