Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een lelijk stukje fietsen
#1
Dag allen,

Binnenkort mag ik mogelijk weer voor langere tijd naar een klant op het Benoordenhout, Den Haag. Klinkt sjiek genoeg zul je denken, maar om er te komen vanuit Delft zijn lange stukken drukke Haagse binnenwegen met smalle fietsstroken (of nog smallere fietspaden) onvermijdelijk.

Nu maak ik mezelf graag wijs dat de ligfiets / toekomstige velomobiel het antwoord gaat zijn op al mijn forensproblemen. En dan is deze route wel een beetje de ultieme test. (Er zijn ook zeker mooie stukken, bijvoorbeeld langs de Vliet, maar uiteindelijk moet je ergens door de stad heen prikken.)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips voor het rijden van zo’n route die je met de ‘gewone’ fiets al liever anders ziet. Of je dan bijvoorbeeld toch ineens een hogere positie gaat prefereren. Of dat een Mango ineens aantrekkelijker is dan een Quest. Of wat verder dan ook. Krijg ik deze route getackled, dan kan ik iedere route aan Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Door een grote stad met een ligger of velomobiel vind ik niet ideaal. Ik doe dat niet graag. Ook omdat ik als provinciaaltje niets gewend ben (rij weleens door Breda maar dat is eigenlijk eerder een groot dorp...) maar toch.
Je bent gewoon niet wendbaar genoeg (ik althans niet) en overvolle fietspaden met niet uit hun doppen kijkende studenten/scholieren en onbereikbare knopjes bij oversteekplaatsen maken het alleen maar erger...

Zelf kies ik dan voor een gewone fiets (racefiets, single speed, MTB oid). En anders gewoon omrijden! Zeker in een VM merk je die paar extra kilometers amper!
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik doe alles op de ligfiets. Ook mijn ritjes door de stad Groningen. Mijn beide Sinners zijn dan ook 20/26 fietsen en dus wat hoger. Ik zit even hoog als een automobilist. Persoonlijk vind ik dat prettig. Harry Lieben deed alles met zijn velomobiel in Groningen stad getuige deze video
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Den Haag vind ik niet prettig om te fietsen, smalle fietsstroken, anti verkeers paaltjes, hobbels.
Ik rij elke dag door Rotterdam met “gewone” fiets of Lowracer, prima te doen. Veel fietspaden in en buiten de stad. Zeker nu het centrum (Coolsingel en omgeving) brede fietsstroken worden aangelegd wordt het nog fijner er om te fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
De ene stad is de andere niet natuurlijk. Rotterdam vond ik leuk vorig jaar en toen heb ik de doorgaande routes genomen zoals de s gravenweg en de groene kruisweg. Zwolle is niet zo doorgaand maar langs het water fietst altijd makkelijk. Voor als ik het niet weet stuur ik soms een pb naar een forumlid waar ik weet dat die in de buurt woont voor tips. Mijn m5 is niet zo geschikt on vaak mee op te trekken in de stad. Eén wat drukker stadscentrum zoals münster kun je beter even afstappen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Met ligfietsen kun je uiteraard gewoon in de stad rijden, als je maar je rijgedrag aanpast.

Ik zou zeker de meest geschikte route gaan zoeken. Liever 5km verder, dan gedoe met smalle fietspaadjes.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Vanuit Delft kan je mooi langs het Vlietkanaal naar Den Haag. Aan beide zijden van het kanaal fietst het prima.

Om fatsoenlijk in Benoordenhout te komen zonder smalle fietspaden is wel lastig, maar niet onmogelijk als je de weg goed weet. Maar om het niet ingewikkeld te maken, is dit denk ik voor jou de beste rout om redelijk goed en veilig door te rijden met een beschaafde hoeveelheid omrijkilometers: https://www.google.com/maps/dir/52.02096...a7!1m0!3e1

Ik woon zelf in Bezuidenhout, en dit is mijn standaard in- en uitvliegroute richting Delft en Zoetermeer.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik ben geboren en getogen in Amsterdam. Daar heb ik ook mijn rijbewijs gehaald. Dat is wel prettig, want daardoor kan ik de meeste verkeerssituaties wel aan. Ik heb er 32 jaar gefietst. Uiteraard leer je daar super defensief rijden. Je krijgt ook wat vreemde reflexen. Als ik in een bos wandel, en ik steek een zandpad over, dan kan ik het nog steeds niet laten om even over mijn schouder te kijken of er niet een tram of een taxi aankomt.

Voor mij is het lastiger om in Lelystad te rijden. Je krijgt voorrang waar je het niet hebt, en dat is erg onpraktisch. Je weet niet waar je aan toe bent. In de 32 jaar dat ik in Amsterdam gefietst heb, heb ik misschien 5 keer mijn bel gebruikt. In Lelystad gebruik ik mijn bel soms wel 5 keer per dag. Dat komt omdat iedereen hier in slaap is. In Amsterdam worden dat soort fietsers binnen twee weken uit de genenpoel verwijderd.

Maar op een ligfiets zou ik toch niet graag rijden in Amsterdam. Je hebt gewoon te weinig overzicht. Dat zal ook wel te maken hebben met het feit dat ik pas een jaartje ligfiets.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik rijd eigenlijk overal met mijn Gaucho. Amsterdam is net aan mooi te doen vanuit Den Haag heen en terug, net als Utrecht en Rotterdam. Dan heb ik gelijk de vier grootste steden al wel met regelmaat bereden. Rotterdam is eigenlijk wel de fijnste stad om te fietsen. En Den Haag, maar daar weet ik precies welke wegen ik wel en niet zou nemen. In Amsterdam is het echte centrum door chaos van onder andere toeristen eigenlijk niet fijn fietsen. Met name langs Hotel Victoria (bekend van het interessante verhaal van Publieke Werken (zie de leuke film op Netflix)) tegenover het centraal station. Dat is Chaos met een hoofdletter C. Eenmaal daar voorbij gaat het allemaal wel weer.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Bedankt voor jullie goede input. Inmiddels gaat het werk bij de klant al niet meer door, zo wil het wel eens. Maar de gedachte-oefening is nog steeds waardevol voor de toekomst.

(31-Jul-2020, 10:11 AM)Lopopodium schreef: Vanuit Delft kan je mooi langs het Vlietkanaal naar Den Haag. Aan beide zijden van het kanaal fietst het prima.

Om fatsoenlijk in Benoordenhout te komen zonder smalle fietspaden is wel lastig, maar niet onmogelijk als je de weg goed weet. Maar om het niet ingewikkeld te maken, is dit denk ik voor jou de beste rout om redelijk goed en veilig door te rijden met een beschaafde hoeveelheid omrijkilometers: https://www.google.com/maps/dir/52.02096...a7!1m0!3e1

Ik woon zelf in Bezuidenhout, en dit is mijn standaard in- en uitvliegroute richting Delft en Zoetermeer.

Bedankt! Ik ga je route zeker bestuderen. Het stuk Vlietkanaal spreekt voor zich, maar het laatste (voor jou eerste) stukje had ik vooralsnog de Lanen van NOI / NOE in gedachten, en het lijkt erop dat jij betere alternatieven hebt gevonden.

Een slim parallelweggetje kan zoveel verschil uitmaken. Ik rijd nu bijvoorbeeld naar Zoetermeer oa over het groene Florapad ipv door Pijnacker; dat heeft ook asfalt ipv tegels. Gisteren herontdekte ik ineens de Oostsingel als vlot fietspad, dat soepeltjes om de Delftse binnenstad heen de Rotterdamseweg en de Haagweg met elkaar verbindt. Met de auto en stadsfiets pak je automatisch de grotere weg ernaast, maar met een ligger zie je ineens alle kronkels en stoplichten.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
De Laan van NOI is vrij smal qua fietspad. Pas bij het Haagse Bos is het lekker doorfietsen.
De Laan van NOE is een semi-hobbelig fietspad met tegels. Breed, maar ook niet erg lekker doorfietsen naar mijn mening.

Een andere optie, bedenk ik me nu pas, is door de Binckhorst. Daar hebben ze een jaar of wat geleden een snelfietsroute aangelegd. Die begint bij de Maanweg in de buurt. Dan kom je uit bij Centraal Station. Vanuit Centraal kan je langs het Malieveld en Benoordenhoutseweg verder Benoordenhout in. Althans, toen dat nog relevant was.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Binckhorst rijdt ook altijd goed, maar misschien doet het passeren van CS daar dan weer aan af Wink Meestal was dat voor mij ongeveer het eindpunt, dus daar twijfelde ik wat over.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Hier een Rotterdammer, en ik rijd ook graag in de stad. Waar het mag&kan met de velomobiel wel vrij consequent op de weg tussen de auto's. Levert doorgaans weinig gedoe op als je maar hard genoeg rijdt, en de beperkende factor is dan weer mijn hart-/longcapaciteit ipv de fietsers om mij heen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM