Bio-hybrides
|
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
09-Apr-2021, 03:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Apr-2021, 07:29 PM door Bastiaan.)
In juni start ik met een nieuwe baan. Ik moet waarschijnlijk naar verschillende klanten overal in de regio Groningen. Daarom lijkt een snelle overdekte ligfiets mij ideaal als vervoermiddel. Echter: ik wil wel graag enigszins netjes aankomen, niet volledig bezweet. Dus ik ga uit van elektrische ondersteuning. 45 km/u lijkt mij ideaal (maar kan niet altijd).
Afgelopen weken heb ik het internet afgestruind op zoek naar dergelijke fietsen. Nog even zonder een bepaald budget. Het leek me leuk om de resultaten van mijn onderzoekje met jullie te delen. Helaas zijn veel modellen nog in de conceptfase. Misschien zijn er van jullie kant ook nog aanvullingen of zelfs ervaringen met enkele van deze voertuigen.
Een tabel plakken of maken lukt mij niet, dus ik plak twee schermafbeeldingen. Van de modellen die al te koop zijn of waarvoor pré-orders mogelijk zijn heb ik ook een foto-overzicht gemaakt. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
2405 x bedankt in 1068 berichten
09-Apr-2021, 04:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Apr-2021, 04:21 PM door Roepers.)
De Hilgo kan ook met trapondersteuning geleverd worden: Klik!
Groet,
Marco
En ik weet dat Harry Lieben heel veel heeft geëxperimenteerd met elektrische aandrijving in de Mango. Die kan dus daarmee ook geleverd worden of er voorzien van worden.
Groet,
Marco
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
Snoek, Alpha 7...?
Zeer snel.!
Geen elektrische ondersteuning, maar wel heel snel.!
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
Bedankt voor jullie reacties! De Hilgo heb ik toegevoegd. De andere zijn ook heel tof, maar ik hou het in dit overzicht even bij de ondersteunde modellen. (Wel grappig, Harry Lieben rijdt hier letterlijk langs mijn huis.)
Ik moet bekennen dat ik aanvankelijk geen velomobielen op de radar had. Ooit op een beurs een klein stukje in gereden. Ik herinner me vooral dat het oncomfortabel was, veel herrie maakte en snel warm werd. Dus niet om representatief ergens aan te komen. Vooroordelen? Ik wist ook niet dat er elektrisch ondersteunde bij waren. Hoekie wees me al op de Akkurad Alleweder 6, die ook daadwerkelijk met ondersteuning tot 45 km/u te krijgen is. (Van de Hilgo kon ik dat zo snel niet vinden.)
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
Solaroweder op YouTube heeft ook een alleweder 6 met ondersteuning. Misschien leuk om eens op te zoeken. Lijkt me een stevige fiets, makkelijk in en uitstappen ook.
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
(09-Apr-2021, 08:05 PM)de Boer schreef: Solaroweder op YouTube heeft ook een alleweder 6 met ondersteuning. Misschien leuk om eens op te zoeken. Lijkt me een stevige fiets, makkelijk in en uitstappen ook.
Fantastisch idee ook om er zonnepanelen op te bouwen. Lijkt me technisch gezien nog niet eenvoudig!
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
(09-Apr-2021, 08:42 PM)Bastiaan schreef: Fantastisch idee ook om er zonnepanelen op te bouwen. Lijkt me technisch gezien nog niet eenvoudig!
Ik zag recentelijk een VM op een foto of video site die een aanhanger had met zonne collectoren.
Ik heb een hele hoop aan VM sites en videos gekeken, geen idee waar ik het gezien heb.
Wat ik gezien heb van vrienden die zonne energie opwekken op een boot en een campeerwagen, als je het paneel plat genoeg plaatst werkt het. Niet helemaal vlak, net schuin genoeg dat het water eraf loopt.
Willeke
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Zonnepanelen kun je gewoon op de VM plakken.
https://www.youtube.com/watch?v=zdRmiwSmmAU&t=106s
Over een aantal jaren zijn zonnepanelen in de vorm van dakpannen of dak panelen gewoon.
Berichten: 21
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
19 x bedankt in 15 berichten
(09-Apr-2021, 09:01 PM)Willeke_IGKT schreef: (09-Apr-2021, 08:42 PM)Bastiaan schreef: Fantastisch idee ook om er zonnepanelen op te bouwen. Lijkt me technisch gezien nog niet eenvoudig!
Ik zag recentelijk een VM op een foto of video site die een aanhanger had met zonne collectoren.
Ik heb een hele hoop aan VM sites en videos gekeken, geen idee waar ik het gezien heb.
Wat ik gezien heb van vrienden die zonne energie opwekken op een boot en een campeerwagen, als je het paneel plat genoeg plaatst werkt het. Niet helemaal vlak, net schuin genoeg dat het water eraf loopt.
Willeke
Bedoel je deze site en aanhanger ?
http://alve.henricson.eu/2020/09/23/the-...and-coast/
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
(10-Apr-2021, 11:49 AM)Ssas DFXL schreef: Bedoel je deze site en aanhanger ?
http://alve.henricson.eu/2020/09/23/the-...and-coast/
Ik denk dat ik misschien een foto van deze site in een google resultaten pagina gezien heb, maar zeker niet de hele site.
Of het dezelfde combinatie is weet ik niet maar het is zeker hetzelfde idee.
Het ziet er uit als zeer zeker waard om te lezen, en dat ga ik nu doen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(09-Apr-2021, 07:35 PM)Bastiaan schreef: Ik wist ook niet dat er elektrisch ondersteunde bij waren. Hoekie wees me al op de Akkurad Alleweder 6, die ook daadwerkelijk met ondersteuning tot 45 km/u te krijgen is. De meeste velomobielen zijn legaal te leveren tot en met circa 26 km/h ondersteuning. Daarboven mag je het zelf doen. Dan blijven het volgens de Wet fietsen met elektrische ondersteuning.
Voor zover ik weet zijn nog geen velomobielen volgens de EG Richtlijn 168/2013 goedgekeurd als bromfiets. Ook wel speedpedelec genoemd.
Het illegaal opvoeren van de snelheid boven de 25 km/h ondersteuning kan een hoop risico met zich meebrengen.
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
10-Apr-2021, 04:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Apr-2021, 04:15 PM door emgaron.)
In de 45km/u-categorie gaat ook de Sunrider weer terugkomen, maar deze valt voor nu nog onder "Conceptfase", denk ik? De licentie is toendertijd door een Duitser van Alligt overgenomen en er loopt al een tijdje een discussie over de ontwikkeling in het Duitse Velomobilforum:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ert.51660/
Zie ook hier: http://www.alligt.nl/bodies/sunrider.html
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
De Aerorider was een 45km/u velomobiel. Met inderdaad een Duitse goedkeuring.
Dit was een Sunrider maar dan met zo'n 'glazen' kap.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
10-Apr-2021, 05:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Apr-2021, 06:04 PM door PietV*.)
De velomobielen van voor 01-01-2017 vielen onder de Richtlijn 2002/24/ EG. Dat waren toen nog "snorfietsen" voor de Wet. Konden op ondersteuning van circa 350 Watt 25 km/h en waren niet begrensd. De rest mocht je erbij trappen.
Per 01-01-2017 werd de EG Richtlijn 168/2013 in Nederland van kracht met een overgangsregeling tot 01-07-2017 om de "snorfietsen" met blauw kenteken over te schrijven op geel kenteken.
Volgens de EG Richtlijn 168/2013 zijn velomobielen met motor die sneller kunnen rijden dan 25 km/h bromfietsen. De driewielige velomobielen zijn L2e bromfietsen en de vierwielig velomobielen L6e bromfietsen.
En bromfietsen vallen onder typekeuring of een individuele keuring bromfietsen met bromfietskenteken en gele kentekenplaat.
Belangrijke eisen zijn: met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, verbrandingsmotor van maximaal 50 cm3 of elektromotor van maximaal 4 kW.
Rij je sneller dan 45 km/h in je velomobiel dan ben je in overtreding. Zonder motor niet.
Is de constructiesnelheid van het velomobiel boven de 45 km/h of levert de elektromotor meer dan 4 kW, dan wordt ie gekeurd als personenauto en is rijbewijs B vereist.
Zoals de Renault Twizy. Als bromfiets 45 of als personenauto 80.
https://www.renault.nl/elektrische-autos...laden.html
(10-Apr-2021, 05:45 PM)Wim -de roetsende schreef: De Aerorider was een 45km/u velomobiel. Met inderdaad een Duitse goedkeuring.
Met de invoering van de EG Richtlijn 168/2013 in Duitsland, omstreeks 2017, gelden voor de Aerorider dezelfde Europese regels als in Nederland. Of ombouwen naar fiets met elektrische ondersteuning maximaal 250 W en een onderbreking bij circa 26km/h of keuren als bromfiets L2e.
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
Bedankt voor alle informatie. Ik lees verder en zal het overzicht later weer eens bijwerken.
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
De Aerorider was ook een bromfiets. Inclusief geel kentekenplaatje.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Velomobielen die onder de bromfietsregels vallen hebben een carrosserie en worden als brommobiel beschouwd.
RVV 1990 brommobiel: bromfiets op meer dan twee wielen, die is voorzien van een carrosserie.
Dat heeft tot gevolg dat de plaats op de weg altijd de rijbaan is en geen gebruik mag worden van bromfietspaden.
Artikel 2a RVV 1990
De regels van dit besluit betreffende motorvoertuigen en bestuurders en passagiers van motorvoertuigen zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen, bromfietsers en passagiers van bromfietsen, mede van toepassing op brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen, tenzij anders bepaald.
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
(11-Apr-2021, 06:00 PM)PietV* schreef: Velomobielen die onder de bromfietsregels vallen hebben een carrosserie en worden als brommobiel beschouwd.
RVV 1990 brommobiel: bromfiets op meer dan twee wielen, die is voorzien van een carrosserie.
Dat heeft tot gevolg dat de plaats op de weg altijd de rijbaan is en geen gebruik mag worden van bromfietspaden.
Artikel 2a RVV 1990
De regels van dit besluit betreffende motorvoertuigen en bestuurders en passagiers van motorvoertuigen zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen, bromfietsers en passagiers van bromfietsen, mede van toepassing op brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen, tenzij anders bepaald.
Waarom tref ik dan regelmatig (en steeds verschillende) brommobielen aan op ons plaatselijke fiets/bromfiets pad?
Een met een rond blauw bord met een fiets en een bromfiets?
En niet alleen de kleinere, laatst een in 'vrachtwagen' uitvoering met een open laadbak.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
11-Apr-2021, 06:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Apr-2021, 06:54 PM door PietV*.)
De Wet kent een strikt onderscheid tussen bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen. Zit er een gele kentekenplaat achterop dan is het altijd een bromfiets en met carrosserie en meer dan twee wielen een brommobiel.
Waarom bestuurders van brommobielen besluiten de rijbaan te mijden kun je naar raden. Kennen de regels niet of hebben angst voor de rijbaan. Dat geldt ook voor ruiters. Rijbaan of berm indien ruiterpad ontbreekt.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|