ontwerpen van een velomobiel
|
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
24-Oct-2021, 10:24 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Oct-2021, 10:26 AM door PietV*.)
Ik daar uitgebreid over geschreven in het artikel "Spoort ie of spoort ie niet" in Ligfiets& 2021-1. Als de DF is aangepast met een modificatie op de stuurgeometrie, door het virtueel draaipunt verder naar buiten te plaatsen, kan het zo maar zijn dat de schuurstraal, die normaal bij achterwiel aangedreven voertuigen licht positief is, van positief naar licht negatief is gegaan. Ik heb dat niet kunnen meten. Heb geen DF
Als dat zo is, hebben de bestuurde wielen de neiging om onder invloed van de rolweerstand zich aan de voorzijde naar elkaar toe te rollen. Dus neiging toepoor. Die toespoor wordt versterkt door een negatief camber of wielvlucht.
Dat zal vermoedelijk de reden zijn dat de aangepaste DF een buitenbeentje is voor de afstelling van de sporing.
Ik weet dat de meningen over die modificatie verdeeld zijn.
Berichten: 52
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 207
94 x bedankt in 44 berichten
(24-Oct-2021, 10:24 AM)PietV* schreef: Ik daar uitgebreid over geschreven in het artikel "Spoort ie of spoort ie niet" in Ligfiets& 2021-1. Als de DF is aangepast met een modificatie op de stuurgeometrie, door het virtueel draaipunt verder naar buiten te plaatsen, kan het zo maar zijn dat de schuurstraal, die normaal bij achterwiel aangedreven voertuigen licht positief is, van positief naar licht negatief is gegaan. Ik heb dat niet kunnen meten. Heb geen DF Ik heb een nieuwe DF. Is dit iets wat ik eenvoudig zelf kan bepalen?
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
(24-Oct-2021, 11:54 AM)mvdriel schreef: Ik heb een nieuwe DF. Is dit iets wat ik eenvoudig zelf kan bepalen?
Nieuwe hebben volgens mij allemaal de gewijzigde stuurplaten.
Mailtje naar Ymte en je weet het 100% zeker.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
24-Oct-2021, 12:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Oct-2021, 12:51 PM door PietV*.)
Het virtueel draaipunt is geen vast punt in de stuurgeometrie. Elke wiel heeft een vast draaipunt boven tegen de zelfdragende carrosserie en aan de onderzijde een ongelijkzijdige 4 hoek als wieldraagarm met 4 bewegende draaipunten. Gebruikelijk is een driehoek. Van die vierhoek zijn er twee bevestigd aan de carrosserie en twee kogelgewrichten nabij het wiel. Die twee kogelgewrichten veranderen van plaats bij het insturen. Dit alles om het sturen mogelijk te maken in een smalle wielkast, voor zoveel mogelijk beenruimte.
In het verlengde van de wieldraagarmen, vanaf de carrosserie over de twee kogelgewrichten, ligt het in het snijpunt van die twee wieldraagarmen het virtueel draaipunt, dat in combinatie met de lijn door het verticale midden van het wiel, de schuurstraal bepaald.
https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/
Als je een modificatie toepast aan een DF en de voorste draaipunt (kogel) naar voren verplaatst ontstaat een geheel veranderde ongelijkzijdige vierhoek en daarmee een veranderd virtueel draaipunt en dus het stuurkarakter.
https://www.intercitybike.nl/nieuws/58-r...voor-de-df
Foto's maken van de oorspronkelijke stuurinrichting en daarna van de modificatie kunnen uitsluitsel geven. Trek op beide foto's de lijnen door en je ziet het verschil in virtueel draaipunt.
In welke mate de stuurgeometrie is veranderd kun je het beste informeren bij de bouwer.
Berichten: 52
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 207
94 x bedankt in 44 berichten
(24-Oct-2021, 12:46 PM)PietV* schreef: Het virtueel draaipunt is geen vast punt in de stuurgeometrie. Elke wiel heeft een vast draaipunt boven tegen de zelfdragende carrosserie en aan de onderzijde een ongelijkzijdige 4 hoek als wieldraagarm met 4 bewegende draaipunten. Gebruikelijk is een driehoek. Van die vierhoek zijn er twee bevestigd aan de carrosserie en twee kogelgewrichten nabij het wiel. Die twee kogelgewrichten veranderen van plaats bij het insturen. Dit alles om het sturen mogelijk te maken in een smalle wielkast, voor zoveel mogelijk beenruimte.
