Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Performer Goal
#1
Ik heb in 2019 een oranje Performer Goal gekocht.
Ik heb de fiets gekocht bij Abeona Mobility  in Zoeterwoude en dat is mij prima bevallen.
Performer is een vrij onbekend ligfietsenmerk uit Taiwan.
Ik was op zoek naar een geveerde highracer die niet te zwaar mocht zijn.
Ook wilde ik er ook niet heel veel geld aan uitgeven.
Ik kwam uit op de Performer Goal.
De Goal die ik kocht was een redelijk goedkope fiets met redelijk goedkope onderdelen.
Volgens mij krijg je wel waar voor je geld.
Ik zag de gekochte fiets eigenlijk als een uitgangspunt om vandaar uit een fiets te maken zoals ik deze wilde.

Hieronder een overzicht van de aanpassingen die ik aan de Goal heb gedaan:
-        De zithoek aangepast
         Op de Goal zit je van origine vrij overeind, door de verstelinrichting weg te halen werd de zithoek al wat vlakker.

-        Luchtvering gemonteerd
         Ik kon geen betaalbare luchtdemper in de maat van de Goal vinden daarop heb ik een wat langere Manitou luchtdemper gemonteerd.
         Ik heb hiervoor wel de bevestiging op de achtervork moeten aanpassen.
         Gewichtsbesparing

-       Om de zithoek nog vlakker te krijgen met aluminium hoeklijnen de voorzijde van het zitje verhoogd.
-       De kettingrol van de aangedreven kant van de ketting weggehaald.
        Hierdoor is het verend effect (pogo) tijdens het trappen verdwenen / gewichtsbesparing
        (Ik zet de luchtvering eigenlijk nooit meer vast, ook niet tijdens een beklimming)

-      Carbon 28 inch voorvork
       Gewichtsbesparing en een vlakkere zithoek
       (ik heb ook nog een 26 carbon vork maar met 28 inch is de zithoek vlakker)
-      Stuur en stuurbuis ingekort
       Voor betere aerodynamica

-     SRAM Gripshift gemonteerd
      Vind ik prettiger schakelen en gewichtsbesparing

-     DT Zwiss XRT 1250 met Pro/one 28-559 tubbels banden
      Gewichtsbesparing (-1300 gram), betere aerodynamica, sneller en meer comfort

-     Titanium trapas
      Gewichtsbesparing

-    Shimano 600 tricolor (=ultegra) crankstel
     Ingekort naar 155 mm en gaten in de cranks geboord.
     Beter voor de knieën en gewichtsbesparing

-    Tektro Trp Spyre schijfremmen
     gewichtsbesparing en beter remmen
     (velgremmen hebben mijn voorkeur)

-    Microshift achterderailleur
     gewichtsbesparing

-    Lichtgewicht ketting

-    Diverse Titanium boutjes
    (daar heeft mijn familie mij wel om uitgelachen)

Al met al heb ik best veel veranderd aan de fiets en veel tijd in de aanpassingen gestoken.
Maar ik vond het leuk om te doen. Als je het niet leuk vindt of niet zelf kunt doen moet je er niet aan beginnen.
De kosten vielen op zich mee, ik heb de onderdelen voordelig gekocht via internet en de wielen heb ik gebruikt gekocht.
Via internet gaat niet altijd goed, een paar shifters heb ik gelijk weggegooid en de lagers van de Titanium trapas waren na 1 seizoen versleten. 
Maar de trapas kostte maar 40 euro en dan neem ik de lagers op de koop toe.
De totale kosten van het project waren ongeveer 1900 euro.

Ik ben best tevreden over de Goal.
De Goal is relatief licht (net onder de 13 kg), comfortabel en snel.
Voor de stad is de Goal naar mijn mening niet geschikt en het nemen van scherpe bochten met lage snelheid is niet erg prettig. 
In de bocht stuurt de Goal acceptabel maar blinkt niet uit.
Door de veranderingen die ik heb aangebracht is de fiets niet geschikt voor kleine mensen en het is geen fiets voor beginners.

[img][Afbeelding: IMG-20201121-182949.jpg][/img]

Hieronder een standaard Goal 
[Afbeelding: recumbent-bike-rear-suspension-oss-1024x683.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Je hebt er wel een echt mooie fiets van gemaakt.

Oogt ook snel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Redelijke prijs ook.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Inderdaad een mooie fietsje.
Maar je gaat er niet mee door de plassen fietsen, zie ik!
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(22-Nov-2020, 01:11 AM)Lopopodium schreef: Inderdaad een mooie fietsje.
Maar je gaat er niet mee door de plassen fietsen, zie ik!

Ik had hem omgebouwd voor de winter met andere wielen en spatborden.
Maar toen werd het mooi weer en heb ik hem weer "zomers" gemaakt. Ik hoop rond de jaarwisseling een carbon mini tailbag binnen te krijgen en dan zou ik geen last meer moeten hebben van opspattend water.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Mooie fiets, is dat een mono voorvork?
En die gaten in de cranks, ben je niet bang dat ze kunnen breken?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(22-Nov-2020, 08:48 AM)gideon schreef: Mooie fiets, is dat een mono voorvork?
En die gaten in de cranks, ben je niet bang dat ze kunnen breken?

Nee, geen mono.

Ik ben niet bang voor breken.
In de tachtiger jaren deden wedstrijdrijders het wel vaker.

En bij een ligfiets heb je niet het gewicht van de berijder dat er op komt.
En met de kippekracht die ik nog heb heb ik er vertrouwen in dat het heel blijft.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Oh ja dat is waar van die “krachten”..... maar uuh heb je gedacht aan de luchtstroomwervelingen rond die gaten?
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(22-Nov-2020, 02:35 PM)gideon schreef: Oh ja dat is waar van die “krachten”..... maar uuh heb je gedacht aan de luchtstroomwervelingen rond die gaten?

Ik zou het niet weer doen, het scheelt haast niets in gewicht.
Wel minder last van zijwind Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Gefeliciteerd. Je heb er een hele mooie fiets van gemaakt. Maar een aantal veranderingen zijn mij niet geheel duidelijk.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: De zithoek aangepast. Op de Goal zit je van origine vrij overeind, door de verstelinrichting weg te halen werd de zithoek al wat vlakker.
Dat betekend dat je zithoek niet meer verstelbaar is. Lijkt eerder een nadeel dan een voordeel.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Om de zithoek nog vlakker te krijgen met aluminium hoeklijnen de voorzijde van het zitje verhoogd.
Waarom zou je bij zo'n hoge ligfiets, met een zithoogte van 62 cm, de zitschaal extra verhogen en dat bij een trapas hoogte van maar 75 cm. Dat is eerder een aerodynamisch nadeel dan voordeel. Je voeten komen verder onder je body uit en het frontaal oppervlak groter.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: De kettingrol van de aangedreven kant van de ketting weggehaald. Hierdoor is het verend effect (pogo) tijdens het trappen verdwenen / gewichtsbesparing.
(Ik zet de luchtvering eigenlijk nooit meer vast, ook niet tijdens een beklimming)
Ik denk dat een luchtveer niet vast te zetten is, tenzij je het veerelement opvult met een vloeistof. Het deinen tijdens het trappen kun je voorkomen door de vering voldoende te dempen met een goede veerdemper.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Carbon 28 inch voorvork. Gewichtsbesparing en een vlakkere zithoek.
(ik heb ook nog een 26 carbon vork maar met 28 inch is de zithoek vlakker)
Een vlakkere zithoek kun je alleen creëren als de vervangende voorvork minimaal één inch is dan de vorige. Bovendien moeten dan beide wielen dezelfde diameter hebben. Als je de achtervork t.o.v. de voorvork in hoogte verandert bij gelijke wieldiameter, verandert de stuurgeometrie. Balhoofdhoek en naloop veranderen en daarmee het stuurkarakter.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Shimano 600 tricolor (=ultegra) crankstel. Ingekort naar 155 mm en gaten in de cranks geboord. Beter voor de knieën en gewichtsbesparing.
Het inkorten van de cranks heeft weinig materiaal overgehouden voor de nieuw geboorde trapas gaten.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(23-Nov-2020, 02:31 PM)PietV* schreef: Gefeliciteerd. Je heb er een hele mooie fiets van gemaakt. Maar een aantal veranderingen zijn mij niet geheel duidelijk.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: De zithoek aangepast. Op de Goal zit je van origine vrij overeind, door de verstelinrichting weg te halen werd de zithoek al wat vlakker.
Dat betekend dat je zithoek niet meer verstelbaar is. Lijkt eerder een nadeel dan een voordeel..

Ik wil zo vlak mogelijk liggen, zonder verstelinrichting kan het zitje vlakker.
Ik heb een aantal fietsen gehad waarbij het zitje versteld kon worden maar ik heb het nooit gebruikt.

(23-Nov-2020, 02:31 PM)PietV* schreef:
(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Om de zithoek nog vlakker te krijgen met aluminium hoeklijnen de voorzijde van het zitje verhoogd.
Waarom zou je bij zo'n hoge ligfiets, met een zithoogte van 62 cm, de zitschaal extra verhogen en dat bij een trapas hoogte van maar 75 cm. Dat is eerder een aerodynamisch nadeel dan voordeel. Je voeten komen verder onder je body uit en het frontaal oppervlak groter. 

Je zou gelijk kunnen hebben, ik merk geen snelheidsverschil. Wat waarschijnlijk ook meegeteld heeft is dat ik door de voorkant te verhogen de geleiderol van de trekkende kant weg heb kunnen laten.

(23-Nov-2020, 02:31 PM)PietV* schreef:
(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: De kettingrol van de aangedreven kant van de ketting weggehaald. Hierdoor is het verend effect (pogo) tijdens het trappen verdwenen / gewichtsbesparing.
(Ik zet de luchtvering eigenlijk nooit meer vast, ook niet tijdens een beklimming)
Ik denk dat een luchtveer niet vast te zetten is, tenzij je het veerelement opvult met een vloeistof. Het deinen tijdens het trappen kun je voorkomen door de vering voldoende te dempen met een goede veerdemper.

Ik kan de luchtdemper vastzetten met een handeltje dan heb ik geen achtervering meer. Er zal wel een luchtkanaal afgesloten worden.

(23-Nov-2020, 02:31 PM)PietV* schreef:
(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Carbon 28 inch voorvork. Gewichtsbesparing en een vlakkere zithoek.
(ik heb ook nog een 26 carbon vork maar met 28 inch is de zithoek vlakker)
Een vlakkere zithoek kun je alleen creëren als de vervangende voorvork minimaal één inch is dan de vorige. Bovendien moeten dan beide wielen dezelfde diameter hebben. Als je de achtervork t.o.v. de voorvork in hoogte verandert bij gelijke wieldiameter, verandert de stuurgeometrie. Balhoofdhoek en naloop veranderen en daarmee het stuurkarakter.

Het zou goed kunnen dat als ik de 26 inch voorvork weer monteer dat het stuurgedrag beter wordt.
Wat ik merk is dat door vlakker te liggen mijn onderrug en heupen minder belast worden

(23-Nov-2020, 02:31 PM)PietV* schreef:
(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Shimano 600 tricolor (=ultegra) crankstel. Ingekort naar 155 mm en gaten in de cranks geboord. Beter voor de knieën en gewichtsbesparing.
Het inkorten van de cranks heeft weinig materiaal overgehouden voor de nieuw geboorde trapas gaten.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Wat betreft die gasveer. In die telescoopveer zit een gaskamer die je naar behoefte op druk kunt brengen. Het veerkarakter van die gasveer is niet middels die gaskamer te regelen. 
De hydraulische demping zorgt dat ongewenste veerbewegingen van de gasveer worden gedempt. Vaak is die demping instelbaar. Kun je de ongewenste deining tijdens het trappen dempen. Stel je die demping op maximaal, dan ontstaat er een (bijna) afgesloten vloeistofkolom en schakel je de gasveer zo goed als uit.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Mooie fiets zo.
Ik zie dat er bij maia fietsen in Dordrecht een opruiming is van een goal 26. 
Is het erg moeilijk om een fiets in elkaar te zetten? heb daar geen ervaring mee. 

groet
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(05-Dec-2020, 02:49 PM)dreterhorst69 schreef: Mooie fiets zo.
Ik zie dat er bij maia fietsen in Dordrecht een opruiming is van een goal 26. 
Is het erg moeilijk om een fiets in elkaar te zetten? heb daar geen ervaring mee. 

groet

Ik denk dat je bij Maja een rijdende fiets koopt. Dan hoef je niets in elkaar te zetten. ik heb dw advertentie op mp gezien.
Je koopt hem in de doos.
Meestal ben je dan wel even bezig om de fiets in eljaar te zetten
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Het monteren van een (Iig)fiets) is, afhankelijk van ervaring, een halve tot een hele dag werk. Een enkel keer heb je speciaal gereedschap nodig. De prijs is gunstig.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(05-Dec-2020, 02:49 PM)dreterhorst69 schreef: Mooie fiets zo.
Ik zie dat er bij maia fietsen in Dordrecht een opruiming is van een goal 26. 
Is het erg moeilijk om een fiets in elkaar te zetten? heb daar geen ervaring mee. 

groet

Welkom op dit forum.

Ik zie dat dit jouw eerste bericht is.

Het wordt op prijs gesteld als je je ook even voorstelt op de pagina 'Nieuw hier?' https://ligfietsers.nl/forum-2.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik ben intussen ook de eigenaar van een Performer Smile In dit geval een Conquer, voorwielaangedreven en opvouwbaar. Gister even gaan bekijken bij Maia, getest en later die dag opgehaald voor hele nette prijs.

Eerste indruk is goed. Frame zit mooi in de lak en de afwerking doet niet onder voor die van mijn Shockproof. Helaas wel zwart, daar heb ik nogal een hekel aan)... Grotendeels voorzien van Tiagra (2x10) en Avid BB5 schijfremmen. Prima midrange spul dus.

De gemonteerde Duro bandjes vertrouw ik niet zo, dus daar heb ik ander rubber voor besteld. Die Duro's rij ik wel op op een van mijn handbikes (drie wielen dus komt niet zo nauw).

Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen, zodra ik hem helemaal heb nagekeken en afgesteld.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
https://www.performercycles.com/recumben...eel-drive/

Stond deze ook op MP dan? Had ik nog niet gezien.

Vanwaar deze aanschaf? Vanwege de voorwielaandrijving?

Ik vind de CruzBike ook wel erg interessant. Is toch nog weer echt een ander soort fiets.


Komt er nu ook iets te koop of ben je echt een verzamelaar?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Yep, ook die stond erop voor de prijs van een tweedehandsje.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ja die stond ook op MP. Ik heb wel iets met voorwielaandrijvers en een opvouwbare kan ook handig zijn als ik eens met de trein op pad wil. Daarnaast ben ik heel benieuwd hoe hij rijdt in vergelijking met de Shockproof. Ik was expres met de Shockproof naar Maia gereden om het verschil te merken. Ik heb het idee dat de Performer wat rustiger reed ondanks de duidelijk kortere wielbasis.. Ik heb de Shockproof altijd erg nerveus gevonden. We gaan wel zien hoe hij bevalt.

En een verzamelaar... tja... Zolang ik ze allemaal nog actief gebruik ik mezelf meer als liefhebber Wink Ik heb intussen op al mijn fietsen minimaal 1000 km gereden (behalve de handbikes maar daar wordt aan gewerkt) dus ik gebruik ze echt wel. Maar het idee is dat ik in het voorjaar er een paar verkoop. Waarschijnlijk een of twee handbikes en misschien een van mijn gewone fietsen: ik heb er twee, de gele Kona en blauwe Giant die wel heel veel op elkaar lijken en ik voor hetzelfde doel gebruik (fietsen met slecht weer/fietsvakantie). Begin nu ook wel serieus ruimte gebrek te krijgen...

De Cruz bikes heb ik ook bekeken en uitgebreid besproken. Hele interessante fietsen. En ook één van de weinige ligfietsen die ik ken met actuele groepsets en zaken als steekassen. Maar voor mij echt te duur. Daarom heb ik ook niet proefgereden.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Gefeliciteerd met de aanschaf van de Performer. Doet mij denken aan een Raptobike.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#22
De Rapto Midracer vond en vind ik nog steeds een hele mooie fiets. Maar het was gewoon niet de fiets voor mij, ik voelde me er op de een of andere manier niet echt veilig op. Bij dit fietsje had ik dat helemaal niet. Hij stond iets te lang voor mij (we kregen de neuspijp er niet verder in, moet wellicht wat worden ingekort) en uiteraard vond ik fietsen zonder klikpedalen erg onplezierig maar ik reed er gelijk lekker op Smile Ben heel benieuwd hoe hij gaat bevallen!!
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Ik heb er een Goal bij gekocht.
Was een goede aanbieding
Mooi paars is niet lelijk.
Of toch wel??
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Zeker niet! Veel plezier ermee!
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Mijn blogpost over de Performer Conquer die ik bij Maia heb gekocht: https://erikfietst.com/2020/12/20/ja-hoo...en-nieuwe/
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Mooie fiets Erik, en handig om hem op te kunnen vouwen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietspaden
Overhoop gered...Niels van der Wal — 08:34 PM
Fietspaden
Maar de weg met fie...Roepers — 08:14 PM
Fietspaden
Betreffend fietspa...PietV* — 07:48 PM
Fietspaden
Ik ben wel blij me...Willeke_IGKT — 07:12 PM
Fietsen van Wim
Ha! Ik mag niet zo s...Frutsel — 07:01 PM
Fietspaden
Bij ons in de wijk h...Frutsel — 06:59 PM
Fietspaden
Dat scheelt weer in ...Roepers — 06:22 PM
Fietsen van Wim
Gefeliciteerd! :-)berth9999 — 06:10 PM
Fietsen van Wim
De Milan SL MK7 060 ...Wim -de roetsende — 05:49 PM
Fietspaden
Betreffend fietspad ...berth9999 — 05:47 PM
Fietspaden
Fietspaden in twee r...PietV* — 05:44 PM
Fietspaden
Overhoop gereden...berth9999 — 04:39 PM
Fietspaden
Een oud collega va...Hoekie — 04:17 PM
Fietsenhok in tuin
Nu niet meer. Had bi...365cycle — 03:51 PM
Fietsenhok in tuin
Ik zie geregeld een ...Lopopodium — 03:13 PM
Fietsenhok in tuin
Een ligfiets is mooi...Bart Verbeek — 02:48 PM
Fietspaden
Een oud collega van ...berth9999 — 02:29 PM