Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven
#1
Een man in een gesloten ligfiets is zaterdagmiddag zwaargewond geraakt bij een botsing met een auto in Werkhoven. Het ongeluk gebeurde op de Achterdijk.
LDoor de harde klap belandde de man met zijn ligfiets in het water. Omstanders zagen dit gebeuren en hebben het slachtoffer op de kant getrokken. De hulpdiensten, waaronder ook een traumahelikopter, rukten massaal uit. De traumahelikopter vloog over, maar hoefde uiteindelijk niet te landen.

Het slachtoffer is met spoed naar het ziekenhuis gebracht. De toedracht van het ongeluk wordt door de politie onderzocht.



https://www.ad.nl/utrecht/ligfietser-zwa...~a0212e80/
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Oeps.... Heftig. Natuurlijk wordt dit gevolgd door de (onvermijdelijke) discussie dat velomobielen, en ligfietsers in het algemeen, te weinig zichtbaar zijn. De rol van de automobilist wordt dan vaak niet meegenomen in het zoeken naar de oorzaak. Hoop dat het goed gaat en komt met de VM-bestuurder.
Had vandaag nog dat een auto op een polderweg recht op mij afkwam omdat de automobilist met zijn telefoon recht voor zich in de hand, waarschijnlijk een bericht belangrijker vond dan de verkeersveiligheid. Ik kon gelukkig de berm in.....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dit ongeluk werd zojuist besproken op WhatsApp. FYI: De berijder heeft een aantal gebroken ribben maar maakt het naar omstandigheden goed.

(01-Nov-2020, 12:31 AM)GertBr schreef: Oeps.... Heftig. Natuurlijk wordt dit gevolgd door de (onvermijdelijke) discussie dat velomobielen, en ligfietsers in het algemeen, te weinig zichtbaar zijn.

Ik had 'm vanochtend toevallig al online geplaatst, en ga dus bij letterlijk iedereen die hier de komende week over begint met dit bericht reageren:

Bestelbus botst tegen pijlwagen in Veenendaal, flinke file op N233
Ze zijn zo laag he. Er zou eigenlijk een vlaggetje op moeten zitten. En een opvallende kleur zou ook wel helpen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Auto's zijn levensgevaarlijke dingen.


Niels, buiten levensgevaar, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Al jaren bekend dat fietsers kwetsbaar zijn. Van alle verkeersdoden is 1 op de 3 een fietser. Het is juist dat ongeveer 70% van de overleden fietsers een botsing had met een motorvoertuig. Maar bij 80% van de ernstig gewonden fietsers was geen motorvoertuig betrokken.
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers

De toedracht van dit ongeval is niet bekend. Is het slachtoffer daar de Achterdijk overgestoken?
Vaak worden te vroeg conclusies getrokken. Ook met de Stint is Oss. Met die Stint was niets mis.

Ik wens het slachtoffer beterschap.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Jullie zijn opvallend mild voor het slachtoffer. Ik begrijp dat het een gestolen fiets is, en op het moment van aanrijding de fiets nog steeds als gestolen vermeld staat en de steler op dat moment dus diegene is die in de fiets zat?

Als ik bestolen zou worden van iets dat een paar duizend euro waard is en de steler zou daarbij een ongeluk krijgen, zie ik mijzelf diegene niet direct alle beterschap toewensen. "Eigen schuld dikke bult" zou eerder in mij opkomen. Nog los van of de aanrijding de schuld is van de stelende fietser of de auto (maar in mijn beeld zie ik een onhandige beginnende ligfietser die niet weet hoe zo'n ding werkt want hij zit er nog maar een minuut in). Maar misschien mis ik een nuance ergens in het verhaal.

Ik vind het (voor nu) vooral zonde van de fiets. Als de inhoud al een flinke tik heeft gekregen, zal het omhulsel er niet veel beter aan toe zijn en wel afgeschreven kunnen worden (hoewel op het oog ik geen zware schade zie). Het zal je fiets maar zijn...
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik lees: Een man in een 'gesloten' ligfiets

Niet 'gestolen'  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ah, je hebt nog gelijk ook!
Ik heb het meerdere keren verkeerd gelezen. Vond het al zo gek dat er verder niets meer over het stelen vermeld werd.

Nou, dan neem ik mijn voorgaande woorden snel terug. En een snelle beterschap dan maar (alsnog)!
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Sterkte gewenst voor het slachtoffer.
Ik wil toch maar eens de dikke spijlen in de moderne auto noemen. Daar verdwijnen echt mensen met kinderwagens achter en fietsers al helemaal, ook ligfietsers. Het zicht rondom in auto's is enorm achteruitgegaan. Vandaar dat er ook camera's voor achteruitrijden tegenwoordig standaard worden. Ze zijn noodzakelijk want door de achterruit zie je echt heel weinig. Helaas lijkt deze trend onomkeerbaar en niemand zet er vraagtekens bij.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , wim harwig
#10
In de whatsappgroep van LOL en MooiTwente gaat het hier ook al over.

Hij blijkt ook nog een bekende van mij te zijn. Hij heeft een paar keer met ons meegereden.

Hij heeft blijkbaar 8 gebroken ribben en een bult op zijn hoofd. 
Ligt in het ziekenhuis en wordt nog verder onderzocht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#11
(01-Nov-2020, 12:06 PM)Lopopodium schreef: Jullie zijn opvallend mild voor het slachtoffer. Ik begrijp dat het een gestolen fiets is, en op het moment van aanrijding de fiets nog steeds als gestolen vermeld staat en de steler op dat moment dus diegene is die in de fiets zat?

Als ik bestolen zou worden van iets dat een paar duizend euro waard is en de steler zou daarbij een ongeluk krijgen, zie ik mijzelf diegene niet direct alle beterschap toewensen. "Eigen schuld dikke bult" zou eerder in mij opkomen. Nog los van of de aanrijding de schuld is van de stelende fietser of de auto (maar in mijn beeld zie ik een onhandige beginnende ligfietser die niet weet hoe zo'n ding werkt want hij zit er nog maar een minuut in). Maar misschien mis ik een nuance ergens in het verhaal.

Ik vind het (voor nu) vooral zonde van de fiets. Als de inhoud al een flinke tik heeft gekregen, zal het omhulsel er niet veel beter aan toe zijn en wel afgeschreven kunnen worden (hoewel op het oog ik geen zware schade zie). Het zal je fiets maar zijn...


Misschien is het verstandig dit bericht te verwijderen. Buiten dat het verkeerd gelezen is, zit er toch een naar toontje in. Het lijkt me niet dat dat hoort.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(01-Nov-2020, 04:32 PM)Roepers schreef: Ik wil toch maar eens de dikke spijlen in de moderne auto noemen. Daar verdwijnen echt mensen met kinderwagens achter en fietsers al helemaal, ook ligfietsers. Het zicht rondom in auto's is enorm achteruitgegaan. Vandaar dat er ook camera's voor achteruitrijden tegenwoordig standaard worden. Ze zijn noodzakelijk  want door de achterruit zie je echt heel weinig. Helaas lijkt deze trend onomkeerbaar en niemand zet er vraagtekens bij.

Ik heb dat bij onze auto's ook gezien - wij rijden altijd wat oudere auto's en lopen dus een paar jaar op de meest actuele ontwikkelingen achter, maar desondanks viel het me op dat ik met elke "nieuwe" auto meer moeite moet doen om bij kruispunten, rotondes e.d. niemand over hhet hoofd te zien. Laatst nog weer een situatie gehad waar een hele auto achter een van de spijlen van de voorruit verdween. Ik had gelukkig nog een keer extra gekeken, dus niets aan de hand, maar dit was met de (nog) oudere auto's zo niet gebeurt. Confused
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#13
Passieve veiligheid draagt bij aan forsere A-stijl bij personenauto's. Ook de B- en C stijl zijn forser uitgevoerd. Nieuwe staalsoorten zorgen voor meer botsabsorbtie en versterking van de kooiconstructie. Personenauto's zijn daarom fors zwaarder geworden. Iedere fabrikant wil scoren op botsveiligheid.
Ook styling van de auto werkt hieraan mee. Door de vrij vlak liggende voorruit, voor een goede stroomlijn, zijn ook auto's uitgerust met een extra forse stijl en een klein driehoekig zijruit erin, waar je niets door kunt zien. Geeft de indruk dat je als bestuurder extra veilig zit.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Dacht dat ik 'm hier al geplaatst had, maar bij deze:



Het ontwerp van de auto is momenteel imho veel teveel gericht op de gevolgen van een aanrijding. Niet op het voorkomen daarvan.
Antwoord }
Bedankt door: Atrike
#15



Een velomobiel past ook in deze dode hoek. Hier kwam ik achter toen ik door een ambulancebroeder onder de SUV vandaan gehaald werd. Voor mij zonder erg; de velomobiel was total-loss. Waarschijnlijk was de sterkte van de smurfenmuts mijn bescherming.

Niels, VELO, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#16
Voor de volledigheid: bij vrachtwagens is rechts deze hoek giga. Voor stroomlijn zitten de spiegels in 1 kast. Achter de rechtse spiegel + stijl zie je dus niets. Is meer dan de breedte van je hand aan een uitgestrekte arm. Vooral moderne vrachtwagens hebben dit ernstig. Hele goede manier om hiermee om te gaan : kun je de ogen van de bestuurder zien, kan ie jou zien. Zie je de ogen niet....
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#17
Uit ervaring: Dat je iemands ogen kan zien, betekent niet dat die ogen jou ook zien ;-)
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#18
Ik maak bij voorkeur ook even oogcontact, zodat je beter weet dat je gezien bent Wink Is nog niet altijd garantie...

Maar is ook bekend hoe het nu gaat met de onfortuinlijke fietser?
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Op Facebook heeft Fred zelf gereageerd. Nog niet over zijn toestand, maar dus wel een reactie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#20
Een mens is niet geschikt om een auto te besturen. Hoog tijd om dat af te schaffen.
De reis is het doel   Flevotrike  Jouta tadpole blue line
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Een mens is geschikt op te wandelen. Alles wat sneller gaat dan wandelen brengt risico met zich mee. Wink

Citaat SWOV:  https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers

Samenvatting: "In 2016 overleden er in Nederland 189 fietsers in het verkeer. Dit is ongeveer 30% van het totaal aantal verkeersdoden.
Het aantal ernstig gewonde fietsers is niet precies bekend. Naar schatting ging het in 2015 om ruim 60% van het totaal aantal ernstig verkeersgewonden, wat zou overeenkomen met ruim 13 duizend.
Een groot deel van de ernstig gewonde fietsers is het gevolg van een enkelvoudige fietsongeval, dat wil zeggen een ongeval waarbij geen andere weggebruiker direct is betrokken.
Terwijl de veiligheid van de meeste vervoerswijzen de afgelopen jaren is verbeterd, geldt dat niet voor fietsers. Onveilig gedrag van fietsers zelf kan hun risico verhogen. Risicofactoren zijn door rood licht rijden, smartphonegebruik, rijden onder invloed en fietsen zonder goede fietsverlichting."
Hoogtijd om het fietsen af te schaffen Huh
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik denk dat de enkelvoudige fietsongevallen vaak ouderen zijn op een elektrische fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(03-Nov-2020, 11:32 PM)PietV* schreef: Hoogtijd om het fietsen af te schaffen Huh

De zelfrijdende fiets laat nog even op zich wachten.
De reis is het doel   Flevotrike  Jouta tadpole blue line
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(04-Nov-2020, 12:20 AM)Bart Verbeek schreef:
(03-Nov-2020, 11:32 PM)PietV* schreef: Hoogtijd om het fietsen af te schaffen Huh

De zelfrijdende fiets laat nog even op zich wachten.

gelukkig zijn er wel zelfrijdende fietsers Tongue
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(03-Nov-2020, 11:55 PM)Roepers schreef: Ik denk dat de enkelvoudige fietsongevallen vaak ouderen zijn op een elektrische fiets.

En muppets met smartphones
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(03-Nov-2020, 11:55 PM)Roepers schreef: Ik denk dat de enkelvoudige fietsongevallen vaak ouderen zijn op een elektrische fiets.
Er zijn  geen harde gegevens dat een elektrische ondersteunde fiets gevaarlijker is dan een fiets,
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/51...kes-veilig

Bovendien geven de ongevalscijfers niet aan of het (dodelijk)letsel te wijten is aan een menselijk fout of aan falen van de gezondheid. Fietsers op leeftijd die tijdens het fietsen een TIA, hersenbloeding, hartinfarct etc. krijgen en ten gevolge van een val in het ziekenhuis worden opgenomen en binnen 30 dagen komen te overlijden worden meegeteld als fietsslachtoffer.
Ook het hobby wielrennen op de openbare weg, dat als een gevaarlijke sport wordt beschouwd, drijven het aantal fietsongevallen op. 

(04-Nov-2020, 12:42 AM)sjefke schreef:
(04-Nov-2020, 12:20 AM)Bart Verbeek schreef:
(03-Nov-2020, 11:32 PM)PietV* schreef: Hoogtijd om het fietsen af te schaffen Huh

De zelfrijdende fiets laat nog even op zich wachten.

gelukkig zijn er wel zelfrijdende fietsers Tongue

Een citaat van de SWOV;
"Van de ernstig gewonden onder fietsers was ruim 80% het gevolg van een ongeval waarbij juist geen motorvoertuig was betrokken¨.
Ongeveer 95% van alle ongevallen is te wijten aan menselijk falen. Dat geldt ook voor die zelfrijdende fietsers. In het RVV 1990 zijn geen rechten opgenomen. Alleen plichten.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Maar goed, dat hee...Wim -de roetsende — 07:51 AM
Fietspaden
Ik blijf even van ...365cycle — 01:34 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik heb altijd gedach...Bart Verbeek — 12:39 AM
Fietspaden
Ik vraag mij af of d...Roepers — 11:43 PM
Fietspaden
Als ik naar de d...berth9999 — 11:33 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zoals al eerder geno...Jeroen S — 11:06 PM
Fietspaden
... willen/kunnen ...Hoekie — 10:57 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ande...PietV* — 10:14 PM
Fietspaden
Ik blijf even van he...amararock — 09:53 PM
Fietspaden
Objectief, objectief...Roepers — 08:02 PM
Fietspaden
maar ik ben een blij...Niels van der Wal — 07:37 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ander ...Frutsel — 03:57 PM
Fietspaden
Minder longpatienten...Frutsel — 03:43 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ooit  een dame gez...PietV* — 03:40 PM
Fietspaden
@Frutsel: Als er ind...Bacchus — 02:18 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Hmm. Ik zit te den...Frutsel — 01:09 PM
Fietspaden
Als de overheid veel...Frutsel — 01:05 PM