Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Performer Goal
#1
Ik heb in 2019 een oranje Performer Goal gekocht.
Ik heb de fiets gekocht bij Abeona Mobility  in Zoeterwoude en dat is mij prima bevallen.
Performer is een vrij onbekend ligfietsenmerk uit Taiwan.
Ik was op zoek naar een geveerde highracer die niet te zwaar mocht zijn.
Ook wilde ik er ook niet heel veel geld aan uitgeven.
Ik kwam uit op de Performer Goal.
De Goal die ik kocht was een redelijk goedkope fiets met redelijk goedkope onderdelen.
Volgens mij krijg je wel waar voor je geld.
Ik zag de gekochte fiets eigenlijk als een uitgangspunt om vandaar uit een fiets te maken zoals ik deze wilde.

Hieronder een overzicht van de aanpassingen die ik aan de Goal heb gedaan:
-        De zithoek aangepast
         Op de Goal zit je van origine vrij overeind, door de verstelinrichting weg te halen werd de zithoek al wat vlakker.

-        Luchtvering gemonteerd
         Ik kon geen betaalbare luchtdemper in de maat van de Goal vinden daarop heb ik een wat langere Manitou luchtdemper gemonteerd.
         Ik heb hiervoor wel de bevestiging op de achtervork moeten aanpassen.
         Gewichtsbesparing

-       Om de zithoek nog vlakker te krijgen met aluminium hoeklijnen de voorzijde van het zitje verhoogd.
-       De kettingrol van de aangedreven kant van de ketting weggehaald.
        Hierdoor is het verend effect (pogo) tijdens het trappen verdwenen / gewichtsbesparing
        (Ik zet de luchtvering eigenlijk nooit meer vast, ook niet tijdens een beklimming)

-      Carbon 28 inch voorvork
       Gewichtsbesparing en een vlakkere zithoek
       (ik heb ook nog een 26 carbon vork maar met 28 inch is de zithoek vlakker)
-      Stuur en stuurbuis ingekort
       Voor betere aerodynamica

-     SRAM Gripshift gemonteerd
      Vind ik prettiger schakelen en gewichtsbesparing

-     DT Zwiss XRT 1250 met Pro/one 28-559 tubbels banden
      Gewichtsbesparing (-1300 gram), betere aerodynamica, sneller en meer comfort

-     Titanium trapas
      Gewichtsbesparing

-    Shimano 600 tricolor (=ultegra) crankstel
     Ingekort naar 155 mm en gaten in de cranks geboord.
     Beter voor de knieën en gewichtsbesparing

-    Tektro Trp Spyre schijfremmen
     gewichtsbesparing en beter remmen
     (velgremmen hebben mijn voorkeur)

-    Microshift achterderailleur
     gewichtsbesparing

-    Lichtgewicht ketting

-    Diverse Titanium boutjes
    (daar heeft mijn familie mij wel om uitgelachen)

Al met al heb ik best veel veranderd aan de fiets en veel tijd in de aanpassingen gestoken.
Maar ik vond het leuk om te doen. Als je het niet leuk vindt of niet zelf kunt doen moet je er niet aan beginnen.
De kosten vielen op zich mee, ik heb de onderdelen voordelig gekocht via internet en de wielen heb ik gebruikt gekocht.
Via internet gaat niet altijd goed, een paar shifters heb ik gelijk weggegooid en de lagers van de Titanium trapas waren na 1 seizoen versleten. 
Maar de trapas kostte maar 40 euro en dan neem ik de lagers op de koop toe.
De totale kosten van het project waren ongeveer 1900 euro.

Ik ben best tevreden over de Goal.
De Goal is relatief licht (net onder de 13 kg), comfortabel en snel.
Voor de stad is de Goal naar mijn mening niet geschikt en het nemen van scherpe bochten met lage snelheid is niet erg prettig. 
In de bocht stuurt de Goal acceptabel maar blinkt niet uit.
Door de veranderingen die ik heb aangebracht is de fiets niet geschikt voor kleine mensen en het is geen fiets voor beginners.

[img][Afbeelding: IMG-20201121-182949.jpg][/img]

Hieronder een standaard Goal 
[Afbeelding: recumbent-bike-rear-suspension-oss-1024x683.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Je hebt er wel een echt mooie fiets van gemaakt.

Oogt ook snel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Redelijke prijs ook.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Inderdaad een mooie fietsje.
Maar je gaat er niet mee door de plassen fietsen, zie ik!
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(22-Nov-2020, 01:11 AM)Lopopodium schreef: Inderdaad een mooie fietsje.
Maar je gaat er niet mee door de plassen fietsen, zie ik!

Ik had hem omgebouwd voor de winter met andere wielen en spatborden.
Maar toen werd het mooi weer en heb ik hem weer "zomers" gemaakt. Ik hoop rond de jaarwisseling een carbon mini tailbag binnen te krijgen en dan zou ik geen last meer moeten hebben van opspattend water.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Mooie fiets, is dat een mono voorvork?
En die gaten in de cranks, ben je niet bang dat ze kunnen breken?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(22-Nov-2020, 08:48 AM)gideon schreef: Mooie fiets, is dat een mono voorvork?
En die gaten in de cranks, ben je niet bang dat ze kunnen breken?

Nee, geen mono.

Ik ben niet bang voor breken.
In de tachtiger jaren deden wedstrijdrijders het wel vaker.

En bij een ligfiets heb je niet het gewicht van de berijder dat er op komt.
En met de kippekracht die ik nog heb heb ik er vertrouwen in dat het heel blijft.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Oh ja dat is waar van die “krachten”..... maar uuh heb je gedacht aan de luchtstroomwervelingen rond die gaten?
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(22-Nov-2020, 02:35 PM)gideon schreef: Oh ja dat is waar van die “krachten”..... maar uuh heb je gedacht aan de luchtstroomwervelingen rond die gaten?

Ik zou het niet weer doen, het scheelt haast niets in gewicht.
Wel minder last van zijwind Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Gefeliciteerd. Je heb er een hele mooie fiets van gemaakt. Maar een aantal veranderingen zijn mij niet geheel duidelijk.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: De zithoek aangepast. Op de Goal zit je van origine vrij overeind, door de verstelinrichting weg te halen werd de zithoek al wat vlakker.
Dat betekend dat je zithoek niet meer verstelbaar is. Lijkt eerder een nadeel dan een voordeel.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Om de zithoek nog vlakker te krijgen met aluminium hoeklijnen de voorzijde van het zitje verhoogd.
Waarom zou je bij zo'n hoge ligfiets, met een zithoogte van 62 cm, de zitschaal extra verhogen en dat bij een trapas hoogte van maar 75 cm. Dat is eerder een aerodynamisch nadeel dan voordeel. Je voeten komen verder onder je body uit en het frontaal oppervlak groter.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: De kettingrol van de aangedreven kant van de ketting weggehaald. Hierdoor is het verend effect (pogo) tijdens het trappen verdwenen / gewichtsbesparing.
(Ik zet de luchtvering eigenlijk nooit meer vast, ook niet tijdens een beklimming)
Ik denk dat een luchtveer niet vast te zetten is, tenzij je het veerelement opvult met een vloeistof. Het deinen tijdens het trappen kun je voorkomen door de vering voldoende te dempen met een goede veerdemper.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Carbon 28 inch voorvork. Gewichtsbesparing en een vlakkere zithoek.
(ik heb ook nog een 26 carbon vork maar met 28 inch is de zithoek vlakker)
Een vlakkere zithoek kun je alleen creëren als de vervangende voorvork minimaal één inch is dan de vorige. Bovendien moeten dan beide wielen dezelfde diameter hebben. Als je de achtervork t.o.v. de voorvork in hoogte verandert bij gelijke wieldiameter, verandert de stuurgeometrie. Balhoofdhoek en naloop veranderen en daarmee het stuurkarakter.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Shimano 600 tricolor (=ultegra) crankstel. Ingekort naar 155 mm en gaten in de cranks geboord. Beter voor de knieën en gewichtsbesparing.
Het inkorten van de cranks heeft weinig materiaal overgehouden voor de nieuw geboorde trapas gaten.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(23-Nov-2020, 02:31 PM)PietV* schreef: Gefeliciteerd. Je heb er een hele mooie fiets van gemaakt. Maar een aantal veranderingen zijn mij niet geheel duidelijk.

(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: De zithoek aangepast. Op de Goal zit je van origine vrij overeind, door de verstelinrichting weg te halen werd de zithoek al wat vlakker.
Dat betekend dat je zithoek niet meer verstelbaar is. Lijkt eerder een nadeel dan een voordeel..

Ik wil zo vlak mogelijk liggen, zonder verstelinrichting kan het zitje vlakker.
Ik heb een aantal fietsen gehad waarbij het zitje versteld kon worden maar ik heb het nooit gebruikt.

(23-Nov-2020, 02:31 PM)PietV* schreef:
(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Om de zithoek nog vlakker te krijgen met aluminium hoeklijnen de voorzijde van het zitje verhoogd.
Waarom zou je bij zo'n hoge ligfiets, met een zithoogte van 62 cm, de zitschaal extra verhogen en dat bij een trapas hoogte van maar 75 cm. Dat is eerder een aerodynamisch nadeel dan voordeel. Je voeten komen verder onder je body uit en het frontaal oppervlak groter. 

Je zou gelijk kunnen hebben, ik merk geen snelheidsverschil. Wat waarschijnlijk ook meegeteld heeft is dat ik door de voorkant te verhogen de geleiderol van de trekkende kant weg heb kunnen laten.

(23-Nov-2020, 02:31 PM)PietV* schreef:
(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: De kettingrol van de aangedreven kant van de ketting weggehaald. Hierdoor is het verend effect (pogo) tijdens het trappen verdwenen / gewichtsbesparing.
(Ik zet de luchtvering eigenlijk nooit meer vast, ook niet tijdens een beklimming)
Ik denk dat een luchtveer niet vast te zetten is, tenzij je het veerelement opvult met een vloeistof. Het deinen tijdens het trappen kun je voorkomen door de vering voldoende te dempen met een goede veerdemper.

Ik kan de luchtdemper vastzetten met een handeltje dan heb ik geen achtervering meer. Er zal wel een luchtkanaal afgesloten worden.

(23-Nov-2020, 02:31 PM)PietV* schreef:
(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Carbon 28 inch voorvork. Gewichtsbesparing en een vlakkere zithoek.
(ik heb ook nog een 26 carbon vork maar met 28 inch is de zithoek vlakker)
Een vlakkere zithoek kun je alleen creëren als de vervangende voorvork minimaal één inch is dan de vorige. Bovendien moeten dan beide wielen dezelfde diameter hebben. Als je de achtervork t.o.v. de voorvork in hoogte verandert bij gelijke wieldiameter, verandert de stuurgeometrie. Balhoofdhoek en naloop veranderen en daarmee het stuurkarakter.

Het zou goed kunnen dat als ik de 26 inch voorvork weer monteer dat het stuurgedrag beter wordt.
Wat ik merk is dat door vlakker te liggen mijn onderrug en heupen minder belast worden

(23-Nov-2020, 02:31 PM)PietV* schreef:
(21-Nov-2020, 09:57 PM)GHOOGEN schreef: Shimano 600 tricolor (=ultegra) crankstel. Ingekort naar 155 mm en gaten in de cranks geboord. Beter voor de knieën en gewichtsbesparing.
Het inkorten van de cranks heeft weinig materiaal overgehouden voor de nieuw geboorde trapas gaten.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Wat betreft die gasveer. In die telescoopveer zit een gaskamer die je naar behoefte op druk kunt brengen. Het veerkarakter van die gasveer is niet middels die gaskamer te regelen. 
De hydraulische demping zorgt dat ongewenste veerbewegingen van de gasveer worden gedempt. Vaak is die demping instelbaar. Kun je de ongewenste deining tijdens het trappen dempen. Stel je die demping op maximaal, dan ontstaat er een (bijna) afgesloten vloeistofkolom en schakel je de gasveer zo goed als uit.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Nieuw soort aandrijving??
Maar, in aandr...PietV* — 05:24 PM
Nieuw soort aandrijving??
Ik heb de roeifiet...365cycle — 05:04 PM
Nieuw soort aandrijving??
Ik heb de roeifiets ...PietV* — 12:44 PM
Nieuw soort aandrijving??
Uiteraard moet het ...365cycle — 11:29 AM
Nieuw soort aandrijving??
Dat de ligfiets be...PietV* — 10:54 AM
Leestip: Het recht van de snelste
Ik vroeg me al af of...Niels van der Wal — 09:21 AM
Nieuw soort aandrijving??
Daar heeft TvWijk ...365cycle — 12:11 AM
Leestip: Het recht van de snelste
Heb heel veel actieg...PietV* — 11:09 PM
Leestip: Het recht van de snelste
Dag Jurrien, Pr...Jurrien — 09:10 PM
Leestip: Het recht van de snelste
Ik verwacht dat het ...PietV* — 08:46 PM
Leestip: Het recht van de snelste
Ik heb het boek nog ...voodoo — 06:05 PM
Leestip: Het recht van de snelste
Dag Jurrien, Pret...Niels van der Wal — 02:30 PM
6 of 12 wielen?
De Urmel heeft gewoo...PietV* — 02:00 PM
6 of 12 wielen?
Verrek, je hebt geli...Lopopodium — 01:18 PM
Leestip: Het recht van de snelste
Een hele mooie leest...PietV* — 12:13 PM
Leestip: Het recht van de snelste
Het recht van de sne...Jurrien — 11:00 AM
Trike van m5
Goed gedaan Zoefzoef...Chepap — 09:10 AM