Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oud maar goud...
#1
...want dit is wel een lekker tempo :-) 
Voor wie ongeduldig is: Skip even naar 5:25.

 

Filmer rijdt trouwens een Milan SL. Er staan nog een paar ritten van hem online, maar hij mocht al vrij snel niet meer meedoen met de wedstrijden (ondanks dat hij niet voor de winst reed, schijnbaar).
Antwoord }
Bedankt door:
#2
wat is er te zien op 5.25?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(16-Feb-2021, 08:45 AM)gideon schreef: wat is er te zien op 5.25?

vanaf dat moment zet hij zo te zien wat aan en neemt niet lang daarna de leiding en lijkt de rest van de tocht lekker op kop te blijven rijden. Bijna jammer dat je niet kan zien hoever de rest achter hem rijdt.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Oh ja, ik zie het nu
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(16-Feb-2021, 12:29 PM)elnuar schreef:
(16-Feb-2021, 08:45 AM)gideon schreef: wat is er te zien op 5.25?



vanaf dat moment zet hij zo te zien wat aan en neemt niet lang daarna de leiding en lijkt de rest van de tocht lekker op kop te blijven rijden. Bijna jammer dat je niet kan zien hoever de rest achter hem rijdt.

Er waren bij de Vikingarundan 2013 (116km) 4 Velomobielen aan de start: Anders in een Milan SL >58 km/uur, Fredrik in een Quest >45 km/uur, ??? in een Quest XS >43km/uur en Per-Erik in een geleende oude Mango <40 km/uur.


bron*:  https://velomobil.almkvist.se/2013/11/24...rundan-28/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
Na even googelen vond ik het:

In Noorwegen raakten organisatoren van een belangrijke wielerwedstrijd zo geïrriteerd door de prestaties van twee Nederlandse ligfietsers dat ze tijdens de wedstrijd de reglementen veranderden. Sijbrandij en Moens deden vorig jaar mee aan de race Trondheim - Oslo over 540 kilometer. Moens werd eerste, Sijbrandij tweede, maar de geldprijs ging naar de derde fietser, op een rechtoppe fiets. Voortaan mogen ligfietsen niet meer meedoen.

Sijbrandij in het blad van de fietsbond ENFB: 'Het is natuurlijk een beetje vreemd dat tijdens een wedstrijd de spelregels worden gewijzigd. Ik ben een samenwerkend peloton van de beste Noorse wielrenners voorgebleven.' Dus de Tour is een wedstrijd van slakken.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achterg...~ba7e701e/
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
Dat is kinderachtig om zomaar de eerste twee de geldprijs te weigeren. Regels tijdens of achteraf veranderen is gewoon slecht en oneerlijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Het is niet kinderachtig. Het is gelijke kansen met gelijke middelen. Racefietsen met gestroomde tweewieler is al royaal appel met peren vergelijken. Racefietsen met velomobielen is appels met rode kolen vergelijken. Op voorhand is dan de winner bekend. Dus velomobielen buiten mededingen. Geen oud maar goud, maar oud en buiten mededingen. Wel zo eerlijk.

Dat was al bekend in 1997, toen Bram Moens en Ymte Sybrandy het zeer grote verschil maakten.
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Weds...s/Records/

Citaat Bram: "Winnaar non stop race Trondheim - Oslo (1997)over 543 km : in 13 uur, 46 minuten, verreden door Bram Moens, met gestroomlijnde M5 Cr-Mo Low Racer. Drie kwartier voorsprong op nr. 2, Ymte Sybrandy en 1,5 uur!! voorsprong op nr.3, het profpeleton.
Tijdens de race, toen duidelijk werd dat Bram op een royale overwinning afstevende, werd het reglement dusdanig gewijzigd, met als resultaat dat de eerste plaats (en het daaraan verbonden prijzengeld) naar de eerst finishende racefietser toe ging..........Tevens mogen sinds deze "ligfietsoverwinning" GEEN ligfietsen meer deelnemen aan dit evenement!!!!!"

Mijn tip: vraag het elk jaar weer aan de organisatie!
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Maar toch; de spelregels veranderen tijdens het evenement is niet heel netjes.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
Ja, ik snap dat je zegt dat je de regels aanpast voor de volgende race, maar niet dat je ze toestaat te starten, en dan als blijkt dat ze op hun sloffen gaan winnen de deal aanpassen. Dat is niet correct.

En het is niet zo dat het voor het eerst was dat ligfietsers superieur bleken, de UCI heeft ze in 1934 al uitgesloten van deelname aan races.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#11
Ik ben ook van mening dat de regels dusdanig veranderen tijdens het evenement niet meer zou mogen. Dat je het voor de volgende keer aanpast ok, zodat duidelijk is bij de start waar je aan mee doet.

Maar dit is wel dezelfde reden als waarom liggers niet mogen meedoen met andere 'grote' fietswedstrijden zoals de tour de France, Giro, etc.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#12
Bij wedstrijden ga je uit van de prestaties van de deelnemers en niet van de grote voordelen van het materiaal. Dat is een volkomen onsportief. Meedoen ja, maar buiten mededingen. Als promotie of reclamestunt.

De UCI sluit al bijna 90 jaar de ligfiets uit en erkent de ligfiets niet als wedstrijdfiets. Alle regels worden door de UCI zo eerlijk mogelijk toegepast. Dus oud, maar geen goud. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Volgens mij wordt er meerdere malen geschreven dat het kinderachtig/niet correct is om de regels TIJDENS HET SPEL te veranderen, daar doet jouw laatste bericht niets aan af. En dan kun je wel proberen de situatie om te draaien en te stellen dat materiaalvoordeel onsportief is, maar volgens mij begrijp je het dan niet zo goed.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Wim -de roetsende
#14
Sorry Piet, maar je bent er weer echt een kletsverhaal van aan het maken. Ik was al benieuwd of je over de extreem hoge hartslag van Anders uit het eerste filmpje zou beginnen, maar nu is het dit  Tongue

De UCI was hier klaarblijkelijk niet betrokken, anders waren Moens en Sijbrandij sowieso niet toegelaten. Dat de organisatie daarmee misschien een fout heeft gemaakt kan, maar zoals andere leden ook al opgemerkt hebben spreken we voorwaarden in het grootste deel van Europa vantevoren af, niet achteraf. 

Daarnaast staat de UCI niet alleen bij ligfietsers bekend als een archaïsche organisatie die een kunstmatig spel in leven probeert te houden; de frustratie over nieuwe "veiligheidsregels" voor houding en positie op de wielrenfiets, maar geen enkele nieuwe eis aan wedstrijdetiquette of te rijden parcoursen, n.a.v. de heftige ongelukken van o.a. Fabio Jakobsen
Het is een beetje de BP van de sportwereld: Ze blijven steken in oude technieken, en remmen daardoor innovatie.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Vind andere meningen prima, maar voor mij oud en geen goud. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(17-Feb-2021, 03:27 PM)365cycle schreef: de frustratie over nieuwe "veiligheidsregels" voor houding en positie op de wielrenfiets,

Vergeet de toegestaande regels omtrent de hoogte (lengte) van de sokken niet!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#17
Ja, vooral niet te kort! :-)
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#18
En zorg dat je benen geschoren zijn in de velomobiel. Dat scheelt aanmerkelijk in de snelheid, Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Citaat:In Noorwegen raakten organisatoren van een belangrijke wielerwedstrijd zo geïrriteerd door de prestaties van twee Nederlandse ligfietsers dat ze tijdens de wedstrijd de reglementen veranderden. Sijbrandij en Moens deden vorig jaar mee aan de race Trondheim - Oslo over 540 kilometer. Moens werd eerste, Sijbrandij tweede, maar de geldprijs ging naar de derde fietser, op een rechtoppe fiets. Voortaan mogen ligfietsen niet meer meedoen.

(17-Feb-2021, 08:59 AM)PietV* schreef: Citaat Bram: "Winnaar non stop race Trondheim - Oslo (1997)over 543 km : in 13 uur, 46 minuten, verreden door Bram Moens, met gestroomlijnde M5 Cr-Mo Low Racer. Drie kwartier voorsprong op nr. 2, Ymte Sybrandy en 1,5 uur!! voorsprong op nr.3, het profpeleton.
Tijdens de race, toen duidelijk werd dat Bram op een royale overwinning afstevende, werd het reglement dusdanig gewijzigd, met als resultaat dat de eerste plaats (en het daaraan verbonden prijzengeld) naar de eerst finishende racefietser toe ging..........Tevens mogen sinds deze "ligfietsoverwinning" GEEN ligfietsen meer deelnemen aan dit evenement!!!!!"

Met welk doel herhaal je bijna mijn bijdrage?
Hierboven mijn citaat en daaronder dat van jou @Piet.

Een aanvulling is prima, maar je herhaalt gewoon wat ik al schreef. Vreemd.

Spelregels veranderen tijdens een wedstrijd is gewoon onacceptabel en extreem onsportief.

Daar valt echt niets op af te dingen. 

Als je mee mag doen aan een wedstrijd, dan kan je niet gedurende de wedstrijd worden uitgesloten, omdat je toevallig te hard fietst.

-
-
-
(17-Feb-2021, 02:08 PM)PietV* schreef: Bij wedstrijden ga je uit van de prestaties van de deelnemers en niet van de grote voordelen van het materiaal. Dat is een volkomen onsportief. Meedoen ja, maar buiten mededingen. Als promotie of reclamestunt.

De UCI sluit al bijna 90 jaar de ligfiets uit en erkent de ligfiets niet als wedstrijdfiets. Alle regels worden door de UCI zo eerlijk mogelijk toegepast. Dus oud, maar geen goud. Wink

Bij veel wedstrijden is wel degelijk verschil van materiaal aanwezig. Denk aan de opkomst van de klapschaats. Gerard van Velde moest zelfs een beetje opnieuw leren schaatsen. Heeft hem flink wat moeite gekost om dit nieuwe materiaal onder de knie te krijgen. 
Bij het zwemmen werden op een gegeven moment de zwempakken zeer bepalend voor de prestaties van de zwemmers. Pas na verloop van tijd werden er nieuwe regels opgesteld. Niet tijdens de wedstrijd.
Bij hardlopen is sprake van veel ontwikkelingen van de schoenen en de zolen. Allemaal voordelen die worden veroorzaakt door het materiaal. Er zijn regels, maar binnen die regels is vaak nog veel mogelijk. Behalve bij het wielrennen. De UCI is extreem behoudend/conservatief.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#20
Wim,

Jij schreef over een wedstrijd van vorig jaar en ik over een wedstrijd van ruim 23 jaar geleden. Dat is het verschil. Twee verschillende wedstrijden. Ook het feit dat het al veel langer speelt dan vorig jaar.
Het uitsluiten van ligfietsen bij wedstrijden is wat anders dan gedogen bij een toertocht. Veel wedstrijden vallen onder het Reglement van de UCI. Daar vallen ligfietsen niet onder. Dat wordt vaak vergeten te vermelden. UCI sluit ligfietsen uit. Dat Reglement wordt niet altijd medegedeeld aan de deelnemers.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ik vind dit topic onduidelijk worden. Wellicht kunnen de misverstanden via pb’s worden voortgezet.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(18-Feb-2021, 12:41 AM)PietV* schreef: Wim,

Jij schreef over een wedstrijd van vorig jaar en ik over een wedstrijd van ruim 23 jaar geleden. Dat is het verschil. Twee verschillende wedstrijden. Ook het feit dat het al veel langer speelt dan vorig jaar.

In mijn tekst, die ik gegoogeld had, staat vorig jaar. Maar het gaat wel degelijk over dezelfde wedstrijd hoor.

Dit verhaal heeft niet 2x op een identieke wijze plaatsgevonden hoor.

Ik reageerde op het verhaal dat iemand in een vm niet meer mocht meedoen.
Achteraf gezien had ik even moet vermelden dat het verhaal al van lang geleden is, dan was er geen misverstand ontstaan.

Aan de andere kant in de link staat gewoon keurig de datum: 25 juli 1998, 0:00
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(18-Feb-2021, 12:41 AM)PietV* schreef: Wim,

Jij schreef over een wedstrijd van vorig jaar en ik over een wedstrijd van ruim 23 jaar geleden. Dat is het verschil. Twee verschillende wedstrijden. Ook het feit dat het al veel langer speelt dan vorig jaar.
Het uitsluiten van ligfietsen bij wedstrijden is wat anders dan gedogen bij een toertocht. Veel wedstrijden vallen onder het Reglement van de UCI. Daar vallen ligfietsen niet onder. Dat wordt vaak vergeten te vermelden. UCI sluit ligfietsen uit. Dat Reglement wordt niet altijd medegedeeld aan de deelnemers.

“Gedogen !!”
Bij de Vätternrundan werden ligfietsers ook gedoogd. Als ligfietser heb ik op mijn Baron tot 2013 de Vätternrundan 8x op een rij gefietst. Bij de Vätternrundan 2014 werden ligfietsers niet meer gedoogd. De organisatie vond ligfietsers in het donker te gevaarlijk. Je kan alleen nog als ligfietser met een doktersattest meedoen. Ligfietsers starten altijd in de laatste startgroep, dat was meestal na 6 uur op de zaterdagochtend en ze zijn op het einde van de zaterdagmiddag weer over de finish in Motala. In 2013 waren er 4-5 ligfietsers aan de start en ongeveer 30.000 bukfietsen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#24
(18-Feb-2021, 11:26 AM)Ssas DFXL schreef: De organisatie vond ligfietsers in het donker te gevaarlijk.
De standaard dooddoener  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#25
ligfietsers veranderen in "bloodsucking creatures of the night" bij maanlicht! Reuze gevaarlijk dus.....
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(18-Feb-2021, 02:23 PM)365cycle schreef:
(18-Feb-2021, 11:26 AM)Ssas DFXL schreef: De organisatie vond ligfietsers in het donker te gevaarlijk.
De standaard dooddoener  Big Grin

Volgens de Vätterenrundan is ligfietsen in het donker Doh 
Motala Zweden 15 juni zonsopkomst 03:52 uur en zonsondergang 22:08 uur. Cry
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had hem zwaar t...365cycle — 01:59 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik reed in een komko...GertBr — 11:41 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
SSST! Niet verder ve...TvWijk — 08:28 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Die blauwe bananen b...Lopopodium — 05:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik merkte in de Ques...Willeke_IGKT — 03:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Merk straks op de ...berth9999 — 01:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De Milan reed vanoch...365cycle — 12:39 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Trouwens, een Milan ...365cycle — 12:20 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Erg veel mensen sn...Theo Mol — 10:45 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Voor kinderen: tra...Frutsel — 10:33 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Banan...Niels van der Wal — 08:28 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele...berth9999 — 11:51 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen...Wim -de roetsende — 11:03 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen a...365cycle — 10:36 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele Q...Willeke_IGKT — 09:16 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zelf heb ik een zwar...Piet K — 09:01 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Wat is de kleur van ...PietV* — 08:13 PM