Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BertH stelt zich voor
#1
Ha Allen!

Bij toeval kwam ik op dit forum terecht. Ik was namelijk aan het googlen naar mijn nieuwste aan winst; een Challenge Distance.

met ligfietsen ben ik begonnen toen ik een dikke tien jaar terug een keer een rondje in de Alleweder van een collega mocht rijden. Ik vond het geweldig en wou er ook 1.
Die heb ik toen ergens in Drenthe gevonden en gekocht. Daar heb ik aardig wat recreatieve kilometers mee gemaakt destijds. Met die Alleweder kon ik als ik hard trapte een racefiets bijhouden. Maar inhalen ging niet. Het verlangen naar een Quest groeide.

Iemand gaf me de tip om bij de rijderslijst van velomobiel te kijken wie er een * achter de naam had. Die schenen een nieuwe fiets in bestelling te hebben. Ik vond iemand met een * en een blauwe fiets. Blauw is mijn lievelingskleur. Na enig internet speurwerk heb ik de man een mail gestuurd met de vraag of hij wou verkopen. Dat wou hij wel zodra hij zijn nieuwe fiets kreeg. Ergens onderweg heb ik de fiets bij hem thuis kunnen bekijken en we hadden een principe deal. 

Na een half jaar wachten kreeg E zijn nieuwe fiets en kon ik mijn Quest uit 2004 ophalen (in 2012). Al snel kreeg ik een andere baan en bleek de Quest helemaal niet zo handig voor woon/werk verkeer (dwars door Amsterdam). De Quest werd sindsdien alleen recreatief gebruikt en heeft zelfs een flinke tijd stil en ook nog in de verkoop gestaan omdat ik wegens hartklachten geen snelheid meer kon maken en het vertik om in een Quest te gaan zitten en vervolgens door iedereen te worden ingehaald. Dan liever fietsen op een normale fiets.

In de tussentijd ergens heb ik nog een FlevoTrike gehad voor de boodschappen. Heel leuk ding, maar op een gegeven moment vervangen voor een Larry vs Harry 2 wielige transportfiets die daar toch net wat handiger voor bleek. 

In de tussentijd ging ik meerdere malen in de week op de gewone fiets (inmiddels IdWorx Easy Rohler omdat ik een sik kreeg van de Shimano naven die ik na 3 jaar aan gort reed en nooit de goede versnelling mee kon vinden) naar het werk en was weer lekker aan het afvallen. En toen kwam er Covid-19 en miste ik dat gefiets.

Fastforward naar nu waar ik voornamelijk thuiswerk is de Quest ineens weer leuk om een woon/woon ritje te maken na de (thuis-)werkdag. De hartklachten zijn na 2 operaties over en ik kan met mijn te hoge gewicht nog best tempo maken al zeg ik het zelf. Geen 50, maar sneller dan een racefiets. :-) 

Afgelopen jaar heb ik ook nog een FlevoRacer gekocht omdat ik daar altijd al op heb willen leren fietsen. Ik durf alleen niet zo goed en ben er al een keer mee gevallen. Daarom maar een lagere  FlevoBike gekocht die meer werk blijkt te hebben dan ik vooraf dacht.  En daarom van de week de Challenge gekocht met bovenstuur waarvan ik dacht dat dat makkelijker zou gaan. Ik heb daarop alleen hetzelfde onprettige onbalans gevoel dan op de FlevoRacer. Dat geeft hoop, want dan is die overstap naar de FlevoRacer misschien makkelijker dan ik dacht. :-) Als het minder benauwd is ga ik daar eens mee beginnen met oefenen ergens. De FlevoBike gaat binnenkort weer in de verkoop.

