Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
een nieuw tweedehandsje kopen
#1
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum maar niet helemaal nieuw met ligfietsen. Ik heb een roulant gehad die de pijp aan Maarten gaf. Nu heb ik weer een bukfiets, maar het opknappen kost tegen de €300 . Nu zie ik een Rainbow lyric op dit forum tweedehands. Kan deze fiets net als mijn gazelle makkelijk met 20kg bagage naar Rome of Santiago? Fietst deze stabiel tov de roulant? Hoe is de kwaliteit? voor deze fiets wordt €350 gevraagd  is dit verdacht weinig? Is deze fiets gevoelig voor roest binnen in de framebuis?

Groeten Marcel
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb nog een Nazca Fiero uit 2008 (https://link.marktplaats.nl/m1613820189, momenteel gereserveerd voor iemand die uit het buitenland moet komen, dus het is niet helemaal duidelijk of hij nog over de brug komt) waarvan ik zeker weet dat die 20 kg kan dragen. Volgens Nazca zelfs 25 kg: https://www.nazca-shop.nl/nl/nazca-bagag...oneer.html Mijn vraagprijs is 400 euro, daarom denk ik dat de Lyric wel een goede deal is, gezien de schijfremmen. Het is natuurlijk wel ouder spul allemaal, volgens ligfiets.net is de Lyric van rond het jaar 2000.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Objectief bekeken zou ik eerder voor de Fiero gaan (indien alsnog beschikbaar). Dat frame zal van staal zijn. Denk dat die van Rainbow een aluminium is.

350 euro voor de Rainbow lijkt me een redelijke prijs. Veel ligfietsen met kleine (voor)wielen hebben al snel zo'n soort prijs. Om een of andere reden zijn fietsen met twee 26 inch wielen een stukje duurder.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(20-Oct-2020, 10:52 PM)Lopopodium schreef: Dat frame zal van staal zijn.

Dat klopt, Nazca werkt alleen met Chroom Molybdeen staal.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Hoi Marcel,

Hartelijk welkom,

Ik denk dat de Lyric een uitstekende fiets is. Zie ook de commentaren op ligfiets.net op de pagina over de Rainbow Lyric. Ikzelf heb een aluminium ligfiets (Sinner Demon) al vele tienduizenden kilometers afgelegd. Ik heb het helaas niet goed bijgehouden maar mijn berekening komt op ongeveer 90.000 kilometer uit. Laat het 15.000 minder zijn. Het frame geeft geen krimp. Deze zomer ben ik ermee naar van Noord-Groningen naar Noord-Luxemburg gefietst en terug en toen nog even naar Texel via de Houtribdijk. Het ging allemaal prima. 
Klimmen op een ligfiets is iets dat je moet leren, geloof ik. Ik ontdekte in de Ardennen dat ik aanmerkelijk sneller werd als ik een kleiner verzet nam.  In het Groningerland zijn er er maar heuvels waarop ik het kan leren.

Een Roulandt of een Rainbow is een enorm verschil naar mijn idee. De Roulandt was zo heb ik begrepen, een voorloper op de ligfietsen die in de jaren negentig geproduceerd werden. Hij had ook bepaalde nadelen die er bij die latere fietsen eruit zijn gehaald. Zie dit artikel op Wikipedia

Er zijn mensen die op ligfietsen lange reizen hebben gemaakt. Walter Hoogebeets is bijvoorbeeld op een ligfiets naar de Noordkaap geweest. Klik hier voor het reisverslag.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(20-Oct-2020, 10:52 PM)Lopopodium schreef: Objectief bekeken zou ik eerder voor de Fiero gaan (indien alsnog beschikbaar). Dat frame zal van staal zijn. Denk dat die van Rainbow een aluminium is.

De frames van Nazca en Rainbow komen uit dezelfde fabriek. https://www.rainbowindustry.nl/
Beide merken hebben stalen frames
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Het frame van Nazca wordt gepoedercoat bij Rainbow. Maar daar niet gemaakt, voorzover ik het weet. Maar volgens het linkje van Roepers zie ik een iemand het over 'staal' hebben, dus is het wellicht inderdaad ook een stalen frame.

Overigens is dit ook wel een leuk fietsje: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...ousPage=lr. Met naafversnelling / clickbox. Dat fietst toch wat lekkerder weg vanuit stilstand als je stilstaand kan schakelen.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik ken de Nazca goed. Rij zelf een Nazca Fuego L. Wat langere wielbasis, lager en een kleinere zithoek dan de Fiero, maar met een 26 inch achterwiel. Ook 3 x 9 versnellingen. SRAM Dualdrive. Gemakkelijk schakelen bij het wegrijden.

