Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Smeermiddel ketting in de komende maanden
#1
Bezig aan de 3e week als ligfietser en de eerste 1000km zitten er alweer op. Mijn vorige fiets (speed pedelec) had een belt drive wat heerlijk was in de herfst- en wintermaanden: geen getjilp van de ketting en geen omkijken naar :-) De Furai daarentegen begint al langzaam wat te tjilpen en piepen en er moet dus hoognodig gesmeerd worden.

Wat is in jullie ervaring nou Hét Beste Kettingsmeermiddel voor de ligger in dit natte, koude, modderige seizoen?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
Zoveel fietsers, zoveel soorten methoden en smeermiddelen.
Ik gebruik voor al mijn (lig)fietsen, bij mooi weer, regen, winter, het hele jaar door dus, Finish Line groen (flesje). Zo doenik het: ik maak de buitenkant van de ketting “schoon”, en droog met een lapje, daarna druppel ik op elk draaipunt/schakeltje een drupje Finish Line.

Shimano heeft ook wel fijn spul, in een zwart flesje.

Er is zijn ook “droge” smeermiddelen, maar dat vond ik minder goed werken. Dat regent er bij mij sneller af dan Finish Line.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#3
[quote="gideon" pid='17468' dateline='1633432113']

Zoveel fietsers, zoveel soorten methoden en smeermiddelen.


Alle kettingen van mijn fietsen worden na een wasbeurt of regenbui  afgedroogd door de ketting door een droge (badstof) doek te laten lopen.
Alleen de buitenkant wordt hierdoor schoon, de binnenkant doe ik verder niets aan.
Daarna Squirt wax op de ketting druppelen, niet te royaal, en daarna uitstrijken met een kwastje en ketting meerdere malen doordraaien zodat de wax goed tussen de schalmen kan dringen.
Ketting wordt dan goed gesmeerd en neemt weinig vuil op.

N.B. bij overdadig gebruik kan de wax in de kettingbuizen uitharden en voor extra weerstand zorgen

https://www.internet-bikes.com/471695-sq...blauw-wit/
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(05-Oct-2021, 01:08 PM)gideon schreef: Zoveel fietsers, zoveel soorten methoden en smeermiddelen.
Ik gebruik voor al mijn (lig)fietsen, bij mooi weer, regen, winter, het hele jaar door dus, Finish Line groen (flesje). Zo doenik het: ik maak de buitenkant van de ketting “schoon”, en droog met een lapje, daarna druppel ik op elk draaipunt/schakeltje een drupje Finish Line.

Shimano heeft ook wel fijn spul, in een zwart flesje.

Er is zijn ook “droge” smeermiddelen, maar dat vond ik minder goed werken. Dat regent er bij mij sneller af dan Finish Line.

Op mijn fiets voor die belt drive reed ik ook al jaar rond naar werk wel met een ketting. In die tijd heb ik ook wat geëxperimenteerd met verschillende middeltjes en dat groene flesjs van Finish Line beviel mij destijds ook het best. Methode gelijk aan die van jou. Heb er zelfs nog 1 staan denk ik, dus die zal ik eerst wel eens op gaan maken dan. :-) 

Benieuwd wat de andere tips worden!  Big Grin

(05-Oct-2021, 01:41 PM)zeeuwwindje schreef: Alle kettingen van mijn fietsen worden na een wasbeurt of regenbui  afgedroogd door de ketting door een droge (badstof) doek te laten lopen.
Alleen de buitenkant wordt hierdoor schoon, de binnenkant doe ik verder niets aan.

Na elke regenbui vind ik wel vaak. Ik ontken daarmee niet dat dat het beste voor de ketting zal zijn overigens. Alleen betwijfel ik of ik de discipline daarvoor ga kunnen opbrengen ;-)

Off topic: ik zie in je handtekening dat je naast een ligfiets ook een Huissoon racefiets hebt, daar heb ik er toevallig ook nog een van in de schuur staan ;-) Zoveel kom je ze niet tegen.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
In de winter, en als mijn ketting en 7-speed cassette van mijn slechtweer-winter-rechtopfiets toch al flink versleten is, smeer ik hem meestal met motorolie. Dat blijft langer zitten tijdens veel regen en pekel. Na de winter vervang ik het spul.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
Idd veel smeermiddelen zijn prima. Ik smeer de Mango met Boeshield T-9.

De rest vd fietsen met Cyclon all weather course spray.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
Eén van de redenen waarom ik in een vm ben gaan rijden.

Ik smeer de ketting 1 of 2x per jaar met wat druppeltjes kettingolie die in het tasje zat en geleverd wordt door InterCityBike.

En op de Roeifiets zit geen ketting, maar een heel mooi schoon en geel Dynamax touwtje.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#8
Even inhakend hierop: De primaire ketting in mijn Mango lijkt wel een oneindige voorraad zwarte troep in zich te hebben. Kun je zoiets een beetje schoon krijgen zonder 'm helemaal uit elkaar te halen? Ik kan er een doek langshouden en en achteruit trappen tot ik een ons weeg...
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#9
(12-Oct-2021, 11:38 AM)ThijsR schreef: ….kun je zoiets een beetje schoon krijgen zonder 'm helemaal uit elkaar te halen….

Twee (oude) tandenborstels op elkaar bevestigen met een stukje tape en dan de ketting er tussen door halen/trappen/trekken.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , 365cycle , Hoekie
#10
(12-Oct-2021, 11:38 AM)ThijsR schreef: achteruit trappen tot ik een ons weeg...
Weet niet precies waarom, maar ik trap niet heel graag achteruit. Leg liever een blokje schuim onder de Milan, ga er dan in zitten en trap vooruit. Dan kan ik ook gewoon alle versnellingen door. Zit nog na te denken over een buisje ofzo, zodat ik ook zelfstandig smeermiddel kan druppelen (achter me onder de stoel, net voor de ketting weer over de cassette gaat) terwijl ik in de fiets zit.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(12-Oct-2021, 11:38 AM)ThijsR schreef:

Even inhakend hierop: De primaire ketting in mijn Mango lijkt wel een oneindige voorraad zwarte troep in zich te hebben. Kun je zoiets een beetje schoon krijgen zonder 'm helemaal uit elkaar te halen? Ik kan er een doek langshouden en en achteruit trappen tot ik een ons weeg...



Het lijkt er op als er ergens een bron/klont van zwarte troep langs de ketting zit. Dit kan je wegkrijgen door een paar reepjes stof door je ketting te steken en hiermee lekker een endje te gaan fietsen.
Herhalen als ze na de tocht helemaal zwart zijn.
Als ze na 10 keer nog helemaal zwart zijn op zoek gaan naar het blik olie wat ergens verstop is.

Niels, zwartkijker, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , ThijsR , Hoekie
#12
De hoeveelheid zooi die zich in kettingbuizen kan ophopen is fenomenaal...
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#13
Gelukkig rijd ik buisvrij!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#14
(12-Oct-2021, 12:25 PM)ThijsR schreef: Gelukkig rijd ik buisvrij!

Sleept de ketting dan niet over de bodem en is het hier een zwart zooitje? Kijk eens onder de zitting. (Zit er in de bodem van een Mango ook een kettinggeul?)
Buis aanleggen en/of fiets van binnen grondig schoonspuiten met waterslang en zeepsop. Daarna wel de ketting oliën.
Niets, waterpret, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#15
(12-Oct-2021, 01:08 PM)Niels van der Wal schreef: fiets van binnen grondig schoonspuiten 
Dat doe ik sowieso regelmatig, anders wil je er echt niet meer boven hangen (en hij staat op m'n werk onder de trap in het kantoor)  Big Grin . Tape daarbij wel altijd even het dashboard af.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(12-Oct-2021, 03:14 PM)365cycle schreef:
(12-Oct-2021, 01:08 PM)Niels van der Wal schreef: fiets van binnen grondig schoonspuiten 
Dat doe ik sowieso regelmatig, anders wil je er echt niet meer boven hangen (en hij staat op m'n werk onder de trap in het kantoor)  Big Grin . Tape daarbij wel altijd even het dashboard af.

Dit draadje is bijna een jaar oud, maar pik ik ff op. Ik spoot mijn zwarte ketting ook schoon, maar het spul liep toch niet naar m’n zin en versleet sneller dan gehoopt. Nu de vier meter lange ketting vervangen en direct het fabrieksvet er grondig uitgewassen. Vervolgens de ketting ge-hotwaxed. Hier op de zandgrond (veel stof) lijkt dit ideaal: geen zwarte prut meer en een tevreden spinnend fietsje! Na een bosrit doekje er langs en klaar… M’n bedoeling is dat het hotwaxen eenmalig was en ik alleen bijtip met vloeibare wax. Ben benieuwd hoe dit zich in de winter gaat houden. Tot nu toe ketting blinkend schoon en lichtlopende aandrijving… Zijn er hier meer ervaringen met lange kettingen en (hot)waxen?

(12-Oct-2021, 03:14 PM)365cycle schreef:
(12-Oct-2021, 01:08 PM)Niels van der Wal schreef: fiets van binnen grondig schoonspuiten 
Dat doe ik sowieso regelmatig, anders wil je er echt niet meer boven hangen (en hij staat op m'n werk onder de trap in het kantoor)  Big Grin . Tape daarbij wel altijd even het dashboard af.

Dit draadje is bijna een jaar oud, maar pik ik ff op. Ik spoot mijn zwarte ketting ook schoon, maar het spul liep toch niet naar m’n zin en versleet sneller dan gehoopt. Nu de vier meter lange ketting vervangen en direct het fabrieksvet er grondig uitgewassen. Vervolgens de ketting ge-hotwaxed. Hier op de zandgrond (veel stof) lijkt dit ideaal: geen zwarte prut meer en een tevreden spinnend fietsje! Na een bosrit doekje er langs en klaar… M’n bedoeling is dat het hotwaxen eenmalig was en ik alleen bijtip met vloeibare wax. Ben benieuwd hoe dit zich in de winter gaat houden. Tot nu toe ketting blinkend schoon en lichtlopende aandrijving… Zijn er hier meer ervaringen met lange kettingen en (hot)waxen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#17
(15-Sep-2022, 08:26 PM)Joostp schreef: Nu de vier meter lange ketting vervangen en direct het fabrieksvet er grondig uitgewassen. Vervolgens de ketting ge-hotwaxed. Hier op de zandgrond (veel stof) lijkt dit ideaal: geen zwarte prut meer en een tevreden spinnend fietsje! Na een bosrit doekje er langs en klaar… M’n bedoeling is dat het hotwaxen eenmalig was en ik alleen bijtip met vloeibare wax. Ben benieuwd hoe dit zich in de winter gaat houden.
Interessant experiment! Afgelopen kurkdroge zomer hadden we perfecte wax-omstandigheden, natuurlijk, dus die goede ervaring tot nu toe verbaast niet. Ik ben benieuwd hoe het in de komende (huidige misschien al Big Grin ) nattere periodes gaat.
Alternatief kun je natuurlijk naast een droge "zomer"-ketting een natte "winter"-ketting aanhouden.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Joostp
#18
Ik had op de Hurricane een flesje muck-,off, maar na 100km begon dat alweer te piepen. En niet 1x, maar 4x. Dat ben ik nu wel zat. Op de Baron heb ik er tot nu toe niets aan gedaan 1000km gereden, en piept nog niet. Ik weet niet wat de vorige eigenaar erop heeft gesmeerd, maar het plakt niet en smeert prima. Ik heb voor mezelf Boeshield T9 gekocht voor als ik de ketting wil smeren, daar heb ik veel positiefs over gelezen, nog geen directe ervaring.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Joostp
#19
Het is vreselijk duur spul, maar ik ben goed tevreden over Squirt wax.
Niet alleen op de naam googlen trouwens.
En niet teveel op doen, want dan loopt de boel vast. Ik doe dan een beetje in mijn linkerhand en laat de ketting door heen lopen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Joostp
#20
Bij kettingonderhoud heb ik heel lang gedacht dat het prima was als mijn ketting “lekker in de olie zat”. Dat er ook ín een ketting van alles gebeurde, realiseerde ik me niet. Nu snap ik dat je dan vooral een soort slijppasta (olie met fijn zand) tussen de rollen hebt lopen, die nogal destructief is. Ik heb nu een kettingslijtagemeter en het is opvallend hoe snel dat gaat. Ook lekker hard rijden met e-aandrijving helpt de boel extra snel naar z’n grootje… Zelf trappen was goedkoper!

Dus wilde ik van vette slijppasta naar wax. Maar… de vloeibare wax in die hele dure potjes met namen die je beter niet kunt googlen ?, hecht niet op vet, dus, gebruik je het zo, dat is ook mijn ervaring dat ik na 80+ kilometer weer moet gaan smeren.

Ik snap nu hoe een ketting is opgebouwd, dáár moet je vooral wèl ff op googlen, en de fabrikant levert hem lekker vet af. De vettigheid moet er helemaal af en uit en dat betekent dat je een nieuwe ketting eerst helemaal moet ontvetten en daarna drogen.

Pas dan mag hij in een bak met hete wax… Ik heb, inmiddels gewend aan het feit dat leuke dingen duur zijn, sinds drie weken, Silca Secret Chain Wax aan m’n fiets hangen.
Het fietst heerlijk en gaat duidelijk langer mee dan Squirt op de vette ketting.

Maar ik zal toch niet de enige gek zijn die hotwax probeert?

M’n volgende project wordt: zelf kettingwax maken. Want het is maar luxe verpakt kaarsvet met glijmiddel…
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Ik ben niet zo van onderhoud. Dat leidt maar tot diefstal, is mijn ervaring. Zodra de ketting zwaar begint te trappen, wat WD 40 er op spuiten. Door de middelpuntvliedende kracht vliegt de meeste troep er wel weer af. Maar de ketting wordt wel steeds viezer. Voorlopig los ik dat op door uitsluitend zwarte broeken te kopen. Maar misschien moet ik me toch maar eens laten informeren.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#22
Mij is verteld dat WD40 vooral geen smeermiddel is.

Het ontvet wel erg goed.

Als je hele smerige en vettige handen hebt en je spuit er wat WD40 hebt, dan zijn ze zo weer schoon.

Google maar eens op WD40.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
WD 40 is inderdaad geen smeermiddel, eerder een oplosmiddel. Voorlopig heb ik er Bio chain oil van Kroon Oil op zitten, uit een flesje, dus geen spuitbus waarbij de olie overal komt en een beetje waar je het hebben wil.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Ok, stomme vraag misschien.

Maar wanneer en waarom moet je een ketting smeren als alle schakeltjes toch al enorm soepeltjes bewegen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Je hebt kettingen en kettingen. Pen/bus kettingen. Slijtvast en ideaal als alles in rechte lijn draait. En semi/bus kettingen. Daarbij ontbreekt de bus in de binnenschakels en worden de binnenschakels gefelst om de semi bus te creëren. Dat geeft die ketting een grote mate om zijdelings te bewegen en te kunnen schakel over meerdere kettingwielen van voorbladen en cassette. De ketting kan dus ook uit lijn zijn werk doen.

De semibusketting heeft intern een behoorlijke vetvoorraad en als de ketting niet overmatig ontvet wordt in b.v. wasbenzine, dan is die voorraad vaak voldoende voor de levensduur.

Tussen de schalmen en de rollen wordt de ketting bij derailleursystemen op schuif belast. Zo ook tussen de rollen en de kettingwielen. Dat moet dus schoon blijven en gesmeerd worden. Staal op staal of staal of aluminium geeft slijtage. Een smeermiddel voorkomt dat. De mate van druk die dat smeermiddel kan dragen maakt dus uit voor de slijtage van ketting en kettingwielen. Hoe beter het smeermiddel de druk kan dragen, hoe minder je hoeft te smeren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#26
Het verschil in efficentie tussen een gesmeerde en te droog lopende ketting is best behoorlijk. Omdat het proces van uitdrogen langzaam gaat, merk je dat niet zo. Eenmaal goed gesmeerd gaat het ineens een stukje sneller. Vooral in de Velomobiel met veel kettingbuis merk je dat duidelijk. Ook de buisjes waarin de ketting loopt, glijden dan weer een stuk beter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM