Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Na 30 jaar
#1
het is zomer 2019 wanneer ik besluit met mijn vriendin achterop een oude fiets een stukje te gaan fietsen teneinde een hapje te gaan eten.Het is zeker dertig jaar terug dat ik was wezen fietsen en dat was goed te merken.Het viel me niet mee, geen conditie, en bovenal moest ik halverwege een lullig bruggetje,tot grote hilariteit van mijn passagiere,bekennen dat deze helling te veel van het goede was. Beschaamd afstappen en verder lopen was de enige optie.
Het besef dat er toch wel wat moest gebeuren aan de conditie deed mij besluiten te gaan fietsen. Eerst de aanschaf van een nieuwe fiets. Nu was ik ooit op een familie dag wezen ligfietsen en dit was goed bevallen. Dus moest er een ligfiets komen. Na uitgebreid onderzoek op het wereld wijde web,viel het besluit:er komt een trike. Zo gezegd zo gedaan,na ampel onderzoek, gekozen voor een Trikexplor 320 .Na enig kontakt met de fabrikant de sprong in het diepe gewaagd en besteld in china.Vervoer via fedex verliep voorspoedig. E.e.a. geassembleerd en gaan fietsen. De eerste keer met een grote grijns en kompleet kapot wegens geen conditie.Maar dankzij dagelijkse ritjes gaat het fietsen steeds makkelijker.Ben nu bijna een jaar aan het fietsen en het bevalt nog steeds. De trike houdt zich prima, alleen  de eerste montage banden bleken niet zo goed bestand tegen een noodstop. Loopvlak in  een keer weg en banden dus vervangen.Lid geworden van de club en de diverse fora gaan bezoeken.Na enige tijd te hebben mee gelezen besloten mij toch maar voor te stellen en aldus is nu gebeurd.

groet Sjef
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
Welkom Sjef. Wat zijn de afstanden die je nu fietst / kan fietsen?

Goede banden zijn trouwens Schwalbe Marathon. Erg lekbestendig en geschikt voor allerlei terreinsoorten en weersomstandigheden. Weet niet of je die er nu op hebt gelegd. Anders voor de volgende keer, als de huidige versleten zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Sjef, welkom op dit forum.

Veel lees- en schrijfplezier gewenst.

Banden zijn altijd een leuk onderwerp.
Er zijn veel meningen over.
Ik rijd het liefst met lichtlopende banden en vind zo nu en dan een lekke band geen probleem.
Anderen rijden het liefst op banden waarmee je nooit lek rijdt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(11-Oct-2020, 08:06 PM)Lopopodium schreef: Welkom Sjef. Wat zijn de afstanden die je nu fietst / kan fietsen?

Goede banden zijn trouwens Schwalbe Marathon. Erg lekbestendig en geschikt voor allerlei terreinsoorten en weersomstandigheden. Weet niet of je die er nu op hebt gelegd. Anders voor de volgende keer, als de huidige versleten zijn.

naast het gebruik als boodschappenfiets,fiets iedere dag een rondje van ongeveer 15 km en probeer een tempo aan te houden waarbij ik net niet buiten adem raak. merk dat dit conditioneel gezien steeds beter gaat.ben er voor mijn gevoel echter nog niet .( blijven oefenen :,-)  )
heb de kenda ksmart banden vervangen voor kojaks, is al een hele verbetering.
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Hoi Sjef, welkom hier.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Hartelijk welkom, Sjefke!
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(11-Oct-2020, 07:18 PM)sjefke schreef: ....gekozen voor een Trikexplor 320....

Welkom! Ik heb een plaatje van de fiets op internet bekeken. Het zou leuk zijn als jij een foto plaatst van jouw eigen trike...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Welkom Sjef,

Leuk dat je voor een ligfiets hebt gekozen. Veel leesplezier.

(11-Oct-2020, 08:35 PM)sjefke schreef: naast het gebruik als boodschappenfiets,fiets iedere dag een rondje van ongeveer 15 km en probeer een tempo aan te houden waarbij ik net niet buiten adem raak. merk dat dit conditioneel gezien steeds beter gaat.ben er voor mijn gevoel echter nog niet .( blijven oefenen :,-)  )
heb de kenda ksmart banden vervangen voor kojaks, is al een hele verbetering.

Het gevoel van het fietsen moet onderdeel van je leefwijze worden. Als je weet hoe je het beste uit je lijf kunt halen, is elke fietstocht een vorm van zen of yoga. Net niet buiten adem raken is voor korte tijd niet zo erg, maar je werkt jezelf wel tegen. 10 tot maximaal 12 adem teugen per minuut is meer dan genoeg.
Verdiep je wat meer in je ademhaling en je fiets vlotter en langer met minder moeite. Of lees eerste de boeken "Ik, de wielrenner" of "Zuurstofwinst".
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Welkom Sjef!
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Citaat: 10 tot maximaal 12 adem teugen per minuut is meer dan genoeg.

in rust zojuist geteld,kom op 12 teugen per minuut. ben bang dat dit met inspaning meer gaat worden.
met net niet buiten adem bedoelde ik dat net nog kan praten.
zoals gezegd ,conditie is nog niet op peil
ademhaling is inderdaad belangrijk echter ook afhankelijk van oa longinhoud en ademhalingtechniek

groet sjef
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Longinhoud is beperkt afhankelijk. Je slagaderlijk bloed is bijna altijd voor meer dan 96% verzadigd met zuurstof. Belangrijk blijft de CO2 niveau in je bloed. Teveel ademen verlaagd dat niveau, terwijl je ademhaling CO2 gerelateerd is. Bij te weinig CO2 verkrampen je gladde spieren in darmen, bloedvaten en luchtwegen om meer CO2 vast te houden in je bloed en om een pH waarde van circa 7,4 te behouden. Hoe rustiger je ademt hoe beter je CO2 waarde en hoe meer zuurstof aan de belaste spieren wordt afgegeven. Het Bohr-effect.
In rust is 4 a 5 teugen/min. voldoende en bij inspanning maximaal 12 teugen.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(11-Oct-2020, 10:54 PM)PietV* schreef: Longinhoud is beperkt afhankelijk. Je slagaderlijk bloed is bijna altijd voor meer dan 96% verzadigd met zuurstof. Belangrijk blijft de CO2 niveau in je bloed. Teveel ademen verlaagd dat niveau, terwijl je ademhaling CO2 gerelateerd is. Bij te weinig CO2 verkrampen je gladde spieren in darmen, bloedvaten en luchtwegen om meer CO2 vast te houden in je bloed en om een pH waarde van circa 7,4 te behouden. Hoe rustiger je ademt hoe beter je CO2 waarde en hoe meer zuurstof aan de belaste spieren wordt afgegeven. Het Bohr-effect.
In rust is 4 a 5 teugen/min. voldoende en bij inspanning maximaal 12 teugen.

nog even oefenen dus

groet sjef
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Welkom Sjefke, ik ben benieuwd naar jouw trike.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(11-Oct-2020, 09:45 PM)GertBr schreef:
(11-Oct-2020, 07:18 PM)sjefke schreef: ....gekozen voor een Trikexplor 320....

Welkom! Ik heb een plaatje van de fiets op internet bekeken. Het zou leuk zijn als jij een foto plaatst van jouw eigen trike...

voila
[Afbeelding: P1011131~0.JPG]

[Afbeelding: P1011134.JPG]

groet sjef
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Als ik een leuke fietspad zie ben ik altijd nieuwsgierig waar het is. Waar is deze foto gemaakt?
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Mooie trike, en een luxe zitting. Veel bekijks  Cool
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(12-Oct-2020, 08:03 PM)Lopopodium schreef: Als ik een leuke fietspad zie ben ik altijd nieuwsgierig waar het is. Waar is deze foto gemaakt?
Warmond

52.185978, 4.537135

dit is in de boterhuispolder ten noorden van leiderdorp, klein gebiedje maar leuk om doorheen te rijden of te wandelen.barst daar in de buurt van allerlei fietspaden door polders en of om wateren zoals kaag brasem westeinderplas

groet sjef
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(12-Oct-2020, 07:29 PM)sjefke schreef: ....voila....

Smile Dank!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(12-Oct-2020, 08:46 PM)gideon schreef: Mooie trike, en een luxe zitting. Veel bekijks  Cool

dank, zitting zit ook erg lekker, bekijks is iets waar ik nog aan moet wennen. wat wel fijn is dat veel automobilisten rekening houden met dit voertuig, er wordt veel voorrang verleend en men is ook voorzichtig met inhalen.

groet sjef
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(12-Oct-2020, 09:13 PM)sjefke schreef: dit is in de boterhuispolder ten noorden van leiderdorp, klein gebiedje maar leuk om doorheen te rijden of te wandelen.barst daar in de buurt van allerlei fietspaden door polders en of om wateren zoals kaag brasem westeinderplas

Dat zou ik moeten kennen, maar komt mij niet bekend voor op basis van de foto. Het is zeker een van de twee nieuwe fietspaden? Dan ben ik er ongetwijfeld al eens geweest, maar slechts een dit jaar en een keertje vorig jaar (toen was er nog maar één fietspad over, geloof ik). Meestal herken ik een plek meteen als ik hier een foto zie van een plek waar ik (vaker dan) eens ben geweest.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(12-Oct-2020, 10:22 PM)Lopopodium schreef:
(12-Oct-2020, 09:13 PM)sjefke schreef: dit is in de boterhuispolder ten noorden van leiderdorp, klein gebiedje maar leuk om doorheen te rijden of te wandelen.barst daar in de buurt van allerlei fietspaden door polders en of om wateren zoals kaag brasem westeinderplas

Dat zou ik moeten kennen, maar komt mij niet bekend voor op basis van de foto. Het is zeker een van de twee nieuwe fietspaden? Dan ben ik er ongetwijfeld al eens geweest, maar slechts een dit jaar en een keertje vorig jaar (toen was er nog maar één fietspad over, geloof ik). Meestal herken ik een plek meteen als ik hier een foto zie van een plek waar ik (vaker dan) eens ben geweest.

het fietspad loopt van de zijldijk 8 naar de leidseweg in oud ade en is inderdaad nog niet zo oud
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Van harte welkom hier Sjefke, of je nu 15 of 200 km rijdt, als je er maar van geniet! Je hebt een mooie fiets. Ervaar je veel pluspunten van zo'n hoofdsteun?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#23
(13-Oct-2020, 02:46 PM)Fietsbennie schreef: Van harte welkom hier Sjefke, of je nu 15 of 200 km rijdt, als je er maar van geniet! Je hebt een mooie fiets. Ervaar je veel pluspunten van zo'n hoofdsteun?

de hoofdsteun was aanwezig bij aanschaf, gebruik hem eigenlijk nooit als zodanig. achterlicht zit erop gemonteerd en mogelijk biedt het wat bescherming bij een aanrijding van  achterop. gelijk de hoofdsteun in de auto.
de steun is trouwens wel afgesteld.
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Al mijn hoofdsteunen zijn eigenlijk neksteunen.

Ik heb ze het liefst in de holte net onder je achterhoofd en net boven je nek.

En dan zo afgesteld dat ik ook gewoon kan fietsen zonder de neksteun te raken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Heel veel plezier al...Hardloper — 10:34 AM
Velomobiel advies
Ja ik heb twee Waw...Hardloper — 10:32 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Boyd, zie ook de...Wim -de roetsende — 10:13 AM
OBT 2024 Rotterdam
Hmm, ik ken gest...Wim -de roetsende — 10:08 AM
Medeliggers onderweg
Leuk! Waar is dat? H...365cycle — 02:51 AM
OBT 2024 Rotterdam
Roepen is misschien ...365cycle — 02:46 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Boyd, ik heb een ven...Willeke_IGKT — 12:24 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Boyd, zie ook de p...Boyd Maduro — 12:18 AM
OBT 2024 Rotterdam
Zo de laatste voorbe...Boyd Maduro — 11:37 PM
wat ze zeggen
Dus de zon bestaat n...blokdoorn — 11:08 PM
Velomobiel advies
Die blauwe niet-el...datakneder — 10:03 PM
Velomobiel advies
Je kan ook een te ko...Piet K — 09:55 PM
OBT 2024 Rotterdam
Zo ken ik hem inder...mvdriel — 09:52 PM
OBT 2024 Rotterdam
Zo ken ik hem inderd...Arend-Jan — 09:11 PM
wat ze zeggen
Ferrari!  :cool:  ...Victor — 09:08 PM
wat ze zeggen
Leuk zo'n foto met...De tovenaar — 08:56 PM
Medeliggers onderweg
Kleurrijk gebeuren...Wim -de roetsende — 08:49 PM