Berichten: 1.214
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2070 x bedankt in 754 berichten
Stel. Ik zou een echt snelle tweedehands ligfiets willen aanschaffen. Zonder ondersteuning, die ik alleen rijd als het mooi weer is en als ik er zin in heb. Welke zou dat kunnen zijn?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 2.019
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1473 x bedankt in 836 berichten
Een nieuwe fiets, of een tweedehandsje?
Nieuw zou je aan een Nazca Gaucho kunnen denken. Er is een snelle versie met 28 inch banden te bestellen. Ik heb zelf de 'gewone' Gaucho met 26 inch. Die gaat ook snel (ik weet sowieso niet of en waarom de ene sneller zou moeten zijn), maar dat ligt natuurlijk aan je eigen biomotor. De mijne gaat meestal 25 km/uur gemiddeld, een kruissnelheid van 27 km/uur. Dat is niet langzaam. Maar Gaucho's kom je niet snel tweedehands tegen.
Berichten: 1.214
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2070 x bedankt in 754 berichten
Tweedehands. Ik moet ook nog verantwoording kunnen afleggen hier.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 2.019
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1473 x bedankt in 836 berichten
Dan zou je aan een Nazca Fuego kunnen denken. Die komt tweedehands af en toe nog wel eens langs.
Eventueel een Raptobike. Daar is een lage en een hoge racerversie van beschikbaar. De lage komt ook nog wel eens langs in de tweedehandsverkoop. Beide hebben echter geen vering. Nu heb ik er nog nooit op gefietst, maar kan me voorstellen dat ik een ligfiets zonder vering op het achterwiel niet echt ga waarderen als ik over drempels heen wil.
Berichten: 362
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
Mijn zephyr lowracer natuurlijk! ;-)
Berichten: 1.214
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2070 x bedankt in 754 berichten
(11-Jun-2020, 10:55 PM)voodoo schreef: Mijn zephyr lowracer natuurlijk! ;-)
Over wat voor kruissnelheid praten we dan?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
12-Jun-2020, 12:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jun-2020, 01:05 AM door PietV*.)
Kruissnelheid is persoonsgebonden. Als je over duurinspanning hebt, dan is de rust in je ademhaling, lees uitademen, belangrijk voor je "flow". Je trapvermogen is gelijk aan 4 weerstanden. Transmissie- , rol- , hellingsweerstand en de belangrijkste de luchtweerstand. De eerste drie zijn nagenoeg lineaire weerstanden, de luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. De luchtweerstand wordt bepaald door de luchtweerstandscoëfficiënt van fiets met rijder of het frontaal oppervlak x de stroomlijn.
De trapenergie die overblijft na het overwinnen van de transmissie-, rol- en hellingsweerstand gaat op aan de luchtweerstand.
Daarom is de zithoek en de zithoogte t.o.v. de trapas-hoogte belangrijk voor de kruissnelheid. De luchtweerstand verandert nauwelijks als de trapas tussen de 15 en 25 cm hoger ligt dan de zit. Voor de snelle ligfietsen is de zithoek instelbaar tussen de 19 en 25 graden.
Houdt er rekening mee dat lage ligfietsen, met een kleine zithoek, meer gewenning vragen van je evenwichtsgevoel en dat de correctietijd korter is dan op hogere ligfietsen met een grotere zithoek. B.v een Nazca Gaucho, tussen de 26 en 34 graden.
Op mijn Nazca Fuego ligt de kruissnelheid bij windstil weer boven de 30 Km/h.
Berichten: 2.543
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2051
2416 x bedankt in 1074 berichten
12-Jun-2020, 08:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jun-2020, 08:14 AM door Roepers.)
Windstil en warm weer maken dat het asfalt heel laag is. Dan overkomt het mij ook wel eens dat ik kruis op 30 km/h. Bij winderig en koeler weer fietst het gans anders. Ook windvlagen hebben een stevig effect op de kruissnelheid. Ik denk dat dat effect ook nogal psychologisch is. Natuurlijk neemt tijdens een windvlaag de kruissnelheid af door de luchtweerstand, maar dat heeft ook een effect op de moraal.
Ik heb bij Frank van de Liggende Hollander ooit eens op een lage racer gefietst. Ik werd die rit aangesproken door een motorrijder dat ik gevaarlijk bezig was. Ik zei tegen mijn vriend dat het mij verbaasde dat te horen uit de mond van een motorrijder, enfin. Ik wilde ook wat mij heen kunnen kijken. Net over dijkjes en zo. Snelheid boeide mij even wat minder. Vandaar mijn keuze voor minder snelle 20/26 ligfietsen.
Berichten: 362
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
Zoals Piet, min of meer, al zegt; dat ligt aan je eigen motor.
Maar onder gemiddelde omstandigheden op een asfaltweg kan ik een kruissnelheid van 32km/h goed volhouden. Ik heb niet de tijd genomen om aan de zithouding van de zephyr te wennen, want ik heb gemerkt dat ik liever op de nazca pioneer rij. En ik heb al teveel fietsen en andere hobby's....
Berichten: 5.921
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2140
7551 x bedankt in 3715 berichten
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282