14-Apr-2022, 08:45 PM
Bacchus; Staal en Chromo kan zowel gelast als gesoldeerd worden. Bij lassen smelt de lasdraad, maar ook de beide buizen. Bij Solderen smelten de buizen niet, maar wel het anders soortige metaal waarmee gesoldeerd word. Het soldeerdraad heeft een lagere smelt temperatuur als de metalen die gesoldeerd worden.
Als je buizen aan elkaar wilt solderen, moet het heel erg netjes passen. Als "er past nog geen vloeipapiertje tussen." Bij lassen mag het ietsje minder precies. Het soldeerdraad loopt als vloeistof tussen de beide delen en blijft als het weer hard wordt aan beide delen "plakken". Bij het lassen wordt de lasdraad en de beide delen zo heet dat alles aan elkaar smelt. Of dat je er een gat in brand...
Een standaard fietsframe solderen met lugs is een hogere kunst als het solderen van een waterleiding, maar in grote lijnen erg vergelijkbaar. Lugloos solderen schijnt ook te kunnen, maar dan moet de bouwer wel heel erg netjes en nauwkeurig werken, dat kost tijd, tijd is geld enz. Volgens mij heeft alleen M5 wel delen aan frames gesoldeerd, er lag in Middelburg een hele tijd ergens een trapasbuis met een grof mishandelde aangesoldeerde derailleurmast, als voorbeeld dat dat echt wel heel blijft.
Groetjes, Jeroen
"Ik weet wel ongeveer hoe het moet maar ik kan het niet."
Het zou mij zeer verbazen als een Flevobike van chromo staal was gemaakt, misschien een enkele zelfbouwversie.
Als je buizen aan elkaar wilt solderen, moet het heel erg netjes passen. Als "er past nog geen vloeipapiertje tussen." Bij lassen mag het ietsje minder precies. Het soldeerdraad loopt als vloeistof tussen de beide delen en blijft als het weer hard wordt aan beide delen "plakken". Bij het lassen wordt de lasdraad en de beide delen zo heet dat alles aan elkaar smelt. Of dat je er een gat in brand...
Een standaard fietsframe solderen met lugs is een hogere kunst als het solderen van een waterleiding, maar in grote lijnen erg vergelijkbaar. Lugloos solderen schijnt ook te kunnen, maar dan moet de bouwer wel heel erg netjes en nauwkeurig werken, dat kost tijd, tijd is geld enz. Volgens mij heeft alleen M5 wel delen aan frames gesoldeerd, er lag in Middelburg een hele tijd ergens een trapasbuis met een grof mishandelde aangesoldeerde derailleurmast, als voorbeeld dat dat echt wel heel blijft.
Groetjes, Jeroen
"Ik weet wel ongeveer hoe het moet maar ik kan het niet."
Het zou mij zeer verbazen als een Flevobike van chromo staal was gemaakt, misschien een enkele zelfbouwversie.