Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2x11 crankset gebruiken voor 2x9?
#1
Mijn crankset moet vervangen worden. Ik heb nu 2 versnellingen voor en 9 achter. Veel nieuwe cranksets met 2 bladen worden verkocht als 2x12. Levert dit problemen op met een 9s ketting? Ik kan me haast niet voorstellen dat de tandwielen voor zo dicht op elkaar zitten dan een 9s ketting daar niet op werkt. Iemand ervaring?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Waarom zou je ook niet gelijk de ketting vervangen? Ik zie dat je al voor 26 euro inclusief verzenging een SRam 12 versnellingen ketting hebt bij een fietsen zaak. Neem aan dat de crankset zelf iets meer kost. Maar moet je ook niet de shifters enzo nu vervangen ?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(29-May-2023, 04:21 PM)Hardloper schreef: Waarom zou je ook niet gelijk de ketting vervangen? Ik zie dat je al voor 26 euro inclusief verzenging een SRam 12 versnellingen ketting hebt bij een fietsen zaak. Neem aan dat de crankset zelf iets meer kost. Maar moet je ook niet de shifters enzo nu vervangen ?
Het was misschien niet duidelijk, maar ik wil achter alles hetzelfde laten. Dat blijven dus 9 versnellingen, met bijbehorende ketting. Ik snap dat hoe meer versnellingen je achter hebt, hoe smaller de ketting moet worden, maar voor de tandwielen voor lijkt het me toch niet uitmaken? Of zijn die tandwielen zo smal dat een 9s ketting daar niet goed op ligt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#4
Het kan, maar niet alle combinaties zullen even fijn werken maak ik op uit het mountainbike forum:

Crankset 10 speed ook op 9 speed?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Dat zou toch prima moeten werken? Nieuwe kettingbladen kun je wel het beste tegelijk met een nieuwe ketting en cassette steken om te voorkomen dat je nieuwe onderdelen door half-versleten onderdelen extra snel verslijten. En dan komt inderdaad de vraag op of de extra investering in een nieuwe geïndexeerde shifter twee extra beschikbare kransjes waard is.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(29-May-2023, 08:10 PM)Bacchus schreef: Dat zou toch prima moeten werken? Nieuwe kettingbladen kun je wel het beste tegelijk met een nieuwe ketting en cassette steken om te voorkomen dat je nieuwe onderdelen door half-versleten onderdelen extra snel verslijten. En dan komt inderdaad de vraag op of de extra investering in een nieuwe geïndexeerde shifter twee extra beschikbare kransjes waard is.

En een nieuwe derailleur, en een nieuwe body om de cassette op te doen. Ik heb er wel aan gedacht, maar ik weet niet of ik het er voor over heb. Het komt neer op een compleet nieuwe aandrijflijn, die niet goedkoop zal zijn omdat het allemaal relatief nieuw is.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#7
(29-May-2023, 08:10 PM)Bacchus schreef: Nieuwe kettingbladen kun je wel het beste tegelijk met een nieuwe ketting en cassette steken om te voorkomen dat je nieuwe onderdelen door half-versleten onderdelen extra snel verslijten.
Mijn ervaring is dat kettingbladen veel minder hard slijten dan kettingen en cassettes. Vroeger ben ik wel vaker met een ketting en cassette doorgereden totdat het echt helemaal op was en begon door te trappen. Met het kettingblad was er dan nog niks aan de hand.

Zo'n smalle 11x of 12x ketting rijden op een 9x cassette lijkt me geen goed idee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#8
(29-May-2023, 09:55 PM)Bob Hagendijk schreef: En een nieuwe derailleur, en een nieuwe body om de cassette op te doen. Ik heb er wel aan gedacht, maar ik weet niet of ik het er voor over heb. Het komt neer op een compleet nieuwe aandrijflijn, die niet goedkoop zal zijn omdat het allemaal relatief nieuw is.
Kijk anders ff op AliXPress naar Sensah. Klinkt ontzettend Chinees en is het ook, maar het is geen slecht spul. Ik kreeg het in ieder geval niet kapot  Smile



PS: Kreeg nog een PM van Bob over de shifters, omdat de group standaard met remhendel-shifters geleverd wordt. Echter zijn er ook triggershifters verkrijgbaar. Als ik me niet vergis werkt Sensah met dezelfde offset als Shimano, dus zou je ook bv. een MicroShift triggershifter kunnen pakken, maar check het even voor je bestelt.

Nog wat info: MicroShift heeft ook bar-end shifters, volgens mij nog steeds leverbaar voor 9-, 10-, 11- en 12-speed. Eigenlijk hebben ze gewoon lomp veel tegen fraaie prijsjes Big Grin 
MicroSHIFTers
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#9
Oh ja, nog een linkje wat ik in m'n favoriete documenten heb staan:
Science behind the magic drivetrain compatibility van Art's Cyclery (hier op de Wayback Machine).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Het lijkt mij geen goed plan. Een 11 speed ketting heeft wel dezelfde binnenmaat, maar is van buiten een heel stuk smaller. Dat scheelt ongeveer 1 millimeter. https://bike.bikegremlin.com/3555/bicycl...standards/

Een millimeter lijkt niet veel. Maar een 9 speed is dus bijna 18% dikker. Het zit er dik in dat ie dus al aanloopt in de meest optimale rechtdoor instelling. Je zou kunnen werken met een 10mm (gat)pasringtje van 0,5mm dik tussen de chrank en het binnenblad.

Waarschijnlijk is er niks mis met je chrankstel, alleen met de bladen, tenzij je een ongelukje hebt gehad ofzo. Ik zou niet weten waar een chrankstel werkelijk van slijt. Als de bladen voor helemaal versleten zijn, is het erg waarschijnlijk dat ook de ketting en de cassette op zijn. Tenzij ze recent vervangen zijn en de nieuwe ketting nu niet lekker meer loopt op de versleten voorbladen.

9 speed chrankstellen zijn echt nog wel te vinden. Bij een wat betere fietsenmaker, Marten Gerritsen van M geneering kan je ook nog aan wat vreemdere kettingblad maten helpen. bij Hollandbikeshop online of de duitse online webshops.

Bezint eer ge begint.

Vroegah had je vierkante trapassen die je dan met een ISO of JIS taps eindje kon krijgen en een hele serie schroefdraad varianten. Dat was het dan wel. Kon je op de lage ligger een lekker brede trapas nemen, zodat de ketting mooi langs de vork paste.
Tegenwoordig zijn er heel erg veel standaard versies, en lang niet alles past bij elkaar. Ook past het gereedschap wat nodig is om de een te verwijderen, dan weer niet om de ander te monteren.

De volgende vragen lijken me van belang;

Wat zit er nu op? Vierkante trapas, chranklengte, welke kettingbladen( aantal tandjes)?
Is je chrankstel kapot, optisch niet meer acceptabel, of zijn het alleen de bladen?
Welke ligfiets heb je?
wat is je budget?

Zijn die vragen beantwoord, dan lost dat waarschijnlijk ook een boel andere vragen op.

Nieuwe vragen die daarna komen;

Wat wil je met je fiets doen en past dat met de huidige bladen, wil je mogelijk iets anders en in welke richting dan?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR
#11
Er zijn ook crankstellen met vaste bladen, misschien is dat het hele probleem
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Het is nogal een verhaal, ik zal dat binnenkort plaatsen om het een en ander te verduidelijken
Antwoord }
Bedankt door:
#13
OK, hier het hele verhaal van voren af aan. In februari heb ik een tweedehands M-racer gekocht. Hij heeft de fiets als frameset gekocht en zelf opgebouwd. Hij gaf toen wel aan dat de binnenste bout van de linkercrankarm soms los gaat zitten, maar dan gewoon weer aangedraaid kan worden. Hij dacht dat dit kwam omdat hij de verf op het frame had laten zitten en daardoor de lagers misschien te ver naar buiten zaten. Ik vond het toen een vreemd verhaal, zo dik is een laagje verf niet, maar dacht dat ik er wel naar kon kijken als het probleem zich voordeed.

Thuis nooit meer aan gedacht en vrolijk gaan fietsen. Dat ging denk ik 1500 km goed, tot vorige week dinsdag. Ik merkte tijdens het trappen dat de linkercrankarm los ging zitten. Ik ben gestopt, dacht nog, oh dit is wat hij bedoelde. Ik draai de bout weer vast en fiets verder. Na 2 minuten is het weer mis. Nu krijg ik de bout er niet meer in, schroefdraad is kapot getrapt door de speling en de kracht die ik erop had gezet. Lopend naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker in Nijverdal gegaan. Hij ging een nieuwe bout bestellen, ik kreeg een leenfiets mee. Na een dagelijks telefoontje was uiteindelijk vrijdag de bout binnen, ik wil de fiets ophalen. Na aankomst kijkt de fietsenmaker niet blij. Als hij de bout aandraait draait hij het hele crankstel vast waardoor deze niet meer te bewegen is, dus niet te trappen. Hij denkt dat er meer mis is en er moet waarschijnlijk een nieuw crankstel in. Maar, een collega van hem moest die gaan bestellen want het was behoorlijk zoekwerk met zo’n bijzondere fiets. Ik mocht hem ook wel meenemen zei hij. Nou is het een fietsenmaker die vooral stadsfietsen doet, maar ik merkte aan alles dat hij hier geen zin in had. De fiets opgehaald en thuis nagekeken. Ik zag er niks geks aan, maar inderdaad, bij vastdraaien draait alles vast.

In mijn eigen woonplaats Almelo naar een fietsenmaker waarvan ik weet dat die ook regelmatig MTB en racefietsen doet. Verhaal uitgelegd, de beste man kijkt ernaar en zegt, dat weet ik ook niet. Wat voor merk is het en wat hoort erop. Ik leg uit dat de fabrikant er net mee opgehouden is maar dat er verschillende schakelgroepen op te krijgen waren. Hij begon over nieuwe bottom bracket en nieuw crankstel, maar dat moest van Shimano en de derailleur is van SRAM dus dat moest ook nieuw, maar hij moest eerst weten wat erop moest dus ik moest kijken of ik de fabrikant nog kon bereiken. Ohja, de behuizing van de bottom bracket is 70,5 mm ipv de standaard 68 of 73. Daar klopte ook niks van dus hij kon er zo echt niks mee.

Teleurgesteld naar huis. Ik had in mijn hoofd om dan maar een nieuw crankstel te kopen met juiste bottom bracket en hopen dat het goed zou komen. Op het werk was mijn fiets inmiddels het lachertje van de fabriek, dat krijg je nou met zo’n speciaal ding. Maar, iedereen baalde wel mee en probeerde te helpen met tips en adressen van fietsenmakers. 1 collega vertelde me over een fietsenmaker in Nijverdal die hem ook heeft geholpen met wat bijzonders, ik moest vragen naar 1 specifiek iemand.

Dus, ik op weg daarheen. De eerste die ik spreek is de juiste persoon. Verhaal uitgelegd, hij kijkt ernaar en zegt: Je hebt een race crank en volgens mij is dat een MTB bottom bracket. Die zijn een fractie dikker dus dat zou het zomaar kunnen zijn. Kan ik voor je oplossen, maar we hebben wel een wachttijd van een paar weken. Ik geef aan dat als ik weet wat er moet gebeuren ik zelf waarschijnlijk een eind kom. Hij kijkt me met een schuin oog aan, vraagt me of ik het gereedschap wel heb en ik antwoord bevestigend dat ik deze ook al los heb gehad om te kijken of ik iets kon vinden. Hij wordt enthousiast en duikt de winkel in. Komt even later met het juiste BB naar buiten, meet alles na en zegt dat dit waarschijnlijk net goed gaat qua speling, 3 mm extra zou het moeten opleveren. Hij geeft aan dat er al wel wat speling op de crank zit omdat de aluminium splines wat uitgesleten zijn, maar misschien heb ik mazzel als ik de crank er iets verder op kan krijgen door de extra ruimte. Stel dat het nog niet goed gaat kan hij een stukje van de BB behuizing af vlakken, maar probeer dit thuis eerst maar. Geeft me nog wat tips en neemt afscheid. Ik gooi enthousiast mijn fiets achterin de auto en ga naar huis. Daar aangekomen kom ik erachter dat ik de BB daar heb laten liggen en moet weer terug. Tot zover. Misschien dat ik er vanavond nog iets aan kan doen, anders morgen. Ik ben benieuwd en hou jullie op de hoogte. Maar, het geeft maar weereens aan dat een goede fietsenmaker goud waard kan zijn. Iemand die niet alleen in standaard hokjes denkt maar enthousiast wordt van een uitdaging.
Antwoord }
#14
Wat een goed verhaal, Bob. Gelukkig zijn er ook echt wel aardig wat goede fietsenmakers.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(02-Jun-2023, 11:23 PM)Bacchus schreef: Wat een goed verhaal, Bob. Gelukkig zijn er ook echt wel aardig wat goede fietsenmakers.

Die anderen dat zijn fietsenverkopers, die maken niks.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Bacchus
#16
Misschien toch de moeite om Bram te mailen met het verzoek alle technische info op de site te zetten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Ik snap die 70mm van M5 ook niet zo goed, is een afwijkende maat, helemaal voor BB's met BSA draad. In mijn (hele oude) M5 Low Racer zat een 68mm BB met aan beide kanten een flens. De trapas had 2mm axiale speling, wat mij niet normaal lijkt. De fiets was helemaal Campagnolo afgemonteerd en het BB was ook jaren '90 Campa, dus het leek mij de originele. Ik heb Bram gemaild omdat ik benieuwd was of dit oorspronkelijk zo gemonteerd was en volgens hem is '70 versus 68 mm geen issue'... Er zit nu een nieuw 73mm BB in zonder flens aan de linkerkant.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , 365cycle
#18
Wel apart idd, ik heb het net ff nagemeten, en mijn beide M5's met het shockproof frame hebben gewoon 68mm.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#19
Ik heb deze BB (BBO-39SR van BBB) nu geïnstalleerd. Is alleen voor GPX cranks! Beide afstandsringetjes eruit gelaten volgens instructie voor race onderdelen met 68mm brackethuis. De fietsenmaker had er nog een rubber ringetje bij gedaan. Die was voor eventuele ruimte die soms tussen de BB en rechter crankarm overblijft, maar die was er nu niet. Misschien net het verschil tussen die 68 en 70 mm.
In ieder geval, deze oplossing werkt. Originele bouwer heeft dus verkeerde BB geïnstalleerd. Nu weer fietsen Big Grin
Antwoord }
#20
Leve de moderne techniek.

Fijn dat het gelukt is.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Oef.. hier w...Arend-Jan — 12:27 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Het onderscheid tuss...melle z — 12:26 PM
mods op mijn roeifiets
Oh,de roeifietskno...pieterz — 12:04 PM