(20-Oct-2020, 11:22 PM)Lopopodium schreef: Het frame van Nazca wordt gepoedercoat bij Rainbow. Maar daar niet gemaakt, voorzover ik het weet.
Volgens Henk van der Woerdt van Nazca worden zijn Nazca frames al jaren geproduceerd bij Rainbow.

https://nazca-ligfietsen.nl/overons Kijk maar onder de rubriek "Ervaren framebouwers".
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Hallo Marcel,

Welkom op dit forum.

Ik wens je veel lees- en vooral veel schrijfplezier.

Mijn advies is om te gaan testrijden. Iedere fiets heeft voor- en nadelen en die kunnen per persoon zeer verschillend zijn. Ik ken allebei de merken fietsen. Ze zijn allebei goed gebouwd, maar dat zegt niets over deze twee exemplaren in het bijzonder. Gewoon gaan kijken en testrijden.

Oh, ze zijn in ieder geval niet te vergelijken met een Roulandt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Hartelijke dank voor de snelle reactie. Zodra mijn laatste salaris binnen is ga ik voor de rainbow omdat velgremmen niet meer mijn favoriet meer is(mijn bukfiets heeft nieuwe wielen nodig) De rainbow heeft onderstuur en past in mijn budget (door corona nu ww) Als de proefrit en optische inspectie goed gaan hoor ik weer bij de ligfietsers. Op de foto's ziet alles er goed uit (op wat stilstaan schade na) maar daar is een poetsdoek goed voor en wat vrijetijd. Daarna kan de auto weer wat meer thuis blijven

Groetjes Marcel
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik kan ook bevestigen dat beide frame´s in ieder geval een hele tijd uit dezelfde fabriek in Aalten kwamen, daar werden ook fietsen gemonteerd.

Als je kunt sleutelen aan fietsen, kun je ook wel inschatten wat er mis is aan een tweedehandsje en of dat binnen jou mogelijkheden te repareren is. Ik vermoed wel dat je er met een poetsdoekje alleen niet komt, bij een 20 jaar oude fiets. Vaak moet je toch wel zaken afstellen, kabels vervangen, soms ook ketting en cassette. Of nog meer. Als je het gereedschap hebt liggen en er mee om kunt gaan of het aandurft met wat online advies dan komt het vaak wel goed. Wil je ketting en cassette vervangen, en moet je alle gereedschap nog kopen, dan ben je aan dat laatste ook nog aardig wat geld kwijt. Houd er dus rekening mee dat bovenop de aanschafprijs eventueel nog kosten voor onderdelen en of gereedschap komen.

Aan de andere kant zou je ook niet de eerste zijn die er na twee weken achter komt dat het "nieuwe" fietsje toch iets meer liefde en aandacht nodig heeft dan gedacht.

Ik heb al eens een tweedehands blueglide gekocht waar de spinnewebben dik op zaten, waarvan de voorband gescheurd en lek was en die ook niet meer schakelde. Met een paar nieuwe kabels, een voorbandje wat ik nog had liggen en het schoonmaken van de ketting deed alles het weer best.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(22-Oct-2020, 04:41 PM)Jeroen S schreef: Ik vermoed wel dat je er met een poetsdoekje alleen niet komt, bij een 20 jaar oude fiets. Vaak moet je toch wel zaken afstellen, kabels vervangen, soms ook ketting en cassette.

Dat is natuurlijk ook wel de fun van de hele onderneming Smile Althans als je van sleutelen houdt. Wellicht ben ik wat extreem, ik wil zelfs mijn eigen wielen gaan spaken  Blush

De Fiero is inmiddels onderweg naar zijn nieuwe baasje in Frankrijk!
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Het meeste kan ik gelukkig repareren. Op lange tochten is die vaardigheid eigenlijk noodzakelijk. En een derailleur versnelling is geen raket wetenschap.ik ga alles goed bekijken op breuk of extreme slijtage. Meestal haal ik mijn fiets verder uit elkaar dan een fietsenmaker zou doen en ook weer in elkaar natuurlijk. Een paar dingen zal meer aandacht nodig dan een poetsdoek is al op de foto's te zien. Hier en daar nieuw vet en olie, waarschijnlijk nieuwe banden, kabels en kettingbuizen. Dat is op de foto's niet echt duidelijk. Ook zal waarschijnlijk de verlichting tijd kosten. Door corona heb ik ww en dus tijd genoeg. Schijfremmen zijn nieuw voor mij maar ook dat kan ik leren. Voor een duurder model is helaas geen budget. Uiteindelijk ken ik dan mijn fiets van binnen en van buiten en sta niet snel meer voor verrassingen en heb ik weer een ligfiets. Ik had een Roulandt in 1985 dus het fietsen moet ook geen probleem zijn. Ik ga morgen kijken en eventueel kopen.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik heb de fiets gekocht schoon gemaakt een beetje olie op de ketting gedaan. het achterwiel loopt een beetje zwaar dus dat heeft nog wat aandacht nodig. De eerste km's zijn gereden met vallen (helaas) en opstaan,  ik moet nog wennen aan de felle stuur reactie . De tweede rit ging al beter. 29 jaar geen ligfiets gehad. Nu nog aan de details werken ( gps houder en km teller). De banden die er op zitten (slicks) gaan het denk ik niet worden met de winter in zicht. Maar verder denk na wat oefenen ik een goede koop heb gedaan. Bedankt voor de hulp en opmerkingen.