In het verlengde van de wieldraagarmen, vanaf de carrosserie over de twee kogelgewrichten, ligt het in het snijpunt van die twee wieldraagarmen het virtueel draaipunt, dat in combinatie met de lijn door het verticale midden van het wiel, de schuurstraal bepaald.
https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/
Dank. Ik begrijp nu hoe ik de schuurstraal kan bepalen. Ik was even in verwarring gebracht door figuur 1 bij het artikel in Ligfiets&; het blijkt geen bovenaanzicht, maar een ondersteboven vooraanzicht.
Ik ben met het oog op de juiste sporing wel heel benieuwd of de schuurstraal positief of negatief is. Wordt vervolgd.
Berichten: 52
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 207
94 x bedankt in 44 berichten
24-Oct-2021, 06:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Oct-2021, 07:35 PM door mvdriel.)
(24-Oct-2021, 01:24 PM)mvdriel schreef: Ik ben met het oog op de juiste sporing wel heel benieuwd of de schuurstraal positief of negatief is. Wordt vervolgd.
Bij mijn DF (van september 2021) heb ik een positieve schuurstraal gemeten van grofweg 2 cm. In dat opzicht lijkt de DF dus niet af te wijken van andere velomobielen.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Als de schuurstraal van de DF na modificatie positief blijft, dan een is toespoor van 1 a 2 en ten hoogste 3 mm aan te bevelen. Toespoor maakt de DF iets minder zijwind gevoelig. Alle beetjes helpen.
Informeer bij Intercitybikes naar de schuurstraal en de tolelanties voor de sporing. Maximaal 2 mm uitspoor is één gegeven, maar aanbevolen toespoor ken ik niet.
Eigenlijk zou elke fabrikant van velomobielen de optimale waarden toespoor moeten vermelden en of de afstelling ook onbelast mag worden afgesteld. De sporing van mijn Alleweder moet belast worden afgesteld. Vroeger voor de WAW ook. Of dat nu nog moet weet ik niet. Ik controleer met laser belast en onbelast.
Berichten: 2.546
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2052
2424 x bedankt in 1077 berichten
Ik heb de berichten over stuurgeometrie naar dit draadje verplaatst omdat er hier zeer uitgebreid over gesproken is.
Groet,
Marco
Berichten: 52
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 207
94 x bedankt in 44 berichten
16-Nov-2021, 12:30 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Nov-2021, 02:04 PM door mvdriel.)
(25-Oct-2021, 10:43 AM)PietV* schreef: Als de schuurstraal van de DF na modificatie positief blijft, dan een is toespoor van 1 a 2 en ten hoogste 3 mm aan te bevelen. Toespoor maakt de DF iets minder zijwind gevoelig. Alle beetjes helpen.
Informeer bij Intercitybikes naar de schuurstraal en de tolelanties voor de sporing. Maximaal 2 mm uitspoor is één gegeven, maar aanbevolen toespoor ken ik niet.
Eigenlijk zou elke fabrikant van velomobielen de optimale waarden toespoor moeten vermelden en of de afstelling ook onbelast mag worden afgesteld. De sporing van mijn Alleweder moet belast worden afgesteld. Vroeger voor de WAW ook. Of dat nu nog moet weet ik niet. Ik controleer met laser belast en onbelast.
Dank voor de tips!
Om dit topic compleet te maken zal ik de reactie van Ymte (van InterCityBike) op mijn vragen met betrekking tot dit onderwerp met zijn toestemming nog even toevoegen.
Ymte schreef:mvdriel schreef:Klopt het dat mijn DF de nieuwe stuurplaten heeft? En dat deze stuurplaten een positieve schuurstraal hebben?
Wat zijn de optimale waarden voor toespoor bij mijn DF? Alle fietsen van het laatste jaar hebben nieuwe stuurplaten.
wielen moeten paralel lopen, marge -1 toespoor tot 2 mm uitspoor
Ymte schreef:mvdriel schreef:Weet je ook of de schuurstraal bij deze nieuwe stuurplaten positief of negatief is?
Alle velomobielen die ik ken gaan uit van een al dan niet onder belasting gemeten parallelle wielstand als optimum.
Een schuurstraal is niet gewenst omdat je fiets dan stuurt bij ongelijk remmen of grip bij remmen links en rechts. Schuurstraal perfect 0 werkt ook niet goed omdat je dan last kunt krijgen van shimmey.
Wat nagestreefd wordt is een velomobiel die licht stuurt maar niet windgevoelig is, niet trekt bij scheef remmen en geen spoorbreedte verandering heeft bij inveren. Dat kun je niet alleen op de tekentafel realiseren.
Er is ook getuned door gewoon te proberen. Ik weet niet hoe groot de schuurstraal precies is, wie het belangrijk vind moet het maar nameten, wat overigens niet heel eenvoudig is en het veranderd ook bij insturen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|