Verder ben ik inmiddels 55 jaar. Ik werk in de IT als Unix/Linux system engineer met internet techniek als specialisatie. En mijn andere hobbies zijn basgitaar en modulaire synthesizer bespelen.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Hi Bert, mooi verhaal, behalve dat vallen natuurlijk. Kan ik meevoelen, daarom houdt ik het maar bij een trike, in mijn geval een open trike omdat ik me in zo'n sigaar te erg opgesloten voel.
Succes met de FlevoRacer.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#3
Welkom Bert, op dit forum. Het is een mooi verhaal. Begonnen op driewielers en nu proberend de overstap te maken naar tweewielers om te te beginnen de Flevoracer. De Flevo's met kantelknikbesturing  hebben een steile leercurve. Ik heb net zitten kijken op ligfiets.net op  de info over de Challenge Distance, maar in de reacties wordt die beschreven als aardig stabiel.  In het begin voelen tweewielligfietsen heel anders aan dan de overige tweewielers en dat kan een gevoel van onzekerheid geven. Ik weet nog mijn eerste bocht bij de Liggende Hollander. Dat was geen bocht meer maar een omtrekkende beweging: een overbodige omslachtigheid zoals ik later ontdekte.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#4
Welkom Bert! Ik heb ook twee Flevoracers gehad maar kon er niet aan wennen. Hopelijk lukt het jou wel! Veel fiets/lees/schrijfplezier gewenst!
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#5
Welkom Bert! Veel plezier met je mooie verzameling tweewielers én op het forum.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#6
Welkom Bert, nogmaals veel lees- en vooral veel schrijfplezier.

Maar dat lukt dus al  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#7
Volgens mij zijn we (bijna) allemaal wel eens gevallen met een tweewieler in de beginfase. Ik later nog een keer stevig door de schuine kant van een betonnen “drempel-pukkel”. Ik heb nu alleen nog maar driewielers. Welkom Bert!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#8
Smile 
Bedankt voor verwelkoming allen.  Smile

Om deze moest ik wel grinniken:

(15-Aug-2020, 01:49 PM)BerendJ schreef: Hi Bert, mooi verhaal, behalve dat vallen natuurlijk. Kan ik meevoelen, daarom houdt ik het maar bij een trike, in mijn geval een open trike omdat ik me in zo'n sigaar te erg opgesloten voel.
Succes met de FlevoRacer.

Ik bedacht me namelijk hierdoor dat ik nog 1 ligfiets vergeten was te noemen. Ooit had ik een Optima trike gekocht voor een ex. Die heb ik later van haar terug gekocht na een schouderoperatie waarna ik nauwelijks kon fietsen. Met de Optima lukte dat nog wel omdat ik maar 1 hand of met wat behendigheid geen hand nodig had om te gaan zitten en omdat ik die met 1 arm kon besturen/remmen en ik geloof zelfs versnellen.  Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Het grote voordeel van dit forum is toch wel dat ik kan zeggen dat het best meevalt met de hoeveelheid fietsen die ik heb Smile
Nouja, samen met de trikes van mijn vrouw worden het er dan wel weer tamelijk veel om in de garage te frommelen, maar pp. valt het mee.

Welkom, en hoewel ik nog niet geprobeerd heb om op een flevoracer te rijden (of een ander knik model) kan ik je wel vertellen dat het belangrijkste is om niet bang te zijn. Als je bang bent gaat het geheid fout.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#10
(15-Aug-2020, 10:26 PM)Frutsel schreef: Het grote voordeel van dit forum is toch wel dat ik kan zeggen dat het best meevalt met de hoeveelheid fietsen die ik heb Smile
Nouja, samen met de trikes van mijn vrouw worden het er dan wel weer tamelijk veel om in de garage te frommelen, maar pp. valt het mee.

Maar, maar, had ik alle niet ligfietsen ook moeten noemen?  Confused
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Citaat:Bij toeval kwam ik op dit forum terecht. Ik was namelijk aan het googlen naar mijn nieuwste aan winst; een Challenge Distance.

Ik heb ooit ook een Distance gehad. Ik vond dat de fiets veel trapreactie gaf in de vering en daarom heb ik de vering toen zo strak/stijf mogelijk gezet. Daardoor werd de fiets wel beter/strakker om mee te sturen, daarvoor vond ik het iets te veel een natte dweil/krant.

Mocht het met de Distance niet wat worden, dan is een Pioneer of een Seiran een goed alternatief.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#12
Welkom hier Smile

Ik heb zelf zo'n flevobike en voor mij heeft het ook een tijdje geduurd voordat ik goed doorhad hoe erop te fietsen, maar op gegeven moment de klik gemaakt dat het vergelijkbaar is wat sturen als op een rechtop fiets zonder handen te fietsen, dus meer sturen vanuit de heupen zeg maar.
En op dit moment heb ik ergens zo'n flevoracer op mijn wensenlijst staan, vind de flevobike te traag naar mijn zin en ik heb er geen bagagedrager oid op... mis dat ook wel.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Welkom Bert,

Een heel verhaal. Heb zelf meer geluk met Shimano versnellingsnaven. Een van de vele Nexus 7 naven is nu 19 jaar oud en draait nog als een nieuwe. Af en toe reinigen en smeren en vooral goed afstellen op de kabel. Die naven gaan dan een fietsleeftijd mee.
In mijn Alleweder haalde ik vele wielrenners in. Als die een sprintje trokken en achter de Alleweder aanklampte, moesten ze vaak al na een paar honderd lossen. Ze hadden geen voordeel door de stroomlijn. Ik rij nu veel rustiger. Heb al ruim 14 pensioen. De Nazca Fuego L rijdt voor mij erg soepel en vlot. De Alleweder voor slechtere weer.
Heb ook kort op een Flevobike met knikframe gereden, maar het is nooit mijn fiets geworden.

Veel plezier met het ligfietsen en op dit forum,  Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik ga gewoon hier verder.  Wink

Alle voornoemde ligfietsen hebben het pand verlaten. Wel staat er een M5 met 20 inch wielen en een mono chocque voorvork te wachten tot ik erop ga leren fietsen. Ook met deze ben ik al gevallen, maar misschien is binnen in mijn garage niet een goede plek. Daarna mag die weg want de bandjes zijn me te smalen en er zit een M zitting op terwijl ik L nodig heb. (Verkopen en naar wat anders op zoek lijkt me slimmer dan aanpassen.) 

En als alles goed gaat krijg ik in juni een nieuwe driewieler.  Smile

[edit] Ik heb b.t.w. 1500 euro afgeschreven op de Quest die ik 9.5 jaar heb gehad.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(21-Feb-2022, 10:14 PM)berth9999 schreef: En als alles goed gaat krijg ik in juni een nieuwe driewieler.  Smile

Een Milan GT toch?
Tegenwoordig kan je mooi de stappen volgen. #Jaloers Bij mijn QuattroVelo 209 was dat nog niet mogelijk. Net niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(21-Feb-2022, 10:35 PM)Hoekie schreef: Een Milan GT toch?

Yep.

Citaat:Tegenwoordig kan je mooi de stappen volgen. #Jaloers Bij mijn QuattroVelo 209 was dat nog niet mogelijk. Net niet.

Ik kijk iedere dag, maar die status wil maar niet veranderen.  Smile
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#17
Ik heb ruim 8 maanden moeten wachten, maar dat was ook de planning vanaf het begin. Het was het wachten waard, de GT bevalt erg goed. Ik denk dat de levertijd nu korter is?
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(21-Feb-2022, 11:08 PM)pietandringa schreef: Ik heb ruim 8 maanden moeten wachten, maar dat was ook de planning vanaf het begin. Het was het wachten waard, de GT bevalt erg goed. Ik denk dat de levertijd nu korter is?

Eind december besteld en heeft eind mei als uitleverdatum. Ik begrijp wel van Ymte dat die dan nog niet in Nederland is.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Laatste bijdragen hebben een eigen draadje gekregen: Ontwikkelingen op de velomobielmarkt.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Hoekie , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Heel veel plezier al...Hardloper — 10:34 AM
Velomobiel advies
Ja ik heb twee Waw...Hardloper — 10:32 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Boyd, zie ook de...Wim -de roetsende — 10:13 AM
OBT 2024 Rotterdam
Hmm, ik ken gest...Wim -de roetsende — 10:08 AM
Medeliggers onderweg
Leuk! Waar is dat? H...365cycle — 02:51 AM
OBT 2024 Rotterdam
Roepen is misschien ...365cycle — 02:46 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Boyd, ik heb een ven...Willeke_IGKT — 12:24 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Boyd, zie ook de p...Boyd Maduro — 12:18 AM
OBT 2024 Rotterdam
Zo de laatste voorbe...Boyd Maduro — 11:37 PM
wat ze zeggen
Dus de zon bestaat n...blokdoorn — 11:08 PM
Velomobiel advies
Die blauwe niet-el...datakneder — 10:03 PM
Velomobiel advies
Je kan ook een te ko...Piet K — 09:55 PM
OBT 2024 Rotterdam
Zo ken ik hem inder...mvdriel — 09:52 PM
OBT 2024 Rotterdam
Zo ken ik hem inderd...Arend-Jan — 09:11 PM
wat ze zeggen
Ferrari!  :cool:  ...Victor — 09:08 PM
wat ze zeggen
Leuk zo'n foto met...De tovenaar — 08:56 PM
Medeliggers onderweg
Kleurrijk gebeuren...Wim -de roetsende — 08:49 PM