Groeten Marcel
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Heel veel plezier met je nieuwe aankoop.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(23-Oct-2020, 07:46 PM)houtkever schreef: Ik heb de fiets gekocht schoon gemaakt een beetje olie op de ketting gedaan


Als ik een tip mag geven, probeer de paraffine methode! Pure B1 paraffine of met teflonpoeder zoals het recept van Oz Cycle Perfecte smering, altijd een brandschone ketting en weinig moeite zodra je het trucje in de vingers hebt.

(23-Oct-2020, 07:46 PM)houtkever schreef: het achterwiel loopt een beetje zwaar dus dat heeft nog wat aandacht nodig

Even kijken naar de lagers van de naaf (cup en cone waarschijnlijk?)
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(23-Oct-2020, 08:36 PM)kuŝbiciklo schreef:
(23-Oct-2020, 07:46 PM)houtkever schreef: Ik heb de fiets gekocht schoon gemaakt een beetje olie op de ketting gedaan


Als ik een tip mag geven, probeer de paraffine methode! Pure B1 paraffine of met teflonpoeder zoals het recept van Oz Cycle Perfecte smering, altijd een brandschone ketting en weinig moeite zodra je het trucje in de vingers hebt.

(23-Oct-2020, 07:46 PM)houtkever schreef: het achterwiel loopt een beetje zwaar dus dat heeft nog wat aandacht nodig

Even kijken naar de lagers van de naaf (cup en cone waarschijnlijk?)

Ik heb er paraffineolie met teflon op gedaan. Bijna hetzelfde alleen niet thuis gemaakt.  Morgen kijk ik naar de lagers en de uitlijning van de schijfremmen voor en achter. Ik heb er bewust mee gewacht en eerst wat info gelezen over schijfremmen  om geen fatale domme fouten te maken. Ik weet nu dat de remblokjes niet helemaal zuiver staan.  Als dit voorlopig het meeste onderhoud is ben ik blij. Bedankt voor de tip
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(23-Oct-2020, 10:34 PM)houtkever schreef: Ik heb er paraffineolie met teflon op gedaan

Geen olie, maar wax. Met olie heb je binnen de kortste keren een pikzwarte ketting.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(23-Oct-2020, 07:46 PM)houtkever schreef: Ik heb de fiets gekocht schoon gemaakt een beetje olie op de ketting gedaan. het achterwiel loopt een beetje zwaar dus dat heeft nog wat aandacht nodig. De eerste km's zijn gereden met vallen (helaas) en opstaan,  ik moet nog wennen aan de felle stuur reactie . De tweede rit ging al beter. 29 jaar geen ligfiets gehad. Nu nog aan de details werken ( gps houder en km teller). De banden die er op zitten (slicks) gaan het denk ik niet worden met de winter in zicht. Maar verder denk na wat oefenen ik een goede koop heb gedaan. Bedankt voor de hulp en opmerkingen.

Groeten Marcel

Gefeliciteerd met je nieuwe fiets en wellicht kunnen we ook foto's van de Rainbow hier op het forum begroeten. Ik heb al meer verhalen gehoord dat het na decennia niet meer gelegen te hebben op een fiets dat toch wel weer wennen is. Zeker als je laatste fiets een Roulandt is geweest. Dat is een fiets uit het begin van de jaren 80 en dat is al heel lang geleden (1980 is nu net zo lang geleden als 1940 in 1980) en geometrie is anders dan die van de liggers van midden jaren negentig en later.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(23-Oct-2020, 10:53 PM)kuŝbiciklo schreef: [quote="houtkever" pid='12372' dateline='1603485241']
Ik heb er paraffineolie met teflon op gedaan

Geen olie, maar wax. Met olie heb je binnen de kortste keren een pikzwarte ketting.
[/quote]

De wax word het volgende  ding om aan te pakken.. bedankt voor de tip

(24-Oct-2020, 07:44 AM)Roepers schreef: [quote="houtkever" pid='12367' dateline='1603475166']

Ik heb de fiets gekocht schoon gemaakt een beetje olie op de ketting gedaan. het achterwiel loopt een beetje zwaar dus dat heeft nog wat aandacht nodig. De eerste km's zijn gereden met vallen (helaas) en opstaan,  ik moet nog wennen aan de felle stuur reactie . De tweede rit ging al beter. 29 jaar geen ligfiets gehad. Nu nog aan de details werken ( gps houder en km teller). De banden die er op zitten (slicks) gaan het denk ik niet worden met de winter in zicht. Maar verder denk na wat oefenen ik een goede koop heb gedaan. Bedankt voor de hulp en opmerkingen.



Groeten Marcel



Gefeliciteerd met je nieuwe fiets en wellicht kunnen we ook foto's van de Rainbow hier op het forum begroeten. Ik heb al meer verhalen gehoord dat het na decennia niet meer gelegen te hebben op een fiets dat toch wel weer wennen is. Zeker als je laatste fiets een Roulandt is geweest. Dat is een fiets uit  het begin van de jaren 80 en dat is al heel lang geleden (1980 is nu net zo lang geleden als 1940 in 1980) en geometrie is anders dan die van de liggers  van midden jaren negentig en later.



Op de roulandt zit je en de trappers zitten lager dan op de rainbow waar je op ligt. Verder is de roulandt rustiger met het sturen. Dit laatste is wennen om balance te vinden. Het starten en stoppen is in principe niet anders maar na 30 jaar een bukfiets onwennig. De eerste start eindigde op de andere weg helft met mijn achterste hard op het asfalt. Ik heb nu scwalbe  marathon slick banden en vind ze weinig grip hebben maar dat zou ook aan mij kunnen liggen en denk er aan om ze te gaan vervangen door banden met profiel. Ik pak alles een voor een aan,  maar ik kan in ieder geval al weer fietsen . Binnenkort ga ik een foto maken en op het forum zetten

Groet Marcel
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Banden met profiel hebben in principe geen betere grip op het asfalt.

Een betere grip is het gevolg van het rubbercompound.

Ik rijd altijd met zo glad mogelijke banden, profiel heeft alleen een meerwaarde als je in het mulle zand rijdt of door de modder.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#22
En na jaren niet op een bukfiets lazerde ik er ook bijna mee om. Het komt wel weer goed met het ligfietsen neem ik aan. Op een klein wieltje heeft een schijfrem die goed werkt best wel veel kracht en bij nat/glad wegdek moet je niet erg bruut knijpen, anders blokkeer je voor. Slicks kunnen het prima doen op nat wegdek. De rubber compound is erg belangrijk, veel van de geprofileerde trekking bandjes hebben hebben nogal hard rubber.

Volgens mij passen er behoorlijk brede bandjes in de Rainbow, je kunt ook naar BMX banden kijken van o.a. Maxxis. Qua grip is de KHE mac proof misschien ook een optie. De versie zonder proof had een fantastische grip, rolde goed en was erg comfortabel. Helaas ook heel erg snel lek. Die Proof heeft een forse antilek laag en kan een behoorlijke druk aan, wat prettig is als er ook nog bagage op komt.

Doe in het natte seizoen, met weinig ervaring maar een beetje voorzichtig.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Mijn ligfiets had ik ook in october gekocht en na een keer op de bek gaan maar gewacht tot drogere tijden. Succes met oefenen en wetende dat je snel weer mooie tochten zult maken.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#24
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Te weinig grip? Misschien banden minder hard oppompen?
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Veel plezier met je nieuwe ligfiets. Zachte banden zorgen in de bochten voor minder grip.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Maar goed, dat hee...Wim -de roetsende — 07:51 AM
Fietspaden
Ik blijf even van ...365cycle — 01:34 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik heb altijd gedach...Bart Verbeek — 12:39 AM
Fietspaden
Ik vraag mij af of d...Roepers — 11:43 PM
Fietspaden
Als ik naar de d...berth9999 — 11:33 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zoals al eerder geno...Jeroen S — 11:06 PM
Fietspaden
... willen/kunnen ...Hoekie — 10:57 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ande...PietV* — 10:14 PM
Fietspaden
Ik blijf even van he...amararock — 09:53 PM
Fietspaden
Objectief, objectief...Roepers — 08:02 PM
Fietspaden
maar ik ben een blij...Niels van der Wal — 07:37 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ander ...Frutsel — 03:57 PM
Fietspaden
Minder longpatienten...Frutsel — 03:43 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ooit  een dame gez...PietV* — 03:40 PM
Fietspaden
@Frutsel: Als er ind...Bacchus — 02:18 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Hmm. Ik zit te den...Frutsel — 01:09 PM
Fietspaden
Als de overheid veel...Frutsel — 01:05 PM