Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comfortabel rijden?
#27
(20-Mar-2024, 10:32 AM)Frutsel schreef: Ik heb een analoge drukmeter op mijn fietspomp, en met het loskoppelen van de pomp ontsnapt er ook altijd wat. 
Het ventiel sluit zich tenzij er overdruk is. In theorie kan je met een Frans ventiel dus ook prima rijden zonder het ventiel dicht te draaien.

Kijk eens of de drukmeter hoog blijft staan op het moment dat je niet pompt. Waarschijnlijk wel.
Waarschijnlijk ontsnapt de lucht uit de buis, manometer en slang van de pomp, niet uit de band.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#28
Ik heb vaak ook last van ontsnappen van lucht bij loskoppelen.
Het is duidelijk welke lucht uit het slangetje komt en welke uit de band.

Mijn voorkeur gaat uit naar Amerikaans (of auto) ventiel, niet naar Frans.
Met de beperkte ruimte in de VM voorwielen is het vaak lastig om de kop van de pomp te plaatsen en los te halen wat kan resulteren in behoorlijk veel lucht verlies, mijn record was een totaal platte band.

Met Franse ventielen heb ik meer ruzie dan met Amerikaanse.

Eigenlijk zou ik het liefst ouderwets Hollandse ventielen gebruiken, nooit lucht verlies bij loskoppelen maar helaas minder precisie en niet te plaatsen met lucht in de band.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Frutsel
#29
(20-Mar-2024, 01:25 PM)Willeke_IGKT schreef: Met de beperkte ruimte in de VM voorwielen is het vaak lastig om de kop van de pomp te plaatsen en los te halen wat kan resulteren in behoorlijk veel lucht verlies, mijn record was een totaal platte band.
Klinkt alsof je het knopje nog induwt tijdens het loshalen van de pompkop. Je kan kijken of je zoiets kan monteren:
https://www.12gobiking.nl/bbb-bfp-94-air...op-adapter

Ik heb ooit de haakse pompnippels van M-Gineering gekocht, die doet z'n werk op zich gewoon goed: 
https://www.m-gineering.nl/shoptlband.htm

En als je geld over hebt en een pompnippel die enorm fijn is, maar ook duurder dan een incourante maar goed rijdende open ligger van Marktplaats zoek je een KCNC Pump Head:
https://www.bike24.com/p2133171.html
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Tijanus
#30
(20-Mar-2024, 10:32 AM)Frutsel schreef: Ik heb een analoge drukmeter op mijn fietspomp, en met het loskoppelen van de pomp ontsnapt er ook altijd wat. 

Zeer herkenbaar

(20-Mar-2024, 01:25 PM)Willeke_IGKT schreef: Met de beperkte ruimte in de VM voorwielen is het vaak lastig om de kop van de pomp te plaatsen 
Herkenbaar. Maar heb je dat dan ook met de Strada?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
Ja, de Strada wielen zijn niet anders dan de Quest wielen.
Ik raak wel meer ervaren en heb minder vaak veel lucht verlies.

Ik pomp mijn banden niet vaak, meestal is eens per twee maanden genoeg. Dat betekent ook dat ik er lang over doe om ervaring op te doen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(20-Mar-2024, 12:07 PM)365cycle schreef:
(20-Mar-2024, 10:32 AM)Frutsel schreef: Ik heb een analoge drukmeter op mijn fietspomp, en met het loskoppelen van de pomp ontsnapt er ook altijd wat. 
Het ventiel sluit zich tenzij er overdruk is. In theorie kan je met een Frans ventiel dus ook prima rijden zonder het ventiel dicht te draaien.

Kijk eens of de drukmeter hoog blijft staan op het moment dat je niet pompt. Waarschijnlijk wel.
Waarschijnlijk ontsnapt de lucht uit de buis, manometer en slang van de pomp, niet uit de band.

Nee, het probleem is dat in de beperkte ruimte (carbon deksels aan de buitenkant op mijn voorwielen, dus ik moet aan de binnenkant priegelen) de slang loskoppelen (hendel omhoog duwen en nippel van het ventiel af duwen) vaak het ventiel wat 'wiebelt' en daardoor verdwijnt er wat luch uit de band. Niet zoveel als met het erop zetten van de pomp, maar dat is voordat ik er lucht bij pomp, en dus niet zo'n issue, behalve dat ik niet kan zien hoe hoog de druk nu eigenlijk was voordat ik ging pompen.

Misschien moet ik inderdaad maar zo'n haakse nippel op mijn fietspomp zetten Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#33
(20-Mar-2024, 10:26 PM)Frutsel schreef: Misschien moet ik inderdaad maar zo'n haakse nippel op mijn fietspomp zetten Smile
Ik zou gewoon een andere fiets kopen. Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#34
Ik gebruik de SKS EVA nippel op de SKS Rennkompressor, die past op ieder ventiel (dunlop, schrader en presta) en heeft is haakse aansluiting. Die krijg ik nog net bij de 16" wielen van de Brompton op het presta ventiel gefrummeld en ik krijg deze er weer af zonder lekken. 
Op de 12" wielen van mijn kleuter's fiets past deze ook op de dunlop ventielen.

[Afbeelding: SKS-EVA-Ventil-Valve-Fahrrad-Luft-Pumpe-...10193.webp]

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#35
(20-Mar-2024, 10:32 AM)Frutsel schreef:
(20-Mar-2024, 02:01 AM)Joop99 schreef: Begin eens met 4.3bar, als dat te zacht is ga je naar 4.4bar en zo verder. Echt met 0.1 bar verhogen of verlagen. De  sweetspot is maar iets van 0.2bar "breed". Achter zou nog minder kunnen zijn, maar een beetje harder kan daar geen kwaad. Het gaat om de voorbanden. Ik heb 35kg meer en zit op 4.6 tot 4.7.


Hoe krijg je de druk zo precies? Ik heb een analoge drukmeter op mijn fietspomp, en met het loskoppelen van de pomp ontsnapt er ook altijd wat. Ik kan hooguit op 'ergens tussen 5,8 en 6,2 bar' zeggen na oppompen.
Ik gebruik een Schwalbe Airmax Pro drukmeter, in bar geeft de meter de metingen in 2 cijfers achter de komma. Dat geeft de suggestie dat het heel precies is. Het is wel handig om de banden onderling exact gelijke druk te geven vooral voor kan dat  behoorlijk schelen met "zelf sturen" van de fiets, met een ongelijke druk wil de fiets dan of continue naar rechts of naar links. Mijn pomp heeft dus geen drukmeter en is een stom ding wat ze misschien op de fiets laten zitten, ik heb deze Giyo GF04 voetpomp. Ik heb binnenbanden met een auto ventiel. Pomp de banden op, je weet na verloop van tijd aan de weerstand van de pomp wel of je in de buurt van je waarde zit. Meestal meet ik vooraf en kan dan zien hoeveel ik moet bijpompen. Pomp iets teveel en ga meten met de luchtdrukmeter. Met je nagel kun je dan het ventiel indrukken om zo lucht te laten ontsnappen. Daarna meten en zo verder. Als je te enthousiast was moet je weer bijpompen. Soms lukt het mij ook niet, zal wel aan mij liggen, en dan rijd ik met 0,1 of 0,2 onbalans.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
Voor alles met neer dan twee wielen gebruik ik deze:
SKS Airstep digi
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
(22-Mar-2024, 04:38 PM)TvWijk schreef: Voor alles met neer dan twee wielen gebruik ik deze:
SKS Airstep digi
En die neem je in je fietstas oid mee voor onderweg? Het lijkt mij een groot en zwaar apparaat.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
In hoeverre is het cijfer achter de komma belangrijk? Ik betwijfel het eigenlijk of ik er wat van ga merken? Of zie ik iets over het hoofd?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
(22-Mar-2024, 07:15 PM)Hardloper schreef: In hoeverre is het cijfer achter de komma belangrijk? Ik betwijfel het eigenlijk of ik er wat van ga merken? Of zie ik iets over het hoofd?

Met een QV al helemaal niet. Ik ken verschillende mensen die met een lekke band hebben gereden zonder het te merken. Vooral achter.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#40
(22-Mar-2024, 07:19 PM)Wim -de roetsende schreef:
(22-Mar-2024, 07:15 PM)Hardloper schreef: In hoeverre is het cijfer achter de komma belangrijk? Ik betwijfel het eigenlijk of ik er wat van ga merken? Of zie ik iets over het hoofd?

Met een QV al helemaal niet. Ik ken verschillende mensen die met een lekke band hebben gereden zonder het te merken. Vooral achter.

Maar hoe is dat bij de andere modellen? En bij tradpool trike?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Ik pomp niet regelmatig en als ik geen tochten rij kan de druk nogal terug lopen.
Nooit gemerkt dat de VM afwijkt.
Die ene keer dat ik een lekke voorband had begon de Strada opzij te trekken net voor hij niet meer vooruit te branden was en begon te hobbelen. Meer dan een hele bar verschil, waarschijnlijk meer dan 3 bar verschil.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#42
(22-Mar-2024, 07:28 PM)Hardloper schreef: Maar hoe is dat bij de andere modellen? En bij tradpool trike?

Probeer eerst maar eens een volledig vlakke weg te vinden om het te testen. Daar wens ik je nog het meeste succes mee.

Ik ken niemand die het verschil <0,5Bar merkt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#43
Er zijn van die draadloze systemen voor auto's om de bandenspanning te meten, soort groot ventieldopje. Is er niet zoiets voor fietsventielen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
(23-Mar-2024, 10:49 AM)Wim -de roetsende schreef: Probeer eerst maar eens een volledig vlakke weg te vinden om het te testen. Daar wens ik je nog het meeste succes mee.


Ik heb in mijn jeugd veel gefietst in het gebied waar Harloper woont. Dat gaat echt wel lukken om daar een vlakke weg te vinden.

Het gebied waar jij woont ken ik minder, maar ik zou langs het Twentekanaal gaan zoeken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
Hoewel hij nog prima rijdt, misschien mijn banden voor het eerst maar eens checken na 4 maanden en zo’n 2000km. M.a.w. zo precies komt het allemaal echt niet, andere omstandigheden hebben veel meer invloed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
(22-Mar-2024, 04:45 PM)Joop99 schreef:
(22-Mar-2024, 04:38 PM)TvWijk schreef: Voor alles met neer dan twee wielen gebruik ik deze:
SKS Airstep digi
En die neem je in je fietstas oid mee voor onderweg? Het lijkt mij een groot en zwaar apparaat.
Nee, die voetpomp ligt thuis in de garage of in de auto tijdens een lange vakantie.
In mijn velomobieltasje ligt een Topeak Pocket Rocket
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
(23-Mar-2024, 11:04 AM)datakneder schreef: Ik heb in mijn jeugd veel gefietst in het gebied waar Harloper woont. Dat gaat echt wel lukken om daar een vlakke weg te vinden.

Het gebied waar jij woont ken ik minder, maar ik zou langs het Twentekanaal gaan zoeken.

Leg er maar eens een waterpas op. De meeste wegen zijn rond of schuin vanwege de afwatering.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#48
(23-Mar-2024, 10:57 AM)LigfietsWilsum schreef: Er zijn van die draadloze systemen voor auto's om de bandenspanning te meten, soort groot ventieldopje. Is er niet zoiets voor fietsventielen?

Die zijn er zeker: Klik
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#49
(23-Mar-2024, 12:56 PM)Wim -de roetsende schreef:
(23-Mar-2024, 11:04 AM)datakneder schreef: Ik heb in mijn jeugd veel gefietst in het gebied waar Harloper woont. Dat gaat echt wel lukken om daar een vlakke weg te vinden.

Het gebied waar jij woont ken ik minder, maar ik zou langs het Twentekanaal gaan zoeken.

Leg er maar eens een waterpas op. De meeste wegen zijn rond of schuin vanwege de afwatering.

Wat meteen de volgende vraag oproept:
Hoeveel decibar wil je rechts extra oppompen om voor de gemiddelde wegdekronding in jouw regio te compenseren?  Big Grin
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
#50
Ik heb een verslag gezien van iemand die dat soort ventieldrukmeters geïnstalleerd had, een korte tijd.
Er waren een aantal problemen:
De dopjes waren voor de druk die autobanden normaal krijgen, niet voor de 4 tot 7 bar die fietsers in hun banden willen.
De communicatie met de telefoon was lastig vanuit de garage, wat resulteerde in panic berichten in het midden van de nacht.
Beperkte batterij duur (al weet ik niet meer hoe lang.)

Ik denk dat het op dit forum was maar ik heb ook best veel blogs gelezen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#51
Klopt, staat op dit forum maar ik weet zo niet meer waar.

Gevonden:

https://ligfietsers.nl/thread-763.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
Dat is een verslag van het plaatsen maar niet het verslag dat ik mij herinner dat ook het stoppen met die dopjes erin had